adozona.hu
T/6080. számú törvényjavaslat indokolással - a hazai gazdasági szereplők versenyképességének erősítésével és a közigazgatás hatékonyságának növelésével összefüggő egyes törvények módosításáról
T/6080. számú törvényjavaslat indokolással - a hazai gazdasági szereplők versenyképességének erősítésével és a közigazgatás hatékonyságának növelésével összefüggő egyes törvények módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) 24/A. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A közlekedési hatóság a vizsgálóállomás engedélyezése iránti kérelmet elutasítja, ha a vállalkozás vezető tisztségviselője, képviselője büntetett előéletű."
(2) A Kkt. 24/A. §-a a következő (6a) bekezdéssel egészül ki:
"(6a) A (6) bekezdésben foglaltakon túl, nem engedélyezhető, nem végezhető a műszaki vizsgabiztosi tevékenység annak, aki állam ellen...
"(4) A közlekedési hatóság a vizsgálóállomás engedélyezése iránti kérelmet elutasítja, ha a vállalkozás vezető tisztségviselője, képviselője büntetett előéletű."
(2) A Kkt. 24/A. §-a a következő (6a) bekezdéssel egészül ki:
"(6a) A (6) bekezdésben foglaltakon túl, nem engedélyezhető, nem végezhető a műszaki vizsgabiztosi tevékenység annak, aki állam elleni bűncselekmény [a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (a továbbiakban: Btk.) XXIV. Fejezet, illetve a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (a továbbiakban: 1978. évi IV. törvény) X. fejezet], igazságszolgáltatás elleni bűncselekmény (Btk. XXVI. Fejezet, illetve az 1978. évi IV. törvény XV. fejezet VI. cím), korrupciós bűncselekmény (Btk. XXVII. Fejezet), vagy közélet tisztasága elleni, valamint a nemzetközi közélet tisztasága elleni bűncselekmény (1978. évi IV. törvény XV. fejezet VII. és VIII. cím), hivatali bűncselekmény (Btk. XXVIII. Fejezet, illetve az 1978. évi IV. törvény XV. fejezet IV. cím), illetve közbizalom elleni bűncselekmény (Btk. XXXIII. Fejezet, illetve az 1978. évi IV. törvény XVI. fejezet III. cím) miatt indult büntetőeljárás hatálya alatt áll."
(3) A Kkt. 24/A. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:
"(9) A vizsgálóállomás vezető tisztségviselője, képviselője a büntetlen előéletet, illetve a műszaki vizsgabiztos azt a tényt, hogy nem áll büntetőeljárás hatálya alatt, hatósági bizonyítvánnyal igazolja."
(4) A Kkt. a következő 46/O. §-sal egészül ki:
"46/O. §
(1) Az e törvénynek a hazai gazdasági szereplők versenyképességének erősítésével és a közigazgatás hatékonyságának növelésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2023. évi CIX. törvény (a továbbiakban: Módtv4.) által megállapított 24/A. § (4) és (6a) bekezdését a 2024. január 1-jét követően indult és megismételt eljárásokban kell alkalmazni.
(2) A Módtv. 24/A. § (4a) bekezdését a Módtv. hatálybalépésekor vizsgálóállomás vezető tisztségviselői, képviselői tevékenységet ellátó személy esetében nem kell alkalmazni."
"21/B. §
A munkavédelemről szóló törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendeletben meghatározott munkakörök esetében a munkáltató köteles ingyenesen biztosítani a közalkalmazott munkaköri alkalmassági vizsgálatát."
(Az állampolgársági kérelemhez)
"b) a nem magyar nyelven kiállított okiratot - az Európai Unió általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó jogi aktusában foglaltak kivételével, vagy ha e törvény, illetve az ügyfajtára vonatkozó jogszabály másként nem rendelkezik - hiteles magyar nyelvű fordítással"
(ellátva kell csatolni.)
(2) Az Ápt. 14. §-a a következő (5a) és (5b) bekezdéssel egészül ki:
"(5a) Az állampolgársági eljárásban nem szükséges fordítás az angol, német vagy francia nyelven kiállított, kormányrendeletben meghatározott anyakönyvi okiratokhoz.
(5b) Az állampolgársági eljárásban a hivatásos konzuli tisztviselő előtt benyújtott idegen nyelvű okirat hiteles magyar fordítása helyett az okiratnak az állampolgársági eljárás szempontjából lényeges tartalmáról készített hivatalos, kivonatolt fordítás is elfogadható."
a) 10. § (1) bekezdés c) pontjában a "bizonyítvánnyal" szövegrész helyébe a "bizonyítvánnyal vagy állampolgársági ténymegállapítással" szöveg,
b) 12. §-ban a "megállapítja" szövegrész helyébe az "állampolgársági ténymegállapításban igazolja" szöveg,
c) 16. § (9) bekezdés nyitó szövegrészében a "(7) bekezdéstől" szövegrész helyébe a "(8) bekezdéstől" szöveg
lép.
