adozona.hu
4/2002. (I. 9.) MAT határozat
4/2002. (I. 9.) MAT határozat
"A magas élőmunka-igényű vállalkozások foglalkoztatási támogatása 2002-ben" című munkaerőpiaci program indításáról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Munkaerőpiaci Alap Irányító Testülete (MAT) a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991 évi IV. törvény 39/A. (2) bekezdés d) pontjában foglalt jogköre alapján
1. elfogadja az ülésen elhangzott szóbeli kiegészítésekkel módosított előterjesztés szerint, e határozat mellékleteként "A magas élőmunka-igényű vállalkozások foglalkoztatási támogatása 2002-ben" című munkaerőpiaci program pályázati felhívását, a hozzá tartozó adatlappal és mellékletekkel együtt,
2. d...
1. elfogadja az ülésen elhangzott szóbeli kiegészítésekkel módosított előterjesztés szerint, e határozat mellékleteként "A magas élőmunka-igényű vállalkozások foglalkoztatási támogatása 2002-ben" című munkaerőpiaci program pályázati felhívását, a hozzá tartozó adatlappal és mellékletekkel együtt,
2. dönt a kormányzati oldal előterjesztése alapján, a beérkezett pályázatok ismeretében 2002. május 15-ig a normatív támogatás arányairól. Ennek során a 20 főt elérő létszámú vállalkozásoknál az alacsony átlagkereset legfeljebb 50%-os mértékben, a magas élőmunkaigény legfeljebb 15%-os mértékben preferálható,
3. hozzájárul a 79/2001. (XII. 5.) MAT határozat 1. pontja alapján elkülönített összegnek a pályázati felhívás szerinti felhasználásához,
4. felkéri a Foglalkoztatási Hivatalt a program lebonyolítására és arra, hogy 2002. szeptember 30-ig a program teljesítéséről számoljon be MAT részére.
Ellenjegyzem:
Budapest, 2002. január 16.
Melléklet
Pályázati felhívás
a magas élőmunka-igényű vállalkozások 2002. évi foglalkoztatási támogatására
A Gazdasági Minisztérium a vállalkozások gazdálkodási fellételeinek javítása érdekében a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprész terhére indított munkaerőpiaci programra a megyei (fővárosi) munkaügyi központok közreműködésével
pályázatot
hirdet a minimálbér-növelés esetleges kedvezőtlen foglalkoztatási hatásainak ellensúlyozását szolgáló foglalkoztatási támogatás nyújtására, a vállalkozás szintjén 2002. évre számított járulékteher-többlet, illetve élőmunka-többletköltség részben vagy egészben történő átvállalására.
I. A pályázat célja
Az alacsony átlagkeresetű és magas élőmunka-igényű vállalkozások foglalkoztatási helyzetének javítása, munkaerő-megtartó és létszámbővítő képességük elősegítése.
II.A pályázók köre
A pályázaton a belföldi székhelyű
- gazdasági társaságok,
- állami, önkormányzati, szövetkezeti és egyesületi vállalatok, trösztök,
- szövetkezetek,
- egyéni vállalkozók, valamint
- közhasznú társaságok és közhasznú szervezetként nyilvántartásba vett alapítványok, amelyek az alapító okiratuk alapján rehabilitációs foglalkoztatást végeznek, a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű személyek foglalkoztatását végzik, és a 2001. évi átlagos statisztikai létszámukban a megváltozott munkaképességű munkavállalók, illetve a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű személyek aránya az 50%-ot meghaladja,
(a továbbiakban együtt: vállalkozás) vehetnek részt.
III.Pályázati feltételek
A II. pontban megjelölt pályázók az alábbi feltételekkel nyújthatnak be pályázatot:
1. ha a vállalkozás alkalmazásában állók 2001. évi átlagos statisztikai állományi létszáma elérte az egy főt, de
a) az alkalmazottak száma 2001-ben nem éri el a 20 főt, és a számított támogatási igénye éves szinten a tízezer forintot meghaladja, illetve
b) az alkalmazottak száma 2001 -ben eléri vagy meghaladja a 20 főt, és a számított támogatási igénye éves szinten az ötvenezer forintot meghaladja;
2. a főfoglalkozású egyéni vállalkozó, ha a támogatási igénye éves szinten legalább tízezer forint.
