adozona.hu
AVI 1999.10.128
AVI 1999.10.128
A kiléptetési vámhivatalnál be nem mutatott vámáru vámkezelt árunak nem minősíthető (1995. évi C. tv. 56. §)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az első fokú vámhatóság határozatával O. M. szlovén állampolgár, valamint a vámáru szállítmányra készfizető kezességet vállaló felperes terhére 772 712 Ft vámérték után 154 542 Ft vám és 231 814 Ft (mindösszesen 386356Ft) egyetemleges fizetési kötelezettséget írt elő.
A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes határozatával az első fokú határozatot helybenhagyta. A határozatok indokolása szerint az első fokú vámhivatal 1994. december 12-én Skopje úti céllal gépkocsival a N.-i Vámhivataln...
A felperes fellebbezése folytán eljárt alperes határozatával az első fokú határozatot helybenhagyta. A határozatok indokolása szerint az első fokú vámhivatal 1994. december 12-én Skopje úti céllal gépkocsival a N.-i Vámhivatalnál történő kiléptetés végett 27 Colli sportkabátot továbbított, amely szállítmányra a felperes készfizető kezességet vállalt. A vámáruk bemutatása a rendeltetési vámhivatalnál nem történt meg, és a szóba jöhető más vámhivataloknál végzett nyomozás is eredménytelen maradt. Mindezek folytán a vámáruk szállítója és a készfizető kezességet vállaló felperes egyetemlegesen köteles a vámterhek megfizetésére. A felperes által benyújtott, a belgrádi vámhatóság bélyegzőjével ellátott fénymásolt számla a vámáruk rendeltetési helyére történő megérkezését az alperes szerint nem bizonyítja, lévén, hogy a spedíció által benyújtott levelezésből az állapítható meg, miszerint a címzett a továbbított vámárukat nem rendelte meg és azokat meg sem kapta. Emellett a kérdéses időpontban Szerbiával szemben ENSZ embargó volt életben, így a vámáruk kiléptetését a Szerbiával szomszédos országoknak meg kellett volna tagadni. Nincs tehát olyan bizonyíték, amely alkalmas volna arra, hogy a továbbított vámáruk igazolt kiléptetését minden kétséget kizáróan bizonyítsa. Az alperesi határozat a felperes kötelezésének jogalapjaként az 1995. évi C. tv. (Vt.) 125. § (2) bekezdés b/3 pontjára, valamint e) pontjára hivatkozott.
A felperes keresetében az alperes határozatának az első fokú határozatra is kiterjedő hatályon kívül helyezését kérte. A kereset szerint a felperes a vámhatósági eljárásban igazolta, hogy a vámáru 1994. december 23. napján az országot elhagyta, lévén, hogy az a belgrádi vámhatóságnál bemutatásra került. A magyar vámhatóságnak - fejtette ki keresetében a felperes - módjában állt volna nyomozása során a külföldi társszerveket megkeresni, amennyiben a becsatolt iraton lévő bélyegző valódiságát a vámhatóság kétségbe vonta. Az a tény, hogy a címzett a továbbított vámárut megrendelte-e vagy sem, illetőleg, hogy az ENSZ embargó fennállása alatt a vámáru kiléptetését meg kellett volna-e a vámhatóságnak tagadni, a felperes felelőssége szempontjából a felperesi álláspont szerint érdektelen. Lévén, hogy vámáru vámkezelése Belgrádban megtörtént, a vámáru Magyarország területét elhagyta, ennél fogva a felperes a vámtartozás megfizetésére nem kötelezhető.
Az alperes ellenkérelme a kereset elutasítására irányult. Megismételve határozatának érveit, az alperes utalt még arra, hogy az első fokú vámhatóság a benyújtott felperesi iratokat megerősítés végett megküldte a belgrádi vámhatóság részére, azonban a kért megerősítés mindeddig nem érkezett meg.
A bíróság a keresetet elutasította.
Alkalmazandó jogszabályok:
1995. évi C. tv. (Vt.) 39. § (1) bekezdés:
A vámhatáron át behozott vagy kivitelre kerülő vámárut/árut - ideértve a járművet és a szállítótartályt is - az árubejelentést követően a határvámhivatalnál be kell mutatni és annak megfelelő vámigazgatási eljárás alá vonását kell kérni.
(2) bekezdés:
A bemutatásra és a vámkezelés kérésére az a személy (szervezet) köteles, aki az árut a vámhatáron átviszi.
56. § (1) bekezdés:
Vámárunak egyik vámhivatal vámfelügyelete alól bármely másik vámhivatal vámfelügyelete alá helyezése a vámáru továbbításával történik.
(2) bekezdés:
Az árutovábbítás vámvizsgálatból, a vámáru azonosításából és a vámteher, áruk esetében pedig - ha e törvény így rendelkezik - a forgalmi adók biztosításából áll.
(3) bekezdés:
Az árutovábbítás az erre irányuló kérelem elfogadásakor kezdődik, a vámárunak és a vámkezelés szabályai szerint csatolt iratoknak a rendeltetési vagy a kiléptetést végző vámhivatalnál történt bemutatásakor fejeződik be.
45/1 996. (III. 25.) Korm. r. - Vt.</a> Vhr. 86. § (2) bekezdése:
Az árutovábbítást kérő a vámárut további vámkezelés céljából meghatározott határidőn belül a rendeltetési vagy kiléptetést végző vámhivatalnál köteles bemutatni és annak további vámeljárás alá vonását kérni.
125. § (2) bekezdés b/3. pontja:
Vámfizetésre kötelezett az, aki a vámáru felett rendelkezésre jogosult megbízása alapján a vámteher megfizetésére készfizető kezességet vállal.
125. § (2) bekezdés e) pontja:
Vámfizetésre kötelezett az, aki a vámárut jogellenesen belföldi forgalomba hozza, vagy az ilyen forgalomba hozatalt elősegíti.
125. § (2) bekezdés f) pontja:
Vámfizetésre kötelezett az, aki a vámárut azzal a kötelezettséggel veszi át, hogy azt változatlan állapotban megőrzi, vagy a vámhivatalnak bemutatja, de ennek a kötelezettségének - az elháríthatatlan külső ok esetét kivéve - nem tesz eleget. Az a körülmény, hogy a vámárut ellopták, vagy az ismeretlen körülmények között elveszett, e törvény alkalmazása szempontjából nem minősül elháríthatatlan külső oknak.
125. § (6) bekezdés:
A (2) bekezdés szerint vámfizetésre kötelezettek az ugyanazon vámárut terhelő vámteher megfizetéséért egyetemlegesen felelősek. Nem vonatkozik az egyetemleges fizetési kötelezettség a szervezet alkalmazottjára.
126. §:
A vámfizetési kötelezettség szempontjából, a vámárut jogellenesen belföldi forgalomba hozónak kell tekinteni azt, aki
a) a vámárut a belföldi forgalom számára való vámkezelés nélkül vagy a vámhatóság megtévesztésével történt vámkezelés után belföldi forgalomba hozza, megszerzi, az ilyen forgalomba hozatalt elősegíti, illetőleg az ilyen vámárut felhasználja
b) a rendelkezési jog korlátozásával vagy feltételtől függően, vámmentesen, kedvezményesen vagy az előírásoknak megfelelően más módon vámkezelt, továbbá a vámjogszabályoknak megfelelően behozott vámárut a korlátozástól, illetőleg a feltételtől vagy a jogszabály rendelkezésétől eltérően elidegenít, megtart, használ, felhasznál megsemmisít, bérbe, használatba, lízingbe ad, vagy ezek megvalósításában közreműködik.
Mindenekelőtt azt szögezi le a bíróság, hogy a következetes joggyakorlatnak megfelelően az alperesi (első fokú) közigazgatási határozatot kizárólag a keresetlevélben megjelölt jogszabálysértések tekintetében bírálta felül. A felperes keresetében azért tartotta jogellenesnek az alperesi határozatot, mert álláspontja szerint az országon átszállított vámárunak az országból való kiléptetése megtörtént, miként azt a felperes által becsatolt irat igazolja. (Nem volt vitatva például az alkalmazandó jogszabályok köre, az összegszerűség stb.).
A Vt. 56. §-a szerinti árutovábbítást a Vt.</a> a "Vámáru jelleget megtartó vámkezelések" cím alatt szabályozza. A Vt. 39. § (1) bekezdése és a Vt.</a> Vhr. 86. § (2) bekezdése alapján az árutovábbítást kérő a kiléptetési vámhivatalnál köteles az árut bemutatni, s annak további vámeljárás alá vonását kérni. A Vt. 56. § (3) bekezdése értelmében az árutovábbítás- mint vámkezelés - a kiléptetést végző vámhivatalnál a vámáru és a csatolt iratok bemutatásával fejeződik be. Mindezen előírásokból az következik, hogy a kiléptetési vámhivatalnál be nem mutatott vámáru vámkezelt vámárunak nem tekinthető. A Vt. 125. § (2) bekezdés e) pontja a vámárut jogellenesen belföldi forgalomba hozó személy vámfizetési kötelezettségét, míg f) pontja a vámárut a vámhivatalnak való bemutatás kötelezettségével átvevő személy vámfizetési kötelezettségét írja elő. A főkötelezett vámfizetésre kötelezése mellett a Vt. 125. § (2) bekezdés b/3. pontja alapján a vámteher megfizetésére készfizető kezességet vállaló is kötelezhető a vámfizetésre.
A Vt.</a> előzőekben idézett 56. § (1)-(3) bekezdéséből, valamint a Vt.</a> Vhr. 86. § (2) bekezdéséből egyértelműen következik, hogy a vámáru szállítóját bemutatási kötelezettség terhelte a kiléptető vámhivatalnál. Önmagában az a tény, hogy ennek a kötelezettségének a szállító nem tett eleget, a Vt. 125. § (2) bekezdés f) pontja alapján megalapozza a vámfizetési kötelezettséget, illetőleg (vele egyetemlegesen) a készfizető kezességet vállaló felperes kötelezését a vámterhek megfizetésére.
Az alperesi vámhatóság azonban a felperes kötelezésének jogalapjaként a Vt. 125. § (2) bekezdés e) pontját jelölte meg. A bíróság álláspontja szerint e jogszabályhely alapján - szemben a Vt. 125. § (2) bekezdés f) pontján alapuló vámfizetésre kötelezettséggel szemben a kiléptetést végző határvámhivatalnál történő árubemutatás elmaradása önmagában nem ad alapot a vámfizetésre kötelezésre. Ebben az esetben ugyanis a vámkezelést kérő bizonyíthatja, hogy nem állnak fenn a Vt. 126. §-ában írt jogellenes belföldi forgalomba hozás feltételei. (Bizonyítható tehát, hogy a vámáru az országot elhagyta.)
A perbeli esetben a bíróság álláspontja szerint a vámhatóság helytállóan helyezkedett arra az álláspontra, hogy a felperes által bemutatott irat nem igazolja megnyugtatóan a vámárunak az országból való kilépését. A felperes hiteles, a külföldi vámkezelést alátámasztó vámokmányt nem tudott bemutatni. (A fénymásolt okmány nem minősíthető hitelt érdemlőnek, különös tekintettel az egyéb körülményekre, nevezetesen: a címzett azon nyilatkozatára, hogy az árut nem rendelte és nem kapta meg; a célországgal szemben fennálló embargóra; a vámhatóságnak az állítólagos vámkezelést végző külföldi vámhivatal megkeresése eredménytelenségére.) Ilyen körülmények között a Vt. 126. § b) pontja alapján - lévén, hogy a továbbított vámáru közvetett vámfelügyelet alatt állt - azt lehet megállapítani, hogy a vámáru jogellenes belföldi forgalomba hozatala (megtartása) is megvalósult, következésképpen nem jogszabálysértő a felperes vámfizetésre kötelezése a Vt. 125. § (2) bekezdés b/3., illetőleg e) pontja alapján sem.
(Zala Megyei Bíróság 1. Kp. 20.368/1999. sz.)