"(1) A munkavállaló csak olyan munkára és akkor alkalmazható, ha
a) annak ellátásához megfelelő élettani adottságokkal rendelkezik,
b) foglalkoztatása az egészségét, testi épségét, illetve a fiatalkorú egészséges fejlődését károsan nem befolyásolja,
c) foglalkoztatása nem jelent veszélyt a munkavállaló reprodukciós képességére, magzatára,
d) mások egészségét, testi épségét nem veszélyezteti és a munkára - külön jogszabályokban meghatározottak szerint - alkalmasnak bizonyult.
(1a) Jogszabályban meghatározott esetekben vagy a munkáltató erre irányuló döntése esetén a munkára való alkalmasságról jogszabályban meghatározott orvosi vizsgálat alapján kell dönteni."
(2) Az Mvt. 88. § (3) bekezdése a következő d) és e) ponttal egészül ki:
(Felhatalmazást kap a feladatkörében érintett miniszter, hogy)
"d) az egészségügyért felelős miniszterrel és a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben rendeletben határozza meg azon munkaköröket, feladatköröket (foglalkozásokat), amelyek esetében a munkára való alkalmasságról jogszabályban meghatározott orvosi vizsgálat alapján kell dönteni,
e) az irányítása vagy felügyelete alá tartozó szervek tekintetében az egészségügyért felelős miniszterrel és a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben rendeletben határozza meg azon munkaköröket, feladatköröket (foglalkozásokat), amelyek esetében a munkára való alkalmasságról jogszabályban meghatározott orvosi vizsgálat alapján kell dönteni."
"(2) A tagsági viszony, a tagdíjfizetési kötelezettség és a várakozási idő a pénztárhoz benyújtott belépési nyilatkozatnak a pénztár általi elfogadásával kezdődik. A pénztár a belépési nyilatkozat elfogadását annak záradékolásával tanúsítja. A belépési nyilatkozatot a benyújtástól számított 30 napon belül kell záradékolni, majd annak egy példányát vagy a tagsági okiratot elektronikus iratként vagy ha arra nincs lehetőség, nyomtatott formában a pénztártagnak át kell adni. A pénztár a tagot a belépési nyilatkozatban vagy a tagsági okiratban tájékoztatja arról, hogy a pénztár honlapján az alapszabály elérhető. Az alapszabályt a tag kérésére - elektronikus vagy nyomtatott formában - ki kell adni."
(2) Az Öpt. 16/A. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A kedvezményezett-jelölés a pénztár tudomásulvételével, a jelölés megtételének időpontjára visszamenőlegesen válik hatályossá. A pénztár a kedvezményezett-jelöléséről a tagot a tudomásszerzést követő 15 napon belül a tagsági okirat elektronikus irat formájában, vagy ha arra nincs lehetőség papír alapú iratként történő átadásával vagy megküldésével értesíti. A tagsági okirat tartalmazza a tag adatain kívül a tag által megjelölt kedvezményezett(ek) nevét, adatait, jogosultsága(ik) arányát, és a kedvezményezett-jelölés időpontját."
(3) Az Öpt. 18. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A pénztár az alapszabályát honlapján közzéteszi."
(4) Az Öpt. 40. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A pénztár az éves beszámolóját a könyvvizsgálói záradékot vagy a záradék megadásának elutasítását is tartalmazó független könyvvizsgálói jelentéssel együtt internetes honlapján évente, a tárgyévet követő év június 30-áig közzéteszi."
(5) Az Öpt. 40. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(7) A pénztár az alapszabályának, ezen belül a bevételek tartalékok közötti megosztásának változását a változtatásról hozott döntést követő 2 munkanapon belül - a változások kiemelésével -honlapján közzéteszi."
(6) Az Öpt. 46. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A pénztártag kérésére a (3) bekezdésben foglalt adóelőleg fizetési kötelezettség az egyéni nyugdíjszámla terhére is teljesíthető."
(7) Az Öpt. 49/B. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) A választható portfóliós rendszer bevezetésére és megszüntetésére, valamint a működtetésének a rendszer szüneteltetését követő folytatására vonatkozó döntés, illetve a rendszer szabályait tartalmazó szabályzat elfogadása a rendszer bevezetésekor a pénztár közgyűlésének, a választható portfóliós rendszer szüneteltetésére, módosítására vonatkozó döntés, illetve a módosított rendelkezéseket tartalmazó szabályzat elfogadása a pénztár igazgatótanácsának kizárólagos hatáskörébe tartozik. Az igazgatótanács döntését a 24. § (5) bekezdésben foglaltaktól eltérően nem hozhatja meg ülés megtartása nélkül. Az ellenőrző bizottság köteles előzetesen megvizsgálni a választható portfóliós rendszer bevezetésére, módosítására, szüneteltetésére, a működtetésének a szüneteltetést követő folytatására és a rendszer megszüntetésére vonatkozó javaslatot, és véleményét az erre vonatkozó döntés előtt a közgyűlésen, illetve az igazgatótanács ülésén ismertetni kell."
