T/12108. számú törvényjavaslat indokolással - a használatidíj-rendszerben és az útdíjrendszerben ellátott közfeladatok biztosításáról és egyes kapcsolódó törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

[1] Az országos közúthálózat üzemeltetése, fenntartása és fejlesztése, a személy- és áruforgalom biztosítása nemzeti érdek, amelyhez az országos közúthálózatot használók úthasználatuk arányában járulnak hozzá.
[2] A használati díjak beszedése, a használati díjak megfizetéséhez kapcsolódó szolgáltatások nyújtása, a használatidíj-ellenőrzés, az útdíjszedés, az útdíjellenőrzés támogatása, valamint az egyetemes útdíjszolgáltatás kiemelt fontosságú közfeladat, amelynek ellátását a használatidíjre...

T/12108. számú törvényjavaslat indokolással - a használatidíj-rendszerben és az útdíjrendszerben ellátott közfeladatok biztosításáról és egyes kapcsolódó törvények módosításáról
2025. évi ... törvény a használatidíj-rendszerben és az útdíjrendszerben ellátott közfeladatok biztosításáról és egyes kapcsolódó törvények módosításáról
[1] Az országos közúthálózat üzemeltetése, fenntartása és fejlesztése, a személy- és áruforgalom biztosítása nemzeti érdek, amelyhez az országos közúthálózatot használók úthasználatuk arányában járulnak hozzá.
[2] A használati díjak beszedése, a használati díjak megfizetéséhez kapcsolódó szolgáltatások nyújtása, a használatidíj-ellenőrzés, az útdíjszedés, az útdíjellenőrzés támogatása, valamint az egyetemes útdíjszolgáltatás kiemelt fontosságú közfeladat, amelynek ellátását a használatidíjrendszer és az útdíjrendszer biztosítja, ezért gondoskodni kell e rendszerek üzemeltetése és fejlesztése átláthatóbb és költséghatékonyabb kereteinek megteremtéséről.
[3] Mindezekre figyelemmel az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK, VALAMINT A HASZNÁLATIDÍJ-RENDSZER ÉS AZ ÚTDÍJRENDSZER ÜZEMELTETÉSE ÉS FEJLESZTÉSE
1. Általános rendelkezések
1. §
E törvény rendelkezéseit kell alkalmazni
a) az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság által a használatidíj-rendszer üzemeltetése és fejlesztése tárgyában kötött szerződésekre, valamint
b) az útdíjszedő, az útdíjellenőrzés-támogatói feladatok ellátására kijelölt szervezet, és az egyetemes útdíjszolgáltató által az útdíjrendszer üzemeltetése és fejlesztése tárgyában kötött szerződésekre.
2. §
E törvény alkalmazásában
1. bevallási közreműködő: az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvényben meghatározott bevallási közreműködő;
2. egyetemes útdíjszolgáltató: az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben egyetemes útdíjszolgáltatóként kijelölt szervezet;
3. fejlesztés: jogszabályi előírás alapján meghatározott üzleti igény kielégítése érdekében informatikai eszköz, szoftver, alkalmazásfejlesztés és az ezekhez kapcsolódó szolgáltatás fejlesztése vagy beszerzése;
4. felhőszolgáltatás: olyan informatikai szolgáltatás, amely önkiszolgáló módon történő hálózati hozzáférést tesz lehetővé igény szerint méretezhető, megosztott fizikai vagy virtuális erőforrások rugalmas készletéhez;
5. használatidíj-rendszer: a közúti közlekedésről szóló törvényben (a továbbiakban: Kkt.) meghatározott használati díjak és pótdíjak beszedését, a megfizetésükhöz kapcsolódó korrekciós szolgáltatásokat, szolgáltatás jellegű feladatokat, valamint a díjellenőrzést lehetővé tévő elektronikus rendszer, hardver- és szoftverelemek összessége;
6. rendszertámogatás: szolgáltatás, amelynek célja a kijelölt szervezet informatikai rendszereinek - ideértve a hardvereszközöket, szoftveralkalmazásokat, hálózati infrastruktúrát és információbiztonsági megoldásokat - működésének fenntartása, optimalizálása, hibajavítása, frissítése, valamint a felhasználók technikai támogatása;
7. útdíjbevallás: az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvényben meghatározott útdíjbevallás;
8. útdíjellenőrzés-támogatói feladatok ellátására kijelölt szervezet: az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben az útdíjellenőrzés-támogatói feladatok ellátására kijelölt szervezet;
9. útdíjrendszer: az útdíjbevallást, az útdíj kivetését, beszedését, az útdíj megfizetése és az útdíjköteles elemi útszakaszok jogszerű használata ellenőrzésének támogatását lehetővé tévő elektronikus rendszer, hardver- és szoftverelemek összessége, ideértve az útdíjrendszernek a bevallási közreműködő igénybevételével szolgáltatott útdíjbevallással és az útdíjbevallásnak az útdíjköteles elemi útszakaszokhoz történő hozzárendelésével, valamint az útdíjrendszernek a Kkt.-ban meghatározott Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszerrel összefüggő hardver- és szoftverelemeit is;
10. útdíjszedő: az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben kijelölt útdíjszedő;
11. útdíjszolgáltatási gazdasági társaság: az egyes szervezeteknek a közlekedési infrastruktúra fejlesztési feladataival összefüggő kijelöléséről szóló kormányrendeletben kijelölt útdíjszolgáltatási gazdasági társaság;
12. üzemeltetés: informatikai eszköz, szoftver, alkalmazás előírásoknak megfelelő, biztonságos, és rendeltetésszerű működtetése, ideértve a változáskezelési feladatok ellátását is.
2. A használatidíj-rendszer és az útdíjrendszer üzemeltetése és fejlesztése
3. §
(1) A használatidíj-rendszer és az útdíjrendszer üzemeltetése és fejlesztése az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság, az útdíjszedő, az útdíjellenőrzés-támogatói feladatok ellátására kijelölt szervezet, és az egyetemes útdíjszolgáltató (a továbbiakban együtt: kijelölt szervezet) által végzett közfeladat, amelynek ellátására a kijelölt szervezet a közlekedésért felelős miniszter által rendeletben kijelölt közreműködőt (a továbbiakban: közreműködő) vehet igénybe.
(2) Közreműködőként az államháztartásról szóló törvény szerinti költségvetési szerv, vagy olyan gazdálkodó szervezet jelölhető ki, amelyben az állam közvetlen vagy a nemzeti vagyonról szóló törvényben meghatározott közvetett társasági részesedéssel rendelkezik.
4. §
(1) A rendszertámogatást szolgáltatási szerződés keretében meghatározott válaszidőkkel, konkrét felelősségi körökkel és titoktartási kötelezettség mellett kell ellátni.
(2) A kijelölt szervezetek a használatidíj-rendszer vagy az útdíjrendszer rendszertámogatására irányuló olyan szerződést, amelynek ellenértéke az e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározott értékhatárt eléri, a közlekedésért felelős miniszter előzetes jóváhagyásával köthetnek.
5. §
(1) A használatidíj-rendszerben és az útdíjrendszerben olyan szoftverelemek alkalmazhatóak, amelyek vagyoni jogai az államot illetik meg.
(2) A használatidíj-rendszer és az útdíjrendszer üzemeltetéséhez felhőszolgáltatás nem vehető igénybe.
(3) Ha szerződés erre feljogosítja, a kijelölt szervezet megteszi a szükséges intézkedéseket a kijelölt szervezetet szerződés alapján megillető, szerzői jogi védelem alá eső szoftverek felhasználói jogának ellenérték fizetését nem igénylő megszerzése iránt.
II. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
3. Felhatalmazó rendelkezések
6. §
(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a 4. § szerinti értékhatárt és a közlekedésért felelős miniszter általi jóváhagyás rendjét rendeletben állapítsa meg.
(2) Felhatalmazást kap a közlekedésért felelős miniszter, hogy a közreműködőt rendeletben kijelölje.
4. Hatálybaléptető rendelkezések
7. §
(1) Ez a törvény - a (2)-(5) bekezdésben foglalt kivétellel - 2025. július 1-jén lép hatályba.
(2) A 10. § (7) bekezdése az e törvény kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.
(3) A 11. § 2025. augusztus 1-jén lép hatályba.
(4) A 9. § c) pontja, a 10. § (4) és (9) bekezdése, a 12. § (3), (4), (6), (7), (8), (11), (13), (16) bekezdése, valamint a 13-15. § 2025. szeptember 1-jén lép hatályba.
(5) A 4. §, az 5. § (1) és (2) bekezdése, a 6. §, a 9. § a) pontja, a 10. § (2), (3), (5) és (8) bekezdése, a 12. § (1), (2), (5), (9), (10), (12), (14), (17) bekezdése valamint a (18) bekezdés a) és b) pontja 2026. január 1-jén lép hatályba.
5. Átmeneti rendelkezések
8. §
(1) A 3. § (2) bekezdését a kijelölt szervezet által a használatidíj-rendszer vagy az útdíjrendszer üzemeltetésének ellátására igénybe vett közreműködő tekintetében - az (5) bekezdésben foglalt kivétellel - 2026. január 1-től kell alkalmazni.
(2) Az e törvény hatálybalépését megelőzően a kijelölt szervezet által megkötött, olyan, a használatidíj-rendszer vagy az útdíjrendszer üzemeltetésére irányuló szerződés, illetve több különböző szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés üzemeltetésre irányuló része, amely vonatkozásában a szerződő fél nem felel meg az ebben a törvényben foglalt közreműködőre vonatkozó követelményeknek, e törvény erejénél fogva, 2025. december 31-én megszűnik.
(3) Az e törvény hatálybalépését megelőzően a kijelölt szervezet által megkötött, olyan, a használatidíj-rendszer vagy az útdíjrendszer fejlesztésére irányuló szerződés, illetve több különböző szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés fejlesztésre irányuló része, amely vonatkozásában a szerződő fél nem felel meg az ebben a törvényben foglalt közreműködőre vonatkozó követelményeknek, e törvény erejénél fogva, 2025. július 1-jén megszűnik.
