a) közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár,
b) a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló törvény szerinti rendvédelmi feladatokat ellátó szervnél osztályvezetői, illetve ..." />

T/8857. számú törvényjavaslat indokolással - A vagyonnyilatkozat-tételi eljárás szigorításáról és a kötelező vagyonosodási vizsgálatról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény (a továbbiakban: Vnytv.) 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól függetlenül vagyonnyilatkozat tételére kötelezett, aki
a) közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár,
b) a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló törvény szerinti rendvédelmi feladatokat ellátó szervnél osztályvezetői, illetve ...

T/8857. számú törvényjavaslat indokolással - A vagyonnyilatkozat-tételi eljárás szigorításáról és a kötelező vagyonosodási vizsgálatról
2024. évi ... törvény a vagyonnyilatkozat-tételi eljárás szigorításáról és a kötelező vagyonosodási vizsgálatról
1. Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény módosítása
1. §
Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény (a továbbiakban: Vnytv.) 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól függetlenül vagyonnyilatkozat tételére kötelezett, aki
a) közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár,
b) a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló törvény szerinti rendvédelmi feladatokat ellátó szervnél osztályvezetői, illetve azzal azonos vagy magasabb beosztású vezetői beosztást, valamint a honvédek jogállásáról szóló kormányrendelet hatálya alá tartozó tábornoki vagy ezredesi rendfokozattal rendszeresített beosztást tölt be,
c) politikai tanácsadó és főtanácsadó, kormány- vagy miniszteri tanácsadó vagy főtanácsadó,
d) kormánybiztos, miniszterelnöki biztos, miniszteri biztos,
e) vezetői munkakört betöltő köztisztviselő vagy kormánytisztviselő,
f) jogszabály alapján nemzetbiztonsági ellenőrzés alá eső köztisztviselői vagy kormánytisztviselői munkakört tölt be,
g) ügyész vagy
h) közjegyző,
i) bírósági végrehajtó,
j) a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vezetői, illetve jogszabály alapján nemzetbiztonsági ellenőrzés alá eső munkakört betöltő foglalkoztatottja."
2. §
A Vnytv. 11. § (1)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(1) A vagyonnyilatkozatot elektronikus úton kell kitölteni, és a kötelezett által elektronikus aláírással ellátni.
(2) A nyilatkozó a vagyonnyilatkozatát köteles továbbítani az erre a célra kialakított internetes felületen keresztül az egységes, elektronikus, állami vagyonnyilatkozati adatbázisba.
(3) A vagyonnyilatkozat egységes, elektronikus, állami vagyonnyilatkozati adatbázisba történő átküldésére, nyilvántartására, a vagyonnyilatkozatban foglalt személyes adatok védelmére vonatkozó további szabályokat az őrzésért felelős szabályzatban állapítja meg."
3. §
A Vnytv. 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"12. §
Ha a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség megszűnt, vagy a kötelezett új vagyonnyilatkozatot tett, az őrzésért felelős a vagyonnyilatkozatot törli az egységes, elektronikus, állami vagyonnyilatkozati adatbázisból."
4. §
Hatályát veszti a Vnytv. 11. § (4)-(6) bekezdése.
2. A közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény módosítása
5. §
A közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény 2. § (1) bekezdés d) és e) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
(E törvény alkalmazásában)
"d) kizárt közjogi tisztségviselő: a Kormány tagja, a miniszterelnök politikai igazgatója, a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója, a kormánybiztos, a miniszterelnöki biztos, a miniszteri biztos, az államtitkár, a közigazgatási államtitkár, a helyettes államtitkár, a vármegyei közgyűlés elnöke, a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló törvény által meghatározott regionális fejlesztési ügynökség vezető tisztségviselői, felügyelő bizottsága tagjai, illetve az Ágazati Operatív Programok Közreműködő szervezetei vezető tisztségviselői és ellenőrző szervének tagjai, a köztársasági elnök, az Országgyűlés által választott vagy a köztársasági elnök által kinevezett tisztségviselő, az országgyűlési és az európai parlamenti képviselő, a nemzetiségi szószóló, a polgármester, az alpolgármester, a főpolgármester, a főpolgármester-helyettes, a központi államigazgatási szerv vezetője és helyettesei;
e) nem kizárt közjogi tisztségviselő: a helyi önkormányzati képviselő, a helyi önkormányzat képviselő-testülete bizottságának tagja, a központi államigazgatási szerv - a d) pont alá nem tartozó - vezetője és helyettesei;"
3. Az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény módosítása
6. §
(1) Az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény (a továbbiakban: Ogytv.) 90. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A képviselő az eskütételét követő harminc napon belül, majd azt követően minden évben január 31-ig az előző év december 31. napján fennálló állapot szerint, valamint a megbízatásának megszűnését követő harminc napon belül elektronikus módon vagyonnyilatkozatot tesz az 1. melléklet szerinti tartalommal és formában."