(8) Az Öpt. 49/D. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A választható portfóliós rendszer működtetésének megkezdésére, a működtetésének szüneteltetését követő folytatására, illetve módosítására vonatkozó kérelemhez mellékelni kell
a) a szabályzatot vagy a módosított szabályzatot a módosítások megjelölésével,
b) az azt elfogadó közgyűlés jegyzőkönyvét vagy a módosított szabályzatot elfogadó igazgatótanácsi ülés jegyzőkönyvét,
c) a szabályzattal, illetve módosított szabályzattal összefüggő befektetési politikát, valamint
d) az ellenőrző bizottság véleményét."
(9) Az Öpt. a következő 73. §-sal egészül ki:
"73. §
Azon pénztárak, amelyek a hazai gazdasági szereplők versenyképességének erősítésével és a közigazgatás hatékonyságának növelésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2023. évi CIX. törvény hatálybalépésekor nem rendelkeznek internetes honlappal, 2025. január 1-ig kötelesek internetes honlapot létesíteni és ott az e törvényben előírt közzétételi kötelezettségeiknek eleget tenni."
a) 21. § (2) bekezdésében az "- amennyiben rendelkezik ilyen felülettel -" szövegrész,
b) 24. § (5) bekezdésében a "telefaxon, telexen," szövegrész,
c) 29/A. § (1) bekezdésében a "telefaxon," szövegrész,
d) 29/A. § (10) bekezdésében az "és telefaxszámáról" szövegrész,
e) 65. § (7) bekezdésében a "Ha a pénztár nem rendelkezik honlappal, a közzétételi kötelezettségnek a székhelyén történő kifüggesztéssel is eleget tehet." szövegrész.
"(4a) Ha a panasz olyan, más hatóság hatáskörébe tartozó jogvitás ügyet érint, amely tekintetében jogszabály a hatóság eljárása megindításának feltételeként írja elő, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését, a Gazdasági Versenyhivatal a panasz (4) bekezdés szerinti megküldése helyett e körülményről tájékoztatja a panaszost, és a panasszal kapcsolatos további intézkedést mellőzi."
"68. §
Biztonságos kézbesítési szolgáltatási címmel rendelkező ügyfél esetén a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervként eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal a küldeményt - az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 15. §-ában foglaltak szerint - az ügyfél biztonságos kézbesítési szolgáltatási címére kézbesíti, ha ezt az ügyfél az ügyintézési rendelkezésében nem zárta ki."
(2) A Tny. 72. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az ügyintézési határidő a tárgyévi nyugdíj-megállapításhoz tartozó valorizációs szorzószámok hatálybalépését követő tizenötödik napon jár le, ha
a) az öregségi nyugdíj megállapítása iránti kérelmet a tárgyévi nyugdíj-megállapításhoz tartozó valorizációs szorzószámok hatálybalépését megelőzően nyújtották be, vagy
b) a hozzátartozói nyugellátás megállapítása iránti kérelmet a tárgyévi nyugdíj-megállapításhoz tartozó valorizációs szorzószámok hatálybalépését megelőzően nyújtották be, és a hozzátartozói nyugellátás megállapításához a valorizációs szorzószámokat alkalmazni kell,
és az általános ügyintézési határidő a tárgyévi nyugdíj-megállapításhoz tartozó valorizációs szorzószámok hatálybalépését követő tizenötödik napot megelőzően telik le."
(3) A Tny. 99/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A Tbj. szerinti nyilvántartásra kötelezett a biztosított, volt biztosított biztosítási jogviszonyával összefüggő, a szolgálati időről vagy a nyugellátás megállapítása során figyelembevételre kerülő keresetről, jövedelemről adatot tartalmazó, 2024. december 31-éig keletkezett munkaügyi iratokat, adatokat és foglalkoztatási igazolásokat a biztosítottra, volt biztosítottra irányadó öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követő öt évig köteles megőrizni."
a) 37. § (2) bekezdésében az "egy országos napilapban, illetőleg a helyi és munkahelyi időszakos lapban is legalább egy alkalommal meg kell hirdetni. A hirdetmény" szövegrész helyébe az "a pénztár és a Felügyelet honlapján is közzé kell tenni. A közzététel" szöveg,
b) 89. § (6) bekezdésében az "egy országos napilapban" szövegrész helyébe az "a pénztár és a Felügyelet honlapján" szöveg,
c) 99. § (4) bekezdésében az "erről haladéktalanul, legkésőbb nyolc napon belül 2 országos napilapban hirdetményt tesz közzé" szövegrész helyébe az "ezt haladéktalanul, legkésőbb nyolc napon belül a pénztár és a Felügyelet honlapján közzéteszi" szöveg
lép.
a) 40. § (5) bekezdésében a "telefaxon, telexen," szövegrész,
b) 77/C. § (1) bekezdésében a "telefaxon," szövegrész,
c) 77/C. § (10) bekezdésében az "és telefaxszámáról" szövegrész.
