adozona.hu
AVI 1999.7.90
AVI 1999.7.90
A helyesbítő számla önálló bizonylatnak minősül, melynek tartalmi hitelességét az adóhatóság vizsgálhatja (1990. évi XCI. tv. 96. §)
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az első fokú adóhatóság 1997. február hóra vonatkozóan általános forgalmi adóellenőrzést végzett a felperesnél és a revízió megállapításai alapján a határozatában a felperest 1 600 000 Ft adóhiány, 800 000 Ft adóbírság és 744 160 Ft késedelmi pótlék megfizetésére kötelezte.
A felperes az első fokú határozat ellen fellebbezést nyújtott be az alpereshez, mint másodfokú adóhatósághoz, amely határozatában elutasította.
A határozat indokolása szerint az első fokú adóhatóság vizsgálata során a Re...
A felperes az első fokú határozat ellen fellebbezést nyújtott be az alpereshez, mint másodfokú adóhatósághoz, amely határozatában elutasította.
A határozat indokolása szerint az első fokú adóhatóság vizsgálata során a Rendőrkapitányság Gazdaságvédelmi Alosztálya, valamint a VPOP Megyei Nyomozóhivatala adatait is figyelembe vette, és megállapította, hogy a H-T. Bt. és a C. C. M. Kft. által kibocsátott számlák nem tekinthetők hiteles bizonylatnak. A VPOP illetékes nyomozóhivatala és a rendőrkapitányság értesítése alapján megállapítást nyert, hogy a C. C. M. Kft 1996. és 1997. évben tehergépkocsi eladást nem folytatott, mert árukészlettel nem rendelkezett.
A felperes 1996. december havi bevallásában szerepeltette a C. C. M. Kft. által kibocsátott számlát, melynek visszaigénylését az adóhatóság formai hiba miatt nem engedélyezett. A felperes javítás után alakilag megfelelő számlát 1997. februári bevallásában szerepeltette, melynek tartalmi hitelessége a kifejtett okból megdőlt.
A vizsgálat során megállapítást nyert, hogy a H-T. Bt. által értékesített gépkocsit a Z. T. Kft. hozta be alacsony értéken és azt a H. T. Bt. közbeiktatott számlázásával reális forgalmi értéken értékesített. Ez alapján helyesen állapította meg a revízió, hogy az árumozgás ténylegesen nem a számlakibocsátó és a vevő, hanem az importáló és a felperes között történt. A kiállított számlák nem felelnek meg a számvitelről szóló 1991. évi XVIII. törvény 84. §-ában előírt kötelezettségeknek, ezért az előzetesen felszámított adó visszaigénylésére az áfa tv. 35. §-a alapján nincs lehetőség.
A felperes ezt követően nyújtotta be keresetét a bírósághoz, melyben kérte az alperesi határozat hatályon kívül helyezését.
Az alperes ellenkérelmében fenntartva határozatának törvényességét, kérte a kereset elutasítását, felperes kötelezését perköltség megfizetésére.
Az elsőfokú bíróság az alperesi határozatot - egyéb rendelkezéseinek hatályban tartása mellett - megváltoztatta és elrendelte a felperes terhére előírt 800 000 Ft adóbírság törlését.
Az eljárt adóhatóságok a vizsgálat során a tényállást a számlakibocsátók székhelye szerint illetékes rendőrkapitányság, valamint a Vám- és Pénzügyőrség Nyomozóhivatala által rendelkezésre bocsátott iratanyagban foglaltak szerint állapították meg.
A számlakibocsátók ellen folyamatban lévő büntetőeljárás során igazolást nyert, hogy a C. C. M. Kft. az értékesítés időpontjában árualappal nem rendelkezett, 1996-1997. évekre vonatkozó iratanyaga nincs, a Kft. utolsó beszerzése 1995. évre vonatkozik, mely évben az összes készletét átszámlázta a Z. T. Kft.-nek.
A vámárunyilatkozat szerint a felperes által megvásárolt tehergépkocsit a Z. T. Kft. hozta be az országba 1997. január 27-én, melyet követően kiszámlázta a H-T. Bt.-nek, melyet a társaság még ugyanazon a napon továbbértékesített a felperesnek. A Bt ügyvezetője a gyanúsítottkénti kihallgatása során elismerte, hogy az ügyletnél csak számlakiállítóként szerepelt, a vételárat nem vette át, hanem a számlakibocsátásért meghatározott jutalékot kapott.
A bíróság álláspontja szerint a fenti adatok birtokában az alperes helyesen állapította meg, hogy a tényleges adásvétel nem a számlakibocsátók, hanem a számlakibocsátással megbízó cégek megbízottjai és a felperes között jött létre.
A felperes előadása szerint a H-T. Bt.-től vásárolt gépjárművételárát Cs. Ferencnek adta át, aki a büntetőeljárásban történő kihallgatásánál megerősítette, hogy a Z. T. Kft.-vel volt üzleti kapcsolatban.
A Legfelsőbb Bíróság több eseti döntésében iránymutatást adott arra vonatkozóan, hogy az adólevonási jog jogszerűségének megítélésénél az adóhatóságnak milyen körülményeket kell megvizsgálnia. A számlában előzetesen felszámított általános forgalmi adó akkor igényelhető vissza, ha
- a gazdasági esemény, amelyre az adóvisszatérítést alapították, ténylegesen megtörtént a számlakibocsátó és a vevő között,
- a termék ellenértékét az általános forgalmi adóval együtt a vevő megfizette,
- a számlakibocsátó adóalany, aki az általános forgalmi adót a jogügylet során áthárította.
Az alperes határozatában azt nem vitatta, hogy a felperes tehergépjárművet szerzett be, amelynek ellenértékét megfizette, a gazdasági eseményt kizárólag a számlán feltüntetett szállítótársaságok vonatkozásában nem tekintette valósnak.
A bíróság rendelkezésére álló okiratok alapján az volt megállapítható, hogy a számlakibocsátók nevében fellépő személy (vagy társaság) nem saját név alatt folytatta gazdasági tevékenységét, ezáltal az áfa tv. 4. § (1) bekezdése értelmében nem minősül adóalanynak. A felperes felé kibocsátott számlákban tehát nem adóalany hárította át az általános forgalmi adót, ezért az általános forgalmi adóról szóló módosított 1992. évi LXXIV. tv. 32. § (1) bekezdés a) pontja és 35. § (1) bekezdés a) pontja értelmében az adólevonási jog jogszerűen nem volt gyakorolható a felperes részéről.
A felperes keresetében hivatkozott az adózás rendjéről szóló módosított 1990. évi XCI. tv. (Art.) megsértésére, mellyel összefüggésben a bíróság az alábbiakra mutat rá:
A 6219. sz. megbízólevél tanúsága szerint az első fokú adóhatóság 1997. február 25-én az 1996. december havi bevallási időszakot vonta ellenőrzés alá. A jegyzőkönyvi megállapítások alapján az APEH Megyei Igazgatósága az 1997. április 4. napján jogerőre emelkedett határozata 2. pontjában azt állapította meg, hogy a felperes felé kibocsátott számlán az ITJ. szám nincs feltüntetve, a számlához csatolt adásvételi szerződés szerint az állapítható meg, hogy személygépkocsi és nem tehergépkocsi vásárlása történt. A felperes ezzel megsértette az áfa tv. 33. § (2) bekezdés b) pontjában foglaltakat, mely szerint személygépkocsi beszerzése esetén nem vonható le az előzetesen felszámított áfa, kivéve, ha továbbértékesítési céllal történik. Az első fokú adóhatóság ezért a felperes terhére 750000 Ft kiutalás előtti áfa-különbözetet állapított meg.
A felperes 1997. február 28. napján szerzett be helyesbítő számlát, melyet 1997. februári bevallásában beállított, levonásba helyezve a számla előzetesen felszámított általános forgalmi adó tartalmát.
Az APEH Megyei Igazgatósága 1997. május 28-án kelt megbízólevéllel 1997. februári bevallási időszak vizsgálatát rendelte el, melynek során a helyesbítő számlát szintén nem fogadta el az illetékes nyomozóhatóságok értesítései alapján.
Az Art. 97. § v) pontja értelmében "ellenőrzéssel lezárt időszak, amelynek ellenőrzése egy-egy adó, költségvetési támogatás alapján és összegének megállapítására és bevallására irányul, és azt a megbízólevélben feltüntették. Nem minősül ellenőrzéssel lezárt időszaknak, ha az adóhatóság ellenőrzése az adózással összefüggő egyéb adókötelezettségek vizsgálatára, illetve az egyes adókkal kapcsolatos adatok, tények és körülmények előzetes rögzí-tésére irányul, vagy az adóhatóság az adott időszakra más adó vagy költségvetési támogatás ellenőrzését folytatta le."
A fenti idézett jogszabályhely értelmezése alapján megállapítható, hogy az ellenőrzéssel lezárt időszak a felperes esetében nem valósult meg, mivel a vizsgálatok különböző bevallási időszakot érintettek, a helyesbítő számla - ha még tartalmilag azonos is - önálló bizonylatnak minősül, melynek tartalmi hitelességét jogosult volt az alperes megvizsgálni.
A felperes érvelése e vonatkozásban tehát nem tekinthető alaposnak.
A bíróság a felülvizsgálat során észlelte, hogy az adóhatóság határozatában az Art. 73. § (1) bekezdésében előírt szempontokat nem vizsgálta az adóbírság kiszabásánál. Az ügyletkötés körülményeiből azonban megállapítható volt, hogy a felperes szállítók által elkövetett bűncselekményekről nem szerezhetett tudomást, a számlán feltűntetett szállító társaságok bejegyzett adóalanyok voltak, ezért a felperest az adókülönbözet keletkezésében mulasztás nem terheli.
A bíróság ezért határozatában a kiszabott adóbírságot mellőzte, mivel már a közigazgatási eljárásban helye lett volna a bíróság mérséklésének, illetve elengedésének.
Egyben rámutatott arra is, hogy az eladók megtévesztő magatartása még nem teszi jogszerűvé a felperes általános forgalmi adó-visszaigénylését, mert jogosultságát nem hiteles bizonylatok birtokában gyakorolta.
Az ítélet ellen, annak megváltoztatása, az alperesi határozat hatályon kívül helyezése és a fizetési kötelezettség alóli mentesítése iránt a felperes terjesztett elő fellebbezést.
Az alperes fellebbezési ellenkérelme az első fokú ítélet helybenhagyására irányult. A perköltségre nem tartott igényt.
A megyei bíróság a fellebbezést alaptalannak találta.
Az elsőfokú bíróság az ügyben a tényállást helyesen állapította meg és nem tévedett az abból levont jogi következtetéseket illetően sem.
Helyesen állapította meg, hogy az áfa-visszaigénylési jog három együttes feltétel megléte esetén gyakorolható, amely feltételek közül a perbeli esetben kettő teljesült:
- valóságosan végbement a számlákon szereplő gazdasági esemény és a
- felperes a vételárat ténylegesen megfizette.
A számlákat kiállító H-T. Bt és a C. C. M. Kft. azonban a tényleges gazdasági eseményben nem vettek részt, hiszen tevékenységük a számlakiállítására korlátozódott, ezért részükről nem is történhetett meg az adó áthárítása.
Az adó áthárítására ugyanis csak akkor kerülhet sor, ha az adóalany számlakibocsátó a gazdasági eseménynek valóságos résztvevője volt.
Az elsőfokú bíróság helyesen foglalt állást abban a kérdésben is, hogy a C. C. M. Kft. által kiállított helyesbítő számla tekintetében annak tartalmi vizsgálatával az adóhatóság az Art. 54. § (1) bekezdésében foglaltakat nem sértette meg.
Az Art. 7. § (1) bekezdése szerint az adózó jogosult az adózásra vonatkozó íratok megismerésére. Minden olyan iratba betekinthet és arról másolatát készíthet, vagy kérhet, amely jogainak érvényesítéséhez, kötelezettségeinek teljesítéséhez szükséges, kivéve az iratnak azt a részét, amely más személyre vonatkozó adótitkot érintő rendelkezésbe ütközik.
Az Art. 46. § (1) bekezdése szerint adótitok az adózást érintő tény, adat, körülmény, határozat, igazolás vagy más irat.
A H-T. Bt tevékenységére vonatkozó - az adóhatóságnál rendelkezésre álló - nyomozati iratokban e cég adózását érintő adatok, tények és körülmények szerepelnek, így az adóhatóság ezen iratok megtekintését jogszerűen tagadta meg. Ezen túlmenően ezen iratok a felperes jogainak érvényesítéséhez nem is szükségesek, mert azokból a felperesre kedvezőbb döntést eredményező körülmények, vagy adatok nem ismerhetők meg.
A felperes alaptalanul hivatkozik a fellebbezésében a H-T. Bt. és a Z. T. Kft. között létrejött megbízási szerződésre is, a felperes által előadott tartalmú szerződés az iratok között nem található.
(Békés Megyei Bíróság 1. Pf. 21.429/1998. sz.)