(2) Az Ogytv. 94. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A vagyonnyilatkozatot - ideértve a családtag vagyonnyilatkozatát is, a családtag személyes adatainak kivételével - a Mentelmi bizottság az Országgyűlés honlapján haladéktalanul közzéteszi, amelyhez bárki ingyenesen és korlátozás nélkül hozzáférhet. A 2022. augusztus 1-jén vagy azt követően tett vagyonnyilatkozatok esetében a hozzáférést kereshető módon is biztosítani kell."
(3) Az Ogytv. 94. §-a a következő (7a) bekezdéssel egészül ki:
"(7a) A képviselő vagyonnyilatkozatában - saját döntése alapján vagy a Mentelmi bizottság elnöke felhívására - javítást eszközölhet. A javítás tényét a vagyonnyilatkozat javítással érintett részének megnevezésével együtt - a javítás megtörténte napján a Mentelmi bizottság elnöke az Országgyűlés honlapjának kezdő oldalán közzéteszi. E bekezdésben foglalt javítást követő három napon belül a Mentelmi bizottság elnöke a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást hivatalból indítja meg."
7. §
Hatályát veszti az Ogytv.
a) 94. § (3) bekezdése,
b) 94. § (8) bekezdése.
4. Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény módosítása
8. §
(1) Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) 87. § (1) bekezdés a) pont ad) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Kötelező az adóellenőrzést lefolytatni
az állami adó- és vámhatóság hatáskörébe tartozó adóellenőrzés esetén)
"ad) az Országgyűlés Mentelmi bizottsága felhívására az országgyűlési képviselő, a Kormány tagja, államtitkár, politikai államtitkár, közigazgatási államtitkár, címzetes államtitkár, szakállamtitkár, helyettes államtitkár - valamint a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársánál, gyermekeinél - megbízatásának kezdetét és megszűnését követő harminc napon belül, illetve a megválasztott országgyűlési képviselő és a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársa, gyermekei tekintetében az országgyűlési választást követő harminc napon belül, illetve az országgyűlési képviselői mandátum megszűnését követő harminc napon belül; amennyiben azonban a parlamenti ciklus végén megtörtént az ellenőrzés és az országgyűlési képviselőt újraválasztották, az ismételt ellenőrzést a következő ciklus végén kell csak lefolytatni."
(2) Az Air. 87. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Az (1) bekezdés a) pontjának ad) alpontjában foglalt ellenőrzési eljárás megállapításait tartalmazó jegyzőkönyvet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal - a vizsgálat lefolytatását követően haladéktalanul - az Országgyűlés Mentelmi bizottsága részére közvetlenül adja át."
9. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Általános indokolás
Az elmúlt évek közéleti eseményei a korábbinál is jobban ráerősítettek arra a közvélekedésre, amely szerint a képviselők és a politikai vezetők vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége nem nyújt elegendő védelmet a visszaélések ellen. Bár az elmúlt években többször módosult a vagyonnyilatkozat-tételi rendszer, ám érdemi szigorítás mégsem történt, és mára világossá vált, hogy a rendszer radikális reformjára van szükség. Egyes politikai körök kétes vagyonosodása hosszú idők óta nyilvánvaló, és a jelenlegi szabályozás semmiféle garanciát nem nyújt ez ellen a rendkívül káros jelenség ellen.