"(2) Az üzemi baleset végleges döntéssel történő megállapításáig a biztosítottnak az általános szabályok szerint rendelt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és gyógyászati ellátás árához, továbbá az 54. § (3) bekezdésében foglalt fogászati ellátásért a biztosított által kifizetett térítési díjat a baleset üzemiségének elismerését követően az egészségbiztosító, a rendelkezésre álló nyilvántartás, valamint az üzemi baleset megállapításáról szóló határozat alapján téríti meg."
(A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő)
"d) a pénzbeli egészségbiztosítási ellátásokkal, a baleseti táppénzzel, a nyugellátásokkal és a családtámogatási ellátásokkal kapcsolatban fennálló követelések keresetből történő levonása céljából a (10a) bekezdésben"
(foglalt adattartalommal adatszolgáltatást teljesít elektronikus úton a Magyar Államkincstár részére.)
(2) A 1998. évi XXXIX. törvény 9. §-a a következő (10a) bekezdéssel egészül ki:
"(10a) A (7) bekezdés d) pontja szerinti adatszolgáltatás tartalmazza a biztosítotti nyilvántartásba bejelentett személy
a) foglalkoztatójának nevét,
b) foglalkoztatójának adószámát."
"10/A. §
A nyilvántartó és a közlekedési igazgatási hatóság a cégnyilvántartásban kezelt adószámot belső azonosítóként, valamint a cégnyilvántartással történő kapcsolat biztosítására, a cég beazonosítására használhatja fel."
"(2) Az (1) bekezdés szerinti tevékenységet folytató szolgáltatónak meg kell felelnie az egészségügyi kártevőirtószerekkel, valamint gázosítószerekkel végzett tevékenység szabályairól szóló miniszteri rendeletben meghatározott egyéb feltételeknek. Az egészségügyi államigazgatási szerv a bejelentés alapján nyilvántartásba veszi a szolgáltatót. A tevékenység gyakorlásának feltétele az egészségügyi államigazgatási szerv megfelelőségi nyilatkozata."
"(3a) A közcélú hálózat engedélyezési ügyben eljáró hatóság az általa meghozott döntéseket - az eljárás során a személyesen az ügyfélnek szóló végzések kivételével - az ügyféllel közhírré tétellel közli.
(3b) A (3a) bekezdés szerinti közhírré tétellel történő közlés esetén, ha a döntés az ügyfél számára kötelezettséget állapít meg, vagy jogot von el vagy korlátoz, a hatóság az ismert ügyfelet a döntéséről - a közhírré tétel honlapon történő közzétételével egyidejűleg - az ügyfél tekintetében az adott ügyfajtára vonatkozó jogszabály szerint alkalmazható egyéb kapcsolattartási forma használatával is értesíti. A döntés közlésének napja a hirdetmény honlapon történő közzétételét követő 15. nap."
a) 69/A. §-a,
b) 121. § (1) bekezdésében a "telefaxon," szövegrész,
c) 123/A. § (6) bekezdésében az "Ha a befektetési vállalkozás nem rendelkezik honlappal, akkor a közzétételi kötelezettségnek a székhelyén történő közzététel útján is eleget tehet." szövegrész.
"(3) A biztosító az értékcsökkenés alkalmazásának módszertanát a honlapján közzéteszi."
"(1) A pénzforgalmi szolgáltató az ügyfelet az ügyfél egyszeri fizetési megbízásra irányuló jognyilatkozatát megelőzően köteles a 31. §-ban foglaltakról honlapján és - a Posta Elszámoló Központot működtető intézmény kivételével - az ügyfelek számára nyitva álló helyiségben közzététel útján tájékoztatni."
