adozona.hu
T/8857. számú törvényjavaslat indokolással - A vagyonnyilatkozat-tételi eljárás szigorításáról és a kötelező vagyonosodási vizsgálatról
T/8857. számú törvényjavaslat indokolással - A vagyonnyilatkozat-tételi eljárás szigorításáról és a kötelező vagyonosodási vizsgálatról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény (a továbbiakban: Vnytv.) 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól függetlenül vagyonnyilatkozat tételére kötelezett, aki
a) közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár,
b) a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló törvény szerinti rendvédelmi feladatokat ellátó szervnél osztályvezetői, illetve ...
"(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól függetlenül vagyonnyilatkozat tételére kötelezett, aki
a) közigazgatási államtitkár, helyettes államtitkár,
b) a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló törvény szerinti rendvédelmi feladatokat ellátó szervnél osztályvezetői, illetve azzal azonos vagy magasabb beosztású vezetői beosztást, valamint a honvédek jogállásáról szóló kormányrendelet hatálya alá tartozó tábornoki vagy ezredesi rendfokozattal rendszeresített beosztást tölt be,
c) politikai tanácsadó és főtanácsadó, kormány- vagy miniszteri tanácsadó vagy főtanácsadó,
d) kormánybiztos, miniszterelnöki biztos, miniszteri biztos,
e) vezetői munkakört betöltő köztisztviselő vagy kormánytisztviselő,
f) jogszabály alapján nemzetbiztonsági ellenőrzés alá eső köztisztviselői vagy kormánytisztviselői munkakört tölt be,
g) ügyész vagy
h) közjegyző,
i) bírósági végrehajtó,
j) a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vezetői, illetve jogszabály alapján nemzetbiztonsági ellenőrzés alá eső munkakört betöltő foglalkoztatottja."
"(1) A vagyonnyilatkozatot elektronikus úton kell kitölteni, és a kötelezett által elektronikus aláírással ellátni.
(2) A nyilatkozó a vagyonnyilatkozatát köteles továbbítani az erre a célra kialakított internetes felületen keresztül az egységes, elektronikus, állami vagyonnyilatkozati adatbázisba.
(3) A vagyonnyilatkozat egységes, elektronikus, állami vagyonnyilatkozati adatbázisba történő átküldésére, nyilvántartására, a vagyonnyilatkozatban foglalt személyes adatok védelmére vonatkozó további szabályokat az őrzésért felelős szabályzatban állapítja meg."
"12. §
Ha a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség megszűnt, vagy a kötelezett új vagyonnyilatkozatot tett, az őrzésért felelős a vagyonnyilatkozatot törli az egységes, elektronikus, állami vagyonnyilatkozati adatbázisból."
(E törvény alkalmazásában)
"d) kizárt közjogi tisztségviselő: a Kormány tagja, a miniszterelnök politikai igazgatója, a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója, a kormánybiztos, a miniszterelnöki biztos, a miniszteri biztos, az államtitkár, a közigazgatási államtitkár, a helyettes államtitkár, a vármegyei közgyűlés elnöke, a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló törvény által meghatározott regionális fejlesztési ügynökség vezető tisztségviselői, felügyelő bizottsága tagjai, illetve az Ágazati Operatív Programok Közreműködő szervezetei vezető tisztségviselői és ellenőrző szervének tagjai, a köztársasági elnök, az Országgyűlés által választott vagy a köztársasági elnök által kinevezett tisztségviselő, az országgyűlési és az európai parlamenti képviselő, a nemzetiségi szószóló, a polgármester, az alpolgármester, a főpolgármester, a főpolgármester-helyettes, a központi államigazgatási szerv vezetője és helyettesei;
e) nem kizárt közjogi tisztségviselő: a helyi önkormányzati képviselő, a helyi önkormányzat képviselő-testülete bizottságának tagja, a központi államigazgatási szerv - a d) pont alá nem tartozó - vezetője és helyettesei;"
"(1) A képviselő az eskütételét követő harminc napon belül, majd azt követően minden évben január 31-ig az előző év december 31. napján fennálló állapot szerint, valamint a megbízatásának megszűnését követő harminc napon belül elektronikus módon vagyonnyilatkozatot tesz az 1. melléklet szerinti tartalommal és formában."
