adozona.hu
EH 2002.676
EH 2002.676
A felszámolási zárómérleg és vagyonfelosztási javaslat jóváhagyása során követendő eljárás [1993. évi LXXXI. tv.-nyel módosított 1991. évi IL. tv. (mód. Cstv.) 50. § (3) és (6) bek., 52. § (3) bek., 56. § (1) és (2) bek., 59. § (1) bek., 60. § (3) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az elsőfokú bíróság a 98. sorszámú végzésével az adós gazdálkodó szervezet felszámolási eljárását befejezettnek nyilvánította és a céget jogutód nélkül megszüntette. Intézkedett a cégbíróságnak a cég cégjegyzékből történő törlése iránt. A felszámoló díját 4 800 000 Ft-ban állapította meg azzal, hogy a felszámoló a közbenső mérleg forduló napjáig felvett az adós vagyonából 2 300 000 Ft felszámolói díjat, míg 2 500 000 Ft felszámolói díj fedezetlen. Az 1998. július 30-i fordulónappal elkészítet...
Végzésének indokolásában utalt arra, hogy az adós ellen a felszámolást az 1995. május 31. napján érkezett kérelemre rendelte el. A felszámolás közzétételére 1995. augusztus 17. napján került sor a Cégközlöny 1995. évi 32. számában. Az eljárásra a csődeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló, lényegesen az 1993. évi LXXXI. törvénnyel módosított 1991. évi IL. törvény (mód. Cstv.) rendelkezései az irányadóak. A felszámoló 1997. február 24. napján a felszámolási közbenső jelentést, közbenső mérleget beterjesztette a bírósághoz, amelyet a bíróság az 1997. március 13. napján kelt 49. sorszámú jogerős végzésével jóváhagyott. A felszámoló a peres eljárások folyamatban léte miatt határidő hosszabbítást kért a felszámolási zárómérleg beterjesztésére, amely 1998. augusztus 10-én történt meg. A különböző hitelezői kifogások és észrevételek folytán az elsőfokú bíróság több esetben is felhívta a felszámolót a mérleg módosítására. Az elsőfokú bíróság a jelen végzésével a kiegészített és módosított II. számú vagyonfelosztási javaslatot, amely 1999. december 13-án 91. sorszám alatt került beterjesztésre, hagyta jóvá a rendelkező részben írtaknak megfelelően. Végzésének indokolásában az elsőfokú bíróság utalt arra, hogy a dr. K. A. ügyvéd, a Megyei Illetékhivatal, a Megyei Egészségbiztosítási Pénztár, a Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Megyei Igazgatósága által benyújtott kifogások alaptalanok, ezért azokat elutasította. Határozatát a mód. Cstv. 60. §-ának (1) bekezdése alapján hozta meg.
Az elsőfokú bíróság végzése ellen az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Megyei Egészségbiztosítási Pénztára hitelező, valamint az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Megyei Igazgatósága hitelező nyújtottak be fellebbezést.
Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Megyei Egészségbiztosítási Pénztára fellebbezésében kérte az elsőfokú bíróság végzésének a megváltoztatását, s annak megállapítását, hogy a pénztár "a" kategóriás felszámolási költségigénye 393 355 Ft-ot tesz ki. Ez az igény pedig a többi hasonló "a" kategóriás hitelezői költségigény szerint nyerjen kielégítést. Az adós vagyonából kielégítést nyert hitelezők között nem szerepel a pénztár annak ellenére, hogy önálló hitelezői igényét bejelentette, majd azt az 1999. március 23-án a felszámolónak írt levelében pontosította. A tárgyalásokra idézést nem kézbesítettek címükre, így a pénztár nem volt abban a helyzetben, hogy a megyei bíróság eljárása során a jogait érvényesíthesse.
Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Megyei Igazgatósága hitelező fellebbezésében kérte az elsőfokú bíróság végzésének a hatályon kívül helyezését és a bíróságnak új eljárás lefolytatására való kötelezését. Kérte annak megállapítását, hogy az adós gazdálkodó szervezet 5 936 864 Ft záró- pénzeszközéből csupán 3 156 864 Ft felosztásáról rendelkezett, továbbá a hitelezői kifogását elutasította, amely az esedékesség előtt felvett felszámolói díj visszafizetésére irányult. Sérelmezte, hogy a ki nem egyenlített felszámolási költségekre 100%-ban fedezetet biztosított a bíróság oly módon, hogy a felszámolóra engedményezett olyan jövőben felmerülő felszámolási költségeket, amely követelések behajtásával kapcsolatban a felszámoló azok fennállását még nem igazolta. A felszámolási költségekre javasolt "tartalékolást" az APEH részére javasolt fedezet azonos összegű és egyidejű csökkentésével rendelte el végrehajtani a bíróság. A tartalékként szereplő 2 780 000 Ft-ból 2 760 000 Ft felosztásáról nem rendelkezett. A közbenső mérleg nem tartalmazza a rendelkezést a felszámoló díjelőleg felvételéről, az csupán a várható költségek között szerepel. Pénzügyi elszámolást a felszámoló nem csatolt, így a hitelező annak felvételéről nem értesült. A közbenső mérleget jóváhagyó végzést nem kapta meg, ezért kifogását a Cstv. 56. §-ának (1) bekezdésére tekintettel a zárómérlegre tette meg.