a) 3. § 7. pontjában az "állami vagy" szövegrész helyébe az "állami, illetve" szöveg,
b) 4. § (3) bekezdésében a "valamint az (1)" szövegrész helyébe az "illetve az (1)" szöveg,
c) 8. § (1) bekezdésében a "minősítő - ha" szövegrész helyébe a "minősítő - amennyiben" szöveg,
d) 10. § (1) bekezdésében az "akkor, ha" szövegrész helyébe az "akkor, amennyiben" szöveg,
e) 12. § (1) bekezdésében a "megtagadhatja, ha" szövegrész helyébe a "megtagadhatja, amennyiben" szöveg,
f) 13. § (3) bekezdésében az "Állami vagy" szövegrész helyébe az "Állami, illetve" szöveg,
g) 14. § (4) bekezdésében a "szabálysértési vagy" szövegrész helyébe a "szabálysértési, illetve" szöveg,
h) 14/A. § (2) bekezdésében a "gondoskodik az" szövegrész helyébe az "intézkedik az" szöveg,
i) 15. § (1) bekezdésében a "Ha a minősített" szövegrész helyébe az "Amennyiben a minősített" szöveg,
j) 16. § (1) bekezdésében a "részt, ha" szövegrész helyébe a "részt, amennyiben" szöveg,
k) 17. § (2) bekezdésében a "hiánya vagy" szövegrészek helyébe a "hiánya, illetve" szöveg,
l) 18. § (2) bekezdés a) pontjában az "állami vagy" szövegrész helyébe az "állami, illetve" szöveg,
m) 20. § (2) bekezdés k) pontjában az "illetéktelen" szövegrész helyébe az "arra jogosulatlan" szöveg,
n) 22. § (8) bekezdésében a "szervek részére" szövegrész helyébe a "szervek számára" szöveg,
o) 37/B. §-ában a "keretét" szövegrész helyébe a "kereteit" szöveg,
p) 40. § (3) bekezdésében a "szervnek vagy" szövegrész helyébe a "szervnek, illetve" szöveg
lép.
"(10) A fennálló hiteltartozás kiváltása esetén a fogyasztó meghatalmazása alapján a hitelező köteles az új hitel folyósításához szükséges igazolásokat az új hitelező részére 15 munkanapon belül elektronikus úton megküldeni."
"(3) A (3a) és (3b) bekezdésben meghatározott kivétellel, valamint az (1a) bekezdésben meghatározott okirat kivételével a külföldön kiállított okirat - ha nemzetközi szerződésből, az Európai Unió általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó jogi aktusából, illetve viszonossági gyakorlatból más nem következik és kormányrendelet szerinti elháríthatatlan akadálya nincs - a magyar törvény szerinti bizonyító erővel csak akkor rendelkezik, ha azt a hivatásos konzuli tisztviselő diplomáciai felülhitelesítéssel látta el."
a) 39/D. § (2) bekezdésében, 39/G. § (3) bekezdésében, valamint 39/Q. § (6) bekezdésében a "munkatársa" szövegrész helyébe a "foglalkoztatottja" szöveg,
b) 41. § (2) bekezdésében az "és munkavállalókra" szövegrész helyébe a ", valamint munkavállalókra" szöveg,
c) 42. § (2a) bekezdésében a "jogosult, valamint" szövegrész helyébe a "jogosult, illetve" szöveg
lép.
"78/A. §
(1) Iparbiztonsági hozzájárulást köteles fizetni az üzemeltetési engedéllyel rendelkező atomerőmű engedélyese, valamint az e törvény IV. fejezetének hatálya alá tartozó veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemek közül azon üzemek üzemeltetői, amelyek környezetében az e törvény 3. § 15. pont a)-b) és d) alpontjában meghatározott lakossági riasztó rendszer működik.
(2) Az üzemeltetési engedéllyel rendelkező atomerőmű engedélyese a lakosság riasztását és tájékoztatását biztosító rendszer működőképességének fenntartása érdekében jogszabály által előírt pénzügyi hozzájárulás biztosítási kötelezettségét az (1) bekezdés szerinti hozzájárulás megfizetésével teljesíti.
(3) Az iparbiztonsági hozzájárulás összege az (1) bekezdésben meghatározott kötelezett előző éves nettó árbevételének 0,042%-a.
(4) A kötelezettnek az iparbiztonsági hozzájárulás befizetését azonosítására alkalmas módon a hatóság honlapján közzétett bankszámlaszámra történő átutalással egyösszegben kell teljesítenie a mérleg fordulónapját követő 5 hónapon belül elkészített, majd jóváhagyott pénzügyi beszámoló közzététele után 30 naptári napon belül.
(5) Meg nem fizetése esetén az iparbiztonsági hozzájárulás adók módjára behajtandó köztartozásnak minősül.
(6) Az iparbiztonsági hozzájárulást időarányosan kell teljesíteni, amennyiben az iparbiztonsági hatóság a határozatával elfogadta, illetve megállapította a veszélyes tevékenység leállítását.
(7) Az iparbiztonsági hozzájárulás a hivatásos katasztrófavédelmi szerv központi szervének saját bevételét képezi, mely a hivatásos katasztrófavédelmi szervnél az iparbiztonsági feladatok ellátásához szükséges radiológiai távmérő hálózat, a Paks és 30 km-es körzetében lakossági riasztó rendszer, továbbá a veszélyes üzemek környezetében meteorológiai és vegyi monitoring, valamint lakossági riasztó rendszer, illetve az iparbiztonsági feladatellátásához alkalmazott, telepített és mobil eszközök üzemeltetési és fejlesztési költségeire használható fel."