(2) Az Ogytv. 94. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A vagyonnyilatkozatot - ideértve a családtag vagyonnyilatkozatát is, a családtag személyes adatainak kivételével - a Mentelmi bizottság az Országgyűlés honlapján haladéktalanul közzéteszi, amelyhez bárki ingyenesen és korlátozás nélkül hozzáférhet. A 2022. augusztus 1-jén vagy azt követően tett vagyonnyilatkozatok esetében a hozzáférést kereshető módon is biztosítani kell."
(3) Az Ogytv. 94. §-a a következő (7a) bekezdéssel egészül ki:
"(7a) A képviselő vagyonnyilatkozatában - saját döntése alapján vagy a Mentelmi bizottság elnöke felhívására - javítást eszközölhet. A javítás tényét a vagyonnyilatkozat javítással érintett részének megnevezésével együtt - a javítás megtörténte napján a Mentelmi bizottság elnöke az Országgyűlés honlapjának kezdő oldalán közzéteszi. E bekezdésben foglalt javítást követő három napon belül a Mentelmi bizottság elnöke a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást hivatalból indítja meg."
a) 94. § (3) bekezdése,
b) 94. § (8) bekezdése.
(Kötelező az adóellenőrzést lefolytatni
az állami adó- és vámhatóság hatáskörébe tartozó adóellenőrzés esetén)
"ad) az Országgyűlés Mentelmi bizottsága felhívására az országgyűlési képviselő, a Kormány tagja, államtitkár, politikai államtitkár, közigazgatási államtitkár, címzetes államtitkár, szakállamtitkár, helyettes államtitkár - valamint a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársánál, gyermekeinél - megbízatásának kezdetét és megszűnését követő harminc napon belül, illetve a megválasztott országgyűlési képviselő és a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársa, gyermekei tekintetében az országgyűlési választást követő harminc napon belül, illetve az országgyűlési képviselői mandátum megszűnését követő harminc napon belül; amennyiben azonban a parlamenti ciklus végén megtörtént az ellenőrzés és az országgyűlési képviselőt újraválasztották, az ismételt ellenőrzést a következő ciklus végén kell csak lefolytatni."
(2) Az Air. 87. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Az (1) bekezdés a) pontjának ad) alpontjában foglalt ellenőrzési eljárás megállapításait tartalmazó jegyzőkönyvet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal - a vizsgálat lefolytatását követően haladéktalanul - az Országgyűlés Mentelmi bizottsága részére közvetlenül adja át."
Jelen törvénymódosítás több irányban is felveszi a harcot a politikusbűnözés ezen legelterjedtebb formájával, a korrupcióval. Az országgyűlési képviselők és a politikai vezetők számára kötelező vagyongyarapodási vizsgálatot rendel el, amelyet a megbízatás kezdetén, majd végén is elvégeznek a NAV munkatársai, és amely alól nincs kivétel. Ugyanúgy kötelező a miniszterelnökre, mint arra, aki csak egy napig volt országgyűlési képviselő. A korábbi visszaélések lehető legátfogóbb felderítése, valamint a rendelkezésre álló adójogi és büntetőjogi jogkövetkezményekkel történő legszigorúbb szankcionálás a cél. Ezek alapján az 1990 után megbízatást szerzett összes parlamenti képviselőnek és politikai vezetőnek szembe kell néznie végre a felelősséggel.
Az átláthatóság érdekében további két elemet tartunk fontosnak. Kiemelten fontosnak tartjuk a családtagok vagyonnyilatkozatának nyilvánossá tételét. A közvetlen hozzátartozók tesznek ugyan vagyonnyilatkozatot, de ezeket zártan kezelik, s nyilvánosság nem ismerheti meg, így felmerülhetnek olyan esetek, amikor a családtag "gazdagodik" a vagyon elrejtése céljából. Az Európai Unió tagállamai közül Görögországban, Litvániában és Romániában a képviselők vagyonnyilatkozatának tartalmaznia kell a házastárs és a gyermekek vagyonnyilatkozatát is, ami a képviselő vagyonnyilatkozatával együtt nyilvános. Ez alapján jelen törvényjavaslat szerinti módosítás semmiképpen sem példa nélküli Európában. Fontosnak tartjuk továbbá, hogy az országgyűlési képviselő vagyonnyilatkozatát a honlapról a képviselő megbízatásának megszűnését követő egy év elteltével se lehessen eltávolítani.