adozona.hu
BH 2000.8.375
BH 2000.8.375
Az alapítványi célok megvalósításának veszélyeztetése esetén az alapító új kezelőszervet jelölhet ki (Ptk. 74/C. §).
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A megyei közoktatási alapítványt a megyei bíróság végzésével nyilvántartásba vette, és 1998. január 1-jétől kiemelkedően közhasznú szervezetté nyilvánította. Az alapítók 1999. január 21-én előterjesztett közös kérelmükben a kuratórium elnökének és tagjainak személyében történt változás miatt a módosítás átvezetését kérték az alapítványi nyilvántartásban. Az elsőfokú bíróság a változást átvezette, képviselőként Sz. Gyula kuratóriumi elnököt jelölte meg.
A kezelőszerv összetételében történt vá...
A kezelőszerv összetételében történt változás átvezetésével kapcsolatos elsőfokú bírósági végzés ellen a megyei főügyészség nyújtott be fellebbezést, amelyben indítványozta az elsőfokú bíróság végzésének hatályon kívül helyezését és az elsőfokú bíróság új határozat hozatalára utasítását. A fellebbezésben előadott indokok szerint az adatváltozás alapját képező közgyűlési határozat nem tartalmazott indokolást arra vonatkozóan, hogy a kuratóriumi tagok kijelölésének visszavonására milyen okból került sor. A Ptk. rendelkezései szerint a kurátorok kijelölésére, illetőleg visszavonására akkor van lehetőség, ha az alapító úgy ítéli meg, hogy a kezelőszerv tevékenységével az alapítvány célját veszélyezteti. A bíróság az érdemi döntése előtt nem tisztázta, hogy milyen okból kerül sor a kuratóriumi tagok és a kuratórium elnökének visszahívására. A kuratórium 14 tagból áll, ezek közül a jelen eljárás tárgyát képező alapítói rendelkezéssel 9 tagot hívtak vissza és jelöltek ki helyettük új tagokat, illetőleg új elnököt.
A fellebbezésre tett észrevételeikben az alapítók kifejtették, hogy a Ptk. 74/C. §-ának (6) bekezdése szerint kerülhet sor a kezelő szervezet kijelölésének visszavonására, illetőleg kezelőként más szervezet kijelölésére. A törvény rendelkezése az alapítvány általános ügydöntő, ügyvezető és képviselő szervére vonatkozóan tartalmaz megszorító rendelkezést, és nem a kuratórium egy vagy több tagjának tevékenységére. A Ptk. a 74/C. §-ában foglalt kötelező rendelkezésen kívül nem tartalmaz további megszorításokat a kezelőszerv összetételére és a kezelő kijelölésére vonatkozóan. Erre tekintettel nincs annak akadálya, hogy az alapító a kezelőszerv összetételét oly módon változtassa meg, hogy a kuratórium egy vagy több tagját akár tevékenységüket értékelve, vagy más, személyes körülményeikben beállt változás folytán - különösen ha az alapító által megjelölt tartós és közérdekű cél elérése más személyi összetételű kuratórium tevékenységével hatékonyabban valósítható meg - a kuratóriumi tagságból visszahívja, és mást jelöljön ki a kuratóriumi tagság ellátására. Az alapítványok működése során a gyakorlati életben az idő múlásával egyéb körülményekben beállott változások következtében az alapítónak figyelembe kell vennie, hogy a kuratórium zavartalan működését a változások után is biztosítani kell. A gyakorlati élet megköveteli tehát, hogy az alapítvány kuratóriumában személyi változások következhessenek be, a jogbiztonság elve és az alapítványok tevékenysége törvényességének felügyelete pedig megköveteli azt, hogy a változásokat a bíróság az általa vezetett nyilvántartáson átvezesse.
A megyei főügyészség fellebbezését a Legfőbb Ügyészség átiratában fenntartotta.
A fellebbezés alapos.
A Ptk. 74/C. §-ának (1) bekezdése szerint az alapító - az alapító okiratban - kijelölheti a kezelőszervet, illetőleg ilyen célra külön szervezetet is létrehozhat. A kezelőszerv (szervezet) az alapítvány képviselője.
A Legfelsőbb Bíróság egyetért a kérelmező észrevételében kifejtett azon álláspontjával, hogy a jogbiztonság az alapítványok tevékenysége törvényességének felügyelete megköveteli, hogy az alapítványok adatait a bírósági nyilvántartások pontosan tükrözzék, a bírósági nyilvántartásokból az alapítványokra vonatkozó adatok pontosan megállapíthatóak legyenek. Ugyanakkor a Ptk. 74/C. §-ának (6) bekezdése egyértelműen rögzíti, hogy ha a kezelőszerv tevékenységével az alapítvány célját veszélyezteti, az alapító a kijelölést visszavonhatja és kezelőként más szervet (szervezetet) jelölhet ki.
A Legfelsőbb Bíróság az alapító észrevételével a tekintetben is egyetért, hogy a (6) bekezdésben meghatározott feltételeken túl a Ptk. egyéb megszorító rendelkezéseket nem tartalmaz. Az alapítvány célját veszélyeztetheti azonban a működése során a kurátorok személyi körülményeiben beállt változás, amelyet az alapítónak figyelembe kell vennie. A törvény nem minősíti a veszélyeztetés jellegét, nem kívánja meg a veszélyeztetés jogellenességét, csupán az alapítványi célok veszélyeztetésének tényét kívánja meg a kezelőszerv megváltoztatása során törvényi feltételként.
A bírói gyakorlat egységes a tekintetben, hogy az alapítónak a kuratórium, illetőleg kezelőszervezet megváltoztatásával, tagjainak visszavonásával kapcsolatosan hivatkoznia kell az alapítványi célok veszélyeztetésére, meg kell jelölni, mi miatt kívánja az alapítvány kuratóriumának megváltoztatását, új kuratórium, illetőleg kezelőszervezet létrehozását. A Ptk. 74/C. §-ának (6) bekezdéséből következően a kezelőszerv egyes tagjait nem lehet visszahívni. Ha a kuratórium összetételét bármely okból meg kell változtatni, az egész kezelőszerv kijelölését vissza kell vonni, és az új összetételű testület bírósági nyilvántartásba vételét kell kérni.
Az első fokon eljárt bíróság elmulasztotta a bírósági adatokban való változás átvezetése előtt megvizsgálni, hogy a kuratóriumi tagok változására mely okból került sor, ezért a Legfelsőbb Bíróság a 105/1952. (XII. 29.) Korm. rendelet 13. §-ának (3) bekezdése alapján irányadó Pp. 258. §-ának (1) bekezdése alapján az elsőfokú bíróság végzését hatályon kívül helyezte, és az elsőfokú bíróságot új határozat hozatalára utasította.
Az új határozat hozatalát megelőző eljárás során az alapítónak módjában áll megjelölni indokait a kuratórium tagjainak változtatásával, a kuratóriumi tagok visszahívásával, új kuratóriumi tagok kijelölésével kapcsolatosan, és ezt követően, ha a cél veszélyeztetése megállapítható, sor kerülhet a megváltozott adatok bírósági nyilvántartáson történő átvezetésére. (Legf. Bír. Kny.III.27.815/1999. sz.)