adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a belügyi feladatellátás hatékonyságát támogató és a kapcsolati erőszak elleni küzdelmet erősítő törvények módosításáról szóló 2025. évi XXXV. törvényhez
Végső előterjesztői indokolás a belügyi feladatellátás hatékonyságát támogató és a kapcsolati erőszak elleni küzdelmet erősítő törvények módosításáról szóló 2025. évi XXXV. törvényhez

- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2025. évi XXXV. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Kormány kiemelt feladatnak tekinti az állam iránti bizalom növelését, ennek részeként a közigazgatás korrupcióval szembeni ellenálló képességének erősítését a korrupciós kockázatok azonosítása, csökkentése és a korrupciós cselekmények felderítése útján. A módosítás célja ezzel összhangban a megbízhatósági vizsgálatok kiterjesztése az egészségügyben dolgozó, nem egészségügyi szolgálati jogviszonyban foglalkoztatott állományra. A megbízhatósági vizsgálat célja ugyanis annak megállapítása, hog...
Az egészségügy területét érintő korrupciós kockázatok csökkentésében a Kormány elkötelezett, a módosítás értelmében megbízhatósági vizsgálat kiterjesztésre kerül az egészségügyi szolgálati jogviszonyról szóló törvény hatálya alá tartozó egészségügyi szolgáltatónál egészségügyi ellátást nyújtó vagy ellátás nyújtásában közreműködő egészségügyi dolgozóra vagy egészségügyben dolgozóra, függetlenül a foglalkoztatási jogviszonyra. E rendelkezés alól a kivételi körbe csak az egészségügyi tevékenység végzésében tanulói jogviszony alapján közreműködő személyek, az egyházi jogi személy fenntartásában vagy tulajdonában álló egészségügyi szolgáltatónál foglalkoztatottak, valamint az önkormányzattal kötött szerződés alapján a feladatokat gazdálkodó szervezeti formában vagy magánorvosként végző háziorvosok tartoznak. További szűkítést tesz továbbá a javaslat a honvédelmi egészségügyi szolgáltatók vonatkozásában, amennyiben a honvédelmi egészségügyi szolgáltatók személyi állománya tekintetében a "civil" lakosság ellátásában részt vevő személyekre szűkül a megbízhatósági vizsgálat elvégzésének lehetősége.
A hatályos jogszabályi rendelkezések kizárólag az útdíjfizetési köztelezettséggel érintett útszakaszokon teszik lehetővé a NAV számára a közúton fuvarozott szállítmányok nyomon követését. Jogszabályi felhatalmazás hiányában jelenleg a NAV útdíjfizetési kötelezettséggel nem érintett útszakaszokon nem tudja nyomon követni a gyanús szállítmányokat, ami azt eredményezi, hogy ezek a szállítmányok eltűnhetnek, kikerülhetnek a NAV látóköréből.
A VÉDA kamerákhoz való közvetlen hozzáférés révén az útdíjfizetési kötelezettséggel nem érintett útszakaszokon fuvarozott áru valós útja is figyelemmel kísérhető, továbbá a VÉDA kamerák számossága miatt a nyomon követés pontosabban behatárolható az útdíjköteles útszakaszokon is. A nagyobb országos lefedettség megkönnyítheti például az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer hatálya alá tartozó szállítmányok nyomon követését. A közvetlen hozzáférés esetén az egyes szállítmányok hatósági kísérésétől is el lehet tekinteni, amely hozzájárul a rendelkezésre álló humánerőforrás ésszerű felhasználásához is.
A javaslat kizárólag a rendőrség közlekedésrendészeti intézkedés keretében készített felvételeit érinti. A kamerafelvételekhez történő közvetlen hozzáférés segítségével - az állami adó- és vámhatósági feladatokat meghatározó jogszabályok megsértésének felderítése érdekében - a gépjárművek forgalmi rendszámának észlelése által a konkrét gyanús szállítmányok útját nyomon lehet követni.
