adozona.hu
EH 2001.583
EH 2001.583
Nem jelenti az ügyfélegyenlőség sérelmét a korábbi téves jogalkalmazási gyakorlat megváltoztatása (kárpótlási ügyekben) [1957. évi IV. tv. 2. § (5) bek., 1992. évi XXXII. tv. 2. §, 103/1997. (VI. 13.) Korm. r. 1. §].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A felperes az 1997. évi szeptember hó 29. napján kelt kérelmében - többek között - a Kányaházán 1911-ben született L. Péter nevű testvérének a deportálás során történt életvesztésére figyelemmel, testvér jogán terjesztette elő kárpótlási kérelmét. Csatolta a külföldi közjegyző előtt tett nyilatkozatáról készült közjegyzői okiratot (melyben sérelmet szenvedett testvérei neve között L. Péter neve feltüntetésre nem került), valamint az Izraeli Magyar Bevándorlók Egyesülete Országos Központjának ...
A felperes keresetében az alperes határozatának felülvizsgálatát, kárpótlásra jogosultságának megállapítását kérte csatolva a már az alperesnél előterjesztett közjegyzői nyilatkozatot, és arra hivatkozott, hogy Kányaházáról a születési anyakönyvi kivonatok beszerzésére nem volt mód. Az elsőfokú bíróság ítéletével a felperes keresetét azért utasította el, mert álláspontja szerint a Kpt. III. 2. §-ának (1) bekezdés d) pontja szerinti sérelmet, illetve (3) bekezdése szerinti igényjogosultságát a felperes igazolni nem tudta, a 103/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet 1. §-ának (3) bekezdésében foglalt kötelezettsége ellenére. Utalt arra, hogy a felperes kérelmét a külföldi közjegyző előtt tett felperesi nyilatkozat tartalma sem támasztja alá.
A felperes fellebbezésében az elsőfokú ítélet megváltoztatását és keresetének megfelelő döntést kért, álláspontja szerint a közjegyzői okirat igényét megalapozza, annak esetleges téves tartalma ellenére.
A másodfokú bíróság ítéletével az elsőfokú bíróság érdemben helytálló döntését helybenhagyta, mert a felperes a 103/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-ának (3) bekezdése előírása ellenére sem a sérelem elszenvedését, sem a jogosultság egyéb feltételeit bizonyítani nem tudta. Kifejtette, hogy a közjegyzői okirat közokiratként csak azt igazolja, hogy a felperes a közjegyző előtt megjelent, és ott az okiratban rögzített nyilatkozatot tette. A felperes saját nyilatkozata azonban a kárpótlást megalapozó sérelem elszenvedésének és a kárpótláshoz szükséges egyéb körülménynek a bizonyítására nem elégséges.
Az ítélet ellen előterjesztett és kiegészített felülvizsgálati kérelmében a felperes a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését, az elsőfokú ítélet megváltoztatását és kárpótlásra jogosultsága megállapítását kérte arra hivatkozással, hogy a jogerős ítélet megsértette az államigazgatási eljárásról szóló 1957. évi IV. törvény (a továbbiakban: Áe.) 2. §-ának (5) bekezdésében foglaltakat, amely az ügy- és ügyfélazonosság elvét rögzíti. E körben a Legfelsőbb Bíróság több eseti döntésére utalt. Kifogásolta, hogy az alperes hasonló bizonyítékok mellett részére más testvérei után kárpótlást állapított meg, de utalt a bizonyítékok alapján az alperesi elutasító határozatot hatályon kívül helyező bírói ítéletre is.
Az alperes felülvizsgálati ellenkérelmet nem terjesztett elő.
A felperes felülvizsgálati kérelme nem alapos.
A Legfelsőbb Bíróság a felülvizsgálati kérelmet a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.) Pp. 274. §-ának (1) bekezdésében foglaltak alapján tárgyaláson kívül bírálta el, a jogerős határozatot a Pp. 275. §-ának (2) bekezdésében foglaltak értelmében a felülvizsgálati kérelem keretein belül vizsgálva felül.
A másodfokú bíróság a helyesen megállapított tényállásból okszerű következtetésekre jutott, jogi okfejtésével a Legfelsőbb Bíróság, mint felülvizsgálati bíróság egyetértett.