"9/B. §
A köznevelési intézményben a honvédelmi nevelés-oktatás keretében egyéb foglalkozás tartását és munkaidő-beosztást a köznevelési intézmény igazgatója határozza meg együttműködési megállapodás keretei között."
a) 2. § (1) bekezdés a) pontjában a "biztosított volt;" szövegrész helyébe a "biztosított volt, és" szöveg,
b) 13/A. § (1) bekezdés c) pontjában a "legalább felével," szövegrész helyébe a "legalább felével, és" szöveg
lép.
a) 2. § (1) bekezdés b) pontja,
b) 13/A. § (1) bekezdés d) pontja,
c) 14/A. §-ában az "- a 2. § (1) bekezdés b) pontja szerinti feltétel kivételével -" szövegrész.
"(4) A munkáltató biztosítja az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit. A munkavédelemről szóló törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendeletben meghatározott feladatkörök esetében a munkáltató köteles ingyenesen biztosítani a köztisztviselő munkaköri alkalmassági vizsgálatát.
(4a) Az Országgyűlés Hivatala és az Országgyűlési Őrség köztisztviselőinek, illetve kormányzati ügykezelőinek feladatkörei esetén a munkáltatói jogkör gyakorlója dönt azon feladatkörökről, amelyek esetében a munkába lépést megelőzően és a közszolgálati jogviszony fennállása alatt alkalmassági vizsgálat szükséges. A munkáltató köteles ingyenesen biztosítani a köztisztviselő alkalmassági vizsgálatát."
"(4) A munkáltató biztosítja az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit. Jogszabályban meghatározott esetben, illetve ha a munkáltató elrendeli, a munkába lépést megelőzően és a munkaviszony fennállása alatt rendszeres időközönként a munkáltató ingyenesen köteles biztosítani a munkavállaló munkaköri alkalmassági vizsgálatát."
a) 1. § (1) bekezdésében a "kerületi önkormányzatok és" szövegrész helyébe a "kerületi önkormányzatok, valamint" szöveg,
b) 1. mellékletében a "Sorszám" szövegrész helyébe a "sorszám", a "Helyrajzi szám" szövegrész helyébe a "helyrajzi szám", valamint a "Tulajdonos" szövegrész helyébe a "tulajdonos" szöveg
lép.
"61/A. A különös szolgálati rend
104/A. §
(1) A különös szolgálati rend a honvédségi szervezet állományának tagja szolgálatteljesítési idejének e törvény általános rendelkezéseitől történő eltérő meghatározása.
(2) A Honvéd Vezérkar főnöke parancsban különös szolgálati rend bevezetését rendelheti el."
a) 113. § (2) bekezdésében az "egymillió" szövegrész helyébe a "kétmillió" szöveg,
b) 164. § (5) bekezdésében az "országos napilapban" szövegrész helyébe az "a honlapján" szöveg
lép.
a) 81. § (3) bekezdésében a "telefaxon," szövegrész,
b) 121-122. §.
"18/A. §
(1) Leválásnál a szétváló jogi személy valamennyi tagja - amennyiben a leválás végrehajtása esetére tagsági viszonyát nem szünteti meg - a továbbműködő (fennmaradó) jogi személy tagja marad. A fennmaradó jogi személy jegyzett tőkéjének meghatározása során a leválással keletkező jogi személyben lévő részesedését nem lehet figyelembe venni.
(2) A leválásra a kiválás szabályai az irányadóak a (3)-(8) bekezdésben foglalt eltérésekkel.
(3) Leválás esetén nem kerül sor annak felmérésére, hogy a jogelőd tagjai melyik jogutód tagjaivá kívánnak válni.
(4) A leválással egyidejűleg belépő új tag csak a továbbműködő (fennmaradó) jogi személyhez csatlakozhat.
(5) A jogutód jogi személyben részt venni nem kívánó tag alatt azon tag értendő, aki a leválás esetére a továbbműködő (fennmaradó) jogi személyben tagsági viszonyát megszünteti.
(6) Az 5. § (2) bekezdése szerinti nyilatkozat elmaradását úgy kell tekinteni, hogy a tag a továbbműködő (fennmaradó) jogi személy tagja kíván maradni.
(7) A 6. § (2) bekezdését azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy csak azon tagot megillető vagyonhányadot és ennek kiadási módját kell meghatározni, amely tag a leválás esetére tagsági viszonyát megszünteti.
(8) A 17. § (2) bekezdése leválás esetén nem alkalmazható."
a) 18. § (1) bekezdés h) pontjában az "illetve" szövegrész helyébe a "valamint" szöveg,
b) 19. § (2) bekezdésében az "arányát" szövegrész helyébe az "arányát, valamint" szöveg
lép.