Nem részesülhet támogatásban az a vállalkozás,
a) amely - a Munka Törvénykönyve 76. § (1) és (2) bekezdésben foglalt kötelezettségét elmulasztva -, írásos munkaszerződés nélkül foglalkoztatott munkavállalót, és ezért a munkaügyi ellenőrzési hatóság által, az 1996. évi LXXV. törvény 3. § (1) bekezdés a) pontja, illetve i) pontja alapján hozott jogerős és végrehajtható határozatban 2001., illetve 2002. évben munkaügyi bírság fizetésére kötelezték,
b) amelynek 60 napnál régebben lejárt határidejű adó-és/vagy járuléktartozása van, és annak későbbi megfizetéséhez az adóhatóság nem járult hozzá.
IV. A pályázattal elnyerhető támogatás
A támogatás formája: vissza nem térítendő, egy összegben folyósított támogatás.
A pályázat keretében támogatás nyújtható, a vállalkozás szintjén 2002. évre számított élőmunka-többletköltség, a főfoglalkozású egyéni vállalkozó esetén a járulékteher-többlet részben vagy egészben történő átvállalására.
A támogatás normatív alapú, a támogatás arányait az összesített pályázatok alapján a Munkaerőpiaci Alap Irányító Testülete (MAT) határozza meg. A legalább 20 főt foglalkoztató - 2000. évi mérlegbeszámolóval rendelkező - vállalkozások esetében, a vállalkozás átlagkereset szintje és élőmunka-igényességi mutatója - a MAT döntése alapján - normatív rendszerben differenciáló tényezőként kerül figyelembevételre.
V. A pályázat benyújtásának módja, helye és határideje
A pályázat kizárólag az előírt (és csatolt) Adatlapon nyújtható be, amely - a munkaerőpiaci programra vonatkozó tájékoztatóval együtt - a Gazdasági Minisztérium honlapjáról letölthető, illetve a munkaügyi központok kirendeltségeinél is beszerezhető 2002. február 15-től.
A pályázatot 3 eredeti példányban az Adatlapon - az adatlap mellékleteiben közölt számítási módszer alkalmazásával - a pályázó székhelye szerinti illetékes munkaügyi központ központi szervezeti egységéhez kell benyújtani.
Az alkalmazottat is foglalkoztató főfoglalkozású egyéni vállalkozó a saját járulékteher-többletére és alkalmazottai élőmunka-többletköltségére egy adatlap benyújtásával pályázhat.
A pályázat benyújtási határideje 2002. március 18.
A benyújtott pályázatok hiánypótlására csak egy alkalommal, a hiánypótlásra felszólító értesítést követő 8 naptári napon belül kerülhet sor.
A pályázónak eljárási díjat nem kell fizetnie.
VI. Döntés-előkészítés, döntési mechanizmus
Anormatív támogatás arányáról és az egyes munkaügyi központoknál felhasználható pénzügyi keret nagyságáról - az országos szinten összesített támogatási igények és a támogatási keret figyelembevételével - a MAT dönt 2002. május 15-ig.
A támogatásról a pályázó székhelye szerint illetékes munkaügyi központ igazgatója államigazgatási határozatot hoz 2002. május 31-ig.
VII. Egyéb rendelkezések
A munkaerőpiaci programban meghatározottak megvalósulását a Foglalkoztatási Hivatal és a munkaügyi központ kíséri figyelemmel. Az adatlapon és az egyéb dokumentumon feltüntetett adatok valódiságát a munkaügyi központ ellenőrizni jogosult.
Gazdasági Minisztérium
ADATLAP
a magas élőmunka-igényű vállalkozások foglalkoztatási támogatása című munkaerőpiaci program keretében igényelt támogatáshoz
I. A vállalkozás adatai
1.Neve: ......................................................................................................................................................................
2. Székhelye: ..............................................................................................................................................................