A javaslat rögzíti, hogy a rendőrség közlekedésrendészeti intézkedés keretében üzemeltetett kameráinak felvételei a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló törvényben meghatározott célból is felhasználható, meghatározva azt is, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is jogosult feladatkörében a rendőrség által kezelt adatokból - célhoz kötöttség elvéhez igazodóan - adatot igényelni.
A javaslat meghatározza a rendészeti és igazgatási feladatkörében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részére a rendőrség által készített képfelvételekhez történő hozzáférés célját.
Az adatok között a szállítmány jellegét azért szükséges megadni, mert bizonyos kategóriák esetében (például élőállat) a rendszer soron kívüliséget fog biztosítani, illetve korábbi időpontot ajánl fel.
A büntetőjogi és rendészeti tárgyú szabályozás terén bekövetkezett mindezen törvényi változásoknak megfelelő korrekciók átvezetéséről a további jogágakba tartozó törvényi szintű joganyagot érintően is gondoskodni kell annak érdekében, hogy a jogszabályok közötti maradéktalan logikai és terminológiai összhang változatlanul biztosított maradjon. Az e körben szükségessé váló törvénymódosítások jelentős terjedelmére, valamint rendkívül sokrétű és szerteágazó voltára figyelemmel a belső jogharmonizációt a Módtv.-hez kapcsolódó önálló gyűjtőjogszabály keretei között indokolt elvégezni.
Ennek megfelelően az egyes törvényeknek a kábítószer előállításának, használatának, terjesztésének, népszerűsítésének tilalmával összefüggő törvénymódosításokról szóló 2025. évi XIX. törvény hatálybalépéséhez kapcsolódó módosításáról szóló 2025. évi .. törvény a törvényi szintű szabályozás egészének a Módtv. rendelkezéseivel történő teljeskörű összehangolására irányul.
2024. október 1-től az Integrált Hatósági Rendszert (a továbbiakban: IHR) érintő hatósági és szakhatósági feladatok a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztériumhoz, illetve a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokhoz kerültek, így az IHR katasztrófavédelem általi üzemeltetése és használatának fenntartása a továbbiakban nem indokolt.
A 2011. évi CXXVIII. törvény 8. § (2) bekezdés e) pont hatályon kívül helyezéséhez:
A javaslat - a Kormány deregulációs célkitűzése keretében - a háromévenkénti katasztrófavédelmi jelentéstételi kötelezettség eltörlését célozza. Az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 41. §-a alapján a belügyminisztert az Országgyűlés bizottsága évente meghallgatja, melynek része a katasztrófavédelmi feladatok ellátásával kapcsolatos beszámoló is.
A 2011. évi CXXVIII. törvény 85/A. § pont hatályon kívül helyezéséhez:
A rendelkezés végrehajtottá vált, így annak hatályon kívül helyezése indokolt.
A százszázalékos állami tulajdonban álló PKLV Kft. tulajdonosi joggyakorlásának a Belügyminisztériumhoz történő áthelyezése ugyanakkor az alapul fekvő törvényi felhatalmazás hasonló tartalmú módosítását is szükségessé tette annak érdekében, hogy a jogalkotási feladatok változatlanul a tulajdonosi joggyakorlói jogosultsággal felruházott minisztériumot vezető kormánytag kezében összpontosuljanak.
E célkitűzés megvalósítása érdekében a Fegyvertörvény módosuló szövege a továbbiakban a rendészetért felelős minisztert jelöli meg a lőfegyverek és a lőszerek vizsgálatára, valamint a lőfegyverek hatástalanításának a végrehajtására kijelölt szervezet szakmai tevékenységét rendeleti úton - a kereskedelemért felelős miniszterrel egyetértésben - szabályozni jogosult kormánytagként.
A Fegyvertörvény ez irányú módosítása nem tartozik az Európai Unió joga által felölelt szabályozási tárgykörbe, a jelen módosítás kapcsán ezért a törvényalkotót nemzetközi egyeztetési kötelezettség nem terheli.
