T/13296. számú törvényjavaslat indokolással - a nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottak illetményének rendezése érdekében a pedagógusok életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

[1] Az Országgyűlés tisztelettel adózva mindazok munkája előtt, akik a magyar gyermekek nevelését és oktatását nap mint nap csendben, reflektorfény nélkül segítik; elismerve, hogy az iskolák és óvodák falai között nemcsak a tanító és tanár áll a gyermek mellett, hanem a nevelést-oktatást közvetlenül segítő dolgozók és valamennyi más munkatárs is; meggyőződve arról, hogy a minőségi köznevelés nem létezhet a háttérben dolgozók áldozatos munkája nélkül,- kijelentve, hogy a magyar köznevelés geri...

T/13296. számú törvényjavaslat indokolással - a nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottak illetményének rendezése érdekében a pedagógusok életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény módosításáról
2025. évi ... törvény a nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottak illetményének rendezése érdekében a pedagógusok életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény módosításáról
[1] Az Országgyűlés tisztelettel adózva mindazok munkája előtt, akik a magyar gyermekek nevelését és oktatását nap mint nap csendben, reflektorfény nélkül segítik; elismerve, hogy az iskolák és óvodák falai között nemcsak a tanító és tanár áll a gyermek mellett, hanem a nevelést-oktatást közvetlenül segítő dolgozók és valamennyi más munkatárs is; meggyőződve arról, hogy a minőségi köznevelés nem létezhet a háttérben dolgozók áldozatos munkája nélkül,- kijelentve, hogy a magyar köznevelés gerincét nem csupán a pedagógusok, hanem mindazok közössége alkotja, akik jelenlétükkel, odafigyelésükkel, szakértelmükkel és mindennapi munkájukkal biztonságot, rendet és emberi méltóságot teremtenek az intézményekben.
[2] Az Országgyűlés kinyilvánítja, hogy mindazok, akik a köznevelésben dolgoznak, jogosultak a tisztes megélhetésre, a kiszámítható életpályára és a társadalom nyílt megbecsülésére. Elfogadhatatlan, hogy bárki, aki évtizedeken át a gyermekekért és a közösségért dolgozik, a legkisebb bérek szintjére kényszerüljön, és munkájának értékét ne tükrözze vissza a jövedelme.
[3] Az Országgyűlés - a köznevelés jövőjéért, a gyermekek érdekében és a munkájukat becsülettel végző valamennyi dolgozó méltóságának védelmében - a nevelést-oktatást közvetlenül segítő és egyéb munkakörökben foglalkoztatottak bér- és illetményrendszerének rendezése érdekében a következő törvényt alkotja:
1. §
(1) A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény 99. § címe helyébe a következő rendelkezés lép:
"99. § [A nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő és egyéb munkakörben foglalkoztatottak havi illetménye]"
(2) A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény 99. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) A nevelést-oktatást közvetlenül segítő munkakörökben (NOKS-munkakör) foglalkoztatott, felsőfokú végzettséggel rendelkező személy illetménye teljes munkaidő esetén nem lehet alacsonyabb, mint a pedagógus-munkakör Pedagógus I. fokozatához tartozó illetmény alsó határa.
(2) A NOKS-munkakörben foglalkoztatott, felsőfokú végzettséggel nem rendelkező személy illetménye teljes munkaidő esetén nem lehet alacsonyabb, mint a tárgyévre megállapított garantált bérminimum 150%-a."
(3) A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény 99. §-a a következő (3)-(14) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az (1)-(2) bekezdés szerinti illetmények éves emelésének százalékos mértéke nem lehet alacsonyabb, mint a pedagógus-munkakör gyakornoki fokozatához tartozó illetményemelés százalékos mértéke.
(4) E törvény hatálya alá tartozó, más - nem pedagógus és nem NOKS - munkakörben foglalkoztatott, felsőfokú végzettséggel nem rendelkező személy illetménye teljes munkaidő esetén nem lehet alacsonyabb, mint a részére irányadó legkisebb munkabér (minimálbér) 150%-a.
(5) A (4) bekezdés szerinti munkakörökben foglalkoztatottak illetményének éves százalékos emelése nem lehet alacsonyabb, mint a pedagógus-munkakör gyakornoki fokozatához tartozó százalékos illetményemelés.
(6) Az (1)-(5) bekezdésben meghatározott illetményszintektől a munkavállaló hátrányára eltérni nem lehet.
(7) A fenntartó köteles az érintett munkavállalók illetményét évente január 1. napjával az (1)-(5) bekezdés szerinti összegekhez igazítani.
(8) Az illetmény-előmeneteli rendszer legalább háromévenként illetményfokozati előrelépést biztosít, a végzettség, a munkakör és a köznevelésben eltöltött idő figyelembevételével.
(9) Az illetmény-előmeneteli rendszer bevezetése egyetlen érintett munkavállaló illetményének csökkenésével sem járhat.
(10) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben illetmény-előmeneteli rendszert határozzon meg
a) a NOKS-munkakörökben, és
b) az e § (4) bekezdése szerinti egyéb munkakörökben
foglalkoztatottak számára.
(11) Az e § szerinti illetményemelés és illetmény-előmeneteli rendszer megvalósításához szükséges többletforrást a központi költségvetés teljes körűen biztosítja.
(12) A fenntartók részére a Kormány külön előirányzatot határoz meg az e § szerinti illetményrendezés finanszírozására.
(13) Az e § szerinti illetmények megállapításáról a fenntartó a törvény hatálybalépését követő 60 napon belül köteles gondoskodni.
(14) A fenntartó az érintett munkavállalók részére az illetménykülönbözetet a törvény hatálybalépésének napjára visszamenőleg, egy összegben tartozik kifizetni."
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Általános indokolás
A köznevelési intézményekben dolgozó emberek munkája nem mérhető kizárólag tanórai percekben vagy pedagógiai kompetenciákban. Az iskola élő közösség, amelyet a pedagógusok mellett azok a háttérmunkát végző szakemberek tartanak össze, akiknek jelenléte nélkül nincs biztonság, nincs működés, nincs mindennapi élet.
Ők azok, akik kora reggeltől késő estig ott vannak a gyerekek között, akik elcsendesítik a félelmeiket, meghallgatják őket a folyosón, rendet tartanak, felszerelést biztosítanak, ételt adnak, adminisztrálnak, segítenek, szerveznek, megoldják a gondokat, amelyeket más észre sem vesz. Ők az iskolák támaszai, láthatatlan hősei - de a bérezésük ezt nem tükrözi.
Ma Magyarországon azok az emberek, akik diplomával támogatják a nevelő-oktató munkát, gyakran ugyanazt a bért kapják, mint a pályakezdők a legkisebb munkabéren. Azok, akik évtizedek óta ugyanabban az iskolában dolgoznak, akik generációkat kísértek végig, sokszor alacsonyabb fizetésért dolgoznak, mint a környékbeli gyorséttermekben a diákmunkások.
Ez nem csupán méltánytalan - ez a köznevelési rendszer egészének romlásához vezet.
A minimálbérhez kötött bérstruktúra:
megalázó a szakmailag felkészült, elhivatott munkavállalók számára, ellehetetleníti a tervezhető életpályát,
elriasztja a képzett dolgozókat attól, hogy az iskolában maradjanak,
és olyan bérszakadékot tart fenn, amelyben a háttérmunkát végzők láthatatlan, pótolható, másodlagos szereplőként jelennek meg.
De ők nem pótolhatók. Ezt tudja minden pedagógus, minden szülő, minden intézményvezető: ha nincs iskolatitkár, összeomlik az adminisztráció; ha nincs rendszergazda, elnémul a digitális oktatás; ha nincs pedagógiai asszisztens, magára marad a pedagógus és a gyermek; ha nincs gyermekfelügyelő, nincs biztonság.
A Demokratikus Koalíció frakciója által benyújtott törvénymódosítás célja tehát ennél sokkal több, mint bérkorrekció: a köznevelés emberi méltóságának helyreállítása.
A javaslat:
elismeri a felsőfokú végzettséggel rendelkező NOKS-dolgozók valódi kompetenciáját azzal, hogy bérüket a Pedagógus I. fokozat alsó határához igazítja;
rendezést nyújt azoknak, akik középfokú végzettséggel segítik a nevelést, és akik évtizedek óta a garantált bérminimum foglyai;
tisztességes minimálbér feletti juttatást garantál minden olyan munkatársnak, aki nélkül az iskola működése elképzelhetetlen;
biztosítja, hogy minden érintett legalább a pedagógus gyakornokokkal megegyező emelést kapjon; és bevezeti azt az előmeneteli rendszert, amely végre kiszámíthatóvá, tervezhetővé, emberhez méltóvá teszi e munkakörökben a közszolgálatot.
Ez a módosítás nem kiváltságokat ad, hanem igazságot szolgáltat.
Megszünteti a bérszakadékot, amely évtizedek óta rombolja a köznevelési intézmények működését. Megakadályozza a háttérmunkát végzők pályaelhagyását, amely ma már intézmények sokaságát sodorja működési válságba. És végre kimondja: a gyermekért végzett minden munka érték.
Ez a törvénymódosítás egy olyan ország felé tett lépés, ahol nemcsak a tanítás, hanem a gondoskodás és a háttérmunka is méltó helyet kap. Ahol nem az számít, ki áll a katedrán, ki ül az irodában vagy ki dolgozik a folyosón, hanem az, hogy mindannyian ugyanazt a célt szolgálják: a gyermekeink jövőjét.
A Demokratikus Koalíció frakciója e törvénnyel nem kevesebbet tesz, mint hogy helyreállítja egy sokat dolgozó, sokat tűrő, sokszor elfelejtett szakmai közösség méltóságát. E közösségét, amely nélkül nincsen iskola, nincs köznevelés - és nincs jövő.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.