adozona.hu
MBH 2001.12.35
MBH 2001.12.35
A részvénytársaság közgyűlési iratanyagának cégbírósághoz való kötelező beadása részint a nyilvánosság, részint a törvényességi felügyelet garanciális fontosságú gyakorlásának biztosítását szolgálja. A cégbíróság az rt. közgyűlési anyagát köteles átvizsgálni, és szükség esetén törvényességi felügyeleti intézkedést hoz. A cégbíróság ezen eljárása az 1990. évi XCIII. tv. (Illetéktörvény) 45. § (3) bek. alapján a cégbíróság "egyéb eljárásának" számít (mint általában a törvényességi felügyeleti ügyek), és 3000.
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A P.P. Ingatlanfejlesztő és Hasznosító Rt. 2001. május 31.-én közgyűlést tartott, melynek iratanyagát az 1997. évi CXLIV. tv. (Gt.) 239. §-ának (3) bekezdésére figyelemmel a cégbírósághoz az arra megszabott időtartam alatt benyújtotta.
A hivatkozott jogszabály előírásai szerint ugyanis a zártkörűen működő rt. igazgatósága a közgyűlési jegyzőkönyv egy hiteles példányát és a jelenléti ívét a közgyűlés befejezését követő harminc napon belül köteles a cégbírósághoz benyújtani.
A törvényi rendel...
A P.P. Ingatlanfejlesztő és Hasznosító Rt. 2001. május 31.-én közgyűlést tartott, melynek iratanyagát az 1997. évi CXLIV. tv. (Gt.) 239. §-ának (3) bekezdésére figyelemmel a cégbírósághoz az arra megszabott időtartam alatt benyújtotta.
A hivatkozott jogszabály előírásai szerint ugyanis a zártkörűen működő rt. igazgatósága a közgyűlési jegyzőkönyv egy hiteles példányát és a jelenléti ívét a közgyűlés befejezését követő harminc napon belül köteles a cégbírósághoz benyújtani.
A törvényi rendelkezés indoka kettős: egyrészt a közgyűlési anyagnak a nyilvános cégiratok közötti kötelező szerepeltetése hivatott biztosítani, hogy az érdekeltek az rt. működését a lehető legegyszerűbb módon figyelemmel kísérhessék, illetve arról tájékozódhassanak; másrészt a cégbíróság törvényességi felügyeletének gyakorlását szolgálja.
A cégbíróság ugyanis a közgyűlési anyagot átvizsgálja és ellenőrzi abból a szempontból, hogy a társaság a közgyűlés összehívása, megtartása, a határozathozatal illetve az egyéb közgyűlési aktusok során betartotta-e a működésére vonatkozó törvényi és létesítő okirati előírásokat, s ha rendellenességet észlel, hivatalból megindítja a törvényességi felügyeleti eljárást, illetve a szükséghez képest szankciót alkalmaz.
A megyei bíróság a P.P. Rt. 2001. május 31.-i közgyűlési anyagát elfogadhatónak találta.
Észlelte egyúttal, hogy a társaság a bíróság felhívása ellenére sem rótta le az 1990. évi XCIII. tv. 45. § (3) bekezdése alapján a bíróság egyéb (nem bejegyzési illetve változásbejegyzési), azaz a 45. § (1) - (2) bekezdésében, illetve a 45. § (4) - (6) bekezdésében nem említett eljárásáért járó illetéket.
A törvényességi felügyeleti eljárás az 1990. évi XCIII. tv. 45. §-a szerint a cégbíróság "egyéb eljárásának" tekintendő, és ingyenességét jogszabály nem deklarálja.
Ilyen körülmények között az rt. közgyűlési anyag benyújtásakor akkor is lerovandó a 3.000.Ft. eljárási illeték - mely a bírósági szervezet mozgásba hozataláért felszámított, állam javára térítendő díj -, ha a közgyűlési határozatok cégjegyzéki adatot nem érintettek, azaz változásbejegyzési kérelmet nem kellett előterjeszteni.
Fenti tényállás alapján a megyei bíróság a közgyűlési anyag tudomásulvétele mellett a végzés jogerőre emelkedése után az önként le nem rótt eljárási illeték leletezés útján történő behajtásáról is rendelkezett.
(Pest Megyei Bíróság Cg. 13-10-040637/8.)