AVI 1995.2.16

Az adózónak a nyugtaadás személyi feltételeit is biztosítania kell [1992. évi LXXIV. tv 70. § (1) bek.].

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az APEH megyei igazgatósága nyugtaadási kötelezettség teljesítését ellenőrizte a felperes tulajdonában álló sörözőben 1993. december hó 15. napján. A próbavásárlás során az ellenőrök részére F. Márta nevű alkalmazott nyugtát nem adott az értékesítésről.
A nyugtaadási kötelezettség elmulasztása miatt az APEH megyei igazgatósága, mint elsőfokú hatóság határozatával 15 000 Ft mulasztási bírság megfizetésére kötelezte a felperest.
A felperes az elsőfokú határozat ellen fellebbezést nyújtott be ...

AVI 1995.2.16 Az adózónak a nyugtaadás személyi feltételeit is biztosítania kell [1992. évi LXXIV. tv 70. § (1) bek.].
Az APEH megyei igazgatósága nyugtaadási kötelezettség teljesítését ellenőrizte a felperes tulajdonában álló sörözőben 1993. december hó 15. napján. A próbavásárlás során az ellenőrök részére F. Márta nevű alkalmazott nyugtát nem adott az értékesítésről.
A nyugtaadási kötelezettség elmulasztása miatt az APEH megyei igazgatósága, mint elsőfokú hatóság határozatával 15 000 Ft mulasztási bírság megfizetésére kötelezte a felperest.
A felperes az elsőfokú határozat ellen fellebbezést nyújtott be az alpereshez, melyben a mulasztási bírság törlését kérte, tekintettel arra, hogy a kiszolgálást végző alkalmazottat a teljesítésére megfelelően kioktatta. Öt darab üres nyugtatömböt bocsátott a rendelkezésére géphiba esetére, továbbá a pénztárgép gépkönyve is könnyen elérhető helyen volt elhelyezve, tehát az alkalmazott rendelkezésére állott. Véleménye szerint tehát az alkalmazott mulasztásáért ő nem felelős, hiszen ő csak a nyugtaadás feltételeiről köteles gondoskodni.
Az alperes 1994. április hó 5. napján kelt határozattal a fellebbezést elutasította és az elsőfokú határozatot helybenhagyta.
A felperes keresetet nyújtott be, melyben az alperesi közigazgatási határozat hatályon kívül helyezését kérte, fenntartva a fellebbezésében leírtakat.
Az alperes ellenkérelmében a kereset elutasítását kérte, tekintettel arra, hogy az értékesítés során az alkalmazott az adózó nevében járt el, így pedig az általa elkövetett mulasztás következményei a felperest terhelik.
A bíróság a felperes keresetét elutasította.
Az indokolás rámutatott, hogy az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. tv 70. §-ának (1) bekezdése szerint az adó alanyát terheli a nyugtaadási kötelezettség azért, mert az adózó az adójogviszony alanya.
Tekintettel arra, hogy az értékesítés során a felperes alkalmazottja F. Márta a felperes, mint adózó a munkáltató nevében járt el, ennek alapján pedig az elkövetett mulasztás jogkövetkezményei a felperest terhelik.
Az alperes és az elsőfokú hatóság helyesen és a hatályos jogszabályok alapján hozta meg határozatát, mivel az adójogviszony alanya a felperes, így jogszerűen felperesi alkalmazottra nem is írhat elő az alperes határozatával kötelezettséget.
Tekintettel arra, hogy az adózónak a nyugtaadás tárgyi feltételeit is biztosítani kell, így a bíróság álláspontja szerint a munkáltató saját érdeke az, hogy olyan alkalmazottat foglalkoztasson, aki megfelelő kioktatás után a szükséges tárgyi feltételek biztosítása mellett ténylegesen teljesíti a nyugta kibocsátását, ha azonban mindezek ellenére mégsem, a munkáltató kárigényét munkajogi, illetőleg polgári jogi jogviszony keretében érvényesítheti vele szemben.
Az adózás rendjéről szóló módosított 1990. évi XCI. tv 74. §-a (12) bekezdésének megfelelően határozta meg a bíróság álláspontja szerint az elsőfokú adóhatóság a bírság mértékét is.
(Gyulai Városi Bíróság 9.P.20.718/1994. sz.)
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.