A felszámoló a Megyei Egészségbiztosítási Pénztár fellebbezésére észrevételt tett, kérte a "fellebbezés elutasítását". Hivatkozott arra, hogy a hitelező felszámolási költségigényének felmerülési időpontját az 1999. október 12-én tartott zárótárgyaláson bejelentette, melyet az erről készült jegyzőkönyv 4. oldala első bekezdése tartalmazza. A zárójelentés 14. számú melléklete tartalmazza a hitelező által bejelentett felszámolási költségigényt kamatokkal együtt. Téves az a hitelezői állítás, hogy a felszámolási költségigények a többi hitelező esetében kielégítést nyertek volna.
A hitelezők fellebbezése annyiban alapos, hogy az elsőfokú bíróság elfoglalt jogi álláspontjánál fogva határozatában több olyan rendelkezést tett, illetve rendelkezést mulasztott el, amely a jelen ügyben alkalmazandó mód. Cstv. rendelkezéseibe ütközik. Ezek olyan eljárásjogi szabálysértések, amelyek a határozat megalapozatlanságát eredményezik, ez pedig a vagyonfelosztási javaslat és a zárómérleg átdolgozását igényli. Emiatt a bizonyítási eljárás további lefolytatása meghaladja a másodfokú eljárás kereteit. A Legfelsőbb Bíróság ezért az elsőfokú bíróság végzését a mód. Cstv. 6. §-ának (2) bekezdése szerint megfelelően alkalmazandó Pp. 259. §-ára figyelemmel, a Pp. 252. §-ának (2) bekezdése alapján hatályon kívül helyezte és az elsőfokú bíróságot újabb eljárásra, s újabb határozat hozatalára utasította.
Az iratok tartalmából megállapítható, hogy a felszámoló 1998. augusztus 10. napján 55. sorszám alatt nyújtotta be első ízben a felszámolási zárómérleget és vagyonfelosztási javaslatot. Ezt követően kiegészítésre és kijavításra több esetben is visszaadásra került a zárómérleg. Indokolta ezt az, hogy több hitelező is kifogással élt a záró-dokumentációval szemben. A mód. Cstv. 56. §-ának (1) bekezdése szerint a bíróság a zárómérleget vagy záró egyszerűsített mérleget és vagyonfelosztási javaslatot a kézhezvételtől számított 30 napon belül megküldi a hitelezőknek. Bármelyik hitelező a kézbesítéstől számított 30 napon belül a zárómérlegben vagy záró egyszerűsített mérlegben és a vagyonfelosztási javaslatban foglaltakat írásban kifogásolhatja. A kifogás benyújtására rendelkezésre álló határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A bíróság a kifogást megküldi a kifogással nem élő hitelezőknek is azzal, hogy arra 8 napon belül észrevételt tehetnek. A bíróság tárgyalást tűz ki, amelyre megidézi a kifogást előterjesztő és az arra észrevételt tevő hitelezőket, valamint a felszámolót. A bíróság a kifogásról a tárgyaláson határoz és annak eredményeképpen a kifogásnak helyt ad vagy azt elutasítja. A kifogás elutasítása ellen külön fellebbezésnek nincs helye. Az elsőfokú bíróság a fentiekben idézett jogszabályi rendelkezéseket mellőzve, a jelen fellebbezésekkel megtámadott végzésében bírálta el a kifogásokat, s a rendelkező rész nem is tartalmazza kifejezetten azok elutasítását, illetőleg az azoknak részben történő helyt adást. Alakszerű határozatot tehát a kifogások tárgyában nem hozott. Erre tekintettel az elsőfokú bíróságnak az újabb eljárás során a benyújtott kifogások tárgyában alakszerű határozatot kell hoznia a mód. Cstv. 56. §-ának (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően, ebben egyrészt, mivel a 30 napos határidő elmulasztása jogvesztéssel jár, meg kell állapítania hivatalból, hogy határidőben kerültek-e benyújtásra a kifogások, valamint azokkal kapcsolatban, amennyiben határidőn belül kerültek előterjesztésre, a tárgyalás tartását és azon történő határozat hozatalát kell foganatosítania.
