adozona.hu
61/1994. (XII. 24.) AB határozat
61/1994. (XII. 24.) AB határozat
Budapest Főváros IV. kerület, Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének - a nem lakás céljára szolgáló építmény- és telekadó bevezetéséről szóló - 5/1992. (IV. 1.) számú rendelete felülvizsgálatára irányuló kezdeményezés tárgyában

- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendelet felülvizsgálatára és megsemmisítésére irányuló kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Budapest Főváros IV. kerület, Újpest Önkormányzata Képviselő-testületének - a nem lakás céljára szolgáló építmény- és telekadó bevezetéséről szóló - 5/1992. (IV. 1.) számú rendelete 3. §-a, 4. §-a (2) bekezdésének b) pontja, 9. §-ának (2)-(3) bekezdése, 11. §-ának (3) bekezdése, valamint 12. §-a alkotmányellenes. Ezért e...
Az Alkotmánybíróság felhívja Újpest önkormányzati képviselő-testületét arra, hogy a megsemmisített önkormányzati rendeleti előírások pótlására 1995. március 31-ig hozzon új, az alkotmányosság követelményeinek megfelelő rendelkezéseket.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben közzéteszi.
A hatályos rendeletnek (a továbbiakban: Ör.) a határozat rendelkező részében felsorolt előírásait a köztársasági megbízott alkotmánysértőnek minősítette. Érvelése szerint:
- Az Ör. 3. §-a egyes törvényi adómentességeket szó szerint átvesz a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 13. §-ából, más törvényi adómentességeket viszont teljesen mellőz, a helyi adómentességeket pedig félreérthetően általános fogalmakban fejezi ki, megsérti ezért a Htv. 13. § e) , illetve h) pontjában foglalt előírásokat;
- az Ör. 9. § (2)-(3) bekezdése és a 11. § (3) bekezdése ugyancsak megszorított és hiányos tartalommal alkalmazza a Htv.-nek a telekadó fizetése alól mentességet biztosító 19. § c) pontjában, illetve a Htv. 22. § a) pontja második fordulatában meghatározott rendelkezéseket;
- az Ör. 12. §-a nem tartalmazza a Htv. 19. §-ában kötelezően előírt telekadó-mentességek mindegyikét.
Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése szerint önkormányzati rendelet "nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal." Az Ör. említett rendelkezései pedig ellentétben állnak a Htv.-nek - ugyancsak idézett - szabályaival. Ezért a köztársasági megbízott - miután a jogsértés megszüntetésére adott felhívását az önkormányzat nem teljesítette - az Alkotmánybíróságnál kezdeményezte az Ör. kifogásolt rendelkezéseinek felülvizsgálatát és megsemmisítését.
2. A köztársasági megbízott kezdeményezése megalapozott.
2.1. Nincs jogszerű akadálya annak, hogy a helyi rendelet a magasabb szintű jogszabálynak a saját rendeletébe illeszthető előírásait - szó szerint - átvegye. Az sem törvénysértő, ha a helyi rendelet a magasabb szintű jogszabály előírásait nem ismétli meg. A magasabb szintű jogszabályi rendelkezések ugyanis - akár a szó szerinti átvétellel, akár alacsonyabb szintű jogszabályba való beillesztés nélkül - önmagukban is érvényesek. A vegyes jogszabály-szerkesztési megoldás azonban homályos, megtévesztő és félrevezető. Márpedig a jogszabályokat - a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) 18. § (2) bekezdése szerint "világosan és közérthetően kell megszövegezni." Az adott esetben az Ör. olyan mértékű jogbizonytalanságot idézett elő, hogy az nem csupán a Jat. idézett rendelkezésével, hanem az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdésében deklarált jogállamiság szerves részét alkotó jogbiztonság követelményével is ellentétes.
Az Ör. preambulumában - több jogszabály mellett - hivatkozik a Htv.-ben az önkormányzatoknak adott felhatalmazásra is. A 3. és a 12. §-a fogalmazásából pedig, amely így kezdődik: "Mentes az adó alól:" és ezt követően hat, illetve két mentességi esetet jelöl meg, az adóalany, de még a hivatásos jogalkalmazó is okkal következtethet arra, hogy a szabályozás az összes mentességeket hiánytalanul felsorolja.
Az önkormányzat a Jat. követelményének megfelelő szövegezési megoldást választhat akként, hogy a törvényi mentességek idézése után a helyi mentességeket sorolja fel, de úgy is, ha csak utal a Htv.-ben adott mentességekre és további tételesen megfogalmazott helyi mentességeket iktat a rendeletébe. Mivel azonban az Alkotmánybíróság a jogszabályokban szerkesztési és szövegezési módosításokat nem tehet, az alkotmányellenesnek észlelt Ör.-beli szabályokat az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 40. §-a alapján megsemmisítette. Az Ör. 3. §-ának újrafogalmazásakor pontosítani - vagy az értelmező rendelkezések között definiálni - lehet a köztársasági megbízott által jelzett félreérthetően általánosító fogalmakat is.
2.2. Az Ör. 4. § (2) bekezdés b) pontja úgy rendelkezik, hogy ha az építmény valamennyi tulajdonosa írásos megállapodást köt és azt az adóhatósághoz benyújtja, akkor tulajdoni része arányától függetlenül is lehet adóalany. Ez a rendelkezés kirekeszti a szabályozásból az építményt terhelő vagyoni jog gyakorlóját, akinek pedig a Htv. 12. § (1) bekezdése az állagtulajdonossal azonos jogosultságot ad. E fogyatékosság miatt az Alkotmánybíróság az Ör.-nek ezt a rendelkezését is megsemmisítette.
2.3. Az Ör. 9. § (2) bekezdése adókötelessé teszi azt a beépített telket is, amelyen az övezeti besorolástól eltérő építmény van. A (3) bekezdés e szabály alól kivételt enged meg akkor, ha az építmény lakás céljára szolgál, s az eltérés az építési engedély megadása utáni övezeti átsorolás miatt alakult ki. A Htv. 19. § c) pontja viszont adómentességet biztosít minden, az építmény rendeltetésszerű használatához szükséges - a rendezési tervben előírt, ennek hiányában az önkormányzat által megállapított mértéket meghaladó - földrészletre. Az Ör. 11. §-a három bekezdésben differenciáltan adja meg a telekadó mértékeket. A (3) bekezdés azonban nincs tekintettel a Htv. idézett 19. § e) pontjában előírt arra a rendelkezésre, amely szerint az adómentesség abban az esetben is fennáll, ha a telken az övezeti besorolástól eltérő építmény van. Mivelhogy az Ör. ezen alpontban említett szabályai ütköznek a Htv. 19. § c) pontjának előírásaival, az Alkotmánybíróság az Ör. 9. § (2)-(3) bekezdését és 11. § (3) bekezdését is megsemmisítette.
A köztársasági megbízott hiányolja a 11. §-ból a mezőgazdasági művelés alatt álló telek után járó adómérték meghatározását. Ha Újpest közigazgatási területén nincsen az ingatlan-nyilvántartásban művelési ág szerint aranykorona értékkel nyilvántartott és ténylegesen is mezőgazdasági művelés alatt álló telek, akkor a nem létező helyzetre felesleges szabályt adni. Ha azonban van a kerületben ilyen telek, a 2.1. alpontban kifejtettek figyelembevételével az adómértéket meg kell határozni.
3. Az Ör. kifogásolt szakaszainak és bekezdéseinek alkotmányellenessége [az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe ütköző volta] lényegileg a Jat. világos fogalmazást és közérthető szövegezést előíró rendelkezésének a megszegéséből, a vegyes jogszabály-szerkesztési szabályok megtévesztésre alkalmas szövegezéséből, illetve a Htv. egyes rendelkezéseinek pontatlan alkalmazásából következik. Az alkotmányellenes rendelkezések visszamenőleges hatályú, vagy akár csak e határozat közzétételével egyidejű megsemmisítése azonban jogbizonytalansággal járna. Egyrészt esetleg nem is alkotmánysértő jogviszonyokat bolygatna meg, másrészt időlegesen - addig ameddig a képviselő-testület új rendelkezéseket nem hozna - nem lehetne érvényesíteni az önkormányzatoknak a Htv. által biztosított jogszerű többlet-adómentességet megengedő jogosítványait sem. Ezért az Alkotmánybíróság - élve az Abtv. 43. § (4) bekezdésében adott lehetőséggel - az Ör. alkotmányellenes rendelkezéseit 1995. március 31-i hatállyal semmisítette meg, egyben kötelezte a képviselő-testületet arra, hogy ugyanaddig az időpontig alkosson a megsemmisített önkormányzati rendelkezések pótlására új, az alkotmányossági követelményeknek megfelelő rendeletet.
Ha a képviselőtestület az újonnan meghozandó rendeletében - akár a megsemmisített rendelkezések pótlásaként, akár egyéb okból - a már bevezetett adómértékeket vagy azok valamelyikét esetleg növelni kívánja, ezt csak 1995. január 1-jei hatállyal teheti meg. Alkotmányos követelményt tartalmaz ugyanis a Htv. 6. § a) pontjában foglalt előírás, mely szerint "az évközi módosítás naptári éven belül nem súlyosbíthatja az adóalanyok adóterheit."
Hivatkozó joganyagok
401/B/2000. AB határozat jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára és mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítvány tárgyában