A törvény 9. § (3) bekezdése szerint a rendőrség a bántalmazott kérésére, illetve beleegyezésével az ideiglenes megelőző távoltartó határozatot megküldi az illetékes családsegítő szolgálatnak, a gyermekjóléti szolgálatnak abban az esetben, ha a bántalmazott háztartásában kiskorú él. Ha a bántalmazott gyámság vagy gondnokság alá tartozó személy, a rendőrség a határozatot a gyámolt vagy a gondnokolt állandó lakóhelye szerinti gyámhatóságnak is megküldi. A rendőrség értesítése alapján a távoltartó határozat meghozatalát követő huszonnégy órán belül a családsegítő szolgálat, együtt élő kiskorú hozzátartozó esetében a gyermekjóléti szolgálat köteles a bántalmazottat és a bántalmazót felkeresni és velük segítő kapcsolatot kezdeményezni, illetve a kiskorút veszélyeztető helyzet megszüntetése érdekében intézkedni.
Az Áldozatsegítő Központoknak a kapcsolati erőszak kezelésében kiemelkedő szerepe van. A megfelelő információ, tehát az ideiglenes megelőző távoltartó határozat birtokában az Áldozatsegítő Központ a bántalmazott egyéni szükségletéhez igazodó, joghoz jutását és érdekérvényesítését elősegítő szolgáltatást tud nyújtani az áldozat számára, amelynek segítségével megalapozott döntést tud hozni a bántalmazás következtében kialakult élethelyzetének rendezése illetően. A módosítás rögzíti, hogy a rendőrség a távoltartó határozatot megküldi az érdekérvényesítés elősegítése szolgáltatás igénybevételének lehetőségét biztosító áldozatsegítő központnak.
Az áldozatok krízisközpontba, titkos menedékházba történő elhelyezése kizárólag előzetes, szakmai szabályok szerinti szűrés után lehetséges az áldozatok kérésére. A szűrés fő fókusza annak megállapítása, hogy fennáll-e a bántalmazás, a segítséget kérő krízishelyzetben van-e, és a krízishelyzetet a bántalmazás váltotta-e ki.
Általánosan jellemző, hogy az áldozat bántalmazó kapcsolatból való kilépését követően a bántalmazó a gyermek(ek)kel való kapcsolattartást használja fel a további abúzushoz, ezért szükség van egy védelemre, mely valós fizikai biztonságot és a bántalmazó szülői jogának szüneteltetését eredményezi.
A módosítás által a krízisközpontba vagy titkos menedékházba való befogadás esetén a befogadó intézmény jogosult lenne a bírósági eljárás kezdeményezésére annak érdekében, hogy a védelem teljesebb és hatékonyabb legyen.
A területileg illetékes bíróság a krízisközpont, illetve a titkos menedékház bejelentése nyomán elrendelheti a megelőző távoltartást.
Garanciális rendelkezés továbbá annak érdekében, hogy a megelőző távoltartásról szóló eljárásban, illetve a határozatban ne kelljen szerepeltetni, feltüntetni a titkos menedékház vagy krízisközpont címét, azt a bántalmazó nem ismerheti meg, hiszen ezzel éppen ezen védelmi lehetőségek lényege kerülne veszélybe, illetve az állam által a sértett számára biztosított elrejtőzés lehetősége lehetetlenülne el.
A mai technológiai tudás mellett (például: mobiltelefonok helymeghatározó funkciói, különböző nyomkövetésre alkalmas eszközök) a krízisközpontok, titkos menedékházak titkossága, így védelme, egyre nehezebben fenntartható. A védelmet a jogi szabályozás útján szükséges tovább erősíteni.
Az áldozatok krízisközpontba, titkos menedékházba történő elhelyezése kizárólag előzetes, szakmai szabályok szerinti szűrés után lehetséges az áldozatok kérésére. A szűrés fő fókusza annak megállapítása, hogy fennáll-e a bántalmazás, a segítséget kérő krízishelyzetben van-e, és a krízishelyzetet a bántalmazás váltotta-e ki.
Általánosan jellemző, hogy az áldozat bántalmazó kapcsolatból való kilépését követően a bántalmazó a gyermek(ek)kel való kapcsolattartást használja fel a további abúzushoz, ezért szükség van egy védelemre, mely valós fizikai biztonságot és a bántalmazó szülői jogának szüneteltetését eredményezi.