"(3) Ha a cégjegyzékbe bejegyzett szervezet a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott okiratot, illetve a civil és az egyéb cégnek nem minősülő szervezetek nyilvántartásában szereplő szervezet a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott okiratot a kérelemhez nem csatolja, a közjegyző a cégmásolatot a cégnyilvántartásból, illetve a jogutódlást tanúsító okirat másolatát a civil és az egyéb cégnek nem minősülő szervezetek nyilvántartásából elektronikus úton szerzi be."
[Az utalványkibocsátó az (5) bekezdés szerinti tájékoztatást]
"b) az utalványbirtokost érintő módosítás esetében a módosítás tartalmát a honlapján teszi közzé."
"(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázathoz csatolni kell a kinevezni tervezett vagy megválasztani kívánt személy szakmai önéletrajzát, az (1) bekezdésben meghatározott feltételek teljesítésére vonatkozó okiratokat vagy azok hiteles másolatát, valamint az érintett személynek a 137. § (6) bekezdésében meghatározott büntetőeljárásra vonatkozó nyilatkozatát."
(2) A Hpt. 155. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A (4) bekezdés szerinti pályázathoz csatolni kell a kinevezni tervezett vagy megválasztani kívánt személy szakmai önéletrajzát, az (1) bekezdésben meghatározott feltételek teljesítésére vonatkozó okiratokat vagy azok hiteles másolatát, valamint az érintett személynek a 137. § (6) bekezdésében meghatározott büntetőeljárásra vonatkozó nyilatkozatát."
(3) A Hpt. 236. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"236. §
(1) A hitelintézet a 20. §-ban szabályozott tevékenységi engedély iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg köteles a csatlakozásról szóló nyilatkozatot az OBA-nak megküldeni, kivéve, ha a fióktelep formában működő hitelintézet a 209. § (3) bekezdése alapján nem köteles csatlakozni az OBA-hoz.
(2) A csatlakozási nyilatkozatot az OBA által a honlapján közzétett formanyomtatványon kell megtenni. A nyilatkozatot az OBA a beérkezést követően haladéktalanul, de legfeljebb 8 napon belül továbbítja a tevékenységi engedély iránti kérelmet elbíráló Felügyeletnek."
(4) A Hpt. 269. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"269. §
A fiatalkorúakat betételhelyezésre, hitelfelvételre vagy egyéb pénzügyi szolgáltatás igénybevételére felhívó reklámot a hitelintézet, illetve a szövetkezeti hitelintézet, mint reklámozó köteles a honlapján közzétenni."
a) 17. § (3) bekezdésében és 17/A. § (4) bekezdésében a "postai" szövegrész helyébe az "elektronikus úton, illetve elektronikus elérhetőség hiányában postai" szöveg,
b) 17. § (3) bekezdésében a "két országos napilapban hirdetményként" szövegrész helyébe az "a hitelintézet és a Felügyelet honlapján" szöveg,
c) 240. §-ában a "legalább két országos napilapban" szövegrész helyébe az "a honlapján" szöveg
lép.
a) 20. § (2) bekezdés g) pontja,
b) 205. §-a,
c) 271. § (1a) bekezdésében a "Ha a pénzügyi intézmény nem rendelkezik internetes honlappal, a korábban hatályos üzletszabályzathoz, valamint egyéb szabályzathoz történő hozzáférést az ügyfélfogadásra nyitva álló helyiségében biztosítja." szövegrész.
a) 1. § b) pontjában az "és" szövegrész helyébe a "valamint" szöveg,
b) 17. §-ában a "kell" szövegrész helyébe a "szükséges" szöveg,
c) 18. § (1) bekezdésében a "ha" szövegrész helyébe az "amennyiben" szöveg,
d) 30. § (1) bekezdésében és a 31. § (1) bekezdésében a "foglalt" szövegrész helyébe a "meghatározott" szöveg,
e) 42. § (1) bekezdésében a "csak" szövegrész helyébe a "kizárólag" szöveg,
f) 47. § (2) bekezdés c) pontjában a "meghatározott" szövegrész helyébe a "foglalt" szöveg
lép.
"(2) A küldöttválasztó közgyűlést az alapszabályban meghatározott módon, de legalább a kölcsönös biztosító egyesület honlapján közzétett felhívás útján kell összehívni. Az alapszabály előírhatja, hogy azokat a tagokat, akik ezt kívánják, a küldöttválasztó közgyűlés összehívásáról a honlapon történt felhívás mellett elektronikus úton is értesíteni kell. A honlapon közzétett és a tag részére elektronikus úton küldött felhívás közötti eltérés esetén a közzétételben foglaltak az irányadók."