(4) A (2) és (3) bekezdésben meghatározott szerződés vagy szerződésrész megszűnésétől számított hatvan napon belül a szerződő felek egymással elszámolnak, különösen abban a tekintetben, hogy a szerződés vagy szerződésrész megszűnéséig szerződésszerűen teljesített szolgáltatás ellenértéke a szerződő felet megilleti.
(5) Az (1) és (2) bekezdéstől eltérően, az e törvény hatálybalépését megelőzően a kijelölt szervezet által megkötött, olyan, a használatidíj-rendszer vagy az útdíjrendszer üzemeltetésére irányuló szerződés, illetve több különböző szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés üzemeltetésre irányuló része, amely vonatkozásában a szerződő fél nem felel meg az ebben a törvényben foglalt közreműködőre vonatkozó követelményeknek, és a szerződés szerinti üzemeltetési szolgáltatás teljesítése 2025. július 1-jén még nem kezdődött meg, a szerződés e törvény erejénél fogva, 2025. július 1-jén megszűnik.
(6) Az (1), (2) és (5) bekezdéstől eltérően, az e törvény hatálybalépését megelőzően a kijelölt szervezet által megkötött, olyan, a használatidíj-rendszer vagy az útdíjrendszer üzemeltetésére irányuló szerződés, illetve több különböző szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés üzemeltetésre irányuló része, amely vonatkozásában a szerződő fél nem felel meg az ebben a törvényben foglalt közreműködőre vonatkozó követelményeknek, és a szerződés vagy szerződésrész 2025. december 31-e előtt megszűnne, a szerződés vagy szerződésrész - közös megegyezéssel - legfeljebb 2025. december 31-ig meghosszabbítható azzal, hogy az e törvény erejénél fogva, 2025. december 31-én megszűnik.
(7) Az üzemanyagtöltőállomásnak nem minősülő viszonteladóknak az útdíjszolgáltatási gazdasági társasággal kötött viszonteladói megállapodása e törvény erejénél fogva 2025. augusztus 31-én megszűnik.
6. Az Európai Unió jogának való megfelelés
9. §
E törvény
a) 10. § (2)-(3) bekezdése az Unión belüli elektronikus útdíjszedési rendszerek átjárhatóságáról és az útdíjfizetés elmulasztásával kapcsolatos információk határokon átnyúló cseréjének elősegítéséről szóló, 2019. március 19-i (EU) 2019/520 európai parlamenti és tanácsi irányelv 23-25. cikkének,
b) 13. §-a és 15. §-a az uniós korlátozó intézkedések megsértése bűncselekményi tényállásainak és szankcióinak meghatározásáról és az (EU) 2018/1673 irányelv módosításáról szóló, 2024. április 24-i (EU) 2024/1226 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
c) 14. §-a a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek
való megfelelést szolgálja.
7. Módosító rendelkezések
10. §
(1) A Kkt. 33/A. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A használatidíj-rendszer üzemeltetése, működtetése és fejlesztése közfeladat, amelyet az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság lát el. E feladatai ellátása tekintetében az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság jogosult a közúti közlekedési nyilvántartás adataihoz a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló törvényben foglaltak szerint hozzáférni. Ennek végrehajtása érdekében az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság által ellátott közfeladatok biztosítására vonatkozó szerződés megkötésével kapcsolatos feladatokat az útdíjfizetési-szolgáltatásért felelős miniszter látja el."
(2) A Kkt. 33/A. § (6a) és (6b) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(6a) Ha az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság más, jogszabályban meghatározott feladatokat is ellát, akkor az útdíjszolgáltatási gazdasági társasági feladatait e gazdasági társaság különálló szervezeti egysége útján végzi. A különálló szervezeti egység vezetője felett a szervezet ügyvezető szervének elnöke gyakorolja az utasítási jogot. A különálló szervezeti egység az útdíjszolgáltatási tevékenység ellátása érdekében a jogszabályban kijelölt szervezetétől független műszaki, gazdasági, jogi, személyzeti, beszerzési és ügyfélszolgálati szervezetet működtet. E szervezeti egység az útdíjszolgáltatási gazdasági társasági tevékenységével kapcsolatos ügyekben önálló jogképességgel és ügyfélképességgel rendelkezik, képviseletét ezekben az ügyekben a különálló szervezeti egység vezetője látja el.
(6b) Ha az útdíjszolgáltatási gazdasági társasági feladatok, és az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvény szerinti útdíjszedői, útdíjellenőrzés-támogatói, illetve egyetemes útdíjszolgáltatói feladatok ellátására ugyanaz a szervezet került kijelölésre, akkor e feladatokat a (6a) bekezdésben meghatározott szervezeti egység együttesen látja el."