A módosítás által a krízisközpontba vagy titkos menedékházba való befogadás esetén a befogadó intézmény jogosult lenne a bírósági eljárás kezdeményezésére annak érdekében, hogy a védelem teljesebb és hatékonyabb legyen.
A területileg illetékes bíróság a krízisközpont, illetve a titkos menedékház bejelentése nyomán elrendelheti a megelőző távoltartást.
A 16. § új (2d) és új (2e) bekezdéshez:
A megelőző távoltartás technikai eszközzel történő ellenőrzéséhez kapcsolódó egyszeri díjfizetési kötelezettség bevezetésének indoka az intézkedés végrehajtásával járó költségek részleges fedezése. Az elektronikus ellenőrzés biztosítása, az eszközök beszerzése, fenntartása és üzemeltetése jelentős anyagi terhet ró az állami szervekre, így az egyszeri díjfizetés bevezetése hozzájárulhat a rendszer fenntarthatóságához és hatékonyságához.
A foglalkoztatást elősegítő szolgáltatásokról és támogatásokról, valamint a foglalkoztatás felügyeletéről szóló 2020. évi CXXXV. törvény 2021. évben lépett hatályba, amelynek eredményeként a foglalkoztatást elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 40. § (4) bekezdéséből hatályon kívül helyezésre került a közfoglalkoztatási támogatásokra vonatkozó felhatalmazó rendelkezés. Jelen hiánypótló szövegmódosítás a jogbiztonságot szolgálja.
A b) ponthoz: A 2025. január 1-jén hatályba lépett, a kritikus szervezetek ellenálló képességéről szóló 2024. évi LXXXIV. törvényben meghatározott eljárásban azonosított és kijelölt kritikus szerveteknek ellenálló képességi tervet kell készíteniük, melyhez elengedhetetlen a szervezetek természeti és ipari környezetének felmérése, hatásainak vizsgálata, figyelembevétele, az esetleges káresemények hatásinak kivédésére, csökkentésére való felkészülés. Ezen felkészülés érdekében szükséges, hogy értesüljenek azon veszélyes üzemekről, melyek hatásterületén fekszik a kritikus szervezet, kritikus infrastruktúra. 2024. október 1-jétől az iparbiztonsági hatóság a területileg illetékes fővárosi és vármegyei kormányhivatal, így ezen adatok már nem állnak a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének rendelkezésre, de a feladat ellátásához elengedhetetlen ezen adatok ismerete. A kritikus szervezetnek az ellenálló képességi tervét a környezetében működő veszélyes üzemekre figyelemmel kell elkészítenie, ezért a hatályos rendelkezés szövegében az adatkezelés újabb céljával történő kiegészítésre van szükség. A módosítás kizárólag az adatszolgáltatás, illetve felhasználás céljának körét bővíti ki, újabb adatok átadását az iparbiztonsági hatóság részéről a hivatásos katasztrófavédelmi szerv felé nem generálja.
Az e törvényben meghatározott - adók módjára behajtandó - pénzbírságot és helyszíni bírságot az általános szabálytól eltérően természetes személy esetében az illetékes állami adó- és vámhatóság hajtja végre.
A SIS-hez való hozzáférés, az abban tárolt adatok felhasználása az IH feladatainak ellátását jelentősen elősegítené: a lekérdezett adatokat a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Nbtv.) 4. § c) és f) pontban meghatározott feladatai során használná fel.
Az Nbtv. 4. § c) pontja alapján az IH információkat gyűjt a nemzetbiztonságot veszélyeztető, külföldi szervezett bűnözésről, különösen a terrorszervezetekről, a jogellenes kábítószer- és fegyverkereskedelemről, a tömegpusztító fegyverek és alkotóelemeik, illetve az előállításukhoz szükséges anyagok és eszközök jogellenes nemzetközi forgalmáról. A hivatkozott pontban foglalt információgyűjtő tevékenység a bűncselekmények megelőzésének, valamint felderítésének egyik alappillére.
