AVI 2000.9.113

A közigazgatási perben megállapítási kereset előterjesztésére nincs jogszerű lehetőség (Pp. 123. §)

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A jogerős ítéletben megállapított tényállás szerint az átalakulással létrejött Bt. 1994. évi április hó 20. napjától a korábban ÁFÉSZ által üzemeltetett S. telephelyű üzemanyagtöltő állomáson jövedéki engedély nélkül jövedéki termékek (gázolaj) kiskereskedelmi forgalmazását végezte (a felperes a jövedéki engedélyt 1995. évi február hó l. napján kapta meg.) A Vámhivatal által a felperesi üzemanyagtöltő állomáson 1995. évi március hó 2. napján tartott jövedéki ellenőrzés során, valamint a felpe...

AVI 2000.9.113 A közigazgatási perben megállapítási kereset előterjesztésére nincs jogszerű lehetőség (Pp. 123. §)
A jogerős ítéletben megállapított tényállás szerint az átalakulással létrejött Bt. 1994. évi április hó 20. napjától a korábban ÁFÉSZ által üzemeltetett S. telephelyű üzemanyagtöltő állomáson jövedéki engedély nélkül jövedéki termékek (gázolaj) kiskereskedelmi forgalmazását végezte (a felperes a jövedéki engedélyt 1995. évi február hó l. napján kapta meg.) A Vámhivatal által a felperesi üzemanyagtöltő állomáson 1995. évi március hó 2. napján tartott jövedéki ellenőrzés során, valamint a felperes által rendelkezésre bocsátott készpénz-kifizetési számlákból az elsőfokú vámhatóság megállapította, hogy a Bt. 1994. április hó 26. napjától 1995. évi február hó l. napjáig összesen 222 377 liter gázolaj értékesítését végezte jövedéki engedély nélkül. Ezért a Vámhivatal az 1995. évi május hó 19. napján kelt határozatával 21 348 192 Ft jövedéki bírság megfizetésére kötelezte a felperest; a felperes fellebbezése folytán eljárt Vám- és Pénzügyőrség Megyei Parancsnoksága pedig az 1995. évi július hó 27. napján kelt határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta.
A felperes az 1995. október 13. napján érkezett keresetében az alperesi határozatok hatályon kívül helyezését kérte arra hivatkozással, hogy a bírságkiszabás alapjául szolgáló mennyiség tisztázása nem történt meg, az üzemanyagtöltő állomáson forgalmazást más is végzett; a perbeli képviseletre jogosulatlan képviselő útján előterjesztet, 1996. február 26. napján kelt kereset-kiegészítésében a jövedéki engedély nélküli tevékenység folytatását nem vitatva, arra hivatkozott, hogy erre önhibáján kívül került sor, és a korábbiakat fenntartva utalt arra is, hogy a jogszabályváltozás folytán számára kedvezőbb elbírálás lehetséges, továbbá a kőolaj minőségére vonatkozó mintavétel szabálytalanságára, a mérés eredményére és a méréssel érintett, valamint lefoglalt termék jogszerűtlen lefoglalására hivatkozott. Utóbb azt is állította, hogy adóbejelentési és adófizetési kötelezettségének eleget tett, így a vámhatóság vele szemben eljárni jogosult nem volt. Végül a Bt. képviseletre jogosult tagja útján korábbi nyilatkozatait fenntartva a módosított jogszabályi rendelkezésekre figyelemmel a közigazgatási határozatok megváltoztatását, illetőleg hatályon kívül helyezését és az alperesi hatóságok új eljárásra kötelezését kérte. Az alperes a felperes keresetének elutasítását kérte arra hivatkozással, hogy a jövedéki bírság kiszabását nem csak a jövedéki engedély nélkül forgalmazott jövedéki termék és annak mennyisége, hanem az is megalapozta, hogy a felperes a forgalmazást az OMH (Országos Mérésügyi Hivatal) által nem hitelesített mérőeszközökön keresztül végezte.
