adozona.hu
T/9721. számú törvényjavaslat indokolással - a nyilvánosan működő részvénytársaságok vezetőtestületei körében a nemek közötti egyensúly javításáról és a kapcsolódó intézkedésekről
T/9721. számú törvényjavaslat indokolással - a nyilvánosan működő részvénytársaságok vezetőtestületei körében a nemek közötti egyensúly javításáról és a kapcsolódó intézkedésekről
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az Országgyűlésnek e törvény megalkotásával célja, hogy a nemek közötti egyensúly megteremtésére irányuló hatékony intézkedések bevezetése révén biztosítsa a nyilvánosan működő részvénytársaságok vezetőtestületeiben a nők és a férfiak kiegyensúlyozottabb képviseletét.
(1) Ezt a törvényt a nyilvánosan működő részvénytársaságokra kell alkalmazni.
(2) E törvény hatálya a mikro-, kis és középvállalkozásokra nem terjed ki.
(1) E törvény alkalmazásában:
1. vezetőtestület: a Ptk. 3:285. § s...
(2) E törvény hatálya a mikro-, kis és középvállalkozásokra nem terjed ki.
1. vezetőtestület: a Ptk. 3:285. § szerinti egységes irányítási rendszer és a Ptk. 3:290. §-ának megfelelő kettős vezetőtestületi rendszer.
2. egységes vezetőtestület: olyan vezetőtestület, amely egy nyilvánosan működő részvénytársaságban mind az ügyvezetői, mind a felügyeleti funkciókat ellátja (a továbbiakban: igazgatótanács).
3. kettős vezetőtestületi rendszer: olyan rendszer, amelyben egy nyilvánosan működő részvénytársaságban az ügyvezetői (igazgatóság) és a felügyeleti (felügyelőbizottság) funkciókat elkülönült vezetőtestületek látják el.
4. alulreprezentált nem: azon nem, amelynek százalékos aránya nem haladja meg a 49%-ot a vezető testületi pozíciók számához viszonyítva.
(2) A nyilvánosan működő részvénytársaság fogalmát, valamint a nyilvánosan működő részvénytársaság szervezetével és döntéshozatalával kapcsolatos fogalmakat a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) HARMADIK KÖNYV XIV. címének rendelkezései szerint kell alkalmazni.
(2) Amennyiben a nyilvánosan működő részvénytársaságban egységes vezetőtestületi rendszer működik, úgy a nyilvánosan működő részvénytársaság megteszi a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy az igazgatótanács felügyeleti funkciót ellátó tagjai vonatkozásában a pozíciók legalább 40%-át az alulreprezentált nem tagjai töltsék be.
(3) Az e törvény hatálya alá tartozó nyilvánosan működő részvénytársaság az (1), illetve (2) bekezdésben előírt célkitűzésen felül kettős vezetőtestületi rendszer működése esetén az igazgatóság, egységes vezetőtestületi rendszer esetén az igazgatótanács ügyvezető feladatokat ellátó tagjai vonatkozásában egyedi számszerűsített célokat határoz meg a nemek közötti egyensúly javításának érdekében és törekszik ezen célkitűzésben foglaltak teljesítésére.
(2) A kiválasztási eljárás az egyes jelöltek szakképzettségének és szakmai tapasztalatának összehasonlító értékelésén alapul. Ennek érdekében a kiválasztási folyamat egésze - így a betöltendő pozíció leírásának elkészítése, az előválogatás fázisa, az előválogatott jelölteket tartalmazó lista létrehozásának fázisa, valamint a jelöltek körének összeállítása - során világos, semlegesen megfogalmazott és egyértelmű kritériumokat megkülönböztetésmentes módon kell alkalmazni. Ezek a kritériumok a kiválasztási folyamatot megelőzően a nyilvánosan működő részvénytársaság belső szabályzatában kerülnek megállapításra.
(3) A (2) bekezdés szerinti folyamat nem jelent a kiválasztás nyilvánosságára vonatkozó kötelezettséget.
(4) A jelöltek kiválasztásakor az alkalmasság, a kompetencia és a szakmai tapasztalat szempontjából azonos minősítéssel rendelkező jelöltek közül elsőbbséget élvez az adott vezetőtestületben alulreprezentált nemhez tartozó jelölt.
(5) Nem kell alkalmazni a (4) bekezdést abban az esetben, amikor a nyilvánosan működő részvénytársaság objektív értékelés keretében, nagyobb jogi súlyú okokra hivatkozva figyelembe veszi a másik nemhez tartozó jelölt sajátos helyzetét, amely megkülönböztetésmentes kritériumokon alapul.
(6) A 3. § (1) és (2) bekezdés szerinti pozícióra történő megválasztási eljárásban részt vevő jelölt kérésére a nyilvánosan működő részvénytársaság tájékoztatja a jelöltet
a) a kiválasztás alapjául szolgáló minősítési szempontokról,
b) a jelölteknek az említett szempontok szerinti objektív összehasonlító értékeléséről és
c) az (5) bekezdésben foglalt megfontolásokról.