Az Nbtv. 4. § f) pontja alapján az IH ellátja a kormányzati tevékenység szempontjából fontos, külföldön lévő magyar szervek (intézmények) és létesítmények biztonsági védelmét. A gyakorlatban ez legfőképpen több mint 160 magyar külképviselet védelmét jelenti.
Az NBSZ vonatkozásában - szolgáltató szervezetről lévén szó - nem a teljes, Nbtv.-ben meghatározott alapfeladati körre vonatkozna a SIS-hez való hozzáférés, hanem kizárólag azokra a tevékenységekre, amelyek a SIS tv. 19. § (1) bekezdésében felsorolt nemzeti hatóságok információszerző tevékenységének támogatását szolgálják.
A rendvédelmi egészségkárosodási ellátás kiszámításakor a számítási alapból (a korábbi távolléti díj meghatározott %-a) le kell vonni az érintettet megillető baleseti, rehabilitációs, rokkantsági ellátás együttes összegét (járadék esetén az így kiszámított összeg illeti meg az érintettet, keresetkiegészítés esetén ennek az összegnek az új illetményt vagy bért meghaladó része).
A rendvédelmi egészségkárosodási ellátás célja a korábban elért jövedelem (vagy annak meghatározott százalékának) pótlása, ezért is rendelkezik úgy a törvény, hogy ha az érintett baleseti, rehabilitációs, rokkantsági ellátásra lesz jogosult, annak az összegét a számítás alapjaként meghatározott összegből le kell vonni és ezt követően kell a járadék, keresetkiegészítés összegét megállapítani. A baleseti, rehabilitációs, rokkantsági ellátás adó- és járulékmentes. Mivel a bruttó összegű távolléti díjból kell levonni ezt az összeget, ezért indokolt a levonás előtt "felbruttósítani", ellenkező esetben az egészségkárosodási ellátás és a baleseti, rehabilitációs, rokkantsági ellátás együttes folyósított összege magasabb lehet, mint a jogalkotói szándék szerint pótolni kívánt jövedelem nettó összege. A gyakorlatban a számításokat eddig is így végezték a rendvédelmi szervek, a kúriai ítélet ezt a joggyakorlatot jogszerűnek ismerte el. Indokolt a későbbi jogviták megelőzése érdekében ezt a szabályozásban is egyértelművé tenni.
Átmeneti rendelkezés rögzíti azt is, hogy a csecsemőgondozási díjat érintő változásokkal azonosan ezen módosítások is a 2025. június 30-át követően folyósított távolléti díj tekintetében alkalmazhatóak.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény módosításáról szóló 2025. évi XXIV. törvény a gyermek születésének napjától számított 90 napon túl bármilyen jogviszonyban folytatott keresőtevékenység tekintetében úgy rendelkezik, hogy ezen keresőtevékenység mellett az érintett a csecsemőgondozási díj 70%-ára jogosult.
A rendvédelmi hivatásos és határvadász állomány ha ismételten szolgálatba áll a 24 hetes szülési szabadság időtartamán belül, akkor a szülési szabadsága megszűnik és attól kezdve a rendes szabályok szerinti illetményre lesz jogosult. A csecsemőgondozási díjra vonatkozó szabályok lekövetése érdekében szükséges kimondani, hogy a gyermek születését követő 90 napon túl történő ismételt szolgálatba állás esetén az illetményén felül a szülési szabadság idejére járó távolléti díj 70%-ára is jogosult a szülési szabadság hátralévő, igénybe nem vett időtartamára. Másik lehetőség, hogy az érintett hivatásos állományú vagy határvadász nem a hivatásos szolgálathoz tér vissza ezen időtartamon belül, hanem más keresőtevékenységet folytat (pl. részmunkaidős munkát vállal egy másik munkáltatónál vagy egy családi vállalkozásban kezd el dolgozni), ezekben az esetekben a keresőtevékenysége révén őt megillető munkabérén felül a rendvédelmi szervnél fennálló szülési szabadsága idejére járó távolléti díj 70 százalékára továbbra is jogosult lesz.