A Pp. 270. §-ának (1) bekezdése értelmében a jogerős ítélet felülvizsgálata kizárólag jogszabálysértésre hivatkozással kérhető. Abban a kérdésben kellett tehát a Legfelsőbb Bíróságnak, mint felülvizsgálati bíróságnak állást foglalnia, hogy a jogerős ítélet megsértette-e az Áe. 2. §-ának (5) bekezdésében foglaltakat.
Elsődlegesen rámutat a Legfelsőbb Bíróság, mint felülvizsgálati bíróság arra, hogy az államigazgatási eljárás szabályainak megtartása az államigazgatási eljárásban kérhető számon, a közigazgatási perben a polgári perekre vonatkozó Pp. eljárási szabályainak betartása a kötelező és a bíróságtól számon kérhető. Ebből következően a másodfokú bíróság az Áe. 2. §-ának (5) bekezdésében foglaltakat nem sérthette meg.
Tartalmát tekintve a felperes felülvizsgálati kérelme a jogerős ítéletbe foglalt bírói mérlegelést támadta.
Miként azonban arra a Legfelsőbb Bíróság számos eseti döntésében rámutatott, a jogerős ítéletbe foglalt bírói mérlegelés felülmérlegelésére csak akkor van mód, ha az iratellenes, okszerűtlen, kirívóan ellentmondásos. E kifogás a jogerős ítéletbe foglalt bírói mérlegeléssel szemben nem foghat helyt.
A jelen közigazgatási perben a bíróságnak a per tárgyát képező alperesi határozat jogszerűsége kérdésében kellett állást foglalnia. Helyesen mutatott rá a másodfokú bíróság, hogy a felperes a R. 1. §-ának (3) bekezdésében írtak ellenére sem a sérelem elszenvedését, sem a sérelmet szenvedett és közötte fennálló rokoni kapcsolatot igazolni nem tudta, ilyen körülmények között a kárpótlási kérelmét elutasító határozat jogszerűtlenségének megállapítására lehetőség nem volt.
Ami a felperes által a felülvizsgálati kérelemben megjelölt Áe. 2. §-ának (5) bekezdésére vonatkozó sérelmet, illetve az ezzel kapcsolatos eseti döntéseket illeti, e körben rámutat a Legfelsőbb Bíróság, hogy az érintett jogesetekben az Áe. 2. §-ának (5) bekezdésében foglalt ügyfélegyenlőség sérelmét, mint alperesi súlyos eljárási szabálysértést állapította meg a Legfelsőbb Bíróság. Ha ugyanis a hatóság több ügyfél esetén - azonos jogszabály és azonos tényállás mellett - más-más döntést hoz, az a kellő indokoltság hiánya esetén az alperesi közigazgatási határozat hatályon kívül helyezését vonhatja maga után.
Az Áe. 2. §-ának (5) bekezdése szerint az államigazgatási eljárásban mind a magyar, mind a külföldi ügyfelek a törvény előtt teljes egyenlőséget élveznek, és ügyeiket minden megkülönböztetés és részrehajlás nélkül kell intézni. A törvény előtti egyenlőség tehát azt jelenti, hogy az ügyfelek ügyeit minden megkülönböztetés és részrehajlás nélkül kell intézni. A perbeli esetben azonban az ügyfelek közötti jogosulatlan megkülönböztetés nem állapítható meg. Az ügyfélegyenlőség érvényesítése ugyanis nem járhat azzal a következménnyel, hogy az alperes korábbi téves jogalkalmazói gyakorlatát ne változtassa meg. Az a tény, hogy az alperes egyes esetekben a felperes részére, a kárpótlásra jogosító jogcímek igazolása nélkül kárpótlást állapított meg, nem alapozhatja meg, hogy a későbbiekben ne hozzon a jogszabá-lyoknak megfelelő határozatot.
A jelen ügyben hozott alperesi határozat jogszabálysértés nélkül utasította el a felperes kérelmét. Mindezek folytán a Legfelsőbb Bíróság, mint felülvizsgálati bíróság a másodfokú bíróság érdemben helytálló ítéletét a Pp. 275/A. §-ának (1) bekezdésében foglaltak alapján hatályában fenntartotta. (Legf. Bír. Kfv. X. 39.900/2001. sz.)