adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra tekintettel kihirdetett veszélyhelyzeti rendeletek törvényi szintre emeléséről szóló 2025. évi L. törvényhez - Indokolások Tára 2025/54.
Végső előterjesztői indokolás az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra tekintettel kihirdetett veszélyhelyzeti rendeletek törvényi szintre emeléséről szóló 2025. évi L. törvényhez - Indokolások Tára 2025/54.

- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2025. évi L. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelettel - 2022. november 1. napjával - a Kormány Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdetett ki.
Az Országgyűlés a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztr...
Az Országgyűlés a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény több alkalommal történő módosításával felhatalmazta a Kormányt, hogy a veszélyhelyzetet meghosszabbítsa.
Időközben olyan események következtek be, amelyek valószínűvé teszik, hogy az orosz és az ukrán fél tűzszünetben állapodnak meg.
Az Alaptörvény 53. cikk (3) és (4) bekezdése szerint a különleges jogrendet a különleges jogrend kihirdetésére jogosult szerv megszünteti, ha kihirdetésének feltételei már nem állnak fenn. A veszélyhelyzet során számos olyan belügyi, építési, közlekedési, gazdasági ágazatba tartozó kormányrendelet született, amelyek áttekintése, indokolt esetben egyes szabályok törvényi szintre emelése, illetve törvényi szintű átmeneti szabályok megalkotása szükséges.
A törvény - áttekintve a veszélyhelyzeti kormányrendeletek szabályozási tárgyköreit - egyes jogintézményeket átmeneti szabályként, illetve a normál jogrend részeként állapít meg.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az eljárás szerint nemzetközi védelem iránti kérelmet Magyarországon csak azt követően lehet benyújtani, hogy a kérelmező előzetesen szándéknyilatkozatot nyújtott be Magyarország valamely, a külpolitikáért felelős miniszter által rendeletben meghatározott nagykövetségén és ennek nyomán Magyarországra történő egyszeri utazásra jogosító úti okmányt állítottak ki számára, ha egyébként Magyarországra történő belépésre jogosító engedéllyel nem rendelkezik.
Garanciális szabályként rögzíti a törvény, hogy az Ukrajnából a háború elől menekülő, de magyar állampolgársággal rendelkező személyek részére legalább azokat az ellátásokat biztosítani kell, amelyeket a menekültügyi hatóság által elismert menedékes státuszú személyek részére nyújt Magyarország.
Az (EU) 2022/382 tanácsi végrehajtási határozat 2. cikk (2) bekezdése szerint a tagállamok vagy ezt a határozatot, vagy a nemzeti joguk szerinti megfelelő védelmet alkalmazzák azon hontalan személyek és az Ukrajnától eltérő harmadik országok azon állampolgárai tekintetében, akik bizonyítani tudják, hogy 2022. február 24. előtt az ukrán joggal összhangban kiadott érvényes állandó tartózkodási engedély alapján jogszerűen tartózkodtak Ukrajnában, és akik nem képesek biztonságos és tartós feltételek mellett visszatérni származási országukba vagy régiójukba. Magyarország ennek megfelelően ezekre a személyekre nem alkalmazza az (EU) 2022/382 tanácsi végrehajtási határozat menedékesekre vonatkozó rendelkezéseit, ezen személyek ügyében az idegenrendészeti hatóság jár el az általános szabályok szerint.
A törvény rögzíti, hogy az érintett személy elhelyezése után járó támogatásokra vonatkozó szabályok nem alkalmazhatók abban az esetben, ha a szállásadó önkéntes felajánlás alapján nyújt szálláshelyet.
A veszélyhelyzet ideje alatt a szomszédos országban fennálló humanitárius katasztrófára tekintettel érkező személyek elhelyezésének támogatásáról és az azzal kapcsolatos egyéb intézkedésekről szóló 104/2022. (III. 12.) Korm. rendelet bevezette a menedékes munkavállalók munkaadón keresztül történő lakhatási támogatását. A törvény ezért - amennyiben a Kormány ilyen formában kívánja támogatni a veszélyhelyzeti szabályozás hatályon kívül helyezését követően is a menedékes munkavállalókat - rendezi a kapcsolódó adatkezeléssel összefüggő szabályokat, továbbá rögzíti, hogy ez a munkaadónak nyújtott támogatás mentes a közterhek alól.
Amennyiben pedig jogszabály a támogatás ilyen formáját biztosítja, mentes a közterhek alól (az általános forgalmi adó kivételével) a karitatív egyesület részére folyósított, az érintett személy számára nyújtott szállás és ellátás utáni egyedi támogatás is.
A 561/2022. Korm. rendelet csak a 424/2022. Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet megszűnéséig alkalmazandó, ezért az 561/2022. Korm. rendelet hatályon kívül helyezése is indokolt a veszélyhelyzet megszűnésével egyidejűleg ugyanezen alcímben.
A 424/2022. Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet ideje alatt az 561/2022. Korm. rendelettel részben párhuzamos, részben attól eltérő rendelkezéseket tartalmazó, az 561/2022. Korm. rendelettel azonos tárgykört szabályozó alábbi három jogszabály maradt hatályban:
a) a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény 276-292. §-a,
b) a veszélyhelyzettel összefüggő átmeneti szabályokról szóló 2021. évi XCIX. törvény 160. § (1) és (2) bekezdése, valamint
c) a magyarországi székhelyű gazdasági társaságok gazdasági célú védelméhez szükséges tevékenységi körök meghatározásáról szóló 289/2020. (VI. 17.) Korm. rendelet.
A 424/2022. Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet ideje alatt a fentiekben hivatkozott jogszabályi rendelkezések nem voltak alkalmazhatóak, ugyanakkor a veszélyhelyzet megszűnésével egyidejűleg hatályon kívül helyezésük indokolt ugyanezen alcímben a magyarországi gazdasági társaságok gazdasági célú védelméhez szükséges bejelentések elbírálásra irányuló hatósági eljárásokban fennálló párhuzamos szabályozás megszüntetése céljából.
A Gazdasági Versenyhivatal 2023. július 1-jén indította el az online árfigyelő rendszert annak érdekében, hogy a hazai fogyasztók számára könnyen elérhető, napi árinformációt biztosítva tegye elérhetővé a fogyasztói árak összehasonlíthatóságát, ezen keresztül pedig elejét vegye a túlárazási gyakorlatoknak, illetve versenyt generáljon a kiskereskedelmi szektorban, ily módon elősegítve a Kormány infláció letörésére irányuló törekvéseit.
2024. január 13-tól 16 termékkategóriával bővült az árfigyelő, és bekerültek a speciális étrendet követők által leggyakrabban fogyasztott laktóz-, tejfehérje- és gluténmentes termékek. A rendszerbe jelenleg 78 élelmiszertermék-kategóriában - ami összesen több mint 1800 különböző élelmiszerterméket jelent - töltik fel az adatszolgáltatók a fogyasztói árakat. Az árfigyelőben hat nagy kereskedelmi lánc mintegy 1200 boltjának kínálatában kereshetnek a fogyasztók.
Mindezek okán a veszélyhelyzet megszűnésével is indokolt az árfigyelő rendszer fenntartása, annak megszüntetése helyett a termékkategóriák egyre szélesebb körre történő kibővítésére érdemes törekedni, amely szélesítheti a platform felhasználói körét, és fokozhatja a versenyt a kiskereskedelmi üzletláncok között. Az intézkedés azt is tükrözi a piaci szereplők számára, hogy prioritás az élelmiszerárak alakulásának nyomon követése.
2025. január 1-jétől a TEÁOR '08 helyett a Gazdasági Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszere van érvényben, a releváns tevékenységi kör ennek megfelelően került pontosításra.
Az árfigyelő rendszert a törvényi szabályozás alapján is a Gazdasági Versenyhivatal működteti, melynek keretében gondoskodik a beérkezett adatok lekérdezhetőségéről, archiválásáról, a meghatározott szervek, társhatóságok és a Központi Statisztikai Hivatal hozzáféréséről az archivált adatokhoz. Az archivált adatokat az archiválástól számított tíz év elteltével törölni kell.
Az árfigyelő rendszerbe tartozó termékkategóriák felsorolását, az egyes termékkategóriákba tartozó, bejelentési kötelezettséggel érintett termékek körét, valamint a termékhez tartozó ártípust a továbbiakban is miniszteri rendelet tartalmazza.
A törvény változatlan kritériumok mentén határozza meg az árfigyelő rendszerbe adatszolgáltatásra kötelezettek körét. A kereskedő akkor köteles az adatszolgáltatásra, ha a tárgyévet megelőző lezárt üzleti évben a kereskedelmi tevékenységből származó, konszolidált nettó árbevétele meghaladja a 100 milliárd forintot. A kereskedőt napi adatszolgáltatási kötelezettség terheli, amelynek a keretében az általa forgalmazott termék napi árát egy évre visszamenőleg is közölni kell.
A törvény továbbra is biztosítja az árfigyelő rendszerhez való önkéntes csatlakozást mindazon kereskedőknek, akik egyébként nem kötelezettek az adatszolgáltatásra. A rendszerhez önként csatlakozó kereskedő adatszolgáltatási kötelezettsége megegyezik az adatszolgáltatásra köteles kereskedő adatszolgáltatási kötelezettségével, valamint ugyanazon jogkövetkezményekre számíthat a vállalás teljesítésnek elmulasztása esetén.
Az adatszolgáltatás során a termék azonosításához szükséges adatokat és a kereskedő által alkalmazott napi árat, korábbi árat és törzsvásárlói árat naponta, elektronikusan, legkésőbb a napi ár és törzsvásárlói ár alkalmazását megelőző nap végéig kell megküldeni az árfigyelő rendszerbe. Az adatszolgáltatások sikerességét a GVH ellenőrzi és vissza is igazolja az adatszolgáltatást teljesítő kereskedő részére.
Előfordulhatnak olyan esetek, amikor objektív akadálya van az adatszolgáltatás teljesítésének, ilyenkor természetesen nincs alapja a kötelezett szankcionálásának, hiszen vétlen a kötelezettség teljesítésének meghiúsulásában. Ilyen eset lehet az, amikor az árfigyelő rendszer működésével összefüggő hiba, vagy a kereskedő informatikai rendszere működésével összefüggő, 4 órát meghaladó időtartamig tartó, a kereskedőnek fel nem róható hiba akadályozza az adatok megküldését.
Annak érdekében, hogy a rendszer valóban naprakészen tartalmazza a releváns adatokat, a törvény előírja a kötelezettség kezdetéhez és megszűnéséhez kapcsolódó teendőket, biztosítva a körülményekben bekövetkezett változásra való gyors reagálást.
Ennek jegyében kerül előírásra a teljesített adatszolgáltatás formai megfelelőségének beépített automatizmusokkal való ellenőrzése, a hibás adatok azonnali visszaigazolása.
Előírásra került a GVH és a fogyasztóvédelmi hatóságok közötti szoros együttműködés követelménye, amely abban nyilvánul meg, hogy a GVH a mulasztás észlelésétől számított nyolc napon belül értesíti az üzlet helye szerint illetékes hatóságot, valamint a beérkezett panaszt is továbbítja.
A kötelezettségszegés megállapítása esetén alkalmazható szankció a rendszerrel szembeni közbizalom kiemelt fontosságát tükrözi. Mivel az árfigyelő használata lényeges eszköze a tudatos fogyasztói döntéseknek, valamint kereskedelempolitikai jelentősége is kiemelkedő, a törvény kizárja a figyelmeztetés szankció alkalmazási lehetőségét, ezzel is támogatva egy olyan naprakész és pontos adatbázis üzemeltetését, amelyre alapozva hatékonyabban lehet fellépni a nemkívánatos kereskedelmi folyamatokkal szemben.
A 424/2022. Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet megszűnését követő időszakban is biztosítani indokolt a Cstv. egyes rendelkezései vonatkozásában az eltéréseket és kiegészítéseket, a veszélyhelyzet megszűnését követő zökkenőmentes gazdasági átmenet biztosítása érdekében.
A 424/2022. Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet megszűnését követő időszakban is indokolt biztosítani egyes végzések kézbesítésének egyszerűsített szabályait. A törvény átvezeti a veszélyhelyzetre tekintettel egyes felszámolási tárgyú rendelkezések eltérő alkalmazásáról szóló 589/2022. (XII. 28.) Korm. rendelet szabályozását, amely Cstv. szerinti felszámolási eljárásban meghozott egyes bírósági végzések kézbesítésére vonatkozik. Az érintett végzéseket a bíróság a Cégközlönyben történő közzététel útján kézbesíti, amennyiben a nyilvántartásba vett hitelezők száma meghaladja a százat. A végzés rendelkező részét azonban ebben az esetben is meg kell küldeni postai úton a felszámolónak, a hitelezői választmánynak, valamint a hitelezői képviselőnek, ezenkívül a bíróság hirdetőtábláján is közzé kell tenni.
Tekintettel arra, hogy a 424/2022. Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet megszűnését követő időszakban is indokolt biztosítani a felszámolónak az adós vagyonára vonatkozó adatok beszerzése érdekében történő eljárása során a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény szabályainak a veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 263/2022. (VII. 27.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: 263/2022. Korm. rendelet) biztosított bővített lehetőségeket, így a törvény a veszélyhelyzeti szabályozás törvényi szintre emelését tartalmazza. A felszámoló számára kibővített eljárási lehetőséget tartalmazó szabály előírja a felszámoló számára - közhiteles nyilvántartáson túl - a közérdekvédelmi célból vezetett nyilvántartást vezető szervezetek, valamint a bírósági végrehajtási ügyek központi nyilvántartását vezető szerv elektronikus úton történő megkeresését. A szabályozás továbbá lehetőséget biztosít a felszámoló részére, hogy - szintén elektronikus úton - megkeresse a pénzforgalmi szolgáltatókat, befektetési vállalkozókat és az árutőzsdei szolgáltatókat az adós vagyonára vonatkozó kiegészítő adatszolgáltatás teljesítése érdekében. A szabályozás továbbá meghatározza az adatszolgáltatás határidejét és rendelkezik ennek ingyenességéről. Ezen túlmenően a kapott adatokkal kapcsolatban garantálja a célhoz kötött felhasználást, valamint ezek biztonságos megőrzését.
A 424/2022. Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet megszűnését követő időszakban is indokolt biztosítani a felszámoló részére a Cstv. 46. § (7a) bekezdése szerint befizetett költségátalány felhasználása vonatkozásában a tételes elszámolás mellőzését, csökkentve ezáltal a felszámoló adminisztrációs terheit, ugyanakkor továbbra is fenntartva, hogy amennyiben a költségátalányként befizetett összeg nem kerül teljes mértékben felhasználásra, a felszámolónak kezdeményeznie kell a hitelezők részére történő visszafizetést a befizetés arányában.
Annak érdekében, hogy a szabályozási átmenet egyértelműen és kiszámíthatóan történjen meg azon felszámolási eljárásban, amelyet a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény 118. § (3), (5) vagy (6) bekezdése alapján, a törvény átmeneti szabályait megállapító 77. § (1) bekezdésének hatálybalépését megelőzően rendeltek el, a törvény előírja, hogy a 263/2022. Korm. rendelet 4. § (3)-(9) bekezdését az eljárás jogerős befejezéséig alkalmazni kell.
Ugyancsak annak érdekében, hogy a veszélyhelyzet megszűnését megelőzően a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény, valamint a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 521/2022. (XII. 13.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 521/2022. Korm. rendelet), vagy a többségi befolyás alatt álló gazdálkodó szervezetek felszámolásának veszélyhelyzeti szabályairól szóló 64/2023. (III. 1.) Korm. rendelet alapján indított felszámolási eljárások vonatkozásában a szabályozási átmenet egyértelműen és kiszámíthatóan történjen meg, a törvény átmeneti rendelkezést megállapítva lehetővé teszi az ezen eljárásokra vonatkozó, veszélyhelyzetben alkalmazandó jogszabályi rendelkezések alkalmazását az eljárások jogerős befejezéséig.
Szintén a szabályozási átmenet egyértelműsége és kiszámíthatósága érdekében a kényszertörlési eljárás során kezdeményezett olyan felszámolási eljárások vonatkozásában, amelyekben a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény és a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény szabályainak a veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 587/2022. (XII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 587/2022. Korm. rendelet) 3. § (1) bekezdése szerinti dokumentumok (egyezség feltételeire vonatkozó határozat, fizetőképesség helyreállítására alkalmas program és egyezségi javaslat) a törvény átmeneti szabályait megállapító 77. § (3) bekezdésének hatálybalépését megelőzően a bíróságnak megküldésre kerültek, a törvény átmeneti rendelkezést állapít meg, és lehetővé teszi az 587/2022. Korm. rendelet szabályainak alkalmazását az eljárások jogerős befejezéséig.
Ugyancsak annak érdekében, hogy a szabályozási átmenet egyértelműen és kiszámíthatóan történjen meg az olyan eljárások vonatkozásában, amelyben a bíróság a vagyonfelügyelő és az ideiglenes vagyonfelügyelő kirendelése, valamint a Bérgarancia Alapból történő támogatás-lehívás veszélyhelyzeti szabályairól szóló 291/2024. (X. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 291/2024. Korm. rendelet) 2. §-a, vagy 4. § (2) bekezdése alapján az ideiglenes vagyonfelügyelőt a 77. § (4) bekezdésének hatálybalépését megelőzően kirendelte, a törvény - átmeneti rendelkezést megállapítva - lehetővé teszi a 291/2024. Korm. rendelet, továbbá a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény, valamint a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 521/2022. (XII. 13.) Korm. rendelet alapján elrendelt felszámolási eljárások veszélyhelyzetben történő eltérő alkalmazásának részletszabályairól szóló 375/2024. (XII. 2.) Korm. rendelet szabályainak alkalmazását az eljárások jogerős befejezéséig.
Átmeneti rendelkezéseket állapít meg, amelynek értelmében a 73-76. §-t a hatálybalépésük napján folyamatban lévő felszámolási eljárásokban is alkalmazni kell.
A honvédelmi és katonai célú építményekre vonatkozó előírások veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 381/2023. (VIII. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 381/2023. Korm. rendelet) a veszélyhelyzet megszűnésével hatályát veszti, azonban továbbra is szükséges az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős honvédelmi kijelölésű infrastruktúrákra vonatkozó egyes építésügyi szabályokat megállapítani törvényi szinten. Ezek olyan, alapvetően polgári közlekedési infrastruktúrák megvalósítására irányuló beruházások, amelyek ténylegesen vagy potenciálisan honvédelmi célra is alkalmasak.
A törvény tárgyi hatálya a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény (a továbbiakban: Vasúti törvény) szerinti vasúti pályára, vasúti létesítményre és vasúti pályahálózatra terjed ki, amennyiben a honvédelemért felelős miniszter az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős honvédelmi kijelölésű infrastruktúrává jelölt ki a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Vbö.) alapján.
A törvény a 381/2023. Korm. rendeletből a veszélyhelyzet megszűntével is indokolt rendelkezéseket veszi át leszűkítve a kötöttpályás (vasúti) építményekre, továbbá a honvédelmi jogszabályok 2025. január 1-jei módosításához igazítva.
A törvényben megállapított különös rezsim nem automatikusan kerül alkalmazásra a vasúti építményekre, hanem a honvédelmi miniszter kijelölési eljárásában, szűk körben, ritkán alkalmazandó esetekben, amelynek alapját a Vbö. és végrehajtási rendelete, az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős szervezetek ellenálló képességéről szóló 475/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 475/2024. Korm. rendelet), valamint a törvény VIII. fejezetében foglalt szabályozása képezi.
A kritikus szervezetek ellenálló képességéről szóló 2024. évi LXXXIV. törvény 2025. január 1-jei hatállyal módosította a Vbö.-t. A módosítással többek között kiegészítésre került a Vbö. az V/A. fejezettel, melynek címe "az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős szervezetek, az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős infrastruktúrák". Az említett fejezet rendelkezéseket tartalmaz az általános és különös szabályokra, az eljáró hatóságokra, valamint a hatósági eljárásokra vonatkozó, honvédelmi szempontú különös szabályokra. Továbbá a Vbö. értelmező rendelkezései kiegészítésre kerültek az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős infrastruktúra fogalmával, valamint az ahhoz köthető egyéb fogalmakkal. A törvény megállapítja, hogy a Vasúti törvény szerinti vasúti pálya, vasúti létesítmény és vasúti pályahálózat megvalósítására irányuló állami építési beruházás (a továbbiakban: beruházás) a Vbö. alkalmazásában alapvető szolgáltatásnak, a beruházó alapvető szolgáltatást nyújtó szervezetnek minősül.
A törvény szerint a már elkészült, továbbá jelenleg folyamatban lévő és későbbi vasúti beruházások is az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős honvédelmi kijelölésű infrastruktúrává nyilváníthatóak. Ennek érdekében az állami beruházásokért felelős miniszter a vasúti építmény célú állami építési beruházás koncepciótervét, valamint a megvalósíthatósági tanulmányát megküldi a honvédelemért felelős miniszter részére, aki 30 napon belül megvizsgálja, hogy fennállnak-e a kijelölés feltételei a beruházás vagy annak egyes részei vonatkozásában.
A kijelölés nem érinti a vasúti építmény eredeti, a Méptv. 2. § (3) bekezdése és 16. § 114. pontja szerinti rendeltetését és az ez alapján rá irányadó sajátos építésügyi követelményeket. Amennyiben a honvédelemért felelős miniszter egy vasúti építményt az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős honvédelmi kijelölésű infrastruktúrává minősített, akkor a honvédelemért felelős miniszter valamennyi építésügyi közigazgatási hatósági engedélyezés során az eljárásban szakhatóságként részt vesz.
A törvény kijelöli az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős honvédelmi kijelölésű vasúti építménnyel kapcsolatos környezetvédelmi hatósági eljárások tekintetében eljáró vármegyei kormányhivatalt.
A törvény csak a feltétlenül törvényi szintű szabályozást igénylő rendelkezéseket tartalmazza, mivel a normál jogrendi kiemelő rendeleteknek a Méptv. alapján történő módosításával több sajátos követelmény is rendezhető. Az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős honvédelmi kijelölésű infrastruktúrákra vonatkozó egyes építésügyi szabályok kapcsán szükséges az ilyen beruházások gyors megvalósítása érdekében az azonnali jogvédelem alóli kivételek körének bővítése az építésügyi vagy környezetvédelmi hatósági eljárásokban. A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 50. § (6) bekezdése a honvédelmi és katonai célú építmények, ingatlanok működési és védőterületeik kijelölésével kapcsolatban jelenleg is kivételt állapít meg az azonnali jogvédelem tekintetében.
- a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 40/2020. (III. 11.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet,
- a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet,
- a veszélyhelyzet kihirdetéséről és a veszélyhelyzeti intézkedések hatálybalépéséről szóló 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet,
- az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 180/2022. (V. 24.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet,
- az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet,
- a járványügyi készültség bevezetéséről szóló 283/2020. (VI. 17.) Korm. rendelet szerinti járványügyi készültség, valamint
- a 2019-2022 években az egészségügyről szóló törvény szerinti egészségügyi válsághelyzet
ideje alatt létrehozott Operatív Törzs - ideértve annak munkacsoportját is - feladat- és hatáskörébe tartozó döntés meghozatalára irányuló eljárás során készített vagy rögzített, a döntés megalapozását szolgáló adat, így különösen az Operatív Törzs döntését előkészítő jegyzetben, feljegyzésben, beszámolóban, jelentésben, jegyzőkönyvben rögzített ilyen adat.
A törvény meghatározza, hogy ki minősül jelentős térítésmentes kibocsátásiegység-kiosztásban részesülő üzemeltetőnek. A törvény rendelkezik arról is, ha az üzemeltető több létesítménnyel rendelkezik. Ezzel biztosítja, hogy a további rendelkezések kizárólag azokra a létesítményekre és üzemeltetőikre vonatkozzanak, amelyek jelentős volumenű kibocsátással és kibocsátási egység-kiosztással bírnak. A több létesítményt üzemeltető szereplők esetében külön szabályokat ír elő az egyes létesítmények kibocsátási és kiosztási adatai összesítésére, ezzel elősegítve a pontos jogosultsági vizsgálatot.
A törvény meghatározza a szén-dioxid kvótaadó adóalanyát, mértékét, megfizetésével kapcsolatos szabályokat. Rendelkezik az adóelőlegekről, az éves végleges adó elszámolásáról, valamint a visszaigénylés lehetőségéről, ha az előlegek meghaladják az éves kötelezettséget. A szabályozás további elemeként szerepel egy jogosultság az adóalap 50%-os csökkentésére, amennyiben az adóalany teljesíti az előírt működési, kapacitás- és hatékonysági feltételeket.
A törvény bevezeti a kibocsátási egységek átvezetéséhez kapcsolódó tranzakciós díjfizetési kötelezettséget. A tranzakciós díj alapja minden egyes kvóta-átadási tranzakció (pl. cégcsoporton belüli, vagy kereskedő, illetve egyéb személyek részére történő átadás esetén), melyek során a kvóták átadásakor (a Jegyzéken belüli átutalásakor) érvényes EEX tőzsdei árfolyama alapján meghatározott érték 15%-ával megegyező mértékű díj megfizetése került előírásra. A díjfizetés alól mentesül a kötelező kvótavisszaadás Európai Bizottság felé történő teljesítése, valamint a lezárandó számlákról kezdeményezett tranzakció, ugyanakkor a Magyarországon több létesítményt üzemeltető vállalatok országhatáron belül teljesített tranzakciói nem. A törvény rögzíti a bejelentési, nyilvántartási és díjfizetési szabályokat, valamint az esetleges díjfizetés elmaradása esetén alkalmazandó eljárást. A díjak kezelése elkülönített módon történik, amely a hatóság kapcsolódó feladatainak finanszírozását szolgálja.
2026. december 31-ig a sajtótermék árusítására jogosult, az árusítással kapcsolatos fülke, pavilon, épület, üzlet tulajdonosa vagy bérlője nem köteles közterület-használati hozzájárulást beszerezni, ha kizárólag olyan sajtóterméket árusít vagy terjeszt, amely az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktussal, illetve humanitárius katasztrófával, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárításával kapcsolatos közérdekű közleményt, tájékoztatást tartalmaz.
Az állami magasépítési beruházások megvalósításáról szóló 2018. évi CXXXVIII. törvényt hatályon kívül helyezte az állami építési beruházások rendjéről szóló 2023. évi LXIX. törvény (továbbiakban: Ábtv.), így a Beruházási Ügynökség is megszűnt mint fogalom, utóbbi feladatait az állami beruházásokért felelős miniszter látja el. Az Ábtv. hatálya alá tartozó állami építési beruházások előkészítéséhez és megvalósításához biztosítandó központi költségvetési fedezetet az állami beruházásokért felelős miniszter irányítása alatt álló, a minisztérium fejezetétől elkülönülő, önálló költségvetési fejezetben kell megtervezni és elszámolni, így önálló beszámoló készítési kötelezettség előírásával.
A XLV. Állami beruházások fejezet európai uniós forrásait központi kezelésű előirányzaton szükséges kezelni, azonban az Áht. előírásai a beruházások finanszírozását az év végi elvonással és a visszaigénylésre vonatkozó eljárásrenddel veszélyeztethetik. Az 541/2022. Korm. rendelet rendelkezett arról, hogy a tárgyévet követő évben az államháztartásért felelős miniszter a fejlesztést finanszírozó kiadási előirányzatot a fel nem használt európai uniós forrás mértékéig módosíthatja. Az 541/2022. Korm. rendelet hatályon kívül helyezésével elveszik jogszabályi felhatalmazás arra, hogy az év végén a központi kezelésű előirányzatokról elvont uniós forrásokat visszakaphassa a fejezet kezelő minisztérium
Előzőek alapján a XLV. Állami beruházások fejezet tekintetében szükséges megteremteni a törvényi felhatalmazást az év végén fel nem használt és elvont uniós források visszapótlására és a XLV. fejezet tekintetében önálló fejezetben történő tervezés, gazdálkodás, és önálló beszámoló készítésére vonatkozóan, így a törvényjavaslat ezen joghézag kiküszöbölését szolgálja.
A törvényjavaslat speciális szabályai olyan kisajátítási eljárásokra vonatkoznak, ahol a kisajátítandó - lakóháznak nem minősülő - ingatlan tulajdonosa, illetve az ingatlan kisajátítása kapcsán az egyéb kártalanításra jogosult személy elérhetetlen, mert feltehetően meghalt, a jogi személy jogutód nélkül megszűnt, illetve lakcímén, székhelyén nem található.
E szabályok értelmében a vételi ajánlatot elegendő hirdetményi úton közölni.
Ha a kisajátítást kérő a kisajátítási eljárást megelőzően elkészített - és a kisajátítási eljárásban felhasználható -előzetes szakvéleményt is csatol, akkor a Kstv. 75 napos ügyintézési határideje 45 napra csökken.
E sajátos kisajátítási eljárásban tárgyalás tartására csak az ügyfél (ügygondnok) kérelmére kerül sor. Arra az esetre, ha ilyen kérelem nem kerül benyújtásra, a javaslat megállapítja a tárgyalás mellőzése esetén alkalmazandó szabályokat.
Abban az esetben, ha a kisajátítást kérő a szakvéleményben meghatározott kártalanítást a kisajátítási hatóságnál letétbe helyezi, a Kstv.-ben szabályozott - 2 hónapos, illetve építmény nélküli ingatlan esetében 1 hónapos - birtokba bocsátási határidő helyett az ingatlan birtokának átadása a kisajátítási határozat véglegessé válásával egyidejűleg válik esedékessé, és ezzel egyidejűleg esedékes a kisajátítási határozatban meghatározott kártalanítás teljes összegű kifizetése is.
A veszélyes üzemek villamosenergia- és földgáz ellátásával kapcsolatos egyes veszélyhelyzeti intézkedésekről szóló 268/2024. (IX. 10.) Korm. rendelet jelenleg hatályos 3. § (6) bekezdése a vételezők felhasználóvá válása kapcsán azt írja elő, hogy a vételezők 2024. október 31-éig kialakítják az elszámolási mérésre alkalmas mérőhelyet.
Tekintettel arra, hogy a legtöbb esetben a mérőhely kialakításának elmaradása a vételezőknek nem felróható, indokolt a mérőhely kialakítására előírt határidő törvényben történő további, 2025. augusztus 1-ig napjáig történő meghosszabbítása.
A törvény a MEHIB Zrt. által nyújtható biztosítások és viszontbiztosítások körét bővíti az egyéb kárbiztosításokkal (például vagyonbiztosítás, felelősségbiztosítás), továbbá a 3. § (2) bekezdésében meghatározott biztosítási célok közé beépíti a Magyarország ellátásbiztonságához kapcsolódó ügyleteket.
A törvény továbbá rögzíti, hogy a Magyarország ellátásbiztonságához kapcsolódó biztosításokat, illetve viszontbiztosításokat is állami készfizető kezességvállalás biztosítja, valamint a fentiekhez kapcsolódó egyéb szövegpontosítást, illetve kiegészítést tartalmaz.
Az ukrajnai válsággal összefüggő egyes, az egészségügyi ellátást érintő adatkezelési kérdésekről szóló 171/2022. (IV. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 171/2022. Korm. rendelet) alapján a menekülőnek minősített személyek részére az adataik rögzítése és ezáltal történő megismerése céljából az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér működtetője technikai azonosítót hozott létre, amelyben a menekültügyi státuszt igazoló okmány alapján kerültek rögzítésre. A technikai azonosítóval a veszélyhelyzet megszűnését követően is biztosítható ezen személyek egészségügyi ellátásából eredő adatainak további megismerése és jogszerű kezelése, illetve amennyiben a személy későbbiekben biztosítási jogviszonyt és így Társadalombiztosítási Azonosító Jelet (a továbbiakban: TAJ szám) szerzett, úgy a technikai azonosító és a TAJ szám összekötésével a korábbi és a további ellátások adatainak megismerése és összekapcsolása.
A fentiek alapján a 171/2022. Korm. rendeletben meghatározott technikai azonosító fenntartása és az abban tárolt adatok kezelése továbbra is szükséges az egészségügyi adatok folytonosságának biztosítása érdekében.
Az 1/2024. Korm. rendelet 2024 januári elfogadása óta eltelt időszak tapasztalatai alapján az intézkedés beváltotta a hozzá fűzött reményeket, ezért indokolt ezeket a szabályokat a veszélyhelyzet megszűnését követően is fenntartani.
A kiszereléscsökkentés kapcsán bevezetett, a kereskedőt, a gyártót, valamint a termék első magyarországi forgalomba hozóját és a nagykereskedőt terhelő tájékoztatási kötelezettségek betartásának az ellenőrzése és szankcionálása továbbra is a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe tartozik. A veszélyhelyzet idején bevezetett, a kiszabható bírság mértékére vonatkozó előírásokat - érdemben változatlanul - a fogyasztóvédelmi törvény fogja tartalmazni.
A törvény célja, hogy egyértelművé tegye: ha jogszabály másként nem rendelkezik, a közterület-felügyelő jogosult a közterületen szabálytalanul elhelyezett jármű eltávolítására, amennyiben az a közúti forgalom vagy a közbiztonság szempontjából veszélyt jelent. E rendelkezés megerősíti a közterület-felügyelet mozgásterét olyan esetekben, amikor a gyors és hatékony beavatkozás szükséges az élet- és vagyonbiztonság megóvása érdekében.
A 139. § keretében beiktatásra kerülő 20/A. § megalkotását a közrend fenntartásának speciális igényei indokolják azon településeken, ahol a határon átnyúló bűncselekmények - különösen az embercsempészet - elleni fellépés hatékonyabb intézményi megoldásokat tesz szükségessé. A rendelkezés lehetővé teszi a Kormány számára, hogy rendeletben kijelölt településeken külön hatósági eljárási rendet alkalmazzon, amelyben a feladatokat a kijelölt kormányhivatal látja el kizárólagos illetékességgel (a továbbiakban: hatóság).
A szabályozás rendezi a jellemzően hatósági jelzéssel nem rendelkező, elhagyott vagy feltételezhetően bűncselekményhez köthető járművek problémáját, amelyek gyakran nemcsak közterületeken, hanem el nem kerített magánterületeken is megjelennek. Az ilyen járművek jogszerű eltávolítása eddig joghézagba ütközött. Az új szabályozás egyértelművé teszi, hogy ezek a területek a jogértelmezés szempontjából közterületnek minősülnek, így a hatóság eljárása ezen területekre is kiterjed.
A hatóság számára előírt értesítési kötelezettség, a négy napos türelmi idő, valamint a jármű azonosításának biztosítása (alváz- és motorszám felkutatása) megfelelő garanciát nyújt az érintettek jogainak védelmére. Ugyanakkor a három hónapos birtokbavételi határidő és a kilenc hónapos jelentkezési időtartam egyértelmű kereteket biztosítanak a járművek elszállítása és hasznosítása vonatkozásában, figyelemmel a közterületek tehermentesítésének és a közbiztonsági szempontoknak az elsődlegességére.
A költségviselésre vonatkozó rendelkezések [(11) és (12) bekezdés] jogbiztonsági szempontból különösen jelentősek, mivel lehetőséget biztosítanak arra, hogy az elszállítás és tárolás költségeit ne szükségképpen az üzembentartó, hanem - igazolt esetben - a jármű tényleges használója viselje. Az eredeti teljes bizonyító erejű magánokirat követelménye biztosítja, hogy csak valós és hitelt érdemlő jognyilatkozat alapján kerülhessen sor a költségátterhelésre.
A kereskedő továbbra is köteles a termék kereskedő általi, üzletben vagy bevásárlóközpontban történő forgalmazásának megkezdésétől számított 2 hónapig az érintett termék kapcsán feltüntetni a kiszerelés változására utaló figyelemfelhívó tájékoztatást, ha egy adott termék esetén, a 2020. január 1. és 2023. július 1. között a gyártó által gyártottakhoz képest új, kisebb kiszerelési egység kerül forgalomba hozatalra. Ezt az előírást kell alkalmazni abban az esetben is, ha az érintett termék forgalomba hozatalára 2023. július 1. és 2024. február 1. között került sor, és a terméket a kereskedő továbbra is forgalmazza.
Az előírt figyelemfelhívó tájékoztatás tartalmát és formáját a jövőben is miniszteri rendelet határozza meg.
A Büntető Törvénykönyvet érintő módosítás kiterjeszti az embercsempészetre a szabadságvesztés végrehajtása felfüggesztésének speciális esetkörét, miszerint határzár tiltott átlépése (352/A. §), a határzár megrongálása (352/B. §), a határzárral kapcsolatos építési munka akadályozása (352/C. §), esetén az öt évet meg nem haladó szabadságvesztés végrehajtása próbaidőre felfüggeszthető. Az embercsempészet esetén is kötelező - a törvényben meghatározott kivételekkel - a kiutasítás elrendelése. A felfüggesztés próbaidejének tartama ez esetekben két évtől tíz évig terjedhet, de nem lehet rövidebb a kiszabott kiutasítás tartamánál. Ez a jogintézmény megfelelő visszatartó erővel bír, hiszen újabb bűncselekmény elkövetése vagy a Magyarországra történő visszatérési tilalom megszegése esetén az elítélttel szemben a szabadságvesztés végrehajtását rendeli el a bíróság.
A Be. 836/A-B. §-ok bevezetésével a feltételes ügyészi felfüggesztés speciális esete jön létre, amely hasonló vonásokat mutat a büntethetőséget megszüntető egyéb okkal összefüggő feltételes ügyészi felfüggesztéssel (Be. 417. §).
Az új esetkör feltételrendszerét illetően is irányadó - szemben a Be. 416. §-ában szereplő általános feltételes ügyészi felfüggesztéssel -, hogy nem a gyanúsított magatartásában bekövetkező általános változásokat szükséges mérlegelni, és az intézmény nem is ezekre irányul, hanem célzottan a gyanúsított büntethetőségének a megszűnését eredményező ok kiváltását, jelen esetben a Be. 836/B. §-nak megfelelő távozását és távolmaradását.
A törvény alapján a Be. 836/B. § (1) bekezdése tartalmazza a büntethetőség megszűnésének a feltételeit, biztosítva, hogy az eljárás kizárólag akkor szűnjön meg, ha a gyanúsított valóban távozik Magyarországról és távol is marad. A megszüntető ok alóli kivételek tekintetében külön kiemelést érdemel, hogy a feltételes ügyészi felfüggesztés konszenzuális jellegéből fakadóan a határozattal szembeni jogorvoslat esetén folytatni kell az eljárást, továbbá akkor is, ha a gyanúsított akár visszatérés nélkül is Magyarország joghatóságába tartozó bűncselekményt követne el.
Az egyes büntetés-végrehajtást érintő rendelkezések eltérő alkalmazásáról szóló 3/2023. (I. 12.) Korm. rendelet 15. §-a szerinti felhatalmazás alapján kiadott, a veszélyhelyzet ideje alatt egyes büntetés-végrehajtási szabályok eltérő alkalmazásáról szóló 6/2023. (II. 21.) BM rendelet vezette be a szabadságvesztés végrehajtása körében az otthonápolási őrizet jogintézményét. A jogintézmény a bevezetése óta eltelt időszak tapasztalatai alapján betölti célját, ezért célszerű annak kisebb pontosításokkal történő átvétele a rendes jogrendi szabályozásba.
A törvény pontosítja az otthonápolási őrizet elrendelhetőségét megalapozó feltételeket, miszerint az elrendelésre akkor kerülhet sor, ha az elítélt súlyos, prognosztizálhatóan visszafordíthatatlan krónikus betegségben szenved, az alapvető szükségleteinek kielégítésére önállóan képtelen, mindennapi életvitelében folyamatos segítségre, ápolásra szorul, és van olyan személy, aki írásban tett nyilatkozatban vállalja a gondozását, továbbá nem áll fenn esetében kizáró ok.
A törvény átveszi a jelenlegi szabályozásban meghatározott két kizáró okot, miszerint az otthonápolás őrizet nem alkalmazható, ha az elítélt erőszakos többszörös visszaeső vagy életfogytig tartó szabadságvesztést tölt.
A 6/2023. (II. 21.) BM rendelet 2. §-a kizárólag gondatlan bűncselekmény miatt elítéltek esetében teszi lehetővé a reintegrációs őrizetben letölthető tartamnak a megnövelését, legfeljebb a kiszabott szabadságvesztés időtartamának felére. A törvény a reintegrációs őrizetben tölthető idő megemelésével kedvezőbb lehetőséget biztosít a visszailleszkedésre, oly módon, hogy az általános büntetési célok érvényesülését sem veszélyezteti, hiszen ezen elítélti kör személyében nem jelent komoly veszélyt a társadalomra.
Az egyes egyetemes szolgáltatási árszabások meghatározásáról szóló 259/2022. (VII. 21.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 259/2022. Korm. rendelet) 2. § (1) bekezdésében, valamint a veszélyhelyzet ideje alatt az egyetemes szolgáltatásra jogosultak körének meghatározásáról szóló 217/2022. (VI. 17.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 217/2022. Korm. rendelet) 2. § (1) bekezdésében foglaltak szerint módosítja a Vet.-et.
A kedvezményes sávhatárok a rezsivédelem vívmányainak fenntartását biztosítják.
A veszélyhelyzet idején a villamosenergia-ellátás folyamatos biztosítása érdekében szükséges villamosenergiatermelő kijelöléséről szóló 754/2021. (XII. 22.) Korm. rendelet kivezetése, valamint a rendszerbiztonsági szolgáltatót kijelölő új kormányrendelet miatt szükséges értelmező rendelkezések beépítése.
A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény veszélyhelyzet idején történő eltérő alkalmazásáról szóló 382/2023. (VIII. 14.) Korm. rendelet kivezetése, valamint az új kormányrendelet (az úgynevezett METÁROLÓ pályázat) miatt szükséges értelmező rendelkezések beépítése.
A rezsicsökkentés fenntartását biztosító, valamint az egyetemes szolgáltatás igénybevételének feltételeit pontosító rendelkezések.
A rezsivédelmi szolgáltatás egyetemes szolgáltatás keretében történő elhelyezését előíró rendelkezések.
Kiegészítések a rezsivédelem vívmányainak megőrzése érdekében. A kedvezményes lakossági és mikrovállalkozási sávhatárok és a versenypiaci ár meghatározására vonatkozó előírások kivezetése.
Az ár meghatározása és az árszabások jóváhagyása a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal feladata.
(1) a Kormány rendeletben szabályozhassa
- az egyetemes szolgáltatás és a rezsivédelmi szolgáltatás részletszabályait,
- a megújuló energiaforrásból nyert villamos energia felhasználását elősegítő kötelező átvételi,
- rendszer és a prémium típusú támogatási rendszer mellett a villamosenergia-tárolók bevételkompenzációjának részletes szabályait,
- a fogyatékossággal élő fogyasztók gyógyászati eszközei energiafogyasztásának többletkedvezményeit,
- a megújuló energiához kapcsolódó villamosenergia-tárolók bevételkompenzációja finanszírozásának részletszabályait;
(2) a miniszter rendeletben szabályozhassa
- az egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó árszabályozás kereteit, árszabásokat, kedvezményezetti kört,
- az egyetemes szolgáltatás az egyetemes szolgáltató részére járó ellentételezés kiszámításának módszertanát és a különbözeti összeg felhasználásának részletes szabályait,
- a megújuló energiaforrásokból és a hulladékból nyert energiával termelt villamos energia működési támogatásának, valamint a villamosenergia-tárolók bevételkompenzációjának a finanszírozásához szükséges pénzeszköz mértékének megállapítási módjára és megfizetésére vonatkozó részletes szabályokat;
(3) a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnöke rendeletben szabályozhassa
- a villamosenergia-tárolók bevételkompenzációja tekintetében a bevételkompenzáció kiszámításának részletszabályait, a bevételkompenzáció meghatározásához szükséges referencia nettó bevétel kiszámításának módját és az annak felülvizsgálatához kapcsolódó szabályokat, a bevételkompenzáció alkalmazásának feltételeire és elszámolására, valamint a bevételkompenzációra jogosult adatszolgáltatási kötelezettségének adattartalmára, teljesítésére és egyéb részleteire vonatkozó szabályokat,
- a lakossági piaci árat és annak áralkalmazási feltételeit.
A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 526/2022. (XII. 16.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 526/2022. Korm. rendelet) kivezetése a Vet.-be annak érdekében, hogy a veszélyhelyzetben megalkotott - és 2025. év során is módosult - előírások továbbra is alkalmazhatóak legyenek a 2022. és 2023. évi közzétételi eljárás során hálózati csatlakozási joghoz jutott beruházók esetében és a folyamatban lévő ügyekben.
Átmeneti rendelkezés megalkotása annak érdekében, hogy a felhatalmazás szerinti MEKH rendelet megalkotásáig a 2025. július 31-én alkalmazandó lakossági piaci árat lehessen alkalmazni.
- az egyetemes szolgáltatás részletes szabályait, ezen belül a szolgáltatási terület és a legkisebb területi egység meghatározására, az egyetemes szolgáltatást igénybe vevő felhasználók garantált ellátásához szükséges források és tárolóban elhelyezett földgázkészlet mértékére és biztosítására, a nagycsaládosokat megillető kedvezményre vonatkozó rendelkezéseket, ideértve a miniszteri rendeletben meghatározott kedvezményes lakossági sávhatáron felül biztosított kedvezményes árú földgázmennyiséget, egyetemes szolgáltatás jogszerű igénybevételének ellenőrzését biztosító rendelkezéseket, az egyetemes szolgáltatást jogosulatlanul igénybe vevő felhasználóval szemben alkalmazandó jogkövetkezményeket, valamint a rezsivédelmi szolgáltatás részletszabályait,
- a 107. § (4) bekezdése alapján meghatározott kedvezményes lakossági sávhatárra való jogosultság igazolásának eljárási szabályait, az eljáró hatóságot, az egyetemes szolgáltató részére biztosított jogorvoslati lehetőségeket.
- a kedvezményes lakossági sávhatárt a 35. § (2) bekezdését kivéve, a kedvezményes mikrovállalkozói sávhatárt, a kedvezményes lakossági sávhatárig és a kedvezményes mikrovállalkozói sávhatárig az egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódóan az árakat, a kedvezményes lakossági sávhatárra és többletmennyiségre vonatkozó egyedi szabályokat, az áralkalmazási feltételeket, az árszabályozás kereteit, a 107. § (4) bekezdése alapján meghatározott kedvezményes lakossági sávhatár jogszerű igénybevételének ellenőrzési folyamatát, jogosulatlanul igénybevétel esetén alkalmazandó jogkövetkezményeket,
- a felajánlás részletszabályait, a felajánlott földgázforrás árát, az igénybevételre jogosultak körét, a földgázforrás átadására vonatkozó rugalmassági szabályokat; a felajánlás keretében, a 141/A. § és a 141/J. § szerinti szerződések alapján értékesített földgázforrás mennyiségét és árát, valamint az ezen földgázforrásokhoz kapcsolódóan a rendszerhasználati és mobilgáz-finanszírozási költségek indokolt értékeihez képest megképződő többlet, vagy veszteség elszámolásának szabályait; a 141/A. §-ban és a 141/J. §-ban foglaltak megsértése, valamint a rendeletben meghatározott mennyiségtől való eltérés esetén alkalmazandó jogkövetkezményeket; a kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási hozzájárulás és a kiegyenlítő hozzájárulás mértékét.
b) pont: A 41. § (1) bekezdésében foglalt, a tevékenység megkezdésének bejelentésére vonatkozó határidő módosítását a bürokráciacsökkentés indokolja. A bejelentéshez további erdészeti vagy természetvédelmi engedélyezési eljárás nem kapcsolódik. Az eljáráshoz 14 napot azonban indokolt biztosítani, tekintettel arra, hogy az erdőtervben szerzett jog szerinti tevékenységet az Evt. előírása szerint több esetben az erdészeti hatóságnak feltételhez kell kötnie (így kiemelten az erdőfelújítási biztosíték előírásának eseteit), és az erről szóló közlésének célszerűen meg kell érkeznie az erdőgazdálkodóhoz a fakitermelés megkezdése előtt.
a) országos nemzetiségi önkormányzat tekintetében áll fenn, akkor a nemzetiségi önkormányzat egyetértési nyilatkozata elmaradása esetén azt megadottnak kell tekinteni,
b) helyi nemzetiségi önkormányzat tekintetében áll fenn, akkor helyette az országos nemzetiségi önkormányzat jár el.
A törvény ennek megfelelően biztosítja, hogy amennyiben valamely nemzetiségi önkormányzat működésének ellehetetlenülése esetén is biztosítva legyen a nemzetiségek képviselete, ugyanakkor a gyermekek jogainak érvényesülése miatt az országos jelentőségű ügyek is haladjanak.
A törvény a fentieken túl technikai pontosítást tartalmaz.
Erre figyelemmel a veszélyeztetettség fennállása során a köznevelési intézmény nemzetiségi jellegének fennmaradása, illetve a köznevelési intézmény megszűnésének elkerülése érdekében az állam veszi át a fenntartói jogokat.
A törvény az ideiglenes védelemre jogosult tanulók oktatásához, illetve a tanárbéremelésre vonatkozó kormányrendelethez szükséges felhatalmazó rendelkezéseket is tartalmaz.
A törvény továbbá átmeneti rendelkezéseket állapít meg az új szabályokhoz.
A 8. § új (1a) bekezdése rögzíti, hogy az ellátásért felelős jóváhagyásával az állami beruházásokért felelős miniszter, költségvetési szerv, valamint a beruházó is jogosult lehet víziközmű létrehozására irányuló beruházás megvalósítására. A rendelkezés különösen az állami beruházásokhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések (például közút-, vasút- vagy iparterület-fejlesztések) esetén biztosítja azt, hogy az ilyen beruházásokhoz szükséges víziközmű-rendszeri elemek - pl. bekötővezetékek, gerincvezetékek, szennyvíztisztító kapacitások - a beruházás részeként megépíthetők legyenek, akkor is, ha az adott beruházás nem az ellátásért felelős által valósul meg.