(7) A vezetőtestületi pozícióra történő kinevezésre vagy megválasztásra irányuló kiválasztási folyamat részeként a nyilvánosan működő részvénytársaság a részvényeseket, továbbá munkavállalói küldöttek jelölése esetén az üzemi tanács tagjait a szavazást megelőzően megfelelően tájékoztatja az e törvényben előírt intézkedésekről.
(8) Az e törvényben előírt kötelezettségek a munkavállalói képviseletet biztosító felügyelőbizottsági tagok, illetve az igazgatótanácsban a felügyeleti funkciót ellátó tagok jelölése esetén megfelelően alkalmazandóak az üzemi tanácsra is. Az üzemi tanács - a (9) bekezdésben foglalt kivétellel -köteles biztosítani, hogy az általa - a Ptk. 3:125. § (1) bekezdése alapján - jelölt munkavállalói küldöttek között az alulreprezentált nem tagjainak az aránya elérje a 3. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott arányt.
(9) A nyilvánosan működő részvénytársaság és az üzemi tanács között létrejött írásbeli megállapodás alapján a munkavállalói küldöttek között az alulreprezentált nem tagjainak az aránya eltérhet a 3. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott aránytól, amennyiben ennek eredményeként a felügyelőbizottsági tagok, illetve az igazgatótanács felügyeleti funkciót ellátó tagjai között az alulreprezentált nem tagjainak aránya a munkavállalói küldöttekkel együtt eléri a 3. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott arányt.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt tevékenysége keretében a minisztérium szorgalmazza, elemzi, nyomon követi és támogatja a nemek közötti egyensúlyt a vezetőtestületekben. Feladatainak ellátásával összefüggésben együttműködik az Európai Bizottsággal.
(2) A nyilvánosan működő részvénytársaságok az (1) bekezdés szerinti információkat a honlapjukon közzéteszik.
(3) A rendelkezésre bocsátott információk alapján a Budapesti Értéktőzsde minden év július 31-ig a honlapján közzéteszi és rendszeresen frissíti azon nyilvánosan működő részvénytársaságok jegyzékét, amelyek az adott nyilvánosan működő részvénytársaságok tájékoztatása alapján elérték a 3. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott százalékos arányt.
(4) Amennyiben egy nyilvánosan működő részvénytársaság nem éri el a 3. § (1)-(3) bekezdésében megállapított célkitűzést, akkor köteles indokolni és részletesen ismertetni azokat az intézkedéseket, amelyeket a célkitűzés elérése érdekében fogadott el, vagy tervez elfogadni.
(5) Az (1) és (3) bekezdés szerinti információkat a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény vonatkozó rendelkezéseivel összhangban a gazdasági társaság vállalatirányítási nyilatkozatában is fel kell tüntetni.
(2) A 6. § (1) bekezdés szerinti információ szolgáltatási kötelezettséget első alkalommal 2026. június 30. napjával kell teljesíteni.
"(4) A részvénytársaság felügyeleti funkciót ellátó igazgatótanácsi tagjai összetételének meg kell felelnie a nemek közötti egyensúly megteremtését szolgáló jogszabályi előírásoknak. Semmis az alapszabály olyan rendelkezése, amely a nemek közötti egyensúly megteremtését szolgáló jogszabályi követelményeknél enyhébben határozza meg a társaságra háruló kötelezettségeket."
"(2) Nyilvánosan működő részvénytársaságnál ügydöntő felügyelőbizottság nem működhet, valamint a felügyelőbizottság összetételének meg kell felelnie a nemek közötti egyensúly megteremtését szolgáló jogszabályi előírásoknak."
(E törvény:)
"r) a nyilvánosan működő részvénytársaságok igazgatói körében a nemek közötti egyensúly javításáról és a kapcsolódó intézkedésekről szóló, 2022. november 23-i (EU) 2022/2381 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek"
(való megfelelést szolgálja.)
A javaslat brüsszeli elvárást rögzít, amelynek brüsszeli szemmel könnyű megfelelni, mivel Brüsszel egyszerre tagadja a biológiai nemeket és várja el a nemek közötti egyensúly megteremtését a legnagyobb cégeknél. Így a cégeknek az akcióterv megalkotásakor korlátlan lehetőségei vannak
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az Irányelv 3. cikk 8. pontja a mikro-, kis- és középvállalkozás fogalmát az anya- és leányvállalatok értékeinek összeszámítási szabályai nélkül adja meg. Az alkalmazotti létszám így az anyavállalat alkalmazottaira értendő.
A jelen törvényben előírt kötelezettségek a munkavállalói képviseletet biztosító felügyelőbizottsági tagok jelölése esetén megfelelően alkalmazandóak az üzemi tanácsra is.