adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény módosításáról szóló 2025. évi LXXXVII. törvényhez - Indokolások Tára 2025/104.
Végső előterjesztői indokolás az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény módosításáról szóló 2025. évi LXXXVII. törvényhez - Indokolások Tára 2025/104.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2025. évi LXXXVII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltak alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A törvényjavaslat célja, hogy megállapítsa a gigabites elektronikus h...
A törvényjavaslat célja, hogy megállapítsa a gigabites elektronikus hírközlő hálózatok kiépítési költségeinek csökkentésére irányuló intézkedésekről, az (EU) 2015/2120 rendelet módosításáról, és a 2014/61/EU irányelv hatályon kívül helyezéséről (a gigabites infrastruktúráról szóló rendelet) szóló, 2024. április 29-i (EU) 2024/1309 európai parlamenti és tanácsi rendelet [a továbbiakban: Rendelet] hazai végrehajtásának kereteit.
Az Eht. számos olyan új rendelkezéssel egészült ki - többek között az építési folyamat résztvevői közül a tervező vállalkozások jogosultságának, regisztrációjának hiányát szankcionáló elemekkel -, amelyek érvényesülését előmozdító díjtételek megállapítása is szükségessé vált.
A Rendelet rögzíti az építési munkák összehangolásával kapcsolatos kötelezettséget és az erre vonatkozó ajánlat elutasításának lehetőségeit is. A Rendelet szabályaival való összhang biztosítása céljából és a párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében az Eht. vonatkozó rendelkezései törlésre kerültek.
Az Eht. 83/A. § (4) bekezdése az ajánlat észszerűtlensége esetén érvényesülő további elutasítási okokat rögzít a Rendelet 5. cikk (3) bekezdése által megállapított keretek között.
Az építési munkák összehangolásával kapcsolatos kötelezettség érintetti köre mind a kötelezetti, mind a jogosulti oldalon a Rendeletben rögzítettek szerint módosult, így az építési munkák összehangolásával kapcsolatos kötelezettség a hálózatüzemeltetőre és a közszférabeli szervezetekre terjed ki, az építési munkák összehangolását pedig a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője kezdeményezheti.
A Rendelet 5. cikk (2) bekezdése lehetővé teszi, hogy a tagállamok részletes követelményeket határozzanak meg az építési munkák összehangolására irányuló kérelmek adminisztratív vonatkozásaival kapcsolatban, amely részletszabályok megalkotását a módosítás a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (a továbbiakban: NMHH) elnökének feladatává teszi.
Az építési munkák összehangolására irányuló ajánlat elutasítása vagy a megállapodás meghiúsulása esetén a jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem tartalmi elemeivel kapcsolatos rendelkezéseket - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza. Ez a szabály valamennyi, a rendkívül nagy kapacitású hálózatokkal kapcsolatos jogvitás eljárás esetén érvényesül.
Az építési munkák összehangolására irányuló ajánlat elutasításának lehetséges okai az Eht.-ban kerültek meghatározásra - a párhuzamos szabályozás elkerülése érdekében - részben a Rendeletre történő hivatkozással, és az elutasítási okok fennállásának bizonyítási kötelezettsége kiegészült a közszférabeli szervezetekkel.
Az egyablakos információs pont részére, illetve az egyablakos információs pontból történő információszolgáltatás részletes szabályainak megállapítása az Eht. alapján változatlanul a Kormány feladata, a vonatkozó rendelkezések a Rendeletre utaló hivatkozásokkal pontosításra kerültek.
A Rendelet 4. cikk (6) és (7) bekezdése lehetővé teszi a fizikai infrastruktúrával kapcsolatos átláthatósági kötelezettség alóli mentességek megállapítását, az ezekkel összefüggő szabályokat kormányrendelet állapítja meg.
A fizikai infrastruktúra átláthatóságával kapcsolatos jogvitás eljárásban hozható döntés - a fizikai infrastruktúra átláthatóságával kapcsolatos kötelezettség érintetti körének bővülése miatt - a jövőben a közszférabeli szervezetekre is kötelező erővel bír.
Az egyablakos információs pont részére, illetve az egyablakos információs pontból történő információszolgáltatás részletes szabályainak megállapítása az Eht. alapján változatlanul a Kormány feladata, a vonatkozó rendelkezések a Rendeletre utaló hivatkozásokkal pontosításra kerültek.
A Rendelet 6. cikk (2) bekezdése által lehetővé tett mentességek megállapításával kapcsolatos szabályokat a korábbi rendelkezésekhez hasonlóan továbbra is kormányrendelet állapítja meg. A mentességek köre a Rendelet 6. cikk (2) bekezdésének való megfelelés érdekében pontosításra került.
A fizikai infrastruktúrához való hozzáféréssel kapcsolatos kötelezettség érintettjei mind a kötelezetti, mind a jogosulti oldalon a Rendeletben rögzítetteknek megfelelően módosultak, a hozzáférés biztosításával kapcsolatos kötelezettség a hálózatüzemeltetőre és a közszférabeli szervezetekre terjed ki, és a hozzáférést a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője igényelheti. A 94. §-ban található rendelkezésekben rögzített személyi kör ennek megfelelően módosult.
