AVI 1999.10.124

A gépjárművek besorolásánál a gyárilag kialakított állapot az irányadó az áfa törvény alkalmazása során (1992. évi LXXIV. tv. 67. §)

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes 1996. február 9-én egy Volkswagen Gold Rabbit 1,4 CL típusú személygépkocsit vásárolt a P. E. C. Kft.-től. A forgalmazó a járművet személygépkocsiként szerezte be a P. H. Kereskedelmi Kft.-től, mint importőrtől. A gépkocsit az importőr részére személygépkocsiként vámkezelték.
A forgalmazó P. A. C. Kft. a felperes kérésére a perbeli gépkocsit haszongépjárművé átalakította. A Közlekedési Főfelügyelet az átalakított gépkocsit tehergépkocsinak minősítve tehergépkocsiról szóló típus-bi...

AVI 1999.10.124 A gépjárművek besorolásánál a gyárilag kialakított állapot az irányadó az áfa törvény alkalmazása során (1992. évi LXXIV. tv. 67. §)
A felperes 1996. február 9-én egy Volkswagen Gold Rabbit 1,4 CL típusú személygépkocsit vásárolt a P. E. C. Kft.-től. A forgalmazó a járművet személygépkocsiként szerezte be a P. H. Kereskedelmi Kft.-től, mint importőrtől. A gépkocsit az importőr részére személygépkocsiként vámkezelték.
A forgalmazó P. A. C. Kft. a felperes kérésére a perbeli gépkocsit haszongépjárművé átalakította. A Közlekedési Főfelügyelet az átalakított gépkocsit tehergépkocsinak minősítve tehergépkocsiról szóló típus-bizonyítványt állított ki és a gépjármű forgalmi engedélyébe tehergépkocsiként került bejegyzésre. A forgalmazó ezt követően Itj 41-34-11 termékszámot, a számlán feltüntetve a járművet tehergépkocsiként értékesítette a felperesnek 1 661 600Ft + 415 400 Ft áfa összeggel.
Az APEH Megyei Igazgatósága az áfa és Kiutalás Előtti Adók, Támogatások Ellenőrzési Osztálya 1996. I. negyedévére áfa adónem ellenőrzést végzett a felperesnél, melynek eredményeként az első fokú adóhatóság az 1996. június 21-én kelt határozatával a felperes terhére 426 000Ft általános forgalmi adókülönbözetet állapított meg, melyből 21 000 Ft adóhiánynak, 405 000 Ft jogosulatlan visszaigénylésnek minősült. Kötelezte továbbá a felperes 170 000 Ft összegű adóbírság és 969 Ft összegű késedelmi pótlék megfizetésére.
A fellebbezés folytán eljárt alperes az 1996. augusztus 14-én kelt határozatával az első fokú határozatot helybenhagyta.
Az első- és másodfokú adóhatóság álláspontja szerint a felperes által vásárolt haszongépjárművé átalakított személygépkocsi Itj 41-32-5 besorolású nagy rakodóterű személygépkocsinak minősül, mely után nem vonható le az előzetesen felszámított áfa.
A felperes keresetében az alperes határozatának hatályon kívül helyezését kérte arra hivatkozva, hogy a közlekedésfelügyelet által kiadott típusbizonyítvány és a gépjármű kialakítása okán a perbeli gépjárművet tehergépjárműnként hozták forgalomba, így a felperes a neki szabályszerűen kiállított számla alapján jogosan gyakorolta adólevonási jogát.
Az alperes ellenkérelme a kereset elutasítására irányult.
A bíróság a keresetet elutasította.
A perbeli időszakban hatályos általános forgalmi adóról szóló többször módosított 1992. évi LXXIV. törvény (áfa törvény) 67. §-a szerint a statisztikai besorolási számra való hivatkozással meghatározott termékek és szolgáltatások vonatkozásában a Központi Statisztikai Hivatal Ipari termékek jegyzékének (Itj) az 1994. június 15. napján érvényes besorolási rendjét kell irányadónak tekinteni. Ezen besorolási rend (Itj jegyzék) 41-32-5 besorolás alatt tartalmazza a nagy rakodóterű személygépkocsik cikkcsoportját. Ide tartoznak azok a vegyes használatú gépkocsik, amelyek rakodótere gyárilag kialakítva személyszállításra alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható ülésrögzítése van, amely révén a felhasználási cél szerint teherszállításra bármikor átalakítható.
A Központi Statisztikai Hivatal állásfoglalása és az ennek nyomán kialakult következetes bírói gyakorlat szerint a gépjárművek besorolásánál az eredeti gyárilag kialakított állapot a meghatározó. Ennek alapján a gyárilag személygépkocsiként összeszerelt járművek az Itj. 41-32 tartalmilag megfelelő alcsoportjába tartoznak, beleértve a rakodótér növelési célra átalakított személygépjárműveket is (Itj. 41-32-5) függetlenül az átalakítás mértékétől és a tényleges használatától. A bíróság a becsatolt iratokból és tanúvallomásból tényként állapította meg, hogy a perbeli gépjárművet személygépkocsinak gyártották. A statisztikai besorolás szempontjából pedig nem ügydöntő a közlekedési hatóság közlekedésrendészeti és igazgatási szempontok alapján kialakított forgalmi engedélye, illetőleg a gépkocsi típusbizonyítványa.
Az áfa törvény 13. § (1) bekezdése 16/g alpontja értelmében a számlának tartalmaznia kell a termék megnevezését, valamint statisztikai besorolását.
Mivel a fentiekből tényként állapítható meg, hogy a felperes részére kiállított számlán téves Itj besorolás szerepel, a perbeli számla az adólevonási jog gyakorlására nem alkalmas.
Az áfa törvény 33. § (2) bekezdés b) pontja értelmében ugyanis nem vonható le az előzetesen felszámított adó személygépkocsi beszerzése esetén, ha a beszerzés nem továbbértékesítési céllal történik.
A fentiek alapján a bíróság megállapította, hogy az alperes határozata nem jogszabálysértő, ezért a keresetet a Pp. 339. §-a alapján elutasította.
(Baranya Megyei Bíróság II. P. 20. 444/1999. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.