adozona.hu
AVI 1996.10.122
AVI 1996.10.122
Az adóhatóság döntése akkor jogszerű, ha a döntés alapjául szolgáló tényeket és bizonyítékokat az ellenőrzésről felvett jegyzőkönyv és a határozat maradéktalanul tartalmazza. [1990. évi XCI. tv 62. § (l)-(2) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az elsőfokú adóhatóság a felperest vállalkozási nyereségadó, áfa, adóbírság, késedelmi pótlék és mulasztási bírság megfizetésére kötelezte. A határozat ellen a felperes fellebbezett azonban az alperes az elsőfokú kijavított határozatot helybenhagyta. A felperes keresetében a jogerős közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálatát kérte. Az elsőfokú bíróság a felperes keresetét elutasította. Az indokolás szerint a felperes és ügyfelei között színlelt adásvételi szerződések jöttek létre, hisz...
A jogerős ítélet ellen a Békés Megyei Főügyészség felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő. A megyei főügyészség álláspontja szerint a jogerős ítélet törvénysértő, mivel ellentétes a Ptk. 200. §-ának (2) bekezdésében, valamint a Ptk. 207. §-ának (4) bekezdésében foglaltakkal. A periratok alapján megállapítható, hogy a felek akarata a vitatott ügyletek esetében nem a tulajdonjog átszállására, hanem a számla megvásárlására irányult, így kívánták biztosítani, hogy az ügyfélnek legyen számlája azon tárgyi eszközeiről, amelyeket vállalkozásába kíván elszámolni. A megyei főügyészség megítélése szerint az ügyletek a jogszabály kijátszására, annak megkerülésével köttettek, így azok semmisnek tekintendők.
A felperes ellenkérelmében rámutatott, hogy az ügyész csak az eljárás jogerős befejezéséig jogosult részt venni és eljárni azokban az ügyekben, amelyekben az Alkotmánybíróság határozatának közzététele előtt már lejárt.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság ítéletét hatályában fenntartotta.
Elöljáróban a Legfelsőbb Bíróság utalt arra, hogy az Alkotmánybíróság határozata értelmében az ügyész a konkrét ügyben jogosult volt felülvizsgálati kérelmet előterjeszteni. Az Alkotmánybíróság döntése ugyanis a jogorvoslati jog gyakorlását az ügyész számára nem korlátozza annak ellenére, hogy a megyei bíróság ítélete valóban jogerős.
Az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény 62. §-ának (1) bekezdése értelmében az adóhatóság a megállapításait jegyzőkönyvbe foglalja. A (2) bekezdés szerint a jegyzőkönyv az adózó azonosításához szükséges adatokat, a vizsgálat által megállapított tényállást és az annak alapjául szolgáló bizonyítást tartalmazza.
Helyesen mutatott rá a megyei bíróság ítéletének indokolása arra, hogy az adóhatóság döntésének alapjául szolgáló tényeket és bizonyítékokat sem az ellenőrzési jegyzőkönyv, sem pedig az első- és másodfokú adóhatározat teljes körűen nem tartalmazza. Az adóhatóság, sem az ellenőrzési, sem az adóigazgatási eljárásban nem vette maradéktalanul számba a szerződések színlelt voltának megállapítására szolgáló bizonyítékokat, így az adóhatóságok megalapozott döntést nem is hozhattak. Önmagában az a tény, hogy a felperes által kötött több ügylet vonatkozásában az érvénytelenség megállapítható, még nem jelenti azt, hogy a felperes valamennyi jogügylete színlelt lett volna.
Az ítélkezési gyakorlat szerint az ellenőrzés megállapításait, függetlenül annak eredményes vagy eredménytelen voltától jegyzőkönyvbe kell foglalni. A jegyzőkönyv kötelező tartalmi elemei vonatkozásában az Áe. 27. §-ának (1) és (2) bekezdése az irányadó. A jegyzőkönyvnek tehát az azonosításhoz szükséges valamennyi adatot és a vizsgálat által megállapított tényállást, valamint az annak alapjául szolgáló bizonyítékokat tartalmaznia kell. A Legfelsőbb Bíróság már más ügy kapcsán rámutatott arra, hogy az Art. 1. §-ának (6) bekezdésében írt követelményeknek a jegyzőkönyv, illetve az adóhatározat vonatkozásában is érvényesülnie kell, és az adóhatóság eljárása csak akkor tekinthető méltányosnak, ha döntésének szempontjait és indokait is az adózó tudomására hozza. A bírói gyakorlat szerint a tényállás és a bizonyítékok rögzítését magában foglaló jegyzőkönyv hiányában, pl. szankció alkalmazására sincs lehetőség.
A rendelkezésre álló adatok alapján megállapítható, hogy az adóhatóság a törvényben írt kötelezettségét sem a jegyzőkönyv elkészítése, sem a határozatok meghozatala során nem teljesítette, így a döntéseket a bíróság valóban nem vizsgálhatta felül érdemben. Megalapozott döntés csak abban az esetben születhet, ha az adóhatóság a szerződések minősítéséhez alapul szolgáló valamennyi bizonyítékot számba veszi, és a bizonyítékokat értékelve hozza meg határozatát. Mindez nem mond ellent annak, hogy több esetben bizonyíthatóan a felperes által kötött jogügyletek esetén a felek akarata a számla megvásárlására irányult.
(Legfelsőbb Bíróság Kfv.I.27.473/1995. sz.)