3. Adószáma: cccccccc - c - cc
KSH törzsszám |
szakágazati kód |
gazdálkodási forma kód |
területi (megye) kód |
4. KSH azonosító száma: cccccccc - cccc - ccc - cc
5. 4-jegyű TEÁOR száma: cccc
6. A tevékenység megkezdésének időpontja: ........................ év ............................................. hónap ............... nap
7. A számlavezető pénzintézet megnevezése, címe: ..................................................................................................
8. Pénzforgalmi bankszámlaszáma: cccccccc- cccccccc- cccccccc
9. Közhasznú társaság, illetve közhasznú szervezetként nyilvántartásba vett alapítvány nyilvántartásba vételének ideje, száma: ...................................................................................................................................
10. Vállalkozási forma (a megfelelő válasz aláhúzandó):
a)a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény szerinti gazdasági társaság, illetve a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 70. §-a szerinti vállalat;
b)az állami vállalatokról szóló 1977. évi VI. törvény szerinti szervezet;
c)a szövetkezetekről szóló 1992. évi I. törvény, illetve a 2000. évi CXLI. törvény szerinti szövetkezet;
d)az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény 2. §-a szerinti egyéni vállalkozás;
e)a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 26. § c) pont 17., illetve 18. alpontja szerinti közhasznú társaság vagy alapítvány, amelynek a 2001. évi átlagos statisztikai állományi létszámában a 6/1996. (VII. 16.) MüM rendelet 19. § (7) bekezdés a) pontjában meghatározott megváltozott munkaképességű munkavállalók, illetve a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű személyek aránya az 50%-ot meghaladja.
Az e) pont szerint munkaerőpiacon hátrányos helyzetű személy az, aki
- tartós munkanélküli (legalább 6 hónapja, pályakezdő esetében 3 hónapja),
- a cigány kisebbséghez tartozik,
- alacsony iskolai végzettségű (8 általános vagy annál alacsonyabb végzettségű).
II. Nyilatkozat
Büntetőjogi felelősségem tudatában nyilat közöm, hogy a ............................................................ vállalkozás(nak)
a legalább 2001. év folyamán és a pályázat benyújtásáig folyamatosan működött:
g) a támogatási igény számításánál a valóságnak megfelelő adatokat közölte
h) tudomásul veszem, hogy a vállalkozásnak a pályázattal kapcsolatos dokumentációit a nyilatkozattétel napjától számított öt évig meg kell őriznie
i) tudomásul veszem, hogy közölt adataim a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény rendelkezéseinek megfelelően felhasználhatóak
......................................, 2002. ................................................
1. az a)-e) pont esetében a megfelelő válasz aláhúzandó;
2. az a) és b) pontban kért adatok tájékoztató jellegűek és nem kizáróak a pályázat értékeléséből;
3. a c) és d) pontban szereplő nyilatkozat kizáró jellegű, ha a pályázónak 60 napnál régebben lejárt határidejű adó- és/vagy járuléktartozása van, és annak későbbi időpontban történő megfizetéséhez az adóhatóság nem járult hozzá,
4. az e) pontban szereplő nyilatkozat kizáró jellegű, ha a pályázót a hivatkozott törvényben foglalt kötelezettségének elmulasztása miatt hozott jogerős és végrehajtható határozatban 2001., illetve 2002. évben munkaügyi bírság fizetésére kötelezték;
5. az f) pontban szereplő mutatót az Adatlap IV. 1.1.1. pontja alapján a 20 főt elérő vállalkozás (nem egyéni vállalkozó) tölti ki, amennyiben 2000. évről mérlegbeszámolóval rendelkezik, és azóta szervezeti változáson nem ment át;
6. az f) pontban szereplő élőmunka-igényességi mutató számítása: [személyi jellegű ráfordítás/(anyagjellegű ráfordítások az eladott áruk beszerzési értéke és az alvállalkozói teljesítmények értéke nélkül + személyi jellegű ráfordítások + értékcsökkenési leírás + egyéb költségek + egyéb ráfordítások)] × 100.
III.A számított társadalombiztosítási járulékteher-növekedés meghatározása a főfoglalkozású egyéni vállalkozók esetén
1. | Alapadatok | ||
1.1. | A társadalombiztosítási járulékfizetés alapját képező összeg 2001-ben, de havonta legalább a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbér: | ...................... Ft/év | |
1.2. | Járulékfizetési kötelezettséggel járó hónapok száma 2001-ben (két tizedes pontossággal): | .................... hónap | |
1.3. | Egy járulékfizetéses hónapra eső járulékalap Számítása: 1.1. pont adata/1.2. pont adata: | ................ Ft/hónap | |
2. | A számított járulékteher-növekedés meghatározása | ||
2.1. | Az OMT 2002. évi keresetnövelési ajánlásának alsó sávhatárával, 8%-kal növelt 2001. évi járulékalap 2%-a, mint 2002. évi járulék-megtakarítás Számítása: 1.3. pont adata × 12 × 1,08 × 0,02 | ...................... Ft/év | |
2.2. | A 2002. évi minimálbér eléréséhez szükséges kiegészítés járulékterhe Számítása: [50 000 - (1.3. pont adata × 1,08)] × 12 × 0,29 | ...................... Ft/év | |
2.3. | Számított járulékteher-novekedés Számítása: 2.2. pont adata - 2.1. pont adata, ha a különbség pozitív: | ...................... Ft/év |
- az egyéni vállalkozónak a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény 29. §-a alapján legalább a tárgyhónapot megelőző hónap első napján érvényes minimálbérnek megfelelő összeg után kellett 2001-ben és kell 2002-ben fizetnie a társadalombiztosítási járulékot, továbbá
- a 2.3. pont összege legalább 10 000 forint legyen.
Megjegyzés a III. ponthoz:
Az 1.1. és 1.2. pontban alkalmazandó időszak: 2001. II. 1.-2002. I. 31., mivel ezen időszak alatt kellett a legalább 40 000 Ft-os minimálbér után a TB-járulékot fizetni.
IV. A számított élőmunka-többletköltség meghatározása az alkalmazásban állók esetén
1. | Alapadatok (A kitöltéshez lásd az 1. és a 2. számú mellékletet is!) | |||
1.1. | A Központi Statisztikai Hivatalnak az éves gazdaságstatisztikai jelentés "M Munkaügyi adatok" között közölt - annak hiányában az "Útmutató az intézményi munkaügystatisztikai kérdőívek kitöltéséhez" című KSH kiadvány előírásai szerint számított - 2001. évi adatok a vállalkozásról: | |||
1.1.1. | Teljes munkaidősre átszámított éves átlagos statisztikai állományi létszám ["M Munkaügyi adatok" 4. táblázat 29. sor a) oszlop]: | ........................ fő/év | ||
1.1.2. | Teljes és nem teljes munkaidőben alkalmazásban állók éves keresettömege forintban ["M Munkaügyi adatok" 4. táblázat 18., 20., 22., 23. és 24. sora b) oszlopának adatai összesen × 1000]: | ....................... Ft/év | ||
1.2. | A vállalkozásnál teljes és nem teljes munkaidőben alkalmazásban állók (1.1.1. pont) közül azoknak a 2001. évi - teljes munkaidősre átszámított - átlagos statisztikai állományi létszáma és l főre jutó havi átlagkeresete - de legalább 40 000 forint -, akiknek 2001-ben az l főre jutó havi átlagkeresete nem érte el a 2002. évi 50 000 forintos : minimálbérnél 8,0%-kal (az OMT 2002. évi keresetnövelési ajánlása alsó határával) kisebb mértéket, tehát a 46 296 forintot: | |||
1.2.1. | Teljes munkaidősre átszámított 2001. évi átlagos statisztikai állományi létszám: | ........................ fő/év | ||
1.2.2. | 2001. évi havi átlagkereset (legalább 40 000 Ft): | .................. Ft/fő/hó | ||
2. | A számított élőmunka-többletköltség meghatározása | |||
2.1. | Az OMT 2002. évi keresetnövelési ajánlásának alsó sávhatárával, 8%-kal növelt 2001. évi keresettömeg 2%-a, mint 2002. évi járulékmegtakarítás Számítása: 1.1.2. pont adata × 1,08 × 0,02 | ....................... Ft/év | ||
2.2. | Az 50 000 forintos minimálbér eléréséhez szükséges kiegészítés élőmunka költsége Számítása: [50 000 - (1.2.2. pont adata × 1,08)] × 12 × 1.2.1. pont adata × 1,335 | ....................... Ft/év | ||
2.3. | Számított élőmunka-többletköltség Számítása: 2.2. pont adata - 2.1. pont adata, ha a különbség pozitív: | ....................... Ft/év |
- legalább 10 000 Ft legyen, ha az 1.1.1. pont szerinti létszám legalább 1 fő, de nem éri el a 20 főt,
- legalább 50 000 Ft legyen, ha az 1.1.1. pont szerinti létszám eléri a 20 főt.
Alkalmazottakat is foglalkoztató főfoglalkozású egyéni vállalkozó esetén a III. 2.3. és a IV. 2.3. pont együttes összegének el kell érnie a 10 000, illetve az 50 000 Ft-ot.
1. számú melléklet az Adatlaphoz
Kitöltési előírás az Adatlap IV. 1.2. pontjához
Az Adatlap IV. 1.2. pontjának számítása során:
1. Az 1.2.1. pontban a nem teljes munkaidősök 2001. éves átlagos statisztikai állományi létszámát a teljes munkaidőre átszámított (redukált) módon kell szerepeltetni.
2. Az 1.2.2. pont szerinti átlagkereset számítása során az érintettek 2001. éves keresetét csökkenteni kell azokkal az alapbéren, teljesítménybéren kívüli (felüli) keresetelemekkel, amelyeknek kifizetését jogszabály, kollektív szerződés, munkaszerződés írta elő 2001-re (pl. műszakpótlék, éjszakai pótlék, túlmunkadíj, készenléti díj, más bérpótlékok, 13. havi díj);
3. Nem vehető figyelembe azon munkavállalók létszáma és keresete,
a) akiknek 2001-ben a munkaszerződésen kívül munkavégzésre irányuló más szerződéses jogviszonya is volt a vállalkozással;
b) akik - gazdasági társaság esetén - a 2001. évben a vállalkozással tagsági jogviszonyban is álltak. E szabály alkalmazása során nem kell a gazdasági társasággal tagsági jogviszonyban állónak tekinteni
- azokat, akik tulajdonosi részesedést az állami vállalatok gazdasági társasággá alakulása során szereztek a vállalkozásnál,
- azokat a korábbi szövetkezeti tagokat, akik a szövetkezetek gazdasági társasággá alakulása, valamint a szövetkezetek által alapított gazdasági társaságok létrejötte során váltak a gazdasági társaság tagjává.
Az Adatlap IV. 1.2. pontja számításának dokumentációját - ellenőrzés céljából - a vállalkozásnak 5 évig meg kell őriznie. A dokumentáció összeállításához a következő táblázat kitöltése ajánlott:
Érintett munkavállaló sorszáma | Éves átlaglétszám (két tizedessel) | Éves kereset | Éves keresetből: alapbéren, telj. béren felüli kötelezettség | Szűkített éves kereset | Szűkített teljes havi kereset (legfeljebb 46 296 Ft) |
fő/év | Ft/év | Ft/év | Ft/év | Ft/fő/hó | |
A | B | C | D | E (=C- D) | F(=E/B/12) |
1. | |||||
2. | |||||
... | |||||
Összesen |
A oszlop: Minden érintett munkavállaló (tehát akik esetében az "F" oszlopban legfeljebb 46 296 Ft adódik) sorszámot kap.
B oszlop: Az érintett munkavállaló éves átlagos statisztikai állományi létszáma. Nem teljes munkaidős munkavállaló esetén a teljes munkaidőre átszámított (redukált, tehát tört-) létszám szerepeltetendő.
C oszlop: A KSH munkaügyi statisztikai előírásaival egyezően a munkavállaló 2001. évi tényleges keresete.
D oszlop: Az éves keresetből azoknak a keresetelemeknek az összege, amelyek az érintett munkavállaló számára az alapbéren, teljesítménybéren felül jogszabályban, kollektív szerződésben, illetve munkaszerződésben foglaltak alapján kerültek kifizetésre (pl. műszakpótlék, éjszakai pótlék, túlmunkadíj, készenléti díj, más bérpótlékok, 13. havi díj). Nem szerepelhet ebben az oszlopban pl. az alapbér, a teljesítménybér, a törzsbér, a kiegészítő fizetés, a prémium, a jutalom. Amennyiben a munkavállalónak ilyen kifizetései nem voltak, akkor ebben az oszlopban 0 szerepeltetendő.
E oszlop: Számított adat: a "C" oszlop adatából le kell vonni a "D" oszlop adatát (E = C - D).
F oszlop: Számított adat: az "E" oszlop adatát osztani kell a "B" oszlop adatával és 12-vel (F = E/B/12). A munkavállaló érintettségének (adatai táblázatba kerülésének) feltétele, hogy ebben az oszlopban a számítás eredményeként legfeljebb 46 296 Ft szerepeljen.
Útmutató a táblázat összesen sorának kitöltéséhez:
B-től E oszlopig: A táblázatban szereplő, munkavállalónkénti adatokat kell összesíteni. A "B" oszlop összesen adatát kell beírni az Adatlap IV. 1.2.1. pontjába.
F oszlop: Az érintett munkavállalónkénti számításhoz adott képlet szerint - az összesen sor megfelelő oszlopaiban szereplő adatok felhasználásával - kell kitölteni (F = E/B/12). Ezen az adathelyen legfeljebb 46 296 Ft/fő/hó szerepelhet, és ezt az adatot kell beírni az Adatlap IV. 1.2.2. pontjába. Ha az adat nem éri el a 40 000 Ft/fő/hó összeget, akkor az Adatlap IV. 1.2.2. pontjába 40 000 forintot kell beírni.
2.számú melléklet az Adatlaphoz
A 2001. év közben, illetve 2002-ben a pályázat benyújtásáig szervezeti változással érintett vállalkozás esetében az Adatlap IV. 1.1. és IV. 1.2. pontjának kitöltésénél követendő eljárás
Szervezeti változás: Két vagy több korábban önálló vállalkozás egybeolvadása, vállalkozás szétválása, vállalkozás részlegének ónálló vállalkozássá alakulása.
Rendező elvek:
- A 2001. évi adatokat a 2002. évi szervezeti állapotnak megfelelően kell összeállítani.
- Az adatok megosztása (egyesítése) során biztosítani kell, hogy összességében az elődvállalkozás(ok) létszám és kereseti tényadatai kerüljenek felosztásra (egyesülés esetén összevonásra).
- A szervezeti változás során kiürült vállalkozás a megosztás során nem szerezhet létszám- és keresetadatot.
2001. évközi szervezeti változás esetén: A szervezeti változás utáni 2001. évi adatokat ki kell egészíteni az elődvállalkozásnak (egyesülés esetén vállalkozásoknak) a 2001. január 1-jétől a szervezeti változás időpontjáig érvényes megfelelő létszám- és keresetadataival.
2002.január 1-jei szervezeti változás esetén: A 2002. január 1-jei szervezeti állapotnak megfelelően kell megosztani (egyesíteni) a 2001. évi létszám- és keresetadatokat.
2002évközi szervezeti változás esetén: A 2001. január 1-jétől a szervezeti változás 2002. évi időpontjának megfelelő 2001. évi időpontig a 2001. évi tényadatok veendők figyelembe, azt követően a 2001. év végéig az új szervezeti állapotnak megfelelően meg kell osztani (egyesülés esetén össze kell adni) a 2001. évi létszám- és keresetadatokat.
A szervezeti változással érintettek bevonásával, a számítási anyagot jegyzőkönyvben kell rögzíteni, és öt évig meg kell őrizni.