A Rendelet szabályozási körének megfelelően a nyilvános nagy sebességű elektronikus hírközlő hálózat fogalma helyébe a rendkívül nagy kapacitású hálózat fogalma lépett, a szövegezés ennek megfelelően módosult.
Az ajánlatkérés tartalmi elemeit - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza.
A felek közötti megállapodás gyorsítása, továbbá a Rendelet 3. cikk (7) bekezdésében és a 13. cikk (1) bekezdés a) pontjában rögzített határidőkkel való összhang megteremtése, valamint a hozzáférési feltételek hozzáférést igénylő általi átláthatósága érdekében az ajánlattal kapcsolatos hiánypótlással, az ajánlatra adott válasz tartalmával és határidejével kapcsolatos további rendelkezéseket is megállapít a jogszabály.
Az ajánlatkérés elutasításával kapcsolatos általános rendelkezéseket a Rendelet tartalmazza, a 3. cikk (5) bekezdése rögzíti a lehetséges elutasítási eseteket, amelyektől a tagállamok nem térhetnek el. Az elutasítással kapcsolatos rendelkezések ennek megfelelően törlésre kerültek.
A Rendelet 3. cikk (10) bekezdése lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy bizonyos fizikai infrastruktúrákat mentesítsenek a 3. cikk egyes rendelkezéseinek alkalmazása alól. A mentesített fizikai infrastruktúrák körének megállapításával kapcsolatos szabályokat a Kormány rendeletben állapíthatja meg.
A fizikai infrastruktúrához való hozzáférés biztosításával kapcsolatos jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem tartalmi elemeivel kapcsolatos rendelkezéseket - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza. Ez a szabály valamennyi, a rendkívül nagy kapacitású hálózatokkal kapcsolatos jogvitás eljárás esetén érvényesül.
A Rendelet 10. cikk (7) és (8) bekezdése által lehetővé tett mentességek megállapításával kapcsolatos szabályokat a korábbi rendelkezésekhez hasonlóan továbbra is kormányrendelet állapítja meg. A mentességek köre a Rendelet 10. cikk (7) és (8) bekezdésének való megfelelés érdekében pontosításra került.
Az épületen belüli fizikai infrastruktúrához való hozzáféréssel kapcsolatos kötelezettség érintettjei a jogosulti oldalon a Rendeletben rögzítetteknek megfelelően módosultak, a hozzáférést a nyilvános elektronikus hírközlő hálózat üzemeltetője igényelheti. A 99/B. §-ban található rendelkezésekben rögzített személyi kör ennek megfelelően módosult.
Az ajánlatkérés tartalmi elemeit - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza.
A felek közötti megállapodás gyorsítása és a 13. cikk (1) bekezdés d) pontjában rögzített határidővel való összhang megteremtése, valamint a hozzáférési feltételek hozzáférést igénylő általi átláthatósága érdekében az ajánlattal kapcsolatos hiánypótlással, az ajánlatra adott válasz tartalmával és határidejével kapcsolatos rendelkezéseket állapít meg a törvény.
Az elutasítási okok az egyértelműség érdekében a korábbiaktól eltérően nem az Eht. 90. § (4) bekezdésére való hivatkozással, hanem az egyes elutasítási esetek felsorolásával kerültek rögzítésre.
Az épületen belüli fizikai infrastruktúrához való hozzáféréssel kapcsolatos jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem benyújtásával kapcsolatos rendelkezések az Eht. 99/B. §-ában történt módosításokkal összhangban kiegészítésre kerültek a megkeresett fél 15 napon túli hallgatásának esetével.
A jogvitás eljárás megindítására irányuló kérelem tartalmi elemeivel kapcsolatos rendelkezéseket - az egységes szabályozás érdekében - NMHH rendelet tartalmazza. Ez a szabály valamennyi, a rendkívül nagy kapacitású hálózatokkal kapcsolatos jogvitás eljárás esetén érvényesül.
A jogvitás eljárásban alkalmazandó bizonyítási szabályokkal kapcsolatos módosítások tartalmi változást nem jelentenek, azokra a korábban hivatkozott rendelkezések változása miatt volt szükség.
A rendkívül nagy kapacitású hálózatok kiépítéséhez kapcsolódóan az ingatlanhasználat, közös építményhasználat, valamint az épületen belüli fizikai infrastruktúrához való hozzáférés biztosítása körében az írásbeli ajánlat kötelező tartalmi elemeinek meghatározásával, az építési munkák tekintetében a vidéki terület meghatározásával, valamint az építési munkák összehangolása körében a hálózatüzemeltető és a közszférabeli szervezet közötti jogvitával összefüggő szabályok meghatározásával egészül ki az NMHH elnökének rendeleti felhatalmazása.