Az adásvételi szerződés a földhivatalhoz 1995. szeptember hó 26. napján került beadásra tulajdonjog-bejegyzés és illetékkiszabás végett.
A megyei illetékhivatal 1996. május hó 21. napján kel..." />

AVI 1997.7.97

Az illetékkiszabás szempontjából a szerződés illetékkiszabásra történő bemutatásának és szerződéskötésnek az időpontja az irányadó [1990. évi XCIII. tv 3. § (3) bek.].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes 1992. március hó 5. napján kelt adásvételi szerződéssel értékesítette a B. F. u. 86. I/3. számú 3 szobás, 70 m2-es lakásingatlant, a társasházingatlan 1499/10 000 részét Sz. Pál és felesége részére. A felek az adásvételi szerződésben az ingatlan "eladási árát" 1 678 000 Ft-ban határozták meg.
Az adásvételi szerződés a földhivatalhoz 1995. szeptember hó 26. napján került beadásra tulajdonjog-bejegyzés és illetékkiszabás végett.
A megyei illetékhivatal 1996. május hó 21. napján kel...

AVI 1997.7.97 Az illetékkiszabás szempontjából a szerződés illetékkiszabásra történő bemutatásának és szerződéskötésnek az időpontja az irányadó [1990. évi XCIII. tv 3. § (3) bek.].
A felperes 1992. március hó 5. napján kelt adásvételi szerződéssel értékesítette a B. F. u. 86. I/3. számú 3 szobás, 70 m2-es lakásingatlant, a társasházingatlan 1499/10 000 részét Sz. Pál és felesége részére. A felek az adásvételi szerződésben az ingatlan "eladási árát" 1 678 000 Ft-ban határozták meg.
Az adásvételi szerződés a földhivatalhoz 1995. szeptember hó 26. napján került beadásra tulajdonjog-bejegyzés és illetékkiszabás végett.
A megyei illetékhivatal 1996. május hó 21. napján kelt fizetési meghagyásával 35 560 Ft illeték, valamint fizetési meghagyásával 10 068 Ft mulasztási bírság megfizetésére kötelezte a felperest.
A határozatok ellen a felperes fellebbezést nyújtott be az alpereshez, aki 1996. július hó 11. napján kelt határozatával az elsőfokú hatóság fizetési meghagyásait helybenhagyta a fellebbezés elutasítása mellett.
A felperes keresetet nyújtott be a városi bírósághoz, melyben az alperesi közigazgatási határozat megváltoztatását kérte. Álláspontja szerint az alperes és az elsőfokú hatóság jogszabálysértő határozatot hozott, mivel visszamenőleges hatállyal alkalmazta az Itv. módosításáról szóló, 1995. június hó 30-tól hatályos, illetékmentességet megvonó rendelkezést a perbeli szerződéssel kapcsolatosan annak ellenére, hogy az Itv. 3. §-ának (3) bekezdése kimondja, az illetékfizetési kötelezettség a szerződés megkötésének napján keletkezik. Továbbá a felperesnek nem állott rendelkezésére a bejegyzésre alkalmas okirat sem.
Az alperes ellenkérelmében a kereset elutasítását kérte. Véleménye szerint a kereset megalapozatlan és téves jogértelmezésen alapul, ugyanis az illetékkötelezettség valóban az adásvételi szerződés megkötésének napján keletkezik, ugyanakkor azonban az illetékfizetési kötelezettség mértéke a kiszabásra bemutatás napján hatályos jogszabály alapján történik. Mivel az illetékkedvezmény a bemutatás napján már nem volt hatályban, ezért került az illetékkiszabásra, a mulasztási bírság pedig a késedelmes bemutatás miatt.
Az elsőfokú bíróság a keresetet elutasította.
Az indokolás szerint az illetékekről szóló módosított 1990. évi XCIII. tv (továbbiakban: Itv.) 97. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy ez a törvény 1991. január l-jétől lép hatályba. Rendelkezéseit - a hatálybalépését követően - az illetékkiszabásra bejelentett vagy más módon az illetékhivatal tudomására jutott vagyonszerzési ügyekben, illetőleg kezdeményezett eljárásokban kell alkalmazni.
A gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. tv (továbbiakban: Gst.) 53. §-ának (1) bekezdése szerint e törvény 28-52. §-aiban foglalt rendelkezéseket - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - az e törvény 159. §-ának (2) bekezdése szerinti hatálybalépését követően illetékkiszabásra bejelentett vagy más módon az illetékhivatal tudomására jutott vagyonszerzési ügyekben, valamint az ezt követően kezdeményezett elsőfokú és jogorvoslati eljárások esetében kell alkalmazni.
Ugyanezen jogszabályhely 54. §-a értelmében e törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti:
a) az Itv. 16. §-a (1) bekezdésének c) pontja;
b) az Itv. 19. §-ának (3) bekezdése;
c) az Itv. 26. §-a (1) bekezdésének e) pontja;
d) az Itv. 33. §-a (2) bekezdésének 2. és 19. pontja;
e) az Itv. 102. §-a (1) bekezdésének 6 pontja.
A bíróság álláspontja szerint az illetéktörvény rendelkezéseit - a módosító rendelkezéseket is figyelembe véve - a törvény hatálybalépését követően illetékkiszabásra benyújtott ügyekben kell alkalmazni, ugyanis ezt mondja ki a fent idézett 97. § (1) bekezdése. Mivel a törvény nem akként rendelkezik, hogy a hatálybalépést, illetőleg a módosításokat követően megkötött szerződésekre alkalmazandók rendelkezései és bár az illetékkötelezettség a szerződések megkötésének napján keletkezik, ugyanakkor az illetékkötelezettségtől elkülönül az illetékösszeg megfizetésére vonatkozó kötelezettség, amely az illetékkiszabás céljából a földhivatalhoz történő benyújtás napján hatályos jogszabályi rendelkezések szerint fennálló kötelezettsége az illetékfizetésre kötelezett személynek. Így tehát az adásvételi szerződésnek az illetékkiszabás céljából a földhivatalhoz való benyújtásának időpontja a releváns, nem pedig a szerződés megkötésének napja.
A felperes kereseti kérelme téves jogértelmezést takar, nem jelenti ugyanis az 1995. június 30. napján hatályba lépett, Itv.-t módosító Gst. rendelkezéseinek visszamenőleges hatályú alkalmazását az illetékfizetési kötelezettség alperesi előírása, ugyanis visszterhes vagyonátruházás esetén a szerződésnek az illetékkiszabásra való benyújtása idején hatályban volt jogszabályi rendelkezései alapján kellett alperesnek eljárnia, így 1995. szeptember hó 26. napján a Gst. kedvezményt megvonó 54. §-át kellett alkalmaznia.
Rámutatni kíván a bíróság még arra, hogy az Itv. 3. §-a (3) bekezdésének a) pontja szerint a visszterhes vagyonátruházási illetékkötelezettség valóban a szerződés megkötésének napján keletkezik, azonban az illeték kiszabása a szerződés földhivatalhoz való benyújtása napján hatályos jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően történik. Helyesen határozta meg tehát az alperes és az elsőfokú hatóság az illetékfizetési kötelezettséget.
A bíróság álláspontja szerint az adásvételi szerződés tartalmazza a tulajdonjog bejegyzéséhez szükséges adatokat, így azt is, hogy az ingatlan társasház, tehát megalapozatlan a felperes azon hivatkozása, hogy a tulajdonjog-bejegyzés iránti kérelem benyújtására korábban alkalmas okirat hiányában nem volt módja.
Az elutasító ítélet ellen a felperes fellebbezett, kérte annak megváltoztatását, keresete szerint ítélet hozatalát.
A megyei bíróság a fellebbezést alaptalannak találta és az elsőfokú bíróság ítéletét a Pp. 253. §-ának (2) bekezdése alapján helybenhagyta.
A megyei bíróság álláspontja szerint az elsőfokú bíróság helyes jogszabályértelmezéssel jutott arra a következtetésre, hogy a felperes által sérelmezett közigazgatási határozat jogszabálysértőnek nem tekinthető. Helyesen tartalmazza az elsőfokú ítélet azt az okfejtést, hogy az illetéktörvény alkalmazása során alapvetően az 1990. évi XCIII. törvény 97. §-ának (1) bekezdésében foglalt hatályba léptető rendelkezésből kell kiindulni, mely eligazítást ad arra nézve, hogy a törvény rendelkezéseit a hatálybalépését követően illetékkiszabásra bejelentett vagyonszerzési ügyekben kell alkalmazni.
Az illetéktörvény rendelkezései időközben az 1995. évi XLVIII. törvény alapján részben módosultak, részben pedig bizonyos korábbi rendelkezések hatályukat vesztették.
A felperes által hivatkozott illetékmentesség - mely az adásvételi szerződés megkötésének időpontjában fennállt - a fenti módosító törvény folytán 1995. július 1. napjával hatályát vesztette, így az ezt követő időszakban már nem tartozott az illetéktörvény rendelkezései közé. Mivel a perbeli adásvételi szerződés 1995 decemberében került illetékkiszabás bemutatásra, ezért az 1995. július 1. napjától hatályát vesztett rendelkezések alkalmazására nem kerülhetett sor.
Tévesenérvel a felperes azzal, hogy visszamenőleges hatályú alkalmazásra került sor a közigazgatási határozat meghozatalával. Ezzel szemben a megyei bíróság is azt emeli ki, hogy a közigazgatási szervnek a döntése során az illetékkiszabásra történt bejelentés időpontjában hatályos tartalommal kell az illetéktörvény rendelkezéseit alkalmazni. Ebből a szempontból közömbös az, hogy milyen okból nem került bemutatásra éveken keresztül a felek által aláírt adásvételi szerződés az illetékhivatalnál.
(Békés Megyei Bíróság I.Pf.20.014/1997. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.