(2) A Bit. 29. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az igazgatóság köteles a legfőbb szerv átalakulást előkészítő ülését megelőzően az alapszabályban meghatározott módon, de legalább a kölcsönös biztosító egyesület honlapján az (1) bekezdésben foglaltakról a tagokat tájékoztatni. Az alapszabály előírhatja, hogy azokat a tagokat, akik ezt kívánják, erről a honlapon történt közlés mellett elektronikus úton is tájékoztatni kell. A honlapon közzétett és a tag részére elektronikus úton küldött tájékoztatás közötti eltérés esetén a közzétételben foglaltak az irányadók. Az igazgatóság a tájékoztatási kötelezettségének úgy tesz eleget, hogy a kölcsönös biztosító egyesület tagjainak legalább tizenöt nap álljon rendelkezésére a 28. § (3) bekezdésében meghatározott nyilatkozat megtételére."
(3) A Bit. 123/A. § (2) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
[A kárrendezési tájékoztatónak tartalmaznia kell különösen az alábbiakat:]
"d) az értékcsökkenés alkalmazásának módszertanát."
a) 108/A. § (1) bekezdésében a "Ha a biztosító vagy a viszontbiztosító nem rendelkezik honlappal, a közzétételi kötelezettségnek a székhelyén történő közzététellel is eleget tehet." szövegrész,
b) 159. § (1) bekezdésében és 382. § (1) bekezdésében a "telefaxon," szövegrész,
c) 191. § (2) bekezdése.
"(4a) Amennyiben a felügyeleti vizsgálat esedékessége és az akkreditált státusz lejáratának ideje 6 hónapon belül van, a felügyeleti vizsgálatot - ha az akkreditált státusz megújítását az akkreditált szervezet a (7) bekezdés szerinti értesítés kézhezvételétől számított 30 napon belül kérelmezi - az akkreditált státusz megújítására irányuló eljárás keretében kell lefolytatni."
a) 104. § (1) bekezdésében a "tanúsítvány, valamint" szövegrész helyébe a "tanúsítvány, illetve" szöveg,
b) 105. § (1) bekezdésében a "nyilatkozat és" szövegrész helyébe a "nyilatkozat, illetve" szöveg
lép.
"(4) A kormányzati igazgatási szerv a munkavédelemről szóló törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendeletben meghatározott feladatkör tekintetében ingyenesen biztosítja a kormánytisztviselő alkalmassági vizsgálatát a munkába lépést megelőzően és a kormányzati szolgálati jogviszony fennállása alatt."
a) 7. § (1) bekezdésében a "kell" szövegrész helyébe a "szükséges" szöveg,
b) 90/A. § (1) bekezdésében az "az érintett" szövegrész helyébe az "a jogutódlással érintett" szöveg,
c) 112. § (12) bekezdés nyitó szövegrészében és a) pontjában a "30 napon" szövegrészek helyébe a "harminc napon" szöveg,
d) 210. § (8) bekezdésében a "járó illetménnyel" szövegrész helyébe a "járó illetmény összegével" szöveg,
e) 232. § (1) bekezdésében a "számára" szövegrész helyébe a "részére" szöveg,
f) 233. § (3) bekezdésében a "valamint" szövegrész helyébe az "és" szöveg,
g) 239. § (2) bekezdésében az "esetében" szövegrész helyébe az "esetén" szöveg,
h) 240. § (1) és (2) bekezdésben az "esetében" szövegrészek helyébe az "esetén" szöveg
lép.
"(4) A munkáltatói jogkör gyakorlója dönt azon feladatkörökről, amelyek esetében a munkába lépést megelőzően és a közszolgálati jogviszony fennállása alatt alkalmassági vizsgálat szükséges. A munkáltató köteles ingyenesen biztosítani a köztisztviselő alkalmassági vizsgálatát."
"(3) A munkáltató biztosítja az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit. A munkavédelemről szóló törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendeletben meghatározott esetben a munkáltató a munkába lépést megelőzően és a köznevelési foglalkoztatotti jogviszony fennállása alatt rendszeres időközönként köteles ingyenesen biztosítani a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló munkaköri alkalmassági vizsgálatát."
1. a büntető jogszabályok módosításáról szóló 1998. évi LXXXVII. törvény,
2. a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény módosításáról szóló 2001. évi CXXI. törvény,
3. a népesség személyi, családi és lakásviszonyainak képviseleti minta alapján történő 2005. évi felméréséről szóló 2004. évi CXXI. törvény,
4. a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény módosításáról szóló 2005. évi XXI. törvény,
5. a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény és más törvények módosításáról szóló 2005. évi XCI. törvény,
6. a regisztrációs adó részleges visszatérítéséről szóló 2006. évi CXXX. törvény,
7. a társasági adó és a vállalkozói személyi jövedelemadó egