AVI 1996.7.91

Az adóhatóság köteles a jegyzőkönyvben a tényállás megállapítása szempontjából lényeges körülményeket rögzíteni. Ennek elmaradása esetén szankció alkalmazására nincs jogszerű lehetőség [1990. évi XCI. tv 51. § (4) bek.].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A felperes 1993 óta zöldségkereskedést vezető egyéni vállalkozó. Kereskedelmi tevékenységét részben piacon történő szabadtéri árusítással, illetve az Sz. K. u. 23. sz. alatt bérelt üzlethelyiségben folytatja.
A felperesnél az APEH igazgatósága, mint elsőfokú adóhatóság 1995. június 27-én próbavásárlás keretében nyugtaadási kötelezettség teljesítését ellenőrizte. A revizorok a próbavásárlást a megjelölt napon 8 óra 53 perckor folytatták le. Az üzletben a kiszolgálást a felperes alkalmazottja ...

AVI 1996.7.91 Az adóhatóság köteles a jegyzőkönyvben a tényállás megállapítása szempontjából lényeges körülményeket rögzíteni. Ennek elmaradása esetén szankció alkalmazására nincs jogszerű lehetőség [1990. évi XCI. tv 51. § (4) bek.].
A felperes 1993 óta zöldségkereskedést vezető egyéni vállalkozó. Kereskedelmi tevékenységét részben piacon történő szabadtéri árusítással, illetve az Sz. K. u. 23. sz. alatt bérelt üzlethelyiségben folytatja.
A felperesnél az APEH igazgatósága, mint elsőfokú adóhatóság 1995. június 27-én próbavásárlás keretében nyugtaadási kötelezettség teljesítését ellenőrizte. A revizorok a próbavásárlást a megjelölt napon 8 óra 53 perckor folytatták le. Az üzletben a kiszolgálást a felperes alkalmazottja végezte, aki a vásárolt 100 Ft-os tételről kézi nyugtát állított ki és azt adta át az ellenőröknek. A revizorok a próbavásárlásról felvett jegyzőkönyvben rögzítették a pénztárgéppel teljesíthető nyugtaadási kötelezettség elmaradását megállapítva ezzel felperes mulasztását. A jegyzőkönyvben alkalmazotti észrevétel rögzítésre nem került, az aláírás után a jegyzőkönyv egy példányát felperes alkalmazottja, Sz. Pálné átvette.
A jegyzőkönyvre a felperes észrevételt nem tett, ezt követően került kiadásra a 170 000 Ft mulasztási bírságot megállapító határozat. A határozat indokolásában rögzítésre került, hogy a felperes az ellenőrzés során a nyugtaadási kötelezettségét nem teljesítette, mert azon adóalanyok körébe tartozik, akik nyugtaadási kötelezettségüknek a 6/1993. (II. 9.) PM sz. rendelet rendelkezése szerint csak a pénztárgéppel tehetnek eleget. A bírság mértékének megállapításánál súlyosító körülményként értékelendő az, hogy a felperes harmadik alkalommal szegte meg ez irányú kötelezettségét annak ellenére, hogy ez az egyik legsúlyosabb mulasztás, mivel a nyugta fontos alapbizonylat, a fizetendő adó megállapításának alapjául szolgál. Súlyosító tényezőként minősül az, hogy az üzletben pénztárgép nem volt, a nyugtaadás feltételei hiányoztak.
A fenti számú határozat ellen a felperes fellebbezéssel élt előadva, hogy az üzletben pénztárgépet működtet, amely a próbavásárlás idején meghibásodása következtében a szervizbe került beszállításra.
Az alperesi másodfokú adóhatóság a fellebbezést elutasítva az elsőfokú határozatot helybenhagyta.
A határozatban kifejtésre került, hogy a felperes kifogása, miszerint az alkalmazott azért kézi nyugtával teljesítette a nyugtaadást, mert a pénztárgép meghibásodott, elfogadni nem lehet, mivel az alkalmazott úgy írta alá a jegyzőkönyvet, hogy nem élt az észrevételezési jogosultságával. Az adózó sem észrevételezte a jegyzőkönyvi megállapításokat, mivel a próbavásárláskor jelen sem volt és észrevételezésre biztosított 8 napos határidőn belül sem élt ezzel a jogával.
A felperes keresetében törvénysértőnek tartotta a mulasztási bírság kiszabását, előadva, hogy alkalmazottja nyugtaadási kötelezettségét azért kézi nyugta adásával teljesítette, mert az ellenőrzés napjának reggelén a pénztárgép meghibásodott, melyet azonnal az L Kft. helyi szervizébe szállított, ahol a javítást rögtön el is végezték.
Állítása szerint az üzletben jelen lévő alkalmazott hivatkozott arra, hogy a pénztárgépet reggel el kellett vinni a szervizbe és az javítás alatt áll. A felperes állítása szerint jogszabálysértést nem követett el, mivel a 6/1993. (II. 9.) PM sz. rendelet 7. §-ának (2) bekezdése értelmében a pénztárgép meghibásodását azonnal bejelentette, annak tényét a gépnaplóban rögzítette. A pénztárgép kijavításáig az áfa-tv szerinti nyugtával teljesítette nyugtaadási kötelezettségét, ezért mulasztási bírság kiszabása mulasztás hiányában törvénysértő.
Az alperes ellenkérelmében a határozatának törvényességét fenntartva kérte a kereset elutasítását és felperes perköltségben való marasztalását. Álláspontja szerint a rendelkezésre álló iratanyagból, illetve a revizorok nyilatkozatából megállapítható, hogy az ellenőrzés nem a felperes által előadottak szerint történt. Az alkalmazott az ellenőrzéskor nem közölte az ellenőrökkel, hogy a gép rossz, ezért arra utólag már nem hivatkozhat.
Azt, hogy az ellenőrzésről készült jegyzőkönyv a valós tényállást tartalmazza, bizonyítja a fellebbezési eljárás során beszerzett revizori nyilatkozat is, miszerint a pénztárgép meghibásodása az ellenőrzés időtartama alatt szóba sem került, az alkalmazott kérdésre azt nyilatkozta, hogy a felperes a pénztárgépet a szarvasi piac területén lévő árusító helyére vitte használat céljából. Az a tény, miszerint az eljáró alkalmazott a revizorok részére a próbavásárláskor kézi nyugtát adott annak ellenére, hogy az üzletben a nyugtaadási kötelezettséget pénztárgéppel kell teljesíteni, bizonyított, ezért a felperes az áfa-tv 74. §-ának (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján kiadott 6/1993. (II. 9.) PM sz. rendelet melléklete szerinti kötelezettségét megszegve a mulasztási bírság megfizetésére köteles.
A bíróság az adóhatározatokat hatályon kívül helyezte.
Az indokolás szerint az eljáró revizorok az ellenőrzéskor megsértették az adózás rendjéről szóló módosított 1990. évi XCI. tv (továbbiakban: Art.) 51. §-ának (4) bekezdésében
előírt kötelezettségüket azáltal, hogy a jegyzőkönyvben nem került rögzítésre a tényállás megállapítása szempontjából az a lényeges körülmény, hogy az üzletben a felperes üzemeltet-e pénztárgépet és ha igen, a próbavásárláskor az milyen okból nincs a helyén. A bíróság álláspontja szerint ezt a hiányt a revizorok utólagos - alperes által beszerzett - nyilatkozataik, illetve a tárgyaláson tett tanúvallomásaik sem pótolhatják. Abban az esetben, ha a revizorok állításaiknak megfelelően a kiszolgálást végző alkalmazottat az ellenőrzéskor nyilatkoztatták arra nézve, hogy miért nem pénztárgéppel tett eleget nyugtaadási kötelezettségének, az alkalmazottnak a feltett kérdésre adott válaszát a jegyzőkönyvben mindenképpen rögzíteniük kellett volna annak érdekében, hogy a mulasztás tényét a jegyzőkönyv egyértelműen tanúsíthassa. Amennyiben erre a felvett jegyzőkönyv nem alkalmas, a nyugtaadási kötelezettség elmulasztása nem kétséget kizáró módon bizonyított, szankció alkalmazására sem kerülhet sor.
A tanúként kihallgatott Sz. Pálné alkalmazott tanúvallomásában előadta, hogy az üzlet nyitásakor pénztárgépet használt, amely rövid idő belül használhatatlanná vált, mivel egy szódásüveg felrobbanása miatt a pénztárgépbe víz került. A felperes a pénztárgépet a gépnaplóval együtt a közeli I. Kft. szervizbe szállította javítás végett. Ezen állítások valóságát bizonyította a felperes által becsatolt gépnaplóba eszközölt bejegyzés is, melyet a javítást végző L. P. Erzsébet tanúvallomása is és a szerviz által kiállított megrendelőlap tartalma is megerősített.
