adozona.hu
BH 1996.8.441
BH 1996.8.441
A kárpótlás biztosítására szolgáló termőföldnek a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet vagyonaként történő figyelembevételéhez szükséges feltételek [1991. évi IL. tv. (Cstv.) 4. § (1)-(3) bek. 1991. évi XXV. tv. 17. § (1) bek., 1992. évi II. tv. 25. § (1) bek.].
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az adós termelőszövetkezet felszámolása iránt 1992. évben indult eljárás során az első fokon eljárt bíróság végzésével elutasította V. L. és társai kifogását. Döntését azzal indokolta: az 1991. évi IL. törvény (Cstv.) 4. §-a (3) bekezdésének b) pontjára, valamint az 1992. évi II. törvény 25. §-ának (1) és (3) bekezdéseire, továbbá a 7001/1992. (IK 6.) FM-IM-BM-OKKH közös irányelvre figyelemmel jogszerűen járt el az adós felszámolója akkor, amikor a kifogással élő termelőszövetkezeti tagokat t...
A felszámoló a fellebbezésre nem tett észrevételt.
Az elsőfokú bíróság az eljárás adatai alapján részben téves jogi okfejtéssel ugyan, de érdemben helyesen határozott. Az adott, 1993. szeptember 2-a előtt indult felszámolási eljárásra az 1993. évi LXXXI. törvény 44. §-ának (2) bekezdése folytán irányadó - a módosítás előtti - Cstv. 51. §-ának (1) bekezdése a felszámoló jogszabálysértő, valamint a felek érdekeit sértő intézkedése vagy mulasztása elleni jogvédelmi eszközként szabályozza a kifogás jogintézményét. Kifogást csak az e §-ban felsoroltak, így maga az adós gazdálkodó szervezet és bármelyik hitelező (hitelezői választmány) terjeszthet elő. A törvény a kifogás benyújtásának határidejéről is rendelkezik, azt a tudomásszerzéstől számított 8 napban határozza meg. Tévedett az elsőfokú bíróság abban, hogy - egyébként a kifogás előterjeszthetőségére vonatkozó fenti törvényi feltételek vizsgálata nélkül - kifogásként bírálta el a hitelezők igényét. A felszámolónak a felek ingyenes használatában lévő földterületek értékesítéséről szóló, 1994. április 20-i keltezésű tájékoztatása után, a címzettek az 1994. május 10-én kelt, a felszámolónak megküldött beadványukban a tagi földalapra vonatkozó igényüket juttatták kifejezésre. Mivel az adós nevében eljáró felszámoló vitatta az adós vagyonával kapcsolatos követelést érvényesítők, azaz a hitelezők kérelmében foglaltakat, az elsőfokú bíróság akkor járt volna el helyesen, ha azt vitatott hitelezői igénynek tekintette volna.
Helytállóan foglalt állást viszont az elsőfokú bíróság a jogvita érdemében. A Cstv. előírása folytán a felszámolási eljárás körébe tartozik a gazdálkodó szervezet minden vagyona, amellyel a felszámolási eljárás közzétételének időpontjában rendelkezik, továbbá az a vagyon, amelyet ezt követően az eljárás tartama alatt szerez. A gazdálkodó szervezet vagyonának pedig a tulajdonában (kezelésében) lévő vagyon minősül [Cstv. 4. § (1), (2) bekezdés]. A vagyonra vonatkozó főszabály alóli kivételeket is megjelöl a jogszabály. Nem tartozik az adós felszámolás körébe tartozó vagyonába - egyebek mellett - az a termőföld és erdő vagyonrész, amelyről külön jogszabály másként rendelkezik [Cstv. 4. § (3) bekezdés b) pont].
A tulajdonviszonyok rendezése érdekében, az állam által az állampolgárok tulajdonában igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlásáról szóló 1991. évi XXV. törvény (Kpt.) 17. § (1) bekezdése csak azt mondta ki, hogy a kárpótlás biztosítására szolgáló termőföld kijelölése során a szövetkezetben a szövetkezeti tagok és alkalmazottak (állami gazdaságnál az alkalmazottak) földtulajdonhoz juttatása céljából földalapot kell képezni. A törvényi szabályozás értelmében a földalap nagyságát akként kell meghatározni, hogy átlagosan szövetkezeti tagonként 30 AK, szövetkezeti és állami gazdasági alkalmazottak esetében 20 AK értékű termőföld jusson személyenként. (A földalap felső határáról is rendelkezik a törvény.)
Nem megalapozott a hitelezők azon érvelése, hogy pusztán ez, a földalap képzéséről szóló törvényi előírás tulajdonosváltozást eredményezett. A szövetkezetekről szóló 1992. évi I. törvény hatálybalépéséről és az átmeneti szabályokról szóló 1992. évi II. törvény (Ámt.) 25. §-ának (1) bekezdése a szövetkezet közgyűlésének a feladatává tette a Kpt. szerinti, árverésre való kijelöléssel nem érintett valamennyi földnek a tagok, a Kpt. 17. §-ában meghatározott mértékű földnek pedig a tagok és az alkalmazottak tulajdonába adását, kivéve, ha a jogosult e jogáról lemondott. Minthogy az adott ügyben a szövetkezet közgyűlése a felszámolási eljárás 1992. augusztus 13-i közzétételéig (a felszámolás kezdő időpontjáig) nem határozott a tulajdonosváltozásról, a jogvita tárgyát képező földterületek a közzététel időpontjában még az adós termelőszövetkezet tulajdonában állottak, így - a Cstv. hivatkozott szabálya folytán - a felszámolási vagyon körébe tartoznak.
Alaptalanul érvelnek a hitelezők azzal is, hogy a - jelen ügy eldöntése szempontjából ugyan irreleváns, csak az 1993. szeptember 2-a után indult felszámolási eljárásokban követendő - módosított Cstv. 4. §-a (3) bekezdésének c) pontja sem köti feltételhez a tagi földalap alapján járó a szövetkezeti tagok részéről való megszerzését. E rendelkezés is csupán akkor veszi ki a felszámolás hatálya alá tartozó vagyonból a kárpótlás céljára elkülönített termőföld és a külön törvényben meghatározott földalap mellett a kárpótlási árverésre kijelöléssel nem érintett, illetve a kárpótlási árverésből visszamaradt földterületet, ha ennek a tagok és alkalmazottak tulajdonába adásáról a szövetkezet közgyűlése az eljárás kezdő időpontjáig határozott, és a tulajdonjog bejegyzésére alkalmas okiratokat is elkészítették. A rendelkezés helyes nyelvtani értelmezése szerint tehát a két feltétel nem csupán a felsorolásban utolsóként említett, a kárpótlási árverésből visszamaradt földterület tekintetében veendő figyelembe.
A kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság az elsőfokú bíróság fellebbezéssel támadott végzését a Cstv. 6. §-ának (2) bekezdése értelmében megfelelően alkalmazandó Pp. 259. §-ára utalással, a Pp. 253. §-ának (2) bekezdése alapján helybenhagyta azzal, hogy nem a kifogást utasította el, hanem megállapította: a hitelezők igénye nem alapos. (Csongrád Megyei Bíróság 2. Fpk. 339/1992. sz. - Legf. Bír. Fpkf. II. 32.456/1994. sz.)