T/12742. számú törvényjavaslat indokolással - A dolgozói nyereségrészesedés bevezetéséről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

[1] Magyarországon az elmúlt években tapasztalt kiugró mértékű infláció következtében a munkavállalók anyagi helyzete jelentős romlást szenvedett el, melyet tovább fokoz a gazdaság gyenge növekedési képessége, mindezt a fizetések változása évek óta nem képes kompenzálni.
[2] Jelenlegi nehéz gazdasági és szociális körülmények között az tekinthető igazságosnak és méltányosnak, ha a munkaadói nyereség elérésérért megdolgozó munkavállalók munkájuk eredményéből közvetlenül is részesednek, az Orsz...

T/12742. számú törvényjavaslat indokolással - A dolgozói nyereségrészesedés bevezetéséről
2025. évi ... törvény A dolgozói nyereségrészesedés bevezetéséről
[1] Magyarországon az elmúlt években tapasztalt kiugró mértékű infláció következtében a munkavállalók anyagi helyzete jelentős romlást szenvedett el, melyet tovább fokoz a gazdaság gyenge növekedési képessége, mindezt a fizetések változása évek óta nem képes kompenzálni.
[2] Jelenlegi nehéz gazdasági és szociális körülmények között az tekinthető igazságosnak és méltányosnak, ha a munkaadói nyereség elérésérért megdolgozó munkavállalók munkájuk eredményéből közvetlenül is részesednek, az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
1. §
(1) A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény szerinti mindazon adóalany, amely
a) nem minősül a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény szerinti mikro-, kis- vagy középvállalkozásnak, továbbá
b) összes foglalkoztatotti létszáma a 250 főt eléri vagy meghaladja, és
c) éves nettó árbevétele az 50 millió eurónak megfelelő forintösszeget vagy mérlegfőösszege a 43 millió eurónak megfelelő forintösszeget meghaladja
a számvitelről szóló törvény 114/A. § 8. pontja szerinti adózás előtti eredménye legalább 25%-ának megfelelő összeget az adóalanynál a számvitelről szóló törvény szerinti beszámoló elfogadásának időpontjában már legalább 180 napja munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló munkavállalók között kell - munkaidejük figyelembevételével - arányosan szétosztani.
(2) Az (1) bekezdés szerinti adóalany legfőbb szerve 25%-nál nagyobb mértékű részesedésarányt is megállapíthat.
(3) A nyereségrészesedés munkavállalók részére történő kifizetését a beszámoló elfogadását követő 60 napon belül kell teljesíteni.
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
3. §
A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 7. § (1) bekezdés k) pontja a következő kd) alponttal egészül ki:
((1) Az adózás előtti eredményt csökkenti:
k) legfeljebb az adózás előtti nyereség összegéig)
"kd) az adózó által dolgozói nyereségrészesedés címén a foglalkoztatottak részére ténylegesen kifizetett összeg,"
Általános indokolás
A törvényjavaslat célja a dolgozói nyereségrészesedés lehetőségének bevezetése. A Javaslatban is meg kívánjuk jeleníteni, hogy Magyarországon az elmúlt években tapasztalt kiugró mértékű infláció következtében a munkavállalók anyagi helyzete jelentős romlást szenvedett el, melyet tovább fokoz a gazdaság gyenge növekedési képessége, mindezt a fizetések változása évek óta nem képes kompenzálni. Jelenlegi nehéz gazdasági és szociális körülmények között az tekinthető igazságosnak és méltányosnak, ha a munkaadói nyereség elérésérért megdolgozó munkavállalók munkájuk eredményéből közvetlenül is részesednek.
A Javaslat figyelembe veszi az adózók teherviselő képességét kettő szempont szerint is:
1) KKV-nak nem minősülő, nagyobb szervezetek esetén írja elő annak kötelező jellegét, továbbá
2) a munkavállalók számára ténylegesen kifizetett összeg a társasági adó adózás előtti eredményét mérsékli.
Részletes indokolás
1. §
A Javaslat rögzíti a dolgozói nyereségrészesedés részletszabályait, az érintett adóalanyok körét, mértékét és annak kifizetésének határidejét.
Biztosítja annak lehetőségét is, hogy a legfőbb szerv 25%-nál nagyobb mértékű részesedésarányt is megállapíthasson.
2. §
Hatályba léptető rendelkezés.
3. §
A társasági adó módosításának célja, hogy a dolgozói részesedés címén ténylegesen kifizetett összeg mértékével az adóalany mérsékelhesse az adózás előtti eredményét.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.