adozona.hu
AVI 2000.4.45
AVI 2000.4.45
Az adókedvezmény igénybevételének feltétele, hogy a befizetés törvényesen működő alapítvány részére történjen [1991. évi XC. tv. 34. §].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az adóhatóság a felperesnél vizsgálatot tartott az 1994. évi személyi jövedelemadóval kapcsolatban. A vizsgálat megállapította, hogy a felperes az 1994. évi adóbevallásában 115 000 forint adóalap-csökkentő kedvezményt vett figyelembe az "F. E. Alapítványba" történő befizetése ellenében.
A vizsgálati jegyzőkönyv megállapítása szerint az adóhatóság ellenőrzést tartott ezen alapítványnál és megállapította, hogy az alapítói okiratban meghatározott cél nem valósult meg, az alapítvány megalakulása...
A vizsgálati jegyzőkönyv megállapítása szerint az adóhatóság ellenőrzést tartott ezen alapítványnál és megállapította, hogy az alapítói okiratban meghatározott cél nem valósult meg, az alapítvány megalakulása óta tevékenységet nem végzett, a befizetett összeg az alapítványba sem a pénztárban, sem a bankszámlán nem jelent meg. A megyei főügyészség kezdeményezte az alapítvány megszüntetését a bíróságnál.
Ezekre való tekintettel az adóhatóság a felperes adókedvezmény igénybevételét nem fogadta el.
Az elsőfokú adóhatóság 1996. július 16-án kelt határozatával a felperest 50 600 forint adóhiány megfizetésére kötelezte. A hatóság kivételes méltányosságból mellőzte a felperessel szemben bírság kiszabását megállapítva, hogy a felperes jóhiszeműen járt el, nem volt módja a befizetett összeg felhasználásának ellenőrzésére.
A fellebbezés folytán eljáró alperes mint másodfokú hatóság határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta.
A felperes a városi bírósághoz benyújtott keresetében e határozatok felülvizsgálatát kérte, álláspontja az volt, hogy az alapítvány működését érdemben nem ellenőrizhette. Az adóhatóság 1993. december 31-i határozatával engedélyezte az alapítvány részére igazolás kiállítását. Az alapítvány a felperes számára a kedvezmény igénybevételéhez szükséges igazolást megadta.
A felperes a kereset elutasítását kérte.
A városi bíróság ítéletével a felperes keresetét elutasította. Az elsőfokú bíróság a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC. törvény 1994. évre hatályban volt 34. § (1) bekezdését idézve megállapította, hogy az adóalap megállapításakor az összjövedelemből levonható 50%-ig terjedően a belföldi székhelyű alapítvány céljára átadott összeg, ha az adóhatóság előzetesen hozzájárult, hogy az alapítvány a befizetésből a levonásra jogosító igazolást adjon. E szövegből következően az igazolásnak tartalmaznia kell a befizetett összeg megjelölését. Ezzel szemben a felperes az adólevonási jog gyakorlásához olyan igazolást használt fel, amely a befizetett összeget nem tartalmazza, csupán arról tájékoztatott, hogy az "F. E. Alapítvány" javára az adóhatósági határozat alapján az adóalap-csökkentő kedvezmény igénybe vehető.
Az elsőfokú bíróság álláspontja tehát az volt, hogy az ilyen tartalmú igazolás nem adhat alapot adólevonási jog gyakorlásához.
Az elsőfokú ítélet ellen a felperes fellebbezett.
A megyei bíróság ítéletével az elsőfokú ítéletet megváltoztatta és az alperes 1996. szeptember 2-án kelt határozatát az elsőfokú határozatra is kiterjedően hatályon kívül helyezte. Az alperest kötelezte a felperes javára a perköltség megfizetésére.
A másodfokú bíróság az elsőfokú bíróság által megállapított tényállást kiegészítette azzal, hogy az "F. E. Alapítvány" alapszabálya 1993-ban kelt, ennek alapján az adóhatóság 1993. december 31-én kiadott határozatával feljogosította az alapítványt adóalap-csökkentő kedvezmény igénybevételéhez szükséges igazolások kiadására. A határozat indokolásában figyelmeztette az alapítványt, hogy engedélye alapján az igazolásokat a jövőben akkor adhatja ki, ha törvényi rendelkezésben meghatározott együttes feltételeket teljesíti. Az alapítványt a megyei bíróság 1994. május 2-án kelt végzésével vette nyilvántartásban.
A megyei főügyészség az alapítványnál törvényességi vizsgálatot folytatott le, majd keresete alapján a megyei bíróság az alapítványt 1996-ban szüntette meg.
A másodfokú bíróság megállapította, hogy az alperes azért tartotta jogtalannak a felperes adókedvezmény igénybevétele folytán való adólevonást, mivel az alapítvány nem törvényesen működött. Az elsőfokú bíróság e körben vizsgálhatta felül az adóhatóság határozatát. A másodfokú bíróság ítéletében kifejtette, hogy a bíróság nem vizsgálhatta az igazolás tartalmát tekintettel arra, hogy az adóhatóság erre nem hivatkozott.