A megállapodás alapján történő megvalósítás lehetővé teszi, hogy az adott beruházó az érintett víziközmű elemeket vagy azok rendszerét az állam javára biztosítsa, így az állami vagy önkormányzati vagyongyarapodás a beruházással egyidejűleg megvalósulhat, miközben a közfeladat ellátásához szükséges műszaki háttér is létrejön.
A 8. § új (1b) bekezdése rendelkezik arról, hogy ezekre az alternatív módon megvalósított víziközmű-beruházásokra a víziközmű-fejlesztésre vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni. Emellett a bekezdés egyértelművé teszi, hogy az ilyen beruházások esetén a tulajdonjog - a víziközmű üzembe helyezésének időpontjában - automatikusan átszáll az ellátásért felelősre (tipikusan önkormányzatra vagy államra), biztosítva a tulajdonosi és üzemeltetői felelősség jogszerű rendezését, valamint az üzemeltetés hosszú távú fenntarthatóságát.
A törvény lehetővé teszi, hogy az üzemeltető a kibocsátási egységek kiosztására akkor is jogosult legyen, ha a kibocsátási egységek visszaadására irányuló kötelezettségének határidőre részben vagy egészben nem tesz eleget. Az így kiosztott kibocsátási egységekkel azonban nem rendelkezik szabadon, köteles azt a fennálló, kibocsátási egységek visszaadására irányuló kötelezettségének teljesítésére felhasználni.
A természetes személy bérlőket érintő garanciális rendelkezéssel történő kiegészítés, mely tekintetbe veszi a műszakilag megosztott, önálló lakások számát illetve azok külön mérőórával való ellátottságát is.
A törvény a politikai szolgálati jogviszonyt és a kormányzati szolgálati jogviszonyt érintő egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 185/2022. (V. 26.) Korm. rendelet tartalmának törvényi szintre emelése érdekében rendelkezik arról, hogy nem kell a kormánytisztviselőnek a végkielégítést visszafizetni, ha az új jogviszony annak érdekében jön létre, hogy az érintett személy népszámlálással kapcsolatos feladatok ellátásában számlálóbiztosként vegyen részt.
Továbbá a törvény a Kormány által kijelölt szervet hatalmazza fel arra, hogy ellenőrizze a kormánytisztviselők végkielégítésének visszafizetésére vonatkozó szabályok végrehajtását.
A törvény a politikai szolgálati jogviszonyt és a kormányzati szolgálati jogviszonyt érintő egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 185/2022. (V. 26.) Korm. rendelet közigazgatási államtitkárokra, helyettes államtitkárokra és a főispánokra vonatkozó rendelkezéseivel egészíti ki a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvényt. Ennek keretében a törvény a Kormány által kijelölt szervet hatalmazza fel arra, hogy ellenőrizze az érintett vezetőket egy újabb állami foglalkoztatási jogviszony létesítése esetén terhelő visszafizetési kötelezettség teljesítését.
A 243. § a Méptv. módosításával a Méptv. XIV. fejezetében foglaltakhoz kapcsolódóan tartalmaz rendelkezéseket az építésgazdasági feladatellátás és intézkedések körében. A törvényjavaslat a nemzetgazdasági céloknak megfelelően a stratégiai jelentőségű építési anyagokra szűkíti az építésgazdaságért felelős miniszter hatáskörét az elővásárlás vonatkozásában.
A törvény a stratégiai jelentőségű építési anyagok kivitelének azon feltételeit tartalmazza, amelyek biztosítják ezen anyagok Magyarországon történő folyamatos hozzáférhetőségét, az állami ellátásbiztonságért szükséges beavatkozás lehetőségét. Az építési alapanyagok körének megállapítását a Kormány rendeletében állapítja meg.
A törvény 244. §-a meghatározza a stratégiai jelentőségű építési anyagok kivitelének bejelentésére vonatkozó adminisztratív lépéseket is. Tartalmazza a bejelentéshez szükséges adatok és dokumentumok részletes tudnivalóit. Kiemelendő, hogy az eljárás a bejelentő részére díj- és költségmentes.
A törvény a stratégiai jelentőségű építési anyagok kivitelének bejelentését követő ügymenet leírását is tartalmazza, annak érdekében, hogy mind az állam, mind a gyártók rendezett jogszabályi környezetben végezzék tevékenységüket.
Az eljárás egyszerűsítése érdekében a településterv egyeztető tárgyalása elektronikusan is lefolytatható.
A szakkérdés vizsgálatára azért sincs szükség, mert az üvegvisszaváltó automaták elhelyezése során nem történik olyan mértékű bővítés, amely külön szakkérdés vizsgálatot tenne szükségessé és az általános építésügyi hatósági eljárás keretében pedig biztosított a környezetvédelmi hatósági kontroll. Ez a rendelkezés változatlan formában érvényesült veszélyhelyzeti szabályozás formájában, érvényesülése semmilyen problémát nem okozott.
Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 525/2022. (XII. 16.) Korm. rendelet hatályos és a kivezető törvénybe áthelyezendő rendelkezése azt biztosítja, hogy a kötelező visszaváltási díjas DSR rendszer telepítése miatti épületbővítés esetén ne kelljen szakkérdésben megkeresni a 400 m2-t meghaladó bruttó alapterületű kereskedelmi építmények vonatkozásában eljáró Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatalt.
A törvényben hivatkozott "környezetvédelmi, közlekedési és településfejlesztési szakkérdés" tehát a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal által vizsgált szakkérdésre hivatkozik rugalmasan, így az nem önálló környezetvédelmi hatósági eljárást vagy szakkérdés vizsgálatot jelent. Fontos kihangsúlyozni, hogy az általános építésügyi hatósági eljárás keretében, amennyiben az eljárás során felmerül a környezetvédelmi szakkérdés vizsgálata vagy más szakkérdés, akkor az építésügyi hatóság megkeresi az illetékes környezetvédelmi hatóságot, így nem áll elő olyan helyzet, hogy a környezetvédelmi szempontok vizsgálata (vagy más felmerülő szempont) elmaradna.
Mindezeken túl fontos azt is megemlíteni, hogy a DSR visszaváltó rendszer kiemelt környezetvédelmi célok elérését és a védelmi-szint növelését szolgálja, így az elhelyezésük elősegítése és az ezzel kapcsolatos eljárások egyszerűbbé tétele éppen a védelmi-szint növelését és nem csökkenését szolgálja.
Kiemelt beruházás esetén a határidők betartása és a költséghatékonyság érdekében kulcsfontosságú, hogy a kiemelt jelentőségű ügy hatósági eljárási határidői is az engedélyezési eljárás során feltétlenül szükséges határidőhöz igazodjanak. Amennyiben a kiemelt jelentőségű ügyben koordinációs feladatokat ellátó főispán által vezetett kormányhivatal, mint közlekedési hatóság kijelölésére kerül sor, az ügy lényeges tényeinek ismeretében a közútkezelői nyilatkozat kiadása tárgyában a 30 napos határidő alkalmazása a kiemelt beruházás indokolatlan elhúzódását eredményezné. Az eljárási határidő rövidítését szolgálja a beruházás gyors megvalósítása érdekében.
A közcélú kiemelt beruházás esetében a közútkezelői nyilatkozat kiadására kijelölhető a kormányhivatal.
A közcélú kiemelt beruházás esetében a közúti közlekedésről szóló törvény szerinti közútkezelői nyilatkozat kiadására jogosult szervet a Kormány rendeletében jelöli ki.