adozona.hu
AVI 1996.9.113
AVI 1996.9.113
Az adóhatóság becslés alkalmazására csak akkor köteles, ha az adó alapja, illetve összege más módszerekkel nem állapítható meg [1990. évi XCI. tv 60. § (1) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az elsőfokú adóhatóság ellenőrzést tartott a felperesnél az 1991-1992-es évek tekintetében, és ennek alapján határozatával 39 000 Ft általános forgalmiadó-hiányt és l 466 000 Ft személyi jövedelemadó-hiányt állapított meg, és erre tekintettel 752 000 Ft adóbírságot és 133 130 Ft késedelmi pótlékot határozott meg. A döntés ellen a felperes fellebbezett, azonban az alperes az elsőfokú határozatot helybenhagyta. Az indokolás szerint nem felel meg a valóságnak a felperes azon állítása, hogy bizon...
A 2 956 480 Ft értékű áru 1992. július és augusztus hónapokban a felperes mint egyéni vállalkozó részére beszerzésre került, ennek ellenértéke 1992. augusztus 31. napjáig - a kft. indulásáig - az egyéni vállalkozás pénztárgépes, nyugtás, vagy általános számlás bevételeként, valamint 1992. augusztus 31-én a többi áruval együtt az apportlistában jelent meg. A felülvizsgálati kérelem emlékeztet arra, hogy a másodfokú bírósági eljárás előtt senki sem kérdőjelezte meg az ellenérték megfizetését. Erre tekintettel a felperes úgy véli, hogy a bizonyításra nem nyílt lehetősége, így a jogerős ítélet ezért is törvénysértő. Az alperes ellenkérelmében a jogerős ítélet hatályban való fenntartását indítványozta.
A Legfelsőbb Bíróság a megyei bíróság ítéletét hatályában fenntartotta. Az indokolás rámutat, hogy az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény 51. §-ának (1) bekezdése szerint az adóhatóság ellenőrzi az adózással kapcsolatos jogszabályok megtartását. Az 58. § (1) bekezdése szerint az ellenőrzést az adóhatóság az adó, a költségvetési támogatás alapjának, összegének megállapításához szükséges iratok, bizonylatok, könyvek, nyilvántartások, számítások és egyéb tények, adatok, körülmények megvizsgálásával folytatja le. A 60. § (1) bekezdése alapján az ellenőrzés megszakítása nélkül becslés alkalmazható, ha az 59. §-ban meghatározott módon az adó, illetve a költségvetési támogatás alapja nem állapítható meg, vagy az adóhatóság rendelkezésére álló, azok száma vagy tartalma miatt jelentősnek tekinthető adat, tény, körülmény alapján alaposan feltételezhető, hogy az adózó iratai nem alkalmasak a valós adó, illetve a költségvetési támogatás alapjának megállapítására.
A rendelkezésre álló adatok alapján megállapítható, hogy az adóhatóság az ellenőrzés során a felperesi bizonylatokat tételesen megvizsgálta, és a felperes által utóbb rendelkezésre álló adatok figyelembevételével a bizonylatokat ismételten vizsgálat tárgyává tette. Mivel a felperes analitikája rendezett volt, a rendelkezésre álló bizonylatok alapján az adó alapja és összege becslési eljárás alkalmazása nélkül is megállapítható volt. A felperes által hivatkozott számlák alapján az áru mozgása követhetetlen, és a felperes az utóbb csatolt számlákkal nem tudta bizonyítani, hogy azok az egyéni vállalkozás költségei lennének. A számlamásolatokon utólag már beazonosíthatatlan termékek szerepelnek, és mint arra az alperes ellenkérelmében helyesen rámutatott, nem bizonyítható azok felhasználása az egyéni vállalkozás keretében. A felperes olyan pénztárbizonylatot, amely a számlamásolaton szereplő összeg tényleges megfizetését bizonyítaná, nem tudott csatolni. A nyilvántartásban nem szerepelnek sem a július, sem az augusztus hónapra vonatkozó számlák.
Az alperesi ellenkérelem is utal arra, hogy a felperes havonta elkülönítve napi részletezettséggel nyilvántartást vezetett az egyéni vállalkozás ténylegesen felmerült költségeiről, és 1992. évben havonta "időszaki pénztárjelentést" készített, mely a pénztárba beérkező bevételeket a bankszámláról történő pénzfelvételt, a pénztárból történő kifizetést, a saját bankszámlára történő befizetést, így az egyéni vállalkozás minden készpénzt érintő gazdasági eseményét felvezette. Ilyen körülmények között követhető a felperes egyéni vállalkozásának készpénzmozgása, és a felperes által hivatkozott számlamásolatok ellenértékének megfizetését sem a július, sem az augusztus havi adatok nem bizonyítják.
A rendelkezésre álló dokumentumok alapján a Legfelsőbb Bíróság is arra a következtetésre jutott, hogy a számlán szereplő áruk beszerzése nem a felperes egyéni vállalkozása keretében történt, így magától értetődik, hogy az egyéni vállalkozás költségeként ezen összegek nem számolhatóak el.
Az adóhatóság tehát jogszerűen mellőzte a becslési eljárás lefolytatását, mivel a bizonylatok alapján az adó alapját és összegét meg lehetett határozni, és a felperes által hivatkozott számlák alapján költségelszámolásra a felperes egyéni vállalkozásának keretei között jogszerűen nem volt lehetőség.
A Legfelsőbb Bíróság felhívja a figyelmet arra, hogy az adóhatóság becslés alkalmazására nem köteles és fő szabályként az adó alapját és összegét a rendelkezésre álló bizonylatok, könyvek, nyilvántartások, számítások és egyéb tények figyelembevételével kell meghatározni. Becslés alkalmazására tehát csak akkor kerülhet sor, ha a törvényben írt feltételek fennállnak, és az adó alapja, illetve összege más módszerekkel nem állapítható meg.
(Legfelsőbb Bíróság Kfv.1.27.492/1995. sz.)