adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a használatidíj-rendszerben és az útdíjrendszerben ellátott közfeladatok biztosításáról és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2025. évi LVI. törvényhez - Indokolások Tára 2025/54.
Végső előterjesztői indokolás a használatidíj-rendszerben és az útdíjrendszerben ellátott közfeladatok biztosításáról és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2025. évi LVI. törvényhez - Indokolások Tára 2025/54.

- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdésében és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltakra figyelemmel törvényjavaslat esetében a végső előterjesztői indokolás az Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A használatidíj-rendszerben és az útdíjrendszerben ellátott köz...
A használatidíj-rendszerben és az útdíjrendszerben ellátott közfeladatok tekintetében az állami szerepvállalás növelésével e rendszerek még hatékonyabban működhetnek, emellett csökkennek a közreműködő szervezeteknek a végső soron a központi költségvetés terhére kifizetett kiadások.
Az érintett informatikai rendszerek üzemeltetését és fejlesztését kizárólag a közfeladat jogszabályban kijelölt címzettje, azaz az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság, az útdíjszedő, az egyetemes útdíjszolgáltató, illetve az útdíjellenőrzés-támogatási feladatok ellátására kijelölt szervezet, vagy az előbbiek közreműködőjeként költségvetési szerv, vagy közvetve vagy közvetetten állami részesedéssel működő gazdasági társaság végezheti.
A fentiek érdekében elvárás, hogy amennyiben a hazai használatidíj-rendszer és útdíjrendszer működtetése, továbbfejlesztése tárgyában hasznosítható szoftverek felett - ellenérték fizetése nélkül - rendelkezési jog szerzése lehetséges, ezen jogok megszerzése iránt az opciós jog gyakorlására jogosult szervezet intézkedjen.
Az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság viszonteladói a megfelelő minőségű és lefedettségű ellátás érdekében az útdíjszolgáltatási gazdasági társasággal szerződésben álló üzemanyagtöltő állomások és a határátkelőhelyek mellett működő üzletek lehetnek.
Az ellátás-biztonság érdekében jogszabályban végső menedékes bevallási közreműködő kerül kijelölésre, akit szerződéskötési kötelezettség terhel valamennyi úthasználó felé. 2026. január 1-jei hatállyal pedig egyetlen, jogszabályban kijelölt bevallási közreműködő látja el e feladatokat.
Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvény útdíjmentességet biztosít a hatálya alá tartozó muzeális jellegű járművek számára.
A fizetési közreműködőkre vonatkozó részletes szabályok megalkotása miniszteri rendeleti szintre kerül.
A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasztv.) 1. és 2. melléklete állapítja meg azokat az uniós jogi aktusokat, amelyek a Panasztv. szerinti védelem szempontjából relevánsak. A mellékletek követik a bejelentő személyek védelméről szóló, 2019. október 23-i (EU) 2019/1937 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: bejelentővédelmi irányelv) struktúráját. Figyelemmel arra, hogy az (EU) 2024/1226 európai parlamenti és tanácsi irányelv nem módosította a bejelentővédelmi irányelvet, azonban annak a bejelentők védelmére vonatkozó rendelkezéseit alkalmazni rendeli, így a Panasztv. 8. alcíme egészül ki ezen irányelvre vonatkozó utalással. Ezzel a megoldással a bejelentő védelmére vonatkozó, a Panasztv. 8. alcíme szerinti szabályok irányadóak akkor is, ha a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információ az uniós korlátozó intézkedéseknek az (EU) 2024/1226 európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. és 4. cikkében említett megsértésére vonatkozik, vagy a bejelentő e körülmény fennállását alapos okkal feltételezi. Lényeges, hogy a módosítással a védelem szempontjából a Panasztv. valamennyi kapcsolódó rendelkezését alkalmazni kell.