Végső előterjesztői indokolás az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény módosításáról szóló 2025. évi LXXXVII. törvényhez - Indokolások Tára 2025/104.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2025. évi LXXXVII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltak alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A törvényjavaslat célja, hogy megállapítsa a gigabites elektronikus h...

Végső előterjesztői indokolás az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény módosításáról szóló 2025. évi LXXXVII. törvényhez - Indokolások Tára 2025/104.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltak alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A törvényjavaslat célja, hogy megállapítsa a gigabites elektronikus hírközlő hálózatok kiépítési költségeinek csökkentésére irányuló intézkedésekről, az (EU) 2015/2120 rendelet módosításáról, és a 2014/61/EU irányelv hatályon kívül helyezéséről (a gigabites infrastruktúráról szóló rendelet) szóló, 2024. április 29-i (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet [a továbbiakban: Rendelet] hazai végrehajtásának kereteit.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
Az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény (a továbbiakban: Eht.) hatályának módosítása a Rendelet szabályaira tekintettel.
2. §
A Rendelet céljával összhangban az elektronikus hírközlési építmények építési engedélyezési eljárásai nem támaszthatnak indokolatlan akadályokat a gigabites hálózatok kiépítésével kapcsolatban, az engedélyek megadására vonatkozó eljárásokat észszerű határidőn belül, minél gyorsabban le kell folytatni. Tekintettel arra, hogy az engedélyek megadására irányuló eljárásokban a nemzeti jog szerinti határidő rövidebb, mint a Rendelet szerinti határidő, ezért kizárólag a szolgalmi jogok megadására irányuló eljárásban vált szükségessé az ügyintézési határidő módosítása a Rendelet szerinti határidőre, vagyis ezen eljárásokban kell az engedélyezési eljárást az engedélykérelem kézhezvételétől számított négy hónapon belül lefolytatni. Megállapításra került továbbá a jogvitás eljárások ügyintézési határideje. A párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében az ügyintézési határidők a Rendelet szabályaira történő utalással kerültek meghatározásra.
3. §
A piaci szereplők jogkövető magatartásának elősegítése révén a rendkívül nagy kapacitású hálózatok létesítésének ösztönzése céljából szükséges a módosítás, tekintettel arra, hogy a tíz éve megállapított bírságtételek nem jelentettek kellő mértékű visszatartó erőt a piaci szereplők jogsértéseinek megakadályozására.
Az Eht. számos olyan új rendelkezéssel egészült ki - többek között az építési folyamat résztvevői közül a tervező vállalkozások jogosultságának, regisztrációjának hiányát szankcionáló elemekkel -, amelyek érvényesülését előmozdító díjtételek megállapítása is szükségessé vált.
4. §
A hírközlési építmények engedélyezési eljárásaival kapcsolatos előírások a Rendelet személyi hatályához, valamint a 7. cikkéhez kapcsolódó eljárási előírásokkal bővültek. Az új rendelkezések megerősítik az egyablakos információs pont szerepét az építésügyi eljárásokban, rögzítik az adatszolgáltatás elmaradásának jogkövetkezményét, valamint az építésügyi hatósági eljárásokban továbbra is kizárják a jogszerű hallgatás lehetőségét. A hírközlési építésügyi eljárások vonatkozásában az általános építésügyi szabályoktól eltérő, speciális ágazati jogszabálynak minősül az Eht., amelyben a módosítás révén a hírközlési építmények sajátosságaihoz igazodó előírások is érvényesülnek.
5. §
A Rendelet szerinti - a rendkívül nagy kapacitású hálózatok kiépítésével összefüggésben használt - kérelem fogalma a felek jogviszonyrendszerében az ajánlatnak felel meg. A fogalomhasználat követi az építési munkák összehangolásával kapcsolatos jelenleg hatályos szabályozást. Az eltérő fogalomhasználat indoka az, hogy a hazai eljárásjogi szabályozásban, illetve az Eht. fogalomrendszerében a kérelem a hatósági eljárás megindítására irányuló nyilatkozatot jelenti, vagyis közjogi joghatása van, ezért e fogalom a felek közötti magánjogi jellegű jogviszonyban nem használható, dogmatikailag nem megfelelő.
A Rendelet rögzíti az építési munkák összehangolásával kapcsolatos kötelezettséget és az erre vonatkozó ajánlat elutasításának lehetőségeit is. A Rendelet szabályaival való összhang biztosítása céljából és a párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében az Eht. vonatkozó rendelkezései törlésre kerültek.
Az Eht. 83/A. § (4) bekezdése az ajánlat észszerűtlensége esetén érvényesülő további elutasítási okokat rögzít a Rendelet 5. cikk (3) bekezdése által megállapított keretek között.
Az építési munkák összehangolásával kapcsolatos kötelezettség érintetti köre mind a kötelezetti, mind a jogosulti oldalon a Rendeletben rögzítettek szerint módosult, így az építési munkák összehangolásával kapcsolatos kötelezettség a hálózatüzemeltetőre és a közszférabeli szervezetekre terjed ki, az építési munkák összehangolását pedig a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője kezdeményezheti.
A Rendelet 5. cikk (2) bekezdése lehetővé teszi, hogy a tagállamok részletes követelményeket határozzanak meg az építési munkák összehangolására irányuló kérelmek adminisztratív vonatkozásaival kapcsolatban, amely részletszabályok megalkotását a módosítás a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (a továbbiakban: NMHH) elnökének feladatává teszi.
6. §
A Rendelet 13. cikk (1) bekezdés c) pontjával összhangban módosult az építési munkák összehangolására irányuló megállapodás megkötésére biztosított határidő, amelynek keretében a felek a megállapodás megkötésére a Rendelet szerinti 30 napos határidőtől nem térhetnek el, ezért e szabály az Eht.-ból törlésre került.
Az építési munkák összehangolására irányuló ajánlat elutasítása vagy a megállapodás meghiúsulása esetén a jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem tartalmi elemeivel kapcsolatos rendelkezéseket - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza. Ez a szabály valamennyi, a rendkívül nagy kapacitású hálózatokkal kapcsolatos jogvitás eljárás esetén érvényesül.
Az építési munkák összehangolására irányuló ajánlat elutasításának lehetséges okai az Eht.-ban kerültek meghatározásra - a párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében - részben a Rendeletre történő hivatkozással, és az elutasítási okok fennállásának bizonyítási kötelezettsége kiegészült a közszférabeli szervezetekkel.
7. §
Annak érdekében, hogy a hálózati szerződések megkötése gyorsabban és hatékonyabban megvalósítható legyen, a kötelező tartalmi elemek köre szűkítésre került. Az Eht. 88. § (3) bekezdésének módosítása a Rendelet 3. cikk (2) bekezdésének végrehajtását szolgálja.
8. §
A fizikai infrastruktúrára vonatkozó adatokhoz való hozzáféréssel és az adatok szolgáltatásával, valamint a helyszíni vizsgálattal kapcsolatos eljárást és határidőt a Rendelet 4. cikke rögzíti, ezért - a párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében - az Eht. 93/A. §-ából a Rendeletben rögzített szabályok törlésre kerültek.
Az egyablakos információs pont részére, illetve az egyablakos információs pontból történő információszolgáltatás részletes szabályainak megállapítása az Eht. alapján változatlanul a Kormány feladata, a vonatkozó rendelkezések a Rendeletre utaló hivatkozásokkal pontosításra kerültek.
A Rendelet 4. cikk (6) és (7) bekezdése lehetővé teszi a fizikai infrastruktúrával kapcsolatos átláthatósági kötelezettség alóli mentességek megállapítását, az ezekkel összefüggő szabályokat kormányrendelet állapítja meg.
A fizikai infrastruktúra átláthatóságával kapcsolatos jogvitás eljárásban hozható döntés - a fizikai infrastruktúra átláthatóságával kapcsolatos kötelezettség érintetti körének bővülése miatt - a jövőben a közszférabeli szervezetekre is kötelező erővel bír.
9. §
A tervezett építési munkákra vonatkozó adatokhoz való hozzáféréssel és az adatok szolgáltatásával kapcsolatos eljárást és határidőt a Rendelet 6. cikke rögzíti, ezért - a párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében - az Eht. 93/B. §-ából a Rendeletben rögzített szabályok törlésre kerültek.
Az egyablakos információs pont részére, illetve az egyablakos információs pontból történő információszolgáltatás részletes szabályainak megállapítása az Eht. alapján változatlanul a Kormány feladata, a vonatkozó rendelkezések a Rendeletre utaló hivatkozásokkal pontosításra kerültek.
A Rendelet 6. cikk (2) bekezdése által lehetővé tett mentességek megállapításával kapcsolatos szabályokat a korábbi rendelkezésekhez hasonlóan továbbra is kormányrendelet állapítja meg. A mentességek köre a Rendelet 6. cikk (2) bekezdésének való megfelelés érdekében pontosításra került.
10. §
A fizikai infrastruktúrához való hozzáférés biztosításával kapcsolatos kötelezettséget a Rendelet 3. cikk (1) bekezdése rögzíti, ezért - a párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében - az Eht. 94. §-ból a Rendeletben rögzített szabályok elhagyásra kerültek.
A fizikai infrastruktúrához való hozzáféréssel kapcsolatos kötelezettség érintettjei mind a kötelezetti, mind a jogosulti oldalon a Rendeletben rögzítetteknek megfelelően módosultak, a hozzáférés biztosításával kapcsolatos kötelezettség a hálózatüzemeltetőre és a közszférabeli szervezetekre terjed ki, és a hozzáférést a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője igényelheti. A 94. §-ban található rendelkezésekben rögzített személyi kör ennek megfelelően módosult.
A Rendelet szabályozási körének megfelelően a nyilvános nagy sebességű elektronikus hírközlő hálózat fogalma helyébe a rendkívül nagy kapacitású hálózat fogalma lépett, a szövegezés ennek megfelelően módosult.
Az ajánlatkérés tartalmi elemeit - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza.
A felek közötti megállapodás gyorsítása, továbbá a Rendelet 3. cikk (7) bekezdésében és a 13. cikk (1) bekezdés a) pontjában rögzített határidőkkel való összhang megteremtése, valamint a hozzáférési feltételek hozzáférést igénylő általi átláthatósága érdekében az ajánlattal kapcsolatos hiánypótlással, az ajánlatra adott válasz tartalmával és határidejével kapcsolatos további rendelkezéseket is megállapít a jogszabály.
Az ajánlatkérés elutasításával kapcsolatos általános rendelkezéseket a Rendelet tartalmazza, a 3. cikk (5) bekezdése rögzíti a lehetséges elutasítási eseteket, amelyektől a tagállamok nem térhetnek el. Az elutasítással kapcsolatos rendelkezések ennek megfelelően törlésre kerültek.
A Rendelet 3. cikk (10) bekezdése lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy bizonyos fizikai infrastruktúrákat mentesítsenek a 3. cikk egyes rendelkezéseinek alkalmazása alól. A mentesített fizikai infrastruktúrák körének megállapításával kapcsolatos szabályokat a Kormány rendeletben állapíthatja meg.
A fizikai infrastruktúrához való hozzáférés biztosításával kapcsolatos jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem tartalmi elemeivel kapcsolatos rendelkezéseket - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza. Ez a szabály valamennyi, a rendkívül nagy kapacitású hálózatokkal kapcsolatos jogvitás eljárás esetén érvényesül.
11. §
Az épületen belüli optikai kábelezés és fizikai infrastruktúra kiépítésével kapcsolatos rendelkezéseket a Rendelet 10. cikke tartalmazza, ezért - a párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében - az Eht. 99/A. §-ából a Rendeletben rögzített szabályok elhagyásra kerültek.
A Rendelet 10. cikk (7) és (8) bekezdése által lehetővé tett mentességek megállapításával kapcsolatos szabályokat a korábbi rendelkezésekhez hasonlóan továbbra is kormányrendelet állapítja meg. A mentességek köre a Rendelet 10. cikk (7) és (8) bekezdésének való megfelelés érdekében pontosításra került.
12. §
Az épületen belüli fizikai infrastruktúra kiépítéséhez kapcsolódó jogot, valamint az ahhoz való hozzáférés biztosításával kapcsolatos kötelezettséget a Rendelet 11. cikke rögzíti, ezért - a párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében - az Eht. 99/B. §-ából a Rendeletben rögzített szabályok törlésre kerültek.
Az épületen belüli fizikai infrastruktúrához való hozzáféréssel kapcsolatos kötelezettség érintettjei a jogosulti oldalon a Rendeletben rögzítetteknek megfelelően módosultak, a hozzáférést a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője igényelheti. A 99/B. §-ban található rendelkezésekben rögzített személyi kör ennek megfelelően módosult.
Az ajánlatkérés tartalmi elemeit - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza.
A felek közötti megállapodás gyorsítása és a 13. cikk (1) bekezdés d) pontjában rögzített határidővel való összhang megteremtése, valamint a hozzáférési feltételek hozzáférést igénylő általi átláthatósága érdekében az ajánlattal kapcsolatos hiánypótlással, az ajánlatra adott válasz tartalmával és határidejével kapcsolatos rendelkezéseket állapít meg a törvény.
Az elutasítási okok az egyértelműség érdekében a korábbiaktól eltérően nem az Eht. 90. § (4) bekezdésére való hivatkozással, hanem az egyes elutasítási esetek felsorolásával kerültek rögzítésre.
Az épületen belüli fizikai infrastruktúrához való hozzáféréssel kapcsolatos jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem benyújtásával kapcsolatos rendelkezések az Eht. 99/B. §-ában történt módosításokkal összhangban kiegészítésre kerültek a megkeresett fél 15 napon túli hallgatásának esetével.
A jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem tartalmi elemeivel kapcsolatos rendelkezéseket - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza. Ez a szabály valamennyi, a rendkívül nagy kapacitású hálózatokkal kapcsolatos jogvitás eljárás esetén érvényesül.
A jogvitás eljárásban alkalmazandó bizonyítási szabályokkal kapcsolatos módosítások tartalmi változást nem jelentenek, azokra a korábban hivatkozott rendelkezések változása miatt volt szükség.
13. §
Technikai, fogalmi jellegű pontosítások, az Eht. 117. § első bekezdésének hiányzó számozása miatt a teljes szakasz újraszabályozásával.
14. §
A fizikai infrastruktúrához, a rendkívül nagy kapacitású hálózatok kiépítéséhez kapcsolódóan biztosítandó egyes kivételi szabályokat, valamint az átláthatóság biztosítása érdekében az egyablakos információs ponttal összefüggő részletszabályokat kormányrendelet állapítja meg.
A rendkívül nagy kapacitású hálózatok kiépítéséhez kapcsolódóan az ingatlanhasználat, közös építményhasználat, valamint az épületen belüli fizikai infrastruktúrához való hozzáférés biztosítása körében az írásbeli ajánlat kötelező tartalmi elemeinek meghatározásával, az építési munkák tekintetében a vidéki terület meghatározásával, valamint az építési munkák összehangolása körében a hálózatüzemeltető és a közszférabeli szervezet közötti jogvitával összefüggő szabályok meghatározásával egészül ki az NMHH elnökének rendeleti felhatalmazása.
15. §
Az Eht. jogharmonizációs záradékának kiegészítése.
16. §
Az Eht. fogalomhasználatának pontosítása a Rendelet szabályaival való összhang megteremtése érdekében.
17-18. §
Pontosító rendelkezések, amelyek célja az Eht. normaszövegének egységesítése és a Rendelet szabályaival való összhang megteremtése.
19. §
Hatályba léptető rendelkezések.
20. §
Jogharmonizációs záradék.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.