A jogszabályváltozásra figyelemmel azonban nem ellenezte a felperesi keresetnek megfelelően határozatai hatályon kívül helyezését.
A Budakörnyéki Bíróság az 1997. január 23. napján kelt ítéletével az alperesi első- és másodfokú határozatokat hatályon kívül helyezte, az alperesi közigazgatási szerveket új eljárásra kötelezte arra utalással, hogy a jogszabályváltozásra figyelemmel indokolt megvizsgálni a jövedéki engedély hiányában, illetőleg az utóbb megszerzett jövedéki engedély birtokában végzett tevékenységre figyelemmel a bírságmérték helyességét, valamint arra hivatkozással, hogy a töltőállomás mérési hitelesítésével kapcsolatos körülményeket tisztázni kell. A felperes a módosított keresetnek helyt adó ítélet ellen előterjesztett fellebbezésében ténylegesen az ítélet indokolásának megváltoztatását (vagy az ítélet hatályon kívül helyezését) kérte arra hivatkozással, hogy az OMH általi mérőkút-hitelesítésre vonatkozó bírói okfejtés téves volt, továbbá vitatta az alperes jogosultságát a vizsgálatkor fellelt készletek elszállítására és lefoglalására, valamint annak megállapítását kérte, hogy nem sértett jogszabályt, míg az alperes a gázolajnak a kútból történő elszállításakor, és mert erről határozatot nem hozott, jogszabálysértően járt el.
A megyei bíróság az 1997. évi szeptember hó 1. napján kelt ítéletével az elsőfokú ítéletet helybenhagyta arra hivatkozással, hogy a fellebbezésben felhozottak vizsgálata közigazgatási bírói hatáskörbe nem tartozik, az esetleges sérelmes terméklefoglalás tárgyában elmulasztott határozathozatal pedig a jelen eljárás tárgyát nem képezte, éppen a határozathozatal hiányában. Tájékoztatta a felperest, hogy a határozathozatal elmaradása miatt az 1957. évi IV. törvény (Áe.) rendelkezéseiben meghatározott út vehető igénybe.
A felperes a jogerős ítélet ellen előterjesztett felülvizsgálati kérelmében ismételten sérelmezte a jogellenesen lefoglalt, elkobzott és elszállított termék tárgyában a határozathozatal elmulasztását, arra hivatkozással, hogy kereseti kérelméről az első- és másodfokú bíróság nem döntött, az ítéletek indokolásának megváltoztatását, az alperesi jogsértés megállapítását kérte. Csatolta a Vám- és Pénzügyőrség Megyei Nyomozóhivatala által 1995. évi november hó 22. napján kiállított, és az üzemanyagtöltő állomásról elszállított kb. 3000 liter rossz minőségű gázolaj átvételére vonatkozó átvételi elismervényt.
Az alperes ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályában fenntartását kérte, egyben csatolta a megismételt eljárásban hozott alperesi határozatok hatályon kívül helyezése iránt a felperes által előterjesztett keresetet elutasító és a Budakörnyéki Bíróság által 1998. évi november hó 26. napján meghozott elsőfokú, valamint az azt helybenhagyó 1999. évi október hó 4. napján kelt és a megyei bíróság által hozott ítéletet, miszerint a felperest a jövedéki hatóság a jelen perbeli mértékével azonos mértékű jövedéki bírság megfizetésére kötelezte, mert a jövedéki engedélytől függetlenül nem hitelesített mérőállomáson történt meg a felperes által biztosított számlákon alapulóan megállapított mennyiségű jövedéki termék forgalmazása.
A Pp. 275. §-ának (1) és (2) bekezdésében foglaltak értelmében a felülvizsgálati eljárásban bizonyítás felvételének helye nincs, a Legfelsőbb Bíróság a jogerős határozatot csak a felülvizsgálati kérelem és a csatlakozó felülvizsgálati kérelem keretei között vizsgálhatja felül.
