adozona.hu
AVI 1996.2.23
AVI 1996.2.23
Ha az adózó tud eljárása jogellenes jellegéről, nem hivatkozhat arra, hogy a tőle elvárható körültekintést tanúsította (1990. évi XCI. tv 73. §).
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A felperes egyéni vállalkozónál az alperes BAZ megyei igazgatósága a kiutalás előtti áfaellenőrzését végezte 1994. április hóra. Az ellenőrzés tapasztalatait az 1994. június 6. napján kelt jegyzőkönyv tartalmazza. A jegyzőkönyvi megállapítások alapján az elsőfokú hatóság határozatában a felperes terhére 1994. április hó vonatkozásában 254 000 Ft adókülönbözetet állapított meg, és az általános forgalmi adó jogosulatlan visszaigénylése miatt 127 000 Ft adóbírságot alkalmazott.
A határozat indo...
A határozat indokolása szerint az ellenőrzés megállapította, hogy a felperes a vizsgált időszakban jogosulatlanul igényelt vissza 254 000 Ft általános forgalmi adót, mivel a visszaigénylés alapjául szolgáló bizonylatok mögött pénzügyi teljesítés nem volt. Az 1992. évi LXXIV. tv 37. §-ának (1) bekezdése szerint az adólevonási jog az ellenérték megfizetésének időpontjában a ténylegesen kifizetett összeg erejéig keletkezik. Erre tekintettel a felperes terhére az Art. 97. §-ának b) pontja szerint adókülönbözet állapítható meg, az Art. 72. §-ának (1) bekezdése pedig adóbírság alkalmazását írja elő.
A felperesi fellebbezés alapján az alperes határozatában az elsőfokú határozatot helybenhagyta.
Az alperes határozatának indokolása szerint a felperes 1994. árpilis hóra 254 000 Ft általános forgalmiadó-visszaigénylési jogosultságot vallott be. A felperes nyilvántartását az egyszeres könyvvitel szabályai szerint vezeti. Az áfa-törvény 37. §-ának (1) bekezdése szerint, ilyen esetben adólevonási jog az ellenérték megfizetésének időpontjában a ténylegesen kifizetett összeg erejéig keletkezett.
A felperes az általános forgalmi adót az A. Rt. által 1994. április 6. napján kiállított számla alapján igényelte vissza. A vizsgálat megállapította, hogy a gépek árát az Á. F. Intézet, csak 1994. május 31. napján utalta az A. Rt. számlájára, így a visszaigénylés esedékességekor a bizonylatok mögött pénzügyi teljesítés nem volt.
Minderre tekintettel adókülönbözet előírására jogszabályi rendelkezések szerint került sor. Az Art. 72. §-ának (1) bekezdése ilyen esetben is lehetővé teszi az adóbírság alkalmazását, amelynek értéke 50%. Ennek mérséklése az Art. 73. §-ának (1) bekezdése szerint nem lehetséges, mivel az A. Rt. 1994. április 26. napján, tehát jóval a bevallási határidőt megelőzően tájékoztatta a felperest arról, hogy a megvásárolt mezőgazdasági gépek ellenértékének fedezetéül szolgáló támogatást az A. F. Intézet még nem utalta át.
Felhívta a felperes figyelmét arra, hogy az áfa-visszaigénylés feltétele a számla összegének kiegyenlítése. Erre tekintettel a felperes eljárása nem kellően körültekintő, így az előírt bírság cselekményének súlyával arányban áll.
A felperes határidőben az alperes határozatának bírósági felülvizsgálatát kérte. A kereset az alperes határozatának felülvizsgálatára és az adóbírság csökkentésére irányult.
A felperes arra utal, hogy az általa vásárolt gépek általános forgalmi adóját az A. Rt. meghitelezte és a közöttük létrejött megállapodás értelmében kötelezte arra, hogy az áfát a következő hónap 20. napjáig igényelje vissza, és annak összegét fizesse be a számlájára.
Mivel a felperest erre tekintettel kamatfizetési kötelezettség is terhelte, így a lehető leghamarabb visszaigényelte az áfát. A felperes méltánytalannak tartja a maximális bírság kiszabását, mivel a jogalkotó az alperest a mérlegelés és a méltányosság jogintézményével ruházta fel. A felperes megítélése szerint a körülmények mérlegelésével vele szemben alacsonyabb összegű bírság is alkalmazható lett volna.