Ezen kérdés megválaszolása érdekében a javaslat kiegészíti a rendelkezést egy további előírással, eszerint az egészségügyi szabadság önmagában nem alapozza meg a felfüggesztést, minden esetben kötelezően vizsgálni kell, hogy az egészségügyi állapota ténylegesen akadályozza-e őt a védekezésének előterjesztésében. Önmagában az ugyanis, hogy az érintett a mindennapos szolgálat ellátására képtelen, nem feltétlenül akadályozza meg, hogy egyszer-egyszer az eljárás során részt vegyen egy meghallgatáson és a védekezését előterjessze. Ezt a kérdést azonban minden esetben komplexen, a rendelkezésre álló információk alapján kell értékelni. Például nyilvánvalóan megakadályozza a védekezést az, ha az érintett valamely megbetegedés vagy baleset miatt kórházban tartózkodik, míg más esetben az állapota alapján a védekezésre képes lehet. Egy lábtörés esetén nyilvánvalóan nem várható el, hogy az érintett szolgálatba álljon, de lehet olyan állapotban, hogy a meghallgatáson meg tud jelenni és védekezést elő tudja adni, míg ha az állapota miatt ágynyugalomra ítélték, akkor ez sem várható el tőle, tehát minden esetben összességében kell értékelni, hogy az érintett egészségügyi állapota alapján a védekezés előterjesztésére képes-e vagy sem.
Ennek érdekében az egészségkárosodási ellátás tekintetében a szabályozás a következő lényegi specialitásokat rögzíti a rendvédelmi egészségkárosodási ellátásra vonatkozó szabályokhoz képest:
a) az általános szabályoktól eltérően nem áll fenn továbbfoglalkoztatási kötelezettség, hanem hivatalból van helye az egészségkárosodási járadék megállapításának, ha a szolgálati kötelmekkel összefüggő baleset, betegség miatt magára a hivatásos szolgálatra vált alkalmatlanná az érintett, vagy ha a szolgálati kötelmekkel össze nem függő baleset, betegség miatt az egészségi állapota 50% vagy az alatti,
b) az általános szabályoktól eltérően nincs lehetőség egészségkárosodási ellátás megállapítására, ehelyett felmentésnek van helye (azaz nem választhatja az érintett az ellátást) ha a szolgálati kötelmekkel összefüggő baleset, betegség miatt csak az adott szolgálati beosztás ellátására válik alkalmatlanná az érintett, de részére a 86. §-ban foglalt szabályoknak megfelelő szolgálati beosztás, munkakör nem biztosítható, vagy ha a szolgálati kötelmekkel össze nem függő baleset, betegség miatt az egészségi állapota 51-80%-os és a hivatásos szolgálatra, vagy az adott szolgálati beosztásra alkalmatlanná vált.
Első lépcsőben 2025. szeptember 1-jétől kell megemelni az érintettek egészségkárosodási ellátásának összegét a hivatásos pótlékból 100%-os mértékű emelkedés figyelembevételével, majd második lépcsőben 2026. január 1-től további 100%-os mértékű emelkedés figyelembevételére lesz lehetőség, és 2027. január 1-jétől a hivatásos pótlék teljes emelkedését alapul véve kell ismételten kiszámítani az összeget.
A törvény a Hszt. 330. § (3) bekezdésébe beillesztendő különös rendelkezésekhez kapcsolódó átmeneti szabályokat állapít meg.
A polgári nemzetbiztonsági szolgálatokhoz vezényelt hivatásos állományra tekintettel továbbá indokolt rögzíteni, hogy a más szervhez szolgálati beosztásba is történhet a vezénylés.
Átmeneti rendelkezés rögzíti azt is, hogy a csecsemőgondozási díjat érintő változásokkal azonosan ezen módosítások is a 2025. június 30-át követően folyósított illetmény tekintetében alkalmazhatóak.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény módosításáról szóló 2025. évi XXIV. törvény a gyermek születésének napjától számított 90 napon túl bármilyen jogviszonyban folytatott keresőtevékenység tekintetében úgy rendelkezik, hogy ezen keresőtevékenység mellett az érintett a csecsemőgondozási díj 70%-ára jogosult.
A nemzetbiztonsági állomány a 24 hetes időtartamú szülési szabadsága idejére nem csecsemőgondozási díjra, hanem illetményre jogosult, így ha ismételten szolgálatba áll ezen 24 hetes időtartamon belül, akkor a szülési szabadsága megszűnik és attól kezdve a rendes szabályok szerinti illetményre lesz jogosult. A csecsemőgondozási díjra vonatkozó szabályok lekövetése érdekében szükséges kimondani, hogy a gyermek születését követő 90 napon túl történő ismételt szolgálatba állás esetén az illetményén felül a szülési szabadság idejére járó illetmény 70%-ára is jogosult a szülési szabadság hátralévő, igénybe nem vett időtartamára. Másik lehetőség, hogy az érintett nem a nemzetbiztonsági szolgálathoz tér vissza ezen időtartamon belül, hanem más keresőtevékenységet folytat (pl. részmunkaidős munkát vállal egy másik munkáltatónál vagy egy családi vállalkozásban kezd el dolgozni), ezekben az esetekben a keresőtevékenysége révén őt megillető munkabérén felül a polgári nemzetbiztonsági szolgálatnál fennálló szülési szabadsága idejére járó illetmény 70 százalékára továbbra is jogosult lesz.
A gyakorlatban előfordulhat, hogy a kritikus szervezet ellenálló képességéért felelős vezető szabadság, betegség, stb. miatt nem tudja ellátni személyesen kizárólagos feladatait, így a módosítás lehetőséget biztosít a kritikus szervezet számára, hogy gondoskodhasson a helyettesítéséről. A kritikus szervezet ellenálló képességéért felelős vezető helyetteseként csak olyan személy alkalmazható, aki rendelkezik a törvényben előírt képesítési feltételekkel és a nyilvántartó hatóság már nyilvántartásba vett.
A c) ponthoz: nyelvhelyességi pontosítás.
A d) és e) ponthoz: a kijelölő hatóság mind a kritikus szervezetet, mind a kritikus infrastruktúrát ellenálló képességi szintbe sorolja. Egy kritikus szervezet több eltérő ellenálló képességi szintbe sorolt infrastruktúrával is rendelkezhet, ezért pontosítani szükséges, hogy a rendkívüli esemény bejelentésének határidejét a rendkívüli eseménnyel érintett kritikus infrastruktúra ellenálló képességi szintje alapján kell figyelembe venni.
Az f) és g) ponthoz: A módosítás a kritikus szervezetek rezilienciájáról és a 2008/114/EK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2022. december 14-i (EU) 2022/2557 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: CER irányelv) 15. cikk (3) bekezdésében foglaltak teljeskörű átültetését szolgálja. A Kszetv. 27. § (1) bekezdése jelenleg az értesítési kötelezettséget csak akkor írja elő, ha a rendkívüli esemény hat vagy annál több tagállamot érint, azonban a CER irányelv már akkor is előírja az értesíti kötelezettséget, ha a rendkívüli esemény egy tagállamot érint, ezért szükségessé vált a Kszetv. 27. §-ának pontosítása.
A h) ponthoz: A "pénzügy" ágazatban a "pénzügyi piaci infrastruktúra" alágazat "pénzfeldolgozás- és szállítás" alapvető szolgáltatásának megjelölése helyett a készpénzellátással összefüggő tevékenységek spektrumát jobban lefedő, így az ATM-ellátást is magában foglaló, "készpénzellátás" kifejezést használata indokolt.
A c) ponthoz: Technikai jellegű módosítás.
A d) ponthoz: A "pénzügy" ágazat "banki szolgáltatás" alágazatban a "hitelintézeti pénzügyi szolgáltatás" alapvető szolgáltatás esetében tévesen került megjelölésre a "legalább 10%-os piaci részesedéssel (mérlegfőösszeg alapon) rendelkező" kitétel, hiszen azt a Kszetv. végrehajtási rendelete ágazati kritériumként jelöli meg, a kitétel elhagyásával az alapvető szolgáltatás megnevezése és tartalma nem változik.