Tévedett az elsőfokú bíróság akkor, amikor tudomást szerezve arról, hogy a felszámoló a 2 300 000 Ft felszámolói díjat ténylegesen felvette az adós vagyonából, nem rendelkezett annak visszafizetése iránt. Kellő alappal hivatkozott arra az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal Megyei Igazgatósága, hogy a felszámolási közbenső mérleg nem tartalmazza a felszámolói díj tényleges felvételét. A 4. számú melléklet csupán mint várható felszámolási költséget jelöli meg g) pont alatt. Ebből eredően tévesen hivatkozott arra az elsőfokú bíróság határozatának indokolásában, hogy a jogerős közbenső mérleget jóváhagyó bírósági végzés után már nem lehet figyelembe venni felszámoló által felvett díjat. A bíróság indokolás nélkül a közbenső mérleget jóváhagyta, az azonban nem tartalmazta magát a felszámolói díjnak a felvételét. Ebből eredően bíróságnak lehetősége van arra, hogy a jogszabály ellenére felvett díj visszafizetésére kötelezze a felszámolót. Mint arra a Legfelsőbb Bíróság is rámutatott a Bírósági Határozatok 1998. évi 4. számában 194. sorszám alatt közzétett eseti döntésében. A felszámoló előleg felvételére nem jogosult. A mód. Cstv. 50. §-ának (3) bekezdése csupán azt teszi lehetővé, hogy a felszámolás várható költségeire a közbenső mérleg alapján a felszámoló tartalékot képezzen, nem jogosult azonban előleget felvenni. A felszámoló díját - melyben a felszámoló költségei is megjelennek - a bíróságnak a felszámolási eljárás végén kell a mód. Cstv. 59. §-ának (1) bekezdése szerinti keretben meghatározni. A felszámoló tevékenysége vállalkozási jellegű, ebből következik, hogy díja csak a felszámolási eljárás végén válik esedékessé. Az elsőfokú bíróságnak tehát ennek megfelelően kell intézkednie a jogosulatlanul felvett díjelőleg visszafizetése iránt.
Alapos a fellebbezés a tartalékképzés vonatkozásában is. Az elsőfokú bíróság téves jogszabályfelhívást alkalmazott a fellebbezéssel megtámadott végzése 12. oldalának 2. bekezdésében. Tévesen hívta fel a mód. Cstv. 60. §-ának (3) bekezdését, az helyesen az 50. § (3) bekezdése, amely viszont a közbenső felszámolási mérleg tartalmára vonatkozik, nevezetesen, hogy a felszámolás várható költségére és a vitás hitelezői igények fedezet a közbenső mérleg alapján tartalékot kell képezni. Viszont nem vonatkozik a felszámolási zárómérlegre. felszámolási zárómérlegnek a mód. Cstv. 52. §-ának bekezdése szerint kell elkészülnie. Tévesen hivatkozott az elsőfokú bíróság arra, hogy a felszámolási eljárás befejezésének a kifogásolási eljárás folyamatban léte nem akadálya. Amennyiben kifogásolási eljárás is folyamatban van, annak befejezését a bíróságnak be kell várnia, mivel megszűnt cég ellen ilyen eljárás nem folyhat. Tehát csupán az ilyen eljárás befejezését követően kerülhet sor a felszámolási eljárás befejezetté nyilvánítására. Más elbírálás alá esnek a be nem hajtott követelések, ezekre vonatkozólag egyértelmű rendelkezést tartalmaz a mód. Cstv. 56. §-ának (2) bekezdése.
Megjegyzi a Legfelsőbb Bíróság, hogy a közbenső mérleget jóváhagyó végzés jogerősítése jogszabályellenesen történt, ugyanis a mód. Cstv. 50. §-ának (6) bekezdése nem zárja ki a végzés elleni fellebbezés benyújtásának lehetőségét. Tévedett tehát az elsőfokú bíróság, amikor a fellebbezés lehetőségét kizárva hozta meg jogerős végzését.
Az elsőfokú bíróság a fenti intézkedések megtétele, valamint ezt követően a felszámoló által átdolgozott felszámolási zárómérleg és vagyonfelosztási javaslat benyújtását követően lesz abban a helyzetben, hogy megalapozott végzést hozzon az ügyben. (Legf. Bír. Fpk. VIII. 31.253/2000. sz.)