adozona.hu
T/12518. számú törvényjavaslat indokolással - a közigazgatási bíráskodással összefüggő törvények módosításáról
T/12518. számú törvényjavaslat indokolással - a közigazgatási bíráskodással összefüggő törvények módosításáról

- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
[1] A törvény alapvető célja a közigazgatási bíráskodás hatékonyságának növelése, a bírósághoz fordulás egyszerűsítése az állampolgárok számára és ezeken keresztül Magyarország jogi versenyképességének javítása.
[2] Cél a közigazgatási perekben eljáró bíróság összetételére vonatkozó szabályok pontosítása, az eljárási forma és az ügyek összetettsége közötti arányosság biztosítása, valamint a bírósági eljárások egységesebbé és kiszámíthatóbbá tételének előmozdítása.
[3] Cél a közigazgatási pe...
[2] Cél a közigazgatási perekben eljáró bíróság összetételére vonatkozó szabályok pontosítása, az eljárási forma és az ügyek összetettsége közötti arányosság biztosítása, valamint a bírósági eljárások egységesebbé és kiszámíthatóbbá tételének előmozdítása.
[3] Cél a közigazgatási perindítás és az eljárás során benyújtott beadványok tartalmi és formai követelményeinek ésszerűsítése, a jogkereső állampolgárok számára egyaránt átlátható és kiszámítható eljárási szabályok megteremtése.
[4] A közigazgatási per hatékony és rendeltetésszerű lefolytatásának biztosítása, az eljárások időtartamának szándékos elhúzásával való visszaélések megelőzése érdekében indokolt a jogsértés és a jogsérelem fogalmának pontos elhatárolása. Ezzel együtt pedig a keresetlevél tartalmának egyértelműbbé tétele, a jogvita tárgyának világos körülhatárolása és az eljárás kiszámíthatósága.
[5] Cél a közigazgatási perek időszerű és hatékony lefolytatásának biztosítása, az eljárás indokolatlan elhúzásának megelőzése, valamint a bírósági eljárás zavartalanságának érdekében, az eljárás során előterjeszthető beadványok és nyilatkozatok időbeli korlátozásának a bevezetése, továbbá a határidők elmulasztása esetén a bíróság számára mellőzési és pénzbírság kiszabására való jogosultság biztosítása.
[6] A hatékony jogorvoslati rendszer kialakítása, valamint a közigazgatási perek gyorsabb és eredményes lefolytatása érdekében szükséges a polgári perrendtartásban megújított rövidített indokolást tartalmazó ítéletek alkalmazásának átültetése a közigazgatási perrendtartásba, azzal az eltéréssel, hogy az elsőfokú, fellebbezéssel nem támadható ítéletek esetében a fellebbezés kizártsága nem akadálya a rövidített indokolás alkalmazásának.
[7] A közigazgatási bíráskodás hatékonyságának növelése, a bírósági eljárások időszerűségének és ésszerű időn belüli lezárásának biztosítása, valamint a közigazgatási döntések feletti bírósági kontroll megerősítése érdekében, a jogbiztonság elvének és a tisztességes eljáráshoz való jognak megfelelően, az Alaptörvény 25. cikk (2) bekezdésében meghatározott bírói feladatok hatékony ellátásának előmozdítása céljából az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
"(1a) Ha a rövidített indokolást tartalmazó ítélet esetében a felülvizsgálat előzetes szándékbejelentéshez kötött, a felülvizsgálati szándék bejelentésének illetéke a felülvizsgálat illetékének 5%-a, de legalább 15 000 forint, legfeljebb 150 000 forint."
"(6) Az illeték a peres eljárás illetékének 80%-a, ha közigazgatási perben a fél nem kéri tárgyalás tartását és a bíróság tárgyalás tartása nélkül hozza meg az ítéletet."
[A döntés - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - semmisségi ok esetén sem semmisíthető meg, ha]
"b) a kötelezettséget megállapító döntés véglegessé válásától, vagy ha az hosszabb, a teljesítési határidő utolsó napjától, a folyamatos kötelezettséget megállapító döntés esetén az utolsó teljesítéstől számított öt év eltelt,
c) ahhoz a mellőzött, vagy megkeresni elmulasztott szakhatóság az 56. § (2) bekezdése szerint hozzájárult, vagy"
(2) Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 123. § (2) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
[A döntés - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - semmisségi ok esetén sem semmisíthető meg, ha]
"d) ahhoz az eljárásba be nem vont ügyfél hozzájárult, vagy az eljárásba be nem vont ügyfél részére a jogorvoslati eljárás során jogainak gyakorlása a szükséges eljárási cselekmények megismétlésével vagy pótlásával biztosítható."
(Egyesbíró jár el elsőfokon)
"a) a helyi önkormányzat szerve által államigazgatási feladatkörben megvalósított közigazgatási tevékenységgel kapcsolatos, másodfokon elbírált döntéssel szemben indított perben,
b) a tízmillió forintot meg nem haladó alapösszegű fizetési kötelezettséget - ideértve a döntés jogalapját vagy az azzal együtt alkalmazott kötelezést - vitató kereset alapján indult perben,"
(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 8. § (3) bekezdés f) és g) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(Egyesbíró jár el elsőfokon)
"f) a társadalombiztosítási, szociális vagy gyermekvédelmi ellátással, illetve az állami foglalkoztatási szerv által nyújtott ellátással vagy támogatással kapcsolatos perben,
g) 124. § (2) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott egyszerűsített perben,"
(3) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 8. § (3) bekezdés j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Egyesbíró jár el elsőfokon)
"j) a közigazgatási nemperes eljárásban,"
(4) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 8. § (3) bekezdése a következő k) és l) ponttal egészül ki:
(Egyesbíró jár el elsőfokon)
"k) felügyeleti eljárásban megvalósított közigazgatási cselekmény vizsgálatára indított perben, ha a felügyeleti eljárással érintett közigazgatási cselekmény vizsgálata egyesbíró hatáskörébe tartozik, valamint
l) a figyelmeztetéssel vagy a vele együtt alkalmazott kötelezéssel kapcsolatos perben."
"(3a) Egyesbíró hatáskörébe tartozó ügyben az egyesbíró jóváhagyásával a bírósági titkár a tárgyaláson megtehet minden olyan intézkedést, amelyet a tanács elnöke által kijelölt bíró megtehet. A tárgyaláson kizárólag az egyesbíró határozhat."
"(4) A perbelépés lehetőségéről a megelőző eljárásban részt vett ismert érdekeltet a bíróság értesíti, ha arra a 40. § (8) bekezdése alapján nem került sor. Az értesítéssel egyidejűleg a bíróság közli a keresetlevelet és az azonnali jogvédelem tárgyában hozott végzést, ha erre korábban nem került sor. A perbelépés lehetőségéről való értesítésnek hivatalból vagy valamely fél kérelmére a per jogerős lezárásáig az eljárás bármely szakaszában helye van."
"(4) Jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy beadványán - a keresetlevél kivételével -elegendő feltüntetni a felek nevét, perbeli állását, az eljáró bíróságot és az ügyszámot."
"28/A. § [Általános eljárási határidő]
(1) Ha törvény eljárási cselekmény elvégzésére vagy beadvány benyújtására nem állapít meg határidőt, a fél vagy más perbeli személy az erre okot adó körülményről való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon belül köteles azt teljesíteni. A bíróság tizenöt napnál rövidebb vagy hosszabb határidőt is megállapíthat, ha az eljárási cselekmény vagy beadvány időigénye, a fél vagy más perbeli személy eljárási jogainak védelme, illetve a jogvita hatékony és koncentrált eldöntése ezt indokolja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti határidőt a bíróság meghosszabbíthatja."
"(1) A bíróság az előtte vagy más azonos hatáskörű bíróság előtt folyamatban lévő, egymással szoros összefüggésben álló tárgyú pereket - a felek kérelmére vagy hivatalból - az együttes elbírálás érdekében egyesítheti. A bíróság az előtte folyamatban lévő, azonos felek közötti pereket egyesítheti, ha a vitatott közigazgatási tevékenységek azonos vagy hasonló tényeken alapulnak. Ha az egyesítést több bíróság is elrendelte, a továbbiakban az a bíróság jár el, amely az egyesítésről korábban határozott."
(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 31. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A bíróság elrendelheti, hogy az egy perben előterjesztett, de egy perben nem elbírálható kereseti kérelmek, illetve a perben eldönthető egyes vitás kérdések egymástól elkülönítve kerüljenek elbírálásra."
(A pert keresetlevéllel kell megindítani, amely tartalmazza)
"f) a közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelmet, az annak alapjául szolgáló tények, illetve azok bizonyítékai előadásával, g) azt, hogy a közigazgatási cselekmény vagy a megelőző eljárás miért jogsértő, az annak alapjául szolgáló tények, illetve azok bizonyítékai előadásával,"
(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 37. § (1) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki:
(A pert keresetlevéllel kell megindítani, amely tartalmazza)
"h) a bíróság döntésére irányuló határozott kérelmet."
(3) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 37. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy által benyújtott keresetlevélnek nem kell tartalmaznia az (1) bekezdés a), c)-e) pontjában foglaltakat, amennyiben az a támadott közigazgatási cselekményből megállapítható. "
"(7) A jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy a keresetlevelet
a) járási (fővárosi kerületi) hivatal vagy kormányhivatal eljárásában hozott közigazgatási cselekmény esetén kormányablaknál is benyújthatja, vagy
b) a lakóhelye, munkahelye szerinti járásbíróságon a bíróság elnöke által jogszabályban foglaltak szerint erre a célra meghatározott ügyfélfogadási időben szóban előadhatja, amelyet a bíróság jegyzőkönyvben vagy az erre rendszeresített nyomtatványon rögzít.
(8) A kormányablak vagy a járásbíróság a keresetlevelet a benyújtás vagy a szóbeli előadás időpontjának feltüntetésével az (1) bekezdés szerinti közigazgatási szervhez haladéktalanul megküldi. A keresetlevél előterjesztésének napja a kormányablaknál való benyújtás, vagy a járásbíróság előtti szóbeli előadás napja.
(9) A (7) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a felet perbeli eljárási jogairól és kötelezettségeiről a szükséges tájékoztatással is el kell látni és az esetleges hiányok pótlására nyomban fel kell hívni. Ha a fél a hiányok azonnali pótlását felhívás ellenére elmulasztja, vagy azt nem tudja teljesíteni, a keresetlevelet hiányos tartalmával és a mulasztás vagy nem teljesítés tényével kell a jegyzőkönyvben vagy nyomtatványon rögzíteni."
"(8) Az elsőfokon eljárt közigazgatási szerv az ismert érdekeltet a keresetlevél benyújtásáról annak megküldésével haladéktalanul értesíti. Ha a megelőző eljárás hatásterület megállapítása mellett folyt, a közigazgatási szerv a keresetlevél benyújtásáról honlapján - ennek hiányában a helyben szokásos módon - való közzétételével értesíti azt az érdekeltet, aki a megelőző eljárásban nem vett részt. A bíróság pénzbírsággal sújtja a közigazgatási szervet az értesítés elmaradása esetén."
(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 40. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(9) Ha a közigazgatási szerv a keresetlevél továbbítására nyitva álló határidőn belül, a keresetlevél alapján a közigazgatási cselekményt módosítja vagy visszavonja, a keresetlevelet az (1) vagy (2) bekezdésben meghatározott határidőben akkor is továbbítani kell a bírósághoz, ha a felperes nyilatkozatra nyitva álló határideje nem telt el. A közigazgatási szervnek a jogsérelem orvoslására tett cselekményével szemben előterjesztett keresetlevél vagy a 83. § (5) bekezdése szerinti keresetkiterjesztés tárgyában - a 8. § (3) és (4) bekezdésétől eltérően - az az egyesbíró vagy tanács jár el, amely az orvosolt közigazgatási cselekmény tárgyában eljárt."
"(1) A védirat az alperesnek a keresetlevélben foglaltakra tett nyilatkozata, amely vagy a keresetlevél visszautasítására irányul, vagy érdemi védekezést tartalmaz. A védiratban elő kell adni az annak alapjául szolgáló tényeket és ezek bizonyítékait. Az alperes a védiratban, a (3) bekezdés alkalmazása esetén a nyilatkozatban közli és igazolja - a vonatkozó bizonyítékok csatolása mellett, -hogy a keresetlevél benyújtásáról kiket értesített az alperes vagy az elsőfokú közigazgatási szerv, valamint nyilatkozik a megelőző eljárásban zártan kezelt és védett adatokra nézve."
(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 42. §-a a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Ha a jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy által benyújtott keresetlevél nem tartalmazza a 37. § (1) bekezdés a), c)-e) pontjában foglaltakat, azokat a védiratban vagy a (3) bekezdés szerinti nyilatkozatban kell feltüntetni.
(6) Ha a védirat előterjesztésére nyitva álló határidőn belül keresetváltoztatásra kerül sor, akkor a védirat előterjesztésére nyitva álló határidőt a keresetváltoztatás benyújtásától kell számítani."
"(3) Ha a keresetváltoztatási ok az első tárgyaláson merül fel, a bíróság a keresetváltoztatási szándékot bejelentő fél kérelmére határidőt tűz a keresetváltoztatás előterjesztésére."
"(4) Ha a keresetlevél nem tartalmazza a jogsérelem vagy a jogsértés megjelölését, e hiány pótlása a keresetindítási határidőn belül lehetséges."
(A bíróság a keresetlevelet visszautasítja, ha)
"k) a felperes keresetindítási határidőn belül nem jelölte meg a közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelmet vagy jogsértést,"
"(3) Az (1) és (2) bekezdésben megállapított határidő elmulasztása esetében igazolásnak nincs helye. Ha a felperes az (1) és (2) bekezdésben foglalt esetben a visszautasító végzés jogerőre emelkedését megelőzően a keresetlevelet - az e törvényben foglaltaknak megfelelően - újból előterjeszti, azt a visszautasító végzés ellen előterjesztett fellebbezés visszavonásnak vagy a fellebbezési jogról való lemondásnak kell tekinteni."
"(2) A végrehajtás a kérelemnek a végrehajtást foganatosító szerv tudomására jutásától annak elbírálásáig, de legkésőbb az elbírálásra nyitva álló határidő elteltéig nem foganatosítható, továbbá a közigazgatási cselekmény más módon sem hatályosulhat, kivéve, ha a közigazgatási szerv a cselekményét azonnal végrehajthatónak nyilvánította. A tudomásszerzésig foganatosított végrehajtási cselekmények a bíróság eltérő rendelkezésének hiányában hatályban maradnak."
"55/A. § [Azonnali jogvédelem a bíróság határozatával szemben]
A bírósági határozat vonatkozásában az 50-55. § megfelelő alkalmazásával a perorvoslati eljárásban eljáró bíróság azonnali jogvédelmet biztosíthat. "
"(1) A bíróság legkésőbb a keresetlevélnek a bírósághoz való érkezését követő harminc napon belül intézkedik a tárgyalási határnap kitűzéséről, kivéve akkor, ha az 57. § (2) bekezdése alapján bizonyítást rendel el, és a tárgyalás tartásának szükségessége a 77. § (4) bekezdésében foglaltakra figyelemmel a felek nyilatkozatától függ."
"(1) Az idézésben vagy a védirat kézbesítésekor a bíróság
a) felhívja a felperest és az érdekeltet arra, hogy a védiratban, illetve a keresetlevélben foglaltakra a tárgyalást megelőzően írásban nyilatkozhat,
b) megteszi az anyagi pervezetésből fakadó intézkedéseket,
c) tájékoztatja a feleket az eljárási formáról, illetve
d) - tárgyalás tartása esetén - figyelmezteti a feleket arra, hogy a tárgyaláson csak szóban tehetnek nyilatkozatot.
(2) A bíróság a nyilatkozat megtételére a tárgyalás napját megelőző - tizenöt napnál nem rövidebb - határidőt állapít meg. Ha az eljárás lefolytatására előírt határidő szükségessé teszi, a bíróság a tizenöt napnál rövidebb határidőt is megállapíthat. A bíróság a határidő lejártát követően előterjesztett nyilatkozatot mellőzheti. "
(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 60. §-a a következő (3)-(7) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A bíróság az első tárgyalást követően az anyagi pervezetés alapján vagy a felek eljárási jogainak biztosítása céljából a feleket nyilatkozatra hívhatja fel.
(4) A bíróság mellőzi a (3) bekezdésben foglalt felhívás nélkül vagy határidő lejártát követően előterjesztett nyilatkozatot vagy beadványt és pénzbírsággal sújtja a felet, ha az (5) bekezdés alapján megállapítható, hogy a nyilatkozat vagy a beadvány célja kizárólag az eljárás elhúzása volt. A mellőzött nyilatkozatot vagy beadványt a bíróság a féllel nem közli.
(5) Perelhúzónak minősül a nyilatkozat vagy beadvány, ha
a) tartalma a per tárgyával nem áll összefüggésben,
b) terjedelme szükségtelenül vagy aránytalanul hosszú, különösen, ha nagymértékben tartalmaz idézetet vagy a korábban előadottakat ismétli, vagy
c) nem az előterjesztésre okot adó beadványára, nyilatkozatra vagy bírósági felhívásra válaszol.
(6) Nincs helye a (4) bekezdés alkalmazásának jogi képviselő nélkül eljáró féllel szemben.
(7) A fél a (3) bekezdésben foglalt felhívás nélkül is előterjeszthet kereset-változtatást, perbeli cselekményre vonatkozó kérelmet, valamint ezekkel összefüggésben álló nyilatkozatot vagy beadványt."
"(1) Ha egyik fél sem kérte tárgyalás tartását, és azt a bíróság a perelőkészítés alapján sem tartja szükségesnek, a bíróság az ügy érdemében tárgyaláson kívül határoz."
(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 77. § (3)-(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(3) Ha az alperes a keresetet az első tárgyalást megelőzően teljes egészében alaposnak ismeri el, vagy a közigazgatási cselekmény olyan lényeges alaki hiányosságban szenved, amely miatt nem létezőnek vagy semmisnek kell tekinteni, a bíróság a pert tárgyaláson kívül bírálhatja el.
(4) Nem lehet a pert tárgyaláson kívül elbírálni, ha - az okirati bizonyítást ide nem értve -bizonyítást kell lefolytatni. A bíróság tárgyaláson kívül bírálhatja el a pert akkor is, ha a perelőkészítés keretében elrendelt szakértői bizonyítás eredményét a felek nem vitatják. Ha a bizonyítás lefolytatásának szükségessége a tárgyaláson kívüli elbírálás során merül fel, a per elbírálására a bíróság tárgyalást tűz ki.
(5) A per tárgyaláson kívül történő elbírálása esetén a bíróság a védirat közlésével egyidejűleg a felek számára beadványaik benyújtására - tizenöt napnál nem rövidebb - határidőt állapít meg. Az e beadványokra adandó válaszok és egyéb beadványok benyújtására a bíróság tizenöt napnál nem rövidebb határidőt állapíthat meg, azzal, hogy arra lehetőleg az első tárgyalás kitűzésére irányadó határidőn belül sor kerüljön. Ha az eljárás lefolytatásra előírt határidő szükségessé teszi, a bíróság a tizenöt napnál rövidebb határidőt is megállapíthat."
"(2a) Ha az eljárás során a bíróság határozata alapján szűnik meg a 48. § (1) bekezdés e) pontja szerinti perelőfeltétel, a bíróság az eljárást megszünteti. "
"83/A. § [ Eljárási cselekmény pótlása vagy megismétlése a közigazgatási szerv által]
(1) Az ötvennél több ügyfelet érintő, vagy kiemelten közérdekű beruházással összefüggő közigazgatási cselekmény esetén, ha a jogsértés megszüntetésére - a kereseti kérelem keretei között - eljárási cselekmény pótlásával vagy megismétlésével esély mutatkozik és a közigazgatási cselekmény hatályosulásához kiemelten fontos közérdek fűződik, a bíróság a tárgyalás berekesztése előtt, a jogsértés megjelölésével és a kijavítására vonatkozó iránymutatással eljárási cselekmény pótlására vagy megismétlésére hívhatja fel a közigazgatási szervet. Ha a közigazgatási szerv a jogsértés megszüntetése iránt intézkedik és ezt bejelenti, a bíróság az eljárást legfeljebb harminc napra felfüggeszti.
(2) Ha a közigazgatási szerv az (1) bekezdés alapján a támadott közigazgatási cselekményt módosítja, a módosított közigazgatási cselekménnyel szemben önállóan közigazgatási per indításának nincs helye, hanem
a) a felperes kiterjesztheti rá a keresetét, vagy
b) akinek jogát, jogos érdekét érinti, érdekeltként vagy félként a perbe beléphet."
"(4) A bíróság tanácsa által hozott ítéletek rendelkező részét a tanácsülésen írásba kell foglalni."
"87/A. § [Rövidített indokolást tartalmazó ítélet]
A rövidített indokolást tartalmazó ítéletre a polgári perrendtartás szabályait azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy
a) fellebbezéssel nem támadható elsőfokú ítélet esetén
aa) a fellebbezés kizártsága nem akadálya a rövidített indokolást tartalmazó ítélet alkalmazásának,
ab) a fellebbezési szándék bejelentése alatt a felülvizsgálati szándék bejelentését kell érteni,
ac) az ítélet perorvoslati része a felülvizsgálati szándék előzetes bejelentésével és a felülvizsgálat előterjesztésével kapcsolatos különös eljárási szabályokra vonatkozó tájékoztatást tartalmaz,
b) a tárgyaláson kívüli elbírálás esetén rövidített indokolást tartalmazó ítélet nem hozható."
"(4) Rövidített indokolást tartalmazó ítélet esetében a fellebbezési szándék bejelentésére és az ítélet részletes indokolással való ellátására a polgári perrendtartásról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni."
"(1a) Az elsőfokú bíróság rövidített indokolást tartalmazó ítélettel szemben bejelentett fellebbezést akkor is visszautasítja, ha
a) a fellebbezési szándék bejelentése elkésett,
b) a fellebbezési szándék bejelentésére nyitva álló határidőben a fellebbező nem igazolta a fellebbezési szándékbejelentés illetékének megfizetését és - ha arra korábban nem került sor - költségkedvezmény iránti kérelmet, illetve költségkedvezményre történő hivatkozást sem terjesztett elő, vagy
c) a fellebbezési szándék bejelentését követően a bíróság felhívása ellenére - az arra nyitva álló határidőben - fellebbezést nem terjesztett elő."
"(2) Ha a fellebbezés nem felel meg e törvény rendelkezéseinek, vagy más okból kiegészítésre vagy kijavításra szorul, az elsőfokon eljárt bíróság intézkedik a hiányok pótlása iránt. Az elsőfokú bíróság a fellebbezést visszautasítja, ha a fél a hiánypótlási felhívás teljesítésére rendelkezésre álló határidőben a fellebbezés hiányait nem pótolta, és az emiatt nem bírálható el. Amennyiben a fél a hiányos fellebbezését visszautasító végzés ellen - annak ellenére, hogy a bíróság a perorvoslattal megtámadható végzésében a fellebbezés hiányáról tájékoztatta - az e törvény rendelkezéseinek azonos okból nem megfelelő fellebbezést terjeszt elő, az elsőfokú bíróság hiánypótlási felhívás nélkül visszautasítja a fellebbezést, amely végzés ellen nincs helye további fellebbezésnek."
"(1a) Rövidített indokolást tartalmazó ítélet esetén a felülvizsgálati kérelmet a részletes indokolással ellátott ítélet közlésétől számított harminc napon belül kell benyújtani."
(Ha a felülvizsgálni kért határozat az ügy érdemére kiható módon jogszabálysértő, illetve a Kúria közzétett határozatától jogkérdésben eltér, a bíróság a jogerős határozatot)
"a) egészben vagy részben hatályon kívül helyezi, és szükség esetén az ügyben eljárt bíróságot új eljárás lefolytatására és új határozat hozatalára utasítja, vagy ha a döntéshez szükséges tények megállapíthatók, a jogszabályoknak megfelelő határozatot hoz,"
(A bíróság törvény eltérő rendelkezésének hiányában egyszerűsített perben jár el)
"c) az önálló jogorvoslattal támadható végzéssel, továbbá az eljárást az ügy érdemi elbírálása nélkül lezáró döntéssel kapcsolatos perben,"
"(4) A felperes a keresetét - (4a) bekezdésben foglalt kivétellel - legkésőbb az első tárgyaláson változtathatja meg, feltéve, hogy a megváltoztatott keresettel érvényesített igény ugyanabból a jogviszonyból ered."
(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 131. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:
"(4a) A kereset megváltoztatásának az első tárgyalást követően akkor van helye, ha
a) tényállítás megváltoztatása esetén a fél olyan tényre hivatkozik, amely önhibáján kívül, a keresetindítási határidő után jutott tudomására,
b) a keresetváltoztatás - a bármelyik fél által előterjesztett - új tényállítással áll közvetlen okozati összefüggésben,
c) jogsérelem, jogsértés vagy a kérelem megváltoztatását az a) pont szerint megváltoztatott tényállítás indokolja,
d) a keresetváltoztatást a bíróság anyagi pervezetése indokolja,
és a megváltoztatott kereset ugyanabból a jogviszonyból ered, továbbá a bíróság hatásköre és illetékessége a megváltoztatott keresetre is fennáll."
"(1) Az alperes legkésőbb az első tárgyaláson viszontkeresetet indíthat, vagy beszámítási kérelmet terjeszthet elő, ha az így érvényesíteni kívánt jog a felperes keresetével azonos vagy azzal összefüggő jogviszonyból származik, vagy a viszontkereset tárgyául szolgáló követelés a felperes kereseti követelésével szemben beszámításra alkalmas. Az e törvény rendelkezéseinek megsértésével előterjesztett viszontkeresetet és beszámítási kérelmet vissza kell utasítani. A viszontkeresetre a keresetlevél szabályait megfelelően alkalmazni kell."
a) 16. § (4) bekezdésében a "valamint a támogató" szövegrész helyébe a "valamint az ügyész, a támogató" szöveg,
b) 19. § (3) bekezdésében az "az állított jogsérelmeket" szövegrész helyébe a "jogának vagy jogos érdekének a sérelmét (a továbbiakban: jogsérelem)" szöveg,
c) 50. § (6) bekezdés nyitó szövegrészében a "ha" szövegrész helyébe az "amennyiben" szöveg,
d) 83. § (7) bekezdésében a "felterjesztésére" szövegrész helyébe a "továbbítására" szöveg,
e) 118. § (4) bekezdésében a "nyolc" szövegrész helyébe a "tizenöt" szöveg
lép.
a) 51. § (1) bekezdésében a "tanácsa" szövegrész,
b) 51. § (6) bekezdésében a "tanácsa" szövegrész,
c) 51. § (7) bekezdésében a "tanácsa" szövegrész,
d) 51. § (8) bekezdésében a "tanácsa" szövegrész,
e) 51. § (9) bekezdésében a "tanácsa" szövegrész,
f) 81. § (5) bekezdésében az "a (2) bekezdésben foglaltak kivételével" szövegrész.
(2) A 12. § (1) bekezdése 2026. július 1-jén lép hatályba.
A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) hatályosulását az Igazságügyi Minisztérium kiemelt figyelemmel követi. A joggyakorlat jogalkalmazási és statisztikai alapú elemzésének keretében megfogalmazott következtetéseket figyelembe véve kerül megállapításra, hogy a jogalkotói szándékból mi és hogyan valósult meg. Az ennek során nyert eredményeket figyelembe véve került előkészítésre a közigazgatási bíráskodás jelenlegi szabályozását egyszerűsítő és eljárását gyorsító, elsősorban pontosító és kiegészítő javaslatokat tartalmazó törvénymódosítási javaslatcsomag.
A törvényjavaslat előkészítése során elsődleges szempontként érvényesült az az alkotmányos követelmény, hogy a közigazgatási bíráskodásnak egyszerre kell szolgálnia az állammal szembeni szubjektív jogvédelmet és a közérdeket, amit a peresített közigazgatási tevékenységnek érvényre kell juttatni. Az időfaktor viszont mindkettő esetében kiemelt tényező. Az Alkotmánybíróság joggyakorlata a kezdetektől fogva elismeri, hogy " [...] az eljárás lassúsága különösen sérelmes az ún. államigazgatási perek körében, mert az államigazgatási, közigazgatási eljárás - természeténél fogva - a legkevésbé tűri el az eljárás elhúzódását". Ebből következően a jogalkotónak állandó kötelezettsége vizsgálni, hogyan lehet emelni a jogvédelem szintjét és hatékonyabbá tenni a közigazgatási bíráskodást. Ugyanakkor azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a közigazgatási döntésekkel szembeni bírói jogorvoslat szintén alkotmányos követelmény, ebből következően az állam kötelezettsége és elemi érdeke is a hatékony közigazgatási bíráskodás biztosítása.
A tárgyaláson kívüli elbírálás elősegítése érdekében biztosított illetékfizetési kedvezmény okán, abban az esetben, ha a felek nem kérik tárgyalás tartását és a per is elbírálható tárgyaláson kívül, a feleknek biztosított kedvezményes illetékfizetési szabályokat teremti meg a módosítás.
A jogalkotó a közigazgatási hatáskörben eljáró bírósággal szemben alapvető követelményként határozta meg - többek között - a koncentrált és költségtakarékos eljárást. A perkoncentráció és az eljárás hatékonyságának összefüggéseit, fontosságát hangsúlyozza az Európa Tanács igazságszolgáltatás hatékonysága biztosításáért felállított bizottságának ajánlása, amely szerint az eljárásoknak (tárgyalásoknak) a lehető legkoncentráltabbnak kell lenniük ahhoz, hogy hatékonyak legyenek. Egy tipikus eljárást nem több, mint két tárgyaláson be kellene fejezni, melyből az első egy előkészítő tárgyalás, kifejezetten előkészítő jelleggel, míg a második a bizonyítás lefolytatását szolgálja, és ha lehetséges, az érdemi döntés meghozatalát. A perkoncentráció és az eljárás hatékonyságának követelménye szoros összefüggésben áll a keresetváltoztatás megengedhetőségének kérdésével is. A bíróságtól ugyanis csak abban az esetben várható el, hogy egy vagy legfeljebb két tárgyalás alapján érdemi döntést hozzon az előtte fekvő jogvitában, ha a hibátlan kereset legkésőbb az első tárgyaláson a rendelkezésére áll. Azonban mivel a felek jogvitája jellemzően már úgy kerül a bíróság elé, hogy annak jogi és ténybeli keretei tisztázottak, ez lehetővé teszi a keresetváltoztatás lehetőségének szigorúbb szabályozását, mivel a jelenlegi szabályozás bizonyos esetekben lehetővé teszi a visszaélést a per elhúzása céljából. Mindezek értelmében a keresetlevél kötelező tartalmi elemévé teszi a módosítás a jogsértés tényének a feltüntetését.
Annak érdekében, hogy ne kerüljön akadályozásra a jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy felek jogérvényesítése, könnyítő szabályként lehetővé teszi a módosítás, hogy a keresetlevelének nem kell tartalmaznia a támadott közigazgatási cselekményből vagy az ügy irataiból megállapítható adatokat. Ez azért biztosítható, mert a megelőző eljárás révén a felek és a perben releváns adatok többsége tisztázott és ismert, valamint az alperes közigazgatási szerv révén van egy professzionális jogalkalmazó is a bíróság mellett, aki a hiányzó adatok megjelölését tudja pótolni.
Emellett a módosítás teret biztosít az egyesbírói eljárásnak is a jogsérelem orvoslása esetén, ha kiterjesztésre kerül a kereset és az ügyben egyesbíró jár el, akkor indokolt továbbra is az egyesbíró hatáskörében tartani az ügyet.
Ugyanakkor a Kúriának szem előtt kell tartania a Pákozdi kontra Magyarország ügyben született ítéletben megfogalmazott követelményeket. Ezek a következők: tisztességes tárgyalás, tisztességes bírósági eljárás, valamint az ésszerű határidőn belüli elbírálás.
A Kp. 47. §-a az áttételt elrendelő végzéssel szembeni fellebbezés lehetőségével egészült ki 2020. április 1-i hatálybalépéssel (az egyes törvényeknek az egyfokú járási hivatali eljárások megteremtésével összefüggő módosításról szóló 2019. évi CXXVII. törvény révén). Ugyanakkor a Kp. 81. § (5) bekezdése nem módosult. A jogalkotói mulasztás okán a fenti rendelkezések összehangolása elengedhetetlen, hogy azok megfeleljenek a normavilágosság követelményének és a szabályozási logikának.
A jogsérelem és a jogsértés különállásának megjelenítése miatt szükséges a rövid megjelelölést bevezetni.
A felülvizsgálati ellenkérelem előterjesztésének ideje felemelésre kerül nyolcról tizenöt napra, mivel sérti a fegyveregyenlőség elvét, hogy a felülvizsgálati kérelmet előterjesztő félnek harminc napja van a benyújtásra.
Emellett a javaslat további pontosító módosítást is megfogalmaz a jogalkalmazói visszajelzésekre figyelemmel.