Jelen törvénymódosítás több irányban is felveszi a harcot a politikusbűnözés ezen legelterjedtebb formájával, a korrupcióval. Az országgyűlési képviselők és a politikai vezetők számára kötelező vagyongyarapodási vizsgálatot rendel el, amelyet a megbízatás kezdetén, majd végén is elvégeznek a NAV munkatársai, és amely alól nincs kivétel. Ugyanúgy kötelező a miniszterelnökre, mint arra, aki csak egy napig volt országgyűlési képviselő. A korábbi visszaélések lehető legátfogóbb felderítése, valamint a rendelkezésre álló adójogi és büntetőjogi jogkövetkezményekkel történő legszigorúbb szankcionálás a cél. Ezek alapján az 1990 után megbízatást szerzett összes parlamenti képviselőnek és politikai vezetőnek szembe kell néznie végre a felelősséggel.
Az átláthatóság érdekében további két elemet tartunk fontosnak. Kiemelten fontosnak tartjuk a családtagok vagyonnyilatkozatának nyilvánossá tételét. A közvetlen hozzátartozók tesznek ugyan vagyonnyilatkozatot, de ezeket zártan kezelik, s nyilvánosság nem ismerheti meg, így felmerülhetnek olyan esetek, amikor a családtag "gazdagodik" a vagyon elrejtése céljából. Az Európai Unió tagállamai közül Görögországban, Litvániában és Romániában a képviselők vagyonnyilatkozatának tartalmaznia kell a házastárs és a gyermekek vagyonnyilatkozatát is, ami a képviselő vagyonnyilatkozatával együtt nyilvános. Ez alapján jelen törvényjavaslat szerinti módosítás semmiképpen sem példa nélküli Európában. Fontosnak tartjuk továbbá, hogy az országgyűlési képviselő vagyonnyilatkozatát a honlapról a képviselő megbízatásának megszűnését követő egy év elteltével se lehessen eltávolítani.
Részletes indokolás
1-4. §
A vagyonnyilatkozatra kötelezett személyek körében kimondásra kerülne a kormánybiztos, a miniszterelnöki biztos, valamint a miniszteri biztos vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége. A módosítás tartalmazza az elektronikus leadás részleteit.
5. §
Bővítené a törvénymódosítás azon alanyok körét, akik a 2007. évi CLXXXI. törvény hatálya alá tartozó hazai és uniós forrásokból megvalósuló fejlesztések tekintetében nem részesülhetnek támogatásban. Ezzel egyben szűkítené azon alanyok körét, akik e törvény hatálya alá tartozó hazai és uniós forrásokból megvalósuló fejlesztések tekintetében részesülhetnek támogatásban.
6-7. §
A szabályozás előírja a vagyonnyilatkozat internetes felületen történő megtételének kötelezettségét. A kézzel kitöltött, szkennelt vagyonnyilatkozatok helyett legyen a nyilatkozat elektronikusan kitöltött, olvasható, összehasonlítható, amely egy egységes, elektronikus, állami vagyonnyilatkozati adatbázisban kerülne rögzítésre, ahol azt is meg lehet találni, hol és mikor történt módosítás a vagyonnyilatkozatban. Amennyiben a vagyonnyilatkozatban a képviselő javít, ennek tényét és azt a megjelölést, hogy a nyilatkozat mely részében javított, közzé kell tenni az Országgyűlés honlapján. A javítást követően a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megindítása külön kérés nélkül, hivatalból kötelező. Jelenleg a vagyonnyilatkozat a honlapról a képviselő megbízatásának megszűnését követő egy év elteltével eltávolítható. A törvénymódosítás után a képviselő megbízatásának megszűnését követően sem lenne eltávolítható.
8. §
Azoknak a körét bővíti a módosítás, akikkel szemben kötelező lenne adóellenőrzést lefolytatnia az adóhatóságnak. Megállapítja továbbá az ellenőrzésről készített jegyzőkönyv átadásának szabályait is.
9. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.