A felperes továbbá annak igazolására, hogy a próbavásárlás napján a nyitást követően a pénztárgépet használta, az elszállítás előtt de. 7. óra 46 perckor elvégzett "X" zárásról készült blokkal igazolta.
A felperes azon állítását, miszerint a hibásodást követően a pénztárgépet azonnal a szervizbe szállította, M. József és L. P. Erzsébet tanúvallomásai kétséget kizáró módon bizonyították.
Tévesen hivatkozik az alperes arra, hogy a tanúvallomások alapján arra lehet következtetni, hogy a pénztárgép a próbavásárlás idején üzemképes volt, a felperesnek a pénztárgéppel 8 óra 45 percre vissza kellett volna érkeznie üzletébe, mivel a 6/1993. (II. 9.) PM sz. rendelet 7. §-ának (2) bekezdése nem írja elő, ha a javítás meghatározott időnél többet vesz igénybe, akkor az adóalany ezt követően kézi nyugtával már nem tehet eleget nyugtakibocsátási kötelezettségének. A jogszabály továbbá nem szab határidőt arra nézve sem, hogy a gépet a javítást követően hány órán belül kell üzembe helyezni. A bíróság álláspontja szerint a javítást követően a pénztárgép üzembe helyezésének a lehető legrövidebb időn belül meg kell történnie.
A fenti kötelezettség elmulasztása a felperes esetében nem állapítható meg, mindössze azért, mert a javítás és a be- és kiszállítás utólag vélelmezett időintervalluma, valamint a próbavásárlás időpontja között 5-10 perc eltérés mutatkozik. Az alperes a perben ezt a felperesi álláspontot lényegében nem vitatta, megállapítása szerint a felperes mulasztást követett el, hogy az ellenőrzéskor, illetve az észrevételre nyitva álló határidőben a gép meghibásodását az adóhatóság felé nem jelezte, erre már csak fellebbezésében hivatkozott. A jegyzőkönyv azonban nem alkalmas annak tanúsítására, hogy a felperesi alkalmazott az ellenőrzéskor észrevételezte-e a gép meghibásodását, mivel a pénztárgéppel kapcsolatosan semmilyen megállapítás a revizorok által nem került rögzítésre.
Abban az esetben is, ha az alkalmazott a pénztárgépnek javításra történő elszállítását nem közölte a revizorokkal, az még nem mentesíti az adóhatóságot a tényállás szempontjából lényeges körülmények felderítése alól, s a jegyzőkönyv felvételénél az államigazgatásról szóló módosított 1957. évi IV. tv 17. §-ának (2) bekezdésében írtak betartása alól. Az Áe.</a> felhívott szakasza ugyanis kimondja, hogy a jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell többek között az ügyre vonatkozó lényeges nyilatkozatokat és megállapításokat.
A bíróság osztotta a felperesi álláspontot a tekintetben, hogy a revizorok az Art. 51. §-ának (4) bekezdését figyelmen kívül hagyták, amikor a jegyzőkönyvben nem rögzítették azt, hogy a pénztárgép a próbavásárláskor miért nincs az üzletben annak ellenére, hogy ez a tényállás szempontjából a legfontosabb körülmény volt.
Az alperes ezek után eredményesen nem hivatkozhat arra, hogy a nyugtaadási kötelezettség felperes részéről elmaradt, mivel a pénztárgépet a piaci árusításához használta. Azt a tényt, hogy a felperes üzletében pénztárgépet működtetett a próbavásárlás napján, M. József tanúvallomása igazolta, aki látta, hogy a felperes az üzletéből hozta ki a pénztárgépet, amely hibás volt, így kérésére ő szállította el a felperest az I. Kft. szervizbe.
A 6/1993. (II. 9.) PM sz. rendelet 7. §-ának (2) bekezdése szerint a pénztárgép meghibásodását az üzembe helyező szerviznek azonnal be kell jelenteni és annak tényét a gépnaplóban rögzíteni. A meghibásodást követően a kijavításig, illetve áramszünet esetén az áfáról szóló törvény szerinti nyugtával kell a nyugtaadási kötelezettséget teljesítem.
A fenti tényállás alapján megállapítható, hogy a felperes a fenti rendelkezéseknek eleget tett és a kézi nyugta kibocsátásával az áfa-tv 70. §-ának (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelt. Mindezek alapján a bíróság úgy találta, hogy a felperes bizonyítottan mulasztást nem követett el, ezért alperes részéről a mulasztási bírság törvénysértően került kiszabásra.
(Gyulai Városi Bíróság 7.P.20.110/1996. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.