(3) A Kkt. 33/A. §-a a következő (6c) és (6d) bekezdéssel egészül ki:
"(6c) Ha az (1) bekezdésben meghatározott használati díj megfizetésének elmulasztása miatt kiszabott pótdíj az Európai Unió más tagállamában nyilvántartott jármű tekintetében áll fenn, az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság az érintett jármű üzembentartója, ennek hiányában tulajdonosa azonosító adatainak megállapítása céljából a jogszabályban kijelölt nemzeti kapcsolattartó ponton keresztül a jármű teljes forgalmi rendszámának, a használatidíj-fizetés elmulasztásával összefüggő adatoknak, továbbá a mulasztás időpontjának megadásával automatizált keresést kezdeményezhet a jármű nyilvántartásba vétele szerinti tagállam nemzeti gépjármű-nyilvántartási adatállományában.
(6d) A (6c) bekezdésben meghatározott automatizált keresés eredményeképpen ismertté vált üzembentartót, ennek hiányában tulajdonost az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság vagy annak a 33/B. § (4a) bekezdésében meghatározott megbízottja az e törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendeletben meghatározott formanyomtatvány alkalmazásával tájékoztatja a használatidíj-fizetés elmulasztása miatt kiszabott pótdíj érvényesítése érdekében indított eljárásról."
(4) A Kkt. 33/A. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) Az (1) bekezdésben meghatározott használati jogosultság az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság saját, vagy az útdíjszolgáltatási gazdasági társasággal megállapodást kötött üzemanyagtöltő állomások, és az útdíjszolgáltatási gazdasági társasággal megállapodást kötött, a határátkelőhelyektől legfeljebb 5000 méter távolságban működő, a kereskedelemről szóló törvény szerinti üzletek (a továbbiakban együtt: viszonteladók) értékesítésében váltható meg."
(5) A Kkt. 47. § 38. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A törvény alkalmazásában:)
"38. használati díjból származó bevétel: a használati díjakból, pótdíjakból, valamint egyéb eljárási jellegű díjakból származó valamennyi bevétel;"
(6) A Kkt. 47. §-a a következő 43. ponttal egészül ki:
(A törvény alkalmazásában:)
"43. használatidíj-rendszer: a 33/A. § (1) bekezdésében meghatározott használati díjak és pótdíjak beszedését, a megfizetésükhöz kapcsolódó korrekciós szolgáltatásokat, szolgáltatás jellegű feladatokat, valamint a díjellenőrzést lehetővé tévő rendszer."
(7) A Kkt. 21. § (2) bekezdés a) pontjában az "a)-c) és e)-h)" szövegrész helyébe az "a)-c), e)-h) és j)" szöveg lép.
(8) A Kkt. 48. § (3) bekezdés t) pontjában a "(6b)" szövegrész helyébe a "(6d)" szöveg lép.
(9) Hatályát veszti a Kkt. 48. § (3) bekezdés s) pontja.
11. §
A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 141. §-a a következő (10)-(12) bekezdéssel egészül ki:
"(10) A 142. § (1) bekezdése szerinti rendszerhasználati díjak, a 146. § (4) bekezdése szerinti külön díj, valamint a 146/A. § (1) bekezdése szerinti csatlakozási díjak szabályozása árszabályozási ciklusok keretében történik. A Hivatal az árszabályozási ciklus indulását megelőzően eszköz- és költség-felülvizsgálatot végez. A Hivatal elnöke a 143. § (2) bekezdése, 146. § (2) bekezdése és a 146/A. § (1) bekezdése szerinti rendeletben állapítja meg az árszabályozási ciklus kezdő és záró időpontját.
(11) Az engedélyes köteles
a) a legkisebb költség elvét betartani, és az ezt igazoló adatokat a Hivatal számára hozzáférhetővé tenni,
b) a Hivatalnak megadni minden olyan tájékoztatást, amely az árfelügyeleti és hatósági árelőkészítő tevékenységhez szükséges,
c) a költség- és árbevétel-struktúra átláthatóságát nyilvántartási és elszámolási rendszerében biztosítani.
(12) A (6)-(8) és (11) bekezdésben, valamint a 142-146/A. §-ban foglalt rendelkezések engedélyes által történő megsértése esetén a Hivatal határozattal
a) megtiltja a jogszabályt sértő ár, illetve díj további alkalmazását és kötelezi az engedélyest a jogszerű ellenérték alkalmazására,
b) kötelezi az engedélyest a 142-146/A. §-ban foglalt rendelkezések megsértésével elért többletbevétel jegybanki alapkamat tárgyidőszaki átlagával növelt összegének a sérelmet szenvedett fél részére történő visszatérítésére, ha pedig ennek személye nem állapítható meg, az engedélyes által ellátott valamennyi felhasználó, felhasználó hiányában az engedélyessel jogviszonyban álló rendszerhasználók részére történő visszatérítésére, és
c) a kormányrendeletben meghatározott mértékű bírságot szab ki."
12. §
(1) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 1. alcíme a következő 1/A. §-sal egészül ki:
"1/A. §
(1) Ha az útdíjszedő, az útdíjellenőrzés-támogatói feladatok ellátására kijelölt szervezet, vagy az egyetemes útdíjszolgáltató más, jogszabályban meghatározott feladatokat is ellát, akkor az útdíjszedői, az útdíjellenőrzés-támogatói, illetve az egyetemes útdíjszolgáltatói feladatait különálló szervezeti egysége útján végzi. A különálló szervezeti egység vezetője felett a szervezet ügyvezető szervének elnöke gyakorolja az utasítási jogot. A különálló szervezeti egység az útdíjszedői, az útdíjellenőrzés-támogatói, illetve az egyetemes útdíjszolgáltatói tevékenység ellátása érdekében a jogszabályban kijelölt szervezetétől független műszaki, gazdasági, jogi, személyzeti, beszerzési és ügyfélszolgálati szervezetet működtet. A különálló szervezeti egység az útdíjszedői, az útdíjellenőrzés-támogatói, illetve az egyetemes útdíjszolgáltatói tevékenységgel kapcsolatos ügyekben önálló jogképességgel és ügyfélképességgel rendelkezik, képviseletét ezekben az ügyekben a szervezeti egység vezetője látja el.
(2) Ha az útdíjszedői, az útdíjellenőrzés-támogatói, illetve az egyetemes útdíjszolgáltatói, és a közúti közlekedésről szóló törvény szerinti útdíjszolgáltatási gazdasági társasági feladatokra ugyanaz a szervezet került kijelölésre, akkor e feladatokat az (1) bekezdésben meghatározott szervezeti egység együttesen látja el."
(2) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 2. § 41. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában)
"41. útdíjból származó bevétel: az útdíjakból származó valamennyi bevétel;"
(3) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 2. §-a a következő 76. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"76. végső menedékes bevallási közreműködő: olyan kiemelt bevallási közreműködő, amely szolgáltatását valamennyi szerződött díjfizető számára biztosítja."
(4) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 6. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(8) A szerződött díjfizető bevallási közreműködőt vagy végső menedékes bevallási közreműködőt vehet igénybe annak érdekében, hogy bevallási kötelezettségét teljesítse az útdíjszolgáltató felé. Ha e törvény, vagy az e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendelet eltérően nem rendelkezik, a bevallási közreműködőre vonatkozó rendelkezéseket a végső menedékes bevallási közreműködőre is megfelelően alkalmazni kell."
(5) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 6. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(8) A szerződött díjfizető bevallási közreműködőt vehet igénybe annak érdekében, hogy bevallási kötelezettségét teljesítse az útdíjszolgáltató felé."
(6) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 6. §-a a következő (8a)-(8c) bekezdéssel egészül ki:
"(8a) A bevallási közreműködő az e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározott feltételek teljesítése esetén végezheti e tevékenységét, az útdíjszolgáltatóval kötött szerződés szerint.
(8b) A bevallási közreműködő az e törvény felhatalmazása alapján kiadott rendeletben meghatározott, az általa biztosított fedélzeti eszköz útján rögzített adatokat továbbítja az útdíjszolgáltatónak, amely alapján az útdíjszolgáltató a bevallást az útdíjszedőnek benyújtja, és - az útdíjszolgáltató és a szerződött díjfizető között fennálló szerződés alapján - közvetlenül a szerződött díjfizetőtől beszedi az útdíjat az útdíjszedő javára. A bevallási közreműködő az általa biztosított fedélzeti eszköz szabályszerű működésre való alkalmasságáért és a fenti adatok továbbításáért felelősséggel tartozik a szerződött díjfizetőnek.
(8c) Ha a bevallási közreműködőt az egyetemes útdíjszolgáltató veszi igénybe, úgy a bevallási közreműködő részére az egyetemes útdíjszolgáltató az e törvény felhatalmazása alapján kiadott rendeletben meghatározott mértékű átalány-költségtérítést fizet."
(7) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 6. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(9) Az egyetemes útdíjszolgáltató azonos feltételekkel köt szerződést az e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő bevallási közreműködőkkel."
(8) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 6. §-a a következő (9a) bekezdéssel egészül ki:
"(9a) A (9) bekezdést a végső menedékes bevallási közreműködő tekintetében nem kell alkalmazni."
(9) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 9. § (1) bekezdése a következő l) ponttal egészül ki:
(Az útdíjfizetési és bevallási kötelezettség nem terheli:)
"l) az üzembentartót a gépjárműadóról szóló törvényben meghatározott muzeális jellegű gépjármű után."
(10) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 10. § d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A jármű üzembentartóját a 9. § (1) bekezdése szerinti mentesség]
"d) a 9. § (1) bekezdés e), g) és l) pontjában meghatározott járművek esetén a közlekedési igazgatási hatósághoz,"
(tett előzetes bejelentés alapján, a mentességi nyilvántartásba bejegyzett időponttól illeti meg.)
(11) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 28. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben)
"b) jelölje ki a magyar állam nevében az útdíjszedői, egyetemes útdíjszolgáltatói, és díjellenőrzés támogatói feladatok ellátása érdekében szerződéskötésre feljogosított költségvetési szervet, az útdíjszedői, és az egyetemes útdíjszolgáltatói feladatok ellátására feljogosított szervezetet, az útdíjellenőrzés-támogatói feladatokat ellátó szervezetet, továbbá a végső menedékes bevallási közreműködőt;"
(12) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 28. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben)
"b) jelölje ki a magyar állam nevében az útdíjszedői, egyetemes útdíjszolgáltatói, és díjellenőrzés támogatói feladatok ellátása érdekében szerződéskötésre feljogosított költségvetési szervet, az útdíjszedői, és az egyetemes útdíjszolgáltatói feladatok ellátására feljogosított szervezetet, az útdíjellenőrzés-támogatói feladatokat ellátó szervezetet, továbbá a bevallási közreműködőt;"
(13) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 28. § (1) bekezdés p) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben)
"p) állapítsa meg a bevallási közreműködői és a végső menedékes bevallási közreműködői tevékenység részletes feltételeit, valamint a bevallási közreműködőkkel és a végső menedékes bevallási közreműködővel megkötendő szerződés kötelező tartalmi elemeit;"
(14) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 28. § (1) bekezdés p) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben)
"p) állapítsa meg a bevallási közreműködői tevékenység részletes feltételeit és a bevallási közreműködővel megkötendő szerződés kötelező tartalmi elemeit;"
(15) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 28. § (2) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap a miniszter, hogy)
"f) rendeletben állapítsa meg a fizetési közreműködő igénybevételének részletes szabályait, a fizetési közreműködővel szemben támasztott követelményeket, valamint a fizetési közreműködőkkel történő szerződéskötés alapvető szabályait."
(16) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 28. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Felhatalmazást kap az útdíjfizetési-szolgáltatásért felelős miniszter, hogy az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben az útdíjszedő által az útdíjszolgáltatóknak fizetendő átalányköltségtérítés mértékét és számításának módját, és az egyetemes útdíjszolgáltató által a bevallási közreműködők, a végső menedékes bevallási közreműködő és a fizetési közreműködők részére fizetendő átalány-költségtérítés mértékét és számításának módját rendeletben határozza meg."
(17) Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 28. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Felhatalmazást kap az útdíjfizetési-szolgáltatásért felelős miniszter, hogy az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben az útdíjszedő által az útdíjszolgáltatóknak fizetendő átalányköltségtérítés mértékét és számításának módját, és az egyetemes útdíjszolgáltató által a bevallási közreműködő és a fizetési közreműködők részére fizetendő átalány-költségtérítés mértékét és számításának módját rendeletben határozza meg."
(18) Hatályát veszti az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény
a) 2. § 76. pontja,
b) 6. § (9) és (9a) bekezdése,
c) 28. § (1) bekezdés t) pontja.
13. §
Az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi LXXVIII. törvény 209. §-a a következő e) ponttal egészül ki:
(Ez a törvény)
"e) az uniós korlátozó intézkedések megsértése bűncselekményi tényállásainak és szankcióinak meghatározásáról és az (EU) 2018/1673 irányelv módosításáról szóló, 2024. április 24-i (EU) 2024/1226 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek"
(való megfelelést szolgálja.)
14. §
(1) Az egyes közszolgáltatások egységes elektronikus értékesítéséről szóló 2020. évi CXLV. törvény 9. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A koncessziós szerződésben meghatározott szolgáltatásnyújtás kezdő időpontjáig az egységes rendszer működtetését a nemzeti mobil fizetési rendszerről szóló 2011. évi CC. törvény (a továbbiakban: NMtv.) 2020. december 31-én hatályos 3. § (2) bekezdése szerinti nemzeti mobilfizetési szervezet végzi, amely az egységes elektronikus értékesítésű közszolgáltatások értékesítését az NMtv.-nek, továbbá a nemzeti mobil fizetési rendszerről szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletnek (a továbbiakban: Vhr.) az e törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos rendelkezései alkalmazásával látja el a (3)-(5) bekezdésben meghatározott eltérésekkel. A koncessziós szerződésben meghatározott szolgáltatásnyújtás kezdő időpontjában a nemzeti mobilfizetési szervezetnek a Vhr. szerint megkötött és a koncessziós szerződésben meghatározott szolgáltatásnyújtás kezdő időpontjában hatályos viszonteladói szerződéseiből és szolgáltatói szerződéseiből származó valamennyi joga és kötelezettsége e törvény alapján a működtetőre száll át."
(2) Az egyes közszolgáltatások egységes elektronikus értékesítéséről szóló 2020. évi CXLV. törvény 9. §-a a következő (3)-(5) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az NMtv. 2. § b) pontjában meghatározott szolgáltatásnak a szolgáltatói szerződés alapján a nemzeti mobilfizetési szervezet által harmadik személyek részére történő továbbértékesítése esetén a nemzeti mobilfizetési szervezet továbbértékesítési díjra jogosult, amelynek alapja az NMtv. 2. § b) pontjában meghatározott szolgáltatásért fizetendő díj általános forgalmi adó nélkül számított összege, mértéke 3%.
(4) Az NMtv. 2. § b) pontjában meghatározott szolgáltatás esetében a viszonteladói szerződés keretében a viszonteladó megvásárolja a szolgáltatást a nemzeti mobilfizetési szervezettől, és azt az üzletszabályzatban előírt követelmények betartása mellett, saját szerződési feltételei alkalmazásával továbbértékesíti az igénybe vevő számára azzal, hogy az igénybe vevő részére történő továbbértékesítés esetén a viszonteladó továbbértékesítési díjra jogosult, amelyet a nemzeti mobilfizetési szervezet fizet a viszonteladó részére. A továbbértékesítési díj alapja az NMtv. 2. § b) pontjában meghatározott szolgáltatásért fizetendő díj általános forgalmi adó nélkül számított összege, mértéke 1,5%.
(5) Az NMtv. 2. § b) pontjában meghatározott szolgáltatásnak a szolgáltatói szerződés alapján a nemzeti mobilfizetési szervezet, a viszonteladói szerződés alapján a viszonteladó által harmadik személyek részére történő továbbértékesítése esetén kényelmi díj felszámításának nincs helye."
15. §
(1) A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény 48. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az ezen alcím szerinti védelem - a 43. §-ban meghatározott kivétellel - kizárólag akkor illeti meg a bejelentőt, ha)
"a) a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információ
aa) az 1. mellékletben, illetve a 2. mellékletben szereplő európai uniós jogi aktusok vagy azok végrehajtását, az azoknak való megfelelést biztosító jogszabályi rendelkezések hatálya alá tartozik, vagy
ab) az uniós korlátozó intézkedéseknek az (EU) 2024/1226 európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. és 4. cikkében említett megsértésére vonatkozik, vagy"
(2) A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény 59. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Ez a törvény az uniós korlátozó intézkedések megsértése bűncselekményi tényállásainak és szankcióinak meghatározásáról és az (EU) 2018/1673 irányelv módosításáról szóló, 2024. április 24-i (EU) 2024/1226 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja."
Általános indokolás
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdésében és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltakra figyelemmel törvényjavaslat esetében a végső előterjesztői indokolás az Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A használatidíj-rendszerben és az útdíjrendszerben ellátott közfeladatok tekintetében az állami szerepvállalás növelésével e rendszerek még hatékonyabban működhetnek, emellett csökkennek a közreműködő szervezeteknek a végső soron a központi költségvetés terhére kifizetett kiadások.
Részletes indokolás
1. §
A törvény hatálya kiterjed a használatidíj-rendszer és az útdíjrendszer működtetői által az e rendszerek üzemeltetés és fejlesztése tárgyában kötött szerződésekre.
2. §
Értelmező rendelkezések.
3. §
Közfeladat azon informatikai rendszerek üzemeltetése és fejlesztése, amelyek a használatidíjak beszedését és ellenőrzését, az útdíjszedést, az egyetemes útdíjszolgáltatást, az útdíjellenőrzéstámogatást, a bevallási közreműködők által beküldött útdíjbevallások díjköteles útszakaszokhoz rendelését, valamint az útdíjrendszer által a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer részére nyújtott adatszolgáltatás végrehajtását szolgálják.
Az érintett informatikai rendszerek üzemeltetését és fejlesztését kizárólag a közfeladat jogszabályban kijelölt címzettje, azaz az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság, az útdíjszedő, az egyetemes útdíjszolgáltató, illetve az útdíjellenőrzés-támogatási feladatok ellátására kijelölt szervezet, vagy az előbbiek közreműködőjeként költségvetési szerv, vagy közvetve vagy közvetetten állami részesedéssel működő gazdasági társaság végezheti.
4. §
A közlekedésért felelős miniszter előzetes jóváhagyásával köthető a használatidíj-rendszerre és az útdíjrendszerre vonatkozó, kormányrendeletben meghatározott keretösszeget meghaladó rendszertámogatási szerződés.
5. §
A törvényben meghatározott közfeladatok ellátásához szükséges hardver- és szoftverelmek, gyártói licencek felett az ellátás-biztonság és az adatvédelem érdekében a jövőben az állam rendelkezik. A fentiek érdekében elvárás, hogy amennyiben a hazai használatidíj-rendszer és útdíjrendszer működtetése, továbbfejlesztése tárgyában hasznosítható szoftverek felett - ellenérték fizetése nélkül - rendelkezési jog szerzése lehetséges, ezen jogok megszerzése iránt az opciós jog gyakorlására jogosult szervezet intézkedjen.
6. §
Felhatalmazó rendelkezések.
7. §
Hatálybaléptető rendelkezések.
8. §
Átmeneti rendelkezések.
9. §
Jogharmonizációs záradék.
10. §
Ha a használatidíj-rendszerrel összefüggő közfeladatok címzettje más feladatokat is ellát, akkor az európai uniós jogi előírásokból származó kötelezettségeknek való megfelelés, illetve a központi költségvetés felé fennálló elszámolási kötelezettség teljesítése érdekében biztosítani kell az irányítási jogok szétválasztásával a használatidíj-rendszerrel kapcsolatos közfeladatokat ellátó üzletág szervezeten belüli függetlenségét. A használatidíj-rendszerrel összefüggő közfeladatokat független szervezeti egység látja el, amely önálló műszaki, gazdasági, jogi, személyzeti, beszerzési és ügyfélszolgálati szervezetet működtet, önálló jogképességgel és ügyfélképességgel rendelkezik. E szervezeti egység a használatidíj-rendszerrel összefüggő közfeladatai mellett kizárólag az útdíjrendszerrel összefüggő közfeladatokat láthat el.
Az útdíjszolgáltatási gazdasági társaság viszonteladói a megfelelő minőségű és lefedettségű ellátás érdekében az útdíjszolgáltatási gazdasági társasággal szerződésben álló üzemanyagtöltő állomások és a határátkelőhelyek mellett működő üzletek lehetnek.
11. §
A módosítás a jogszabályok közötti és a törvényen belüli koherencia és konzisztencia megteremtése érdekében szükséges. Összefügg az árszabályozó hatóságot érintő pontosításokkal, de a jogalkalmazók számára nem jelent változást.
12. §
Ha az útdíjrendszerrel összefüggő közfeladatok címzettje más feladatokat is ellát, akkor az európai uniós jogi előírásokból származó kötelezettségeknek való megfelelés, illetve a központi költségvetés felé fennálló elszámolási kötelezettség teljesítése érdekében biztosítani kell az irányítási jogok szétválasztásával az útdíjrendszerrel kapcsolatos közfeladatokat ellátó üzletág szervezeten belüli függetlenségét. Az útdíjrendszerrel összefüggő közfeladatokat független szervezeti egység látja el, amely önálló műszaki, gazdasági, jogi, személyzeti, beszerzési és ügyfélszolgálati szervezetet működtet, önálló jogképességgel és ügyfélképességgel rendelkezik. E szervezeti egység az útdíjrendszerrel összefüggő közfeladatai mellett kizárólag a használatidíjrendszerrel összefüggő közfeladatokat láthat el.
Az ellátás-biztonság érdekében jogszabályban végső menedékes bevallási közreműködő kerül kijelölésre, akit szerződéskötési kötelezettség terhel valamennyi úthasználó felé. 2026. január 1-jei hatállyal pedig egyetlen, jogszabályban kijelölt bevallási közreműködő látja el e feladatokat.
Az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló törvény útdíjmentességet biztosít a hatálya alá tartozó muzeális jellegű járművek számára.
A fizetési közreműködőkre vonatkozó részletes szabályok megalkotása miniszteri rendeleti szintre kerül.
13. §
A módosítás célja, hogy az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi LXXVIII. törvény is megfeleljen az uniós korlátozó intézkedések megsértése bűncselekményi tényállásainak és szankcióinak meghatározásáról és az (EU) 2018/1673 irányelv módosításáról szóló, 2024. április 24-i (EU) 2024/1226 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek, különösképpen a 3. cikk (4) bekezdésnek.
14. §
Átalakításra kerül a nemzeti mobilfizetési szervezet és viszonteladói tevékenységének finanszírozása.
15. §
A módosítás az uniós korlátozó intézkedések megsértése bűncselekményi tényállásainak és szankcióinak meghatározásáról és az (EU) 2018/1673 irányelv módosításáról szóló, 2024. április 24-i (EU) 2024/1226 európai parlamenti és tanácsi irányelv [a továbbiakban: (EU) 2024/1226 európai parlamenti és tanácsi irányelv] 14. cikkének való megfelelést szolgálja.
A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasztv.) 1. és 2. melléklete állapítja meg azokat az uniós jogi aktusokat, amelyek a Panasztv. szerinti védelem szempontjából relevánsak. A mellékletek követik a bejelentő személyek védelméről szóló, 2019. október 23-i (EU) 2019/1937 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: bejelentővédelmi irányelv) struktúráját. Figyelemmel arra, hogy az (EU) 2024/1226 európai parlamenti és tanácsi irányelv nem módosította a bejelentővédelmi irányelvet, azonban annak a bejelentők védelmére vonatkozó rendelkezéseit alkalmazni rendeli, így a Panasztv. 8. alcíme egészül ki ezen irányelvre vonatkozó utalással. Ezzel a megoldással a bejelentő védelmére vonatkozó, a Panasztv. 8. alcíme szerinti szabályok irányadóak akkor is, ha a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információ az uniós korlátozó intézkedéseknek az (EU) 2024/1226 európai parlamenti és tanácsi irányelv 3. és 4. cikkében említett megsértésére vonatkozik, vagy a bejelentő e körülmény fennállását alapos okkal feltételezi. Lényeges, hogy a módosítással a védelem szempontjából a Panasztv. valamennyi kapcsolódó rendelkezését alkalmazni kell.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.