Elsődlegesen rámutat a Legfelsőbb Bíróság arra, hogy nem helytálló az a felperesi hivatkozás, miszerint a jogerős ítéletben a bíróság nem a kereseti kérelmének megfelelően és nem minden kereseti kérelméről döntött. A felperes - képviseletre jogosult tagja útján - módosított keresetében az alperesi határozatok hatályon kívül helyezését és az alperesi közigazgatási szervek eljárásra kötelezését kérte. A kereseti kérelmének az elsőfokú bíróság helyt adott, az elsőfokú ítéletet a másodfokú bíróság helybenhagyta. A másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság ítéletét helyes indokaira hivatkozással hagyta helyben, miközben állást foglalt a lefoglalással és elszállítással kapcsolatos határozathozatal hiányára alapított felperesi kérelemről is akkor, amikor rámutatott, hogy a közigazgatási perben a közigazgatási határozat jogszerűségé vizsgálható felül, a határozathozatal elmulasztása esetén az Áe.</a> 1997. évi XIV. törvénnyel módosított 4. §-ában foglalt eljárásra van mód. E szerint pedig, amennyiben a közigazgatási szerv az előírt ha táridőben határozatát nem hozza meg, úgy az ügyfél a felettes szerv intézkedését kérheti, illetőleg ennek eredménytelensége esetén a megyei bíróságtól nemperes eljárásban kérheti a közigazgatási szerv határozathozatalra kötelezését.
Ezen túlmenően azonban rámutat a Legfelsőbb Bíróság arra, hogy nem helytálló a felperesnek a jövedéki szabályozásról és ellenőrzésről, valamint a bérfőzési szeszadóról szóló 1993. évi LVIII. törvény (Jszt.) 68. §-ára alapított és a lefoglalás tárgyában elmulasztott határozathozatalt sérelmező okfejtése azért sem, mert nem a jövedéki hatóság foglalta le a sérelmezett kb. 3000 liter jövedéki terméket, hanem a perbeli alperesi jövedéki hatósági eljárásban hozott határozatok elleni keresetlevél benyújtását követően, a Vám- és Pénzügyőrség Megyei Nyomozóhivatala büntetőeljárás keretében szállította el azt. Ezért az alperestől a határozathozatal elmaradása számon nem kérhető, és az elszállított termék lefoglalásáról a perbeli határozatokban való döntés jogszerűen el sem várható.
Állást foglalt a jogerős ítélet abban a kérdésben is, hogy a közigazgatási per tárgya közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálata, annak elmaradása a perbeli közigazgatási per tárgyát nem képezte.
Azon túlmenően, hogy a közigazgatási perben a bíróság a közigazgatási szervnek az ügy érdemében hozott határozata felülvizsgálatára rendelkezik hatáskörrel, közigazgatási perben a Pp. 123. §-án alapuló megállapítási keresetnek helye nincs. A perbeli esetben különösen azért nem, mert a jogerős ítélet szerint a bíróság a felperesi módosított keresetnek megfelelően az alperesi határozatokat hatályon kívül helyezte, az alperesi szerveket új eljárásra kötelezte és a megismételt eljárásban hozott határozat felülvizsgálata során - amennyiben a lefoglalás kérdése az eljárásnak tárgyát képezi - kerülhet sor az esetleges ezzel kapcsolatos sérelem orvoslására.
Mindezekre figyelemmel a másodfokú ítélet indokolása kiegészítésének és erre figyelemmel a fellebbezési eljárásban felmerült perköltség alóli mentesítésnek jogszerű alapja nem volt. Ezért a Legfelsőbb Bíróság a Pp.275/A. §-ának (1) bekezdés alapján a jogerős másodfokú ítéletet hatályában fenntartotta.
(Legfelsőbb Bíróság Kfv. II. 27. 266/1998. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.