A másodfokú bíróság a kiegészített tényállás alapján megállapította, hogy a felperes az alapítványba történő befizetését 1994. február 21-én az alapítvány nyilvántartásba vétele előtt teljesítette. Az alapítvány nyilvántartásba vételével azonban ez visszamenőleg érvényesnek tekinthető. A felperes nem tudott meggyőződni arról, hogy a befizetése milyen alapítványba történik, hiszen a befizetéskor az alapítvány meg sem kezdte működését. A törvénytelenségre utaló körülmények csak utóbb következtek be. A másodfokú bíróság utalt arra, hogy komoly aggályai voltak az igazolás tartalmára vonatkozóan, ezt azonban adóhatósági határozati megállapítások hiányában vizsgálat tárgyává nem tehette. Mindezek alapján az elsőfokú ítéletet megváltoztatva a megalapozatlan alperesi határozatot az elsőfokú határozatra is kiterjedően hatályon kívül helyezte.
A jogerős ítélet ellen az alperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, kérte a másodfokú ítélet hatályon kívül helyezését és az elsőfokú ítélet érdemben helyes döntésének helybenhagyását.
Az alperes felülvizsgálati kérelmében arra hivatkozott, hogy a másodfokú bíróság eltért az elsőfokú bíróság által megállapított tényállástól, figyelmen kívül hagyta az okiratban foglaltakat és helytelen jogi következtetésekre jutott. A másodfokú bíróság nem indokolta meg, hogy az alperes határozata - figyelemmel az Szja. törvény 34. § (1) bekezdés a) pontjára és (9) bekezdésében foglaltakra - miért sértett jogszabályt.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság ítéletét hatályon kívül helyezte és az elsőfokú bíróság ítéletét helybenhagyta.
A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1994. évre hatályos, többször módosított 1991. évi XC. törvény (Szja. tv.) 34. § (1) bekezdés a) pontja alapján összjövedelemből levonható összesen legfeljebb az előző évi adóalap után a 37. § (1) bekezdés szerint fizetendő, az adókedvezményekkel (38-39. §) csökkentett összegű adó 50%-ig terjedően a belföldi székhelyű alapítvány céljára átadott összeg, ha az adóhatóság előzetesen hozzájárult, hogy az alapítvány a befizetésről levonásra jogosító igazolást adjon.
A törvény 34. § (9) bekezdése taxatíve felsorolja azokat a célokat, amelyek elérése érdekében működő alapítvány részére az adóhatóság hozzájáruló határozatát kiadhatja.
Az APEH Megyei Igazgatósága 1993. december 31-én kelt határozatával valóban kiadott ilyen engedélyt a perbeli alapítvány részére, működésének megkezdése előtt előzetesen, ezért az engedély tartalmazta azt a figyelmeztetést, hogy a levonásra jogosító engedély kiadására csak addig jogosult az alapítvány, amíg a törvényes feltételek együttes megvalósulását biztosítja.
Az alapítvány létrejötte a Ptk. 74/A. § (2) bekezdése alapján konstitatív jellegű, azaz a nyilvántartásba vétellel jön létre.
A perbeli esetben, a felperes 1994. február 21-i befizetésekor az "F. E. Alapítvány" még nem létezett.
A későbbiekben pedigaz ügyészi vizsgálat megállapította, hogy az alapítvány soha nem működött a törvényi előírásoknak megfelelően.
A felperes az 1994. évi adóbevallásában adókedvezményt vett igénybe.
Az adóhatóság az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 51. és 53. §-a alapján az elévülési időn belül jogosult vizsgálni az adózással kapcsolatos jogszabályok megtartását, így a perbeli esetben azt is, hogy az adókedvezmény igénybevétele a felperes részéről a jogszabályoknak megfelelően történt-e.
Az adóhatóság ezzel kapcsolatosan helyesen állapította meg határozatában, hogy a felperes az adókedvezmény igénybevételére nem volt jogosult tekintettel arra, hogy az alapítvány ahova a felperes a befizetését eszközölte, nem működött törvényesen, ezért az adókedvezmény igénybevételéhez szükséges fent idézett törvényi feltételek nem valósultak meg.
Az adóhatóságnak ez a megállapítása objektív tény, így nincs jelentősége annak, hogy a felperes erről az alapítványi működés törvényességéről tudomással bírhatott-e vagy sem.
A felperes erre vonatkozó jóhiszeműségét az adóhatóság nem vonta kétségbe, azt azzal honorálta, hogy a bírság kiszabásától kivételes méltányosságból az Art. 73. § (1) bekezdésére hivatkozással eltekintett.
Az elsőfokú bíróság ítéletében eltérő indokokkal, de érdemben helyes döntést hozott akkor, amikor megállapította, hogy az alperes határozata nem sértett jogszabályt, ezért a keresetet elutasította.
Az alperes helytállóan hivatkozott felülvizsgálati kérelmében arra, hogy a másodfokú bíróság nem indokolta meg jogerős ítéletében, hogy az alperes határozata miért jogszabálysértő, ezért a másodfokú ítélet megalapozatlan.
Mindezek alapján a Legfelsőbb Bíróság a Pp. 275/A. § (2) bekezdése szerint a megyei bíróság ítéletét hatályon kívül helyezte és az elsőfokú bíróság érdemben helytálló ítéletét - a fent írt kiegészítő jogi indokokkal - helybenhagyta.
(Legfelsőbb Bíróság Kfv. I. 28.803/1997. sz.)