adozona.hu
AVI 1997.6.74
AVI 1997.6.74
Az adómentesség feltételeinek vizsgálata során tisztázni kell, hogy a kifizetés a jogszabály által megjelölt célra történt-e (1991. évi XC. tv 7. § (1) bek. 30. pont).

- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az elsőfokú bíróság a felperesek keresetét elutasította. Az indokolás szerint a felperesek különböző összegű ingyenes juttatást kaptak a felperesi beavatkozótól. A felperesek az alapítványi juttatást az adóhatóságnak nem vallották be jövedelemként. Az adóhatóság első- és másodfokú határozata adóhiány, bírság és késedelmi pótlék fizetésére kötelezte a felpereseket. Az elsőfokú bíróság ítélete szerint a jogerős adóhatósági határozat egyik felperese vonatkozásában sem sért jogszabályt. Az ítélet...
A jogerős ítélet ellen a III. r. felperes terjesztett elő felülvizsgálati kérelmet. Előadta, hogy 400 000 Ft összegű alapítványi befizetést teljesített és a rendelkezésre álló adatokból megállapítható, hogy az alapítvány rendelkezett az APEH hozzájárulásával, így az alapítvány támogatója személyi jövedelemadó-alapját a befizetett összeggel csökkenthette. A III. r. felperes álláspontja szerint sem az első-, sem a másodfokú bíróság nem vizsgálta kellő alapossággal a tényállást és azt a körülményt, hogy noha a kiadási pénztárbizonylaton a III. r. felperes neve szerepel, de az összeg ténylegesen a fiát illeti.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság ítéletét hatályában fenntartotta.
Az indokolás rámutat, hogy az 1991. évi XC. törvény 7. §-a (1) bekezdésének 30. pontja értelmében adómentes a magánszemélynek az alapítványból történő bármilyen kifizetés, ha az megfelel a kormányrendeletben meghatározott céloknak.
Az 1/1989. (I. 1.) MT rendelet 2. §-ának (2) bekezdése szerint mentes a magánszemélyek jövedelemadója alól minden alapítványból és kötelezettségvállalás keretében szociális, egészségügyi gyermek- és ifjúságvédelmi vagy művelődési célra, illetve diák- vagy szabadidősport szervezésére juttatott, illetve a 49/1988. (VI. 28.) MT rendelet 4. §-a (1) bekezdésének a)-f) pontjaiban meghatározott célokra az említett rendelet hatálya alá eső személyek részére kifizetett összeg. A rendelet értelmében egészségügyi cél az, amely valamely betegség megelőzésére, gyógyítására, illetve a magánszemély habilitációjára, illetőleg rehabilitációjára irányul.
Helyesen mutatott rá a jogerős ítélet indokolása arra, hogy a felperesi beavatkozó által adott juttatás környezetvédelmi célokat szolgál, hiszen a környezetszennyező gépkocsik kivonása a környezetre veszélyes szennyeződések, ártalmak és károsodások egyes okait szünteti meg. A felperesek részére biztosított juttatás tehát nem egészségügyi célt szolgált, hiszen a közvetlen cél nem valamely konkrét betegség megelőzése, illetve gyógyítása volt.
A rendelkezésre álló adatok alapján megállapítható, hogy az összeget nem a III. r. felperese fia, hanem maga a III. r. felperes vette fel, így az adóhiány és a bírság megállapítására jogszerűen került sor. Helyesen utalt a jogerős ítélet indokolása arra is, hogy nincs jelentősége a felperesi beavatkozó alapító okiratban megjelölt célnak, noha kétségtelen, hogy az alapító okiratból sem állapítható meg konkrét egészségügyi cél kitűzése.
(Legfelsőbb Bíróság Kfv.I.27.893/1995. sz.)