BH+ 2006.9.423

A baleseti járadék akkor állapítható meg, ha a foglalkozási eredetű munkaképesség-csökkenés mértéke a 66%-ot nem haladja meg. 67% esetén baleseti rokkantsági nyugdíj-jogosultság áll fenn (1997. évi LXXXIII. tv. 58. §, 65. §, 1997. évi LXXXI. tv. 6. §, 35-36. §)

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes zajártalom okozta halláskárosodás, valamint szilikózis foglalkozási megbetegedés miatt 1995. február 1. napjától III. fokozatú baleseti rokkantsági nyugdíjban részesült.
A felperes 2003. június 16. napján radon foglalkozási megbetegedésére hivatkozással baleseti járadékot igényelt.
Az OEP Orvosszakértői Intézetének elsőfokú orvosi bizottsága szakvéleménye szerint a felperes szilikózisból eredő munkaképesség-csökkenése 50%, zajártalom okozta halláskárosodásból eredő munkaképesség-...

BH+ 2006.9.423 A baleseti járadék akkor állapítható meg, ha a foglalkozási eredetű munkaképesség-csökkenés mértéke a 66%-ot nem haladja meg. 67% esetén baleseti rokkantsági nyugdíj-jogosultság áll fenn (1997. évi LXXXIII. tv. 58. §, 65. §, 1997. évi LXXXI. tv. 6. §, 35-36. §)
A felperes zajártalom okozta halláskárosodás, valamint szilikózis foglalkozási megbetegedés miatt 1995. február 1. napjától III. fokozatú baleseti rokkantsági nyugdíjban részesült.
A felperes 2003. június 16. napján radon foglalkozási megbetegedésére hivatkozással baleseti járadékot igényelt.
Az OEP Orvosszakértői Intézetének elsőfokú orvosi bizottsága szakvéleménye szerint a felperes szilikózisból eredő munkaképesség-csökkenése 50%, zajártalom okozta halláskárosodásból eredő munkaképesség-csökkenése 16%, radon foglalkozási megbetegedésből eredő munkaképesség-csökkenése 67%, össz-szervezeti szempontból baleseti munkaképesség-csökkenése 100%, mely legkorábban 2002. december 1. napjától véleményezhető.
Az OEP Orvosszakértői Intézete szakvéleményét 2004. június 22. napján azzal egészítette ki, hogy a radon foglalkozási megbetegedésből megállapítható foglalkozási eredetű munkaképesség-csökkenés 2002. december 1. napjától 67%-os.
A Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság a 2003. augusztus 6. napján kelt határozatával az orvos-szakértői vélemény alapján a felperes baleseti rokkantsági nyugdíját 2003. június 1. napjától, II. fokozatú rokkantsági csoportnak megfelelően, felemelte. E határozatot a 2004. augusztus 4. napján kelt határozatával visszavonta, és a 2004. augusztus 9. napján kelt határozatával a felperes részére 2002. december 1-jétől 4. fokozatú baleseti járadékot állapított meg, radon foglalkozási megbetegedése miatt.
Ezt a határozatot a Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság a 2005. február 10. napján kelt határozatával visszavonta, azon indokkal, hogy a felperes részére 2003. július 1-jétől II. csoportú baleseti rokkantsági nyugdíj folyósítását rendelte el.
Az alperes a 2005. január 26. napján kelt határozatával visszavonta a felperes részére 2002. december 1-jétől a 4. fokozat szerinti baleseti járadékot megállapító határozatát.
A felperes fellebbezése folytán eljárt másodfokú hatóság a 2005. február 15. napján kelt másodfokú határozatával helybenhagyta az elsőfokú határozatot.
A felperes keresetében az alperes visszavonó határozatainak felülvizsgálatát, és annak megállapítását kérte, hogy a 4. fokozatú baleseti járadékra jogosult.
Arra hivatkozott, hogy 1995. évtől baleseti rokkantsági nyugdíjban zajártalom okozta halláskárosodása, és szilikózis foglalkozási megbetegedése miatt részesült; 2003-ban benyújtott baleseti járadék iránti igénye alapján pedig radon foglalkozási megbetegedés miatt baleseti járadékra jogosult, mert nem ugyanazon a jogcímen áll fenn a baleseti járadékra, illetve a baleseti rokkantsági nyugdíjra jogosultsága.
A megyei munkaügyi bíróság a felperes keresetét elutasította.
Ítéletének indokolásában a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tny.) 6. § (3) bekezdés utolsó mondatára hivatkozással kifejtette, hogy baleseti rokkantsági nyugdíj és baleseti járadék egyidejűleg folyósítható, ha nem ugyanazon üzemi baleset, illetve foglalkozási megbetegedés alapján keletkezik a jogcíme.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Ebtv.) 52. § (4) bekezdésére, 65. § (5) bekezdésére, 58. § (1) bekezdésére hivatkozással rámutatott a munkaügyi bíróság, hogy a baleseti járadék a 16%-tól 66% közötti foglalkozási eredetű munkaképesség-csökkenés miatt állapítható meg. Ebből viszont az is következik, hogy akinek a foglalkozási eredetű munkaképesség-csökkenése a 66%-ot meghaladja, arra már a Tny. szabályait kell alkalmazni.
A Tny. 35. §-a szabályozza a baleseti rokkantsági nyugdíjra jogosultság megszűnését, amelynek (2) bekezdése - egybehangzóan az előbb kifejtettekkel - értelmében állapotjavulás esetén a baleseti rokkantsági nyugdíjra jogosultság megszűnésekor a 4. fokozatú baleseti járadékot kell megállapítani. Ebből következően a Tny. 36. § (1) bekezdése szerint, állapotrosszabbodás esetén viszont valamennyi baleset, foglalkozási megbetegedés következményét együttesen kell figyelembe venni.
Mivel a felperes radon foglalkozási megbetegedés miatt a Tny. 33. § (1) bekezdése értelmében önmagában is baleseti rokkantsági nyugdíjra jogosult, így rá már nem az Ebtv., hanem a Tny. szabályai vonatkoznak, azaz a Tny. 36. § (1) bekezdésének alkalmazásával kell a neki folyósított baleseti rokkantsági nyugdíjat felemelni.
Az újabb foglalkozási megbetegedés miatt baleseti járadék folyósítására azért nincs lehetőség, mert az ebből eredő munkaképesség-csökkenése meghaladja a baleseti járadékra jogosultságának az Ebtv. 58. § (1) bekezdésében meghatározott felső határát. Az OEP Orvosszakértői Intézetének Orvosi Bizottsága szerint ugyanis a baleseti járadék jogcímeként megjelölt radon foglalkozási megbetegedésből eredő munkaképesség-csökkenése 67%.
A jogerős ítélet ellen a felperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, annak megváltoztatását kérte, és a keresetében foglaltakat fenntartotta.
Arra hivatkozott, hogy a jogerős ítélet sérti a Tny. 6. § (3) bekezdését, valamint az Ebtv. 65. § (5) bekezdését és a Tny. 1. § (1) bekezdésében foglaltakat.
Kifejtette, hogy a jogerős ítélet értelmezéséből az következik, ha az újabb betegség alacsonyabb munkaképesség-csökkenést okozna (tehát számára kevesebb hátránnyal járna), úgy jogosult lenne a lényegesen magasabb ellátásra (baleseti rokkantsági nyugdíj + baleseti járadék). Jelenleg ugyanis a radon figyelembevételével is megállapított baleseti rokkantsági nyugdíj összegében lényegesen alacsonyabb, mint a fenti két ellátás együttes összege, annak ellenére, hogy sokkal súlyosabb betegséggel, hátrányokkal, kiadásokkal, és élet-elnehezüléssel kell szembenéznie. Megítélése szerint az ítéleti döntés az azonos elbírálás elvét is sérti.
A Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati eljárás lefolytatását elrendelte, és a felülvizsgálati kérelmet a Pp. 274. § (1) bekezdésének megfelelően tárgyaláson kívül bírálta el.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelme a jogerős ítélet hatályban tartására irányult.
A felülvizsgálati kérelem nem alapos.
A Legfelsőbb Bíróság álláspontja szerint a megyei munkaügyi bíróság helyesen állapította meg az ügyben irányadó tényállást, és abból az ide vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő jogkövetkeztetést vont le.
A perben rendelkezésre állt OEP Orvosszakértői Intézetének szakvéleménye szerint a felperes munkaképesség-csökkenése össz-szervezeti szempontból 100%-os, a radon foglalkozási megbetegedésből megállapítható foglalkozási eredetű munkaképesség-csökkenése 2002. december 1-jétől 67%-os.
A felperes 2003. június 16-án igényelt baleseti járadékot radon foglalkozási megbetegedésére hivatkozással, 1995. évtől egyéb foglalkozási megbetegedések miatt baleseti rokkantsági nyugdíjban részesült.
Az Ebtv. 57. § (1) bekezdése értelmében baleseti járadékra az jogosult, akinek a munkaképessége üzemi baleset következtében 15%-ot meghaladó mértékben csökkent, de baleseti rokkantsági nyugdíj nem illeti meg.
Az Ebtv. 58. § (1) bekezdés d) pontja szerint a baleseti járadék mértéke az üzemi baleset okozta munkaképesség-csökkenés fokától függ. A munkaképesség-csökkenés fokának megfelelően a 4-es baleseti fokozatba tartozik az, akinek a munkaképesség-csökkenése 50-66%.
Az orvos-szakértői véleményből egyértelműen megállapítható, hogy a felperes munkaképesség-csökkenése az itt jelzett 66%-os mértéket meghaladta, az 2002. december 1. napjától 67%-os mértékű volt. Ebből következően egyértelmű, hogy a felperes baleseti járadékra - noha annak a jogszabályi rendelkezések szerint a baleseti rokkantsági nyugdíjjal történő párhuzamos folyósítása nem kizárt - nem jogosult.
Az Ebtv. 65. § (5) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a baleseti járadék iránti igény elbírálására és folyósítására a Tny.-nek a nyugellátások megállapítására és folyósítására vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
A Tny. 33. § (1) bekezdése kimondja, hogy baleseti rokkantsági nyugdíjra az jogosult, aki munkaképességét 67%-ban - túlnyomóan üzemi baleset következtében - elvesztette, és rendszeresen nem dolgozik, vagy keresete lényegesen kevesebb a megrokkanás előtti kereseténél.
A Tny. 36. § (1) bekezdése arról is rendelkezik, hogy újabb üzemi baleset esetén valamennyi baleset következményét együttesen kell figyelembe venni.
A fenti jogszabályi rendelkezések egybevetéséből az következik, hogy a felperes a radon foglalkozási megbetegedés miatti 67%-os munkaképesség-csökkenése következtében baleseti járadékra már nem jogosult, baleseti rokkantsági nyugdíjra azonban igen, így az újabb foglalkozási megbetegedés miatt előterjesztett igényt az alperes helytállóan kezelte a rokkantsági nyugdíj fokának - és ebből következően mértékének - megemelése iránti kérelemként, és jogszerűen döntött, amikor a felperest a II. csoportú baleseti rokkantsági csoportba sorolta, a Tny. 34. § (2) bekezdés b) pontjának megfelelően.
A felperest tehát a baleseti rokkantsági nyugdíj mellett a radon foglalkozási megbetegedés miatt kialakult 67%-os mértékű munkaképesség-csökkenésre tekintettel baleseti járadék nem illeti meg, jogszerű volt a 4. fokozatú baleseti járadékot megállapító határozat visszavonása az alperes részéről.
Minderre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság megállapította, hogy a jogerős ítélet a felülvizsgálati kérelemben megjelölt jogszabályokat nem sértette meg, ezért azt a Pp. 275. § (3) bekezdése alapján hatályában fenntartotta. (Legf. Bír. MfvK.IV.10.638/2005.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.