A per során az alperes határozatában a korábbi határozatát módosította, a felperes adókülönbözetét 212 000 Ft-ban határozta meg, adóbírság összegét erre tekintettel 106 000 Ft-ra csökkentette.
Az alperes határozatának indokolása szerint a felperesnek a közigazgatási perben tett nyilatkozata alapján megállapításra került, hogy az adókülönbözetet tévesen határozta meg az alperes, mivel az előleg fizetésére tekintettel az előleg összegének erejéig ténylegesen adólevonási joga is megnyílott.
A felperes keresetét az alperes módosító határozatára is kiterjesztette.
Az alperes érdemi nyilatkozatában határozati indokait fenntartva a kereset elutasítását kérte.
A bíróság a felperes keresetét nem találta alaposnak.
A bíróság ítéletében az alperes határozatának törvényességéről döntött, tehát arról, hogy a határozat mennyiben felel meg az arra vonatkozó jogszabályi követelményeknek.
A perbeli jogvita lényegét, a felperes terhére előírt adókülönbözet, adóbírság jogalapja és annak összegszerűsége is képezte.
A bíróság a törvényességi felülvizsgálatot követően úgy foglalt állást, hogy az alperes módosító határozatát is figyelembe véve nem sértett jogszabályt, amikor a felperes terhére adókülönbözetet írt elő, illetőleg adóbírságot alkalmazott.
A bíróság az adókülönbözet előírásával kapcsolatban a következőket emelte ki:
A felperes 1994. április 20. napján terjesztette elő az elsőfokú adóhatóságnál visszaigénylést tartalmazó adóbevallását. Nem vitathatóan az áfa-törvény 37. §-ának (1) bekezdése szerint, egyszeres könyvvezetés szerint adólevonási jog az ellenérték megfizetésének időpontjában, a ténylegesen fizetett összeg erejéig keletkezik.
Az alperes helyesen járt el, amikor a felperes által kifizetett előleg erejéig maga is az adólevonási jog lehetőségét állapította meg, azonban ezen összegen felül az adóbevallás időpontjában a felperes jogszerűen nem élhetett visszaigénylési jogosultságával. Ennek magyarázta az, hogy a per adataiból egyértelműen megállapítható: az ellenérték megfizetése a visszaigénylés időpontjában nem történt meg. Ez a körülmény az adókülönbözet előírásának jogalapját eldönti, de meghatározza az adóbírság alkalmazását is.
Az Art. 72. §-ának (1) bekezdése szerint adóbírságot abban az esetben is alkalmazni kell, amennyiben az adózó jogosulatlanul nyújtotta be adó-visszaigénylési kérelmét. Az adóbírság általános mértéke a jogosulatlanul igényelt összeg 50%-a. Ennek mérséklésére az adóhatóság kivételes méltányosság alapján jogosult az Art. 73. §-ának (1) bekezdése szerint, amennyiben megállapítható, hogy az adózó az adott helyzetben tőle elvárható körültekintéssel járt el.
Az adóhatóság a bírság mérséklésére mérlegelési jogkörrel rendelkezik.
A bíróság álláspontja szerint az alperes mérlegelési jogkörében eljárva nem sértett jogszabályt, amikor a bírság mértékének csökkentésére nem látott alapot. Az alperes a figyelembe vett körülményeket határozatának indokolásában rögzítette, ugyanakkor a bíróság a mérlegelés során figyelembe vett körülményeket, a mérlegelés egészét nem találta jogszabálysértőnek.
A felperes adó-visszaigénylését 1994. április 20. napján benyújtotta, az április havi elszámolás időszak vége előtt arra tekintettel, hogy az A. Rt felé a meghitelezett áfa vonatkozásában kamatfizetési kötelezettség terhelte. Ebből az okból a felperes visszaigénylését az A. Rt. április 26. napján kelt tájékoztatására tekintettel módosítani nem tudta, ugyanakkor a későbbiek során önrevíziót sem végzett, egyébként az alperes erre maga is utalt.
A felperesnek tehát tudomása volt a jogszabállyal ellentétes eljárásáról, így aligha hivatkozhat arra, hogy úgy járt el ahogy az adott helyzetben általában elvárható.
A fentieket összegezve tehát a bíróság az alkalmazott adóbírságot sem jogalapjában sem összegszerűségében nem találta jogszabálysértőnek, így a felperes keresetét az alperes módosított határozatának keretei között az Art. 86. §-ának (1) bekezdése szerint elutasította.
(Miskolci Városi Bíróság 34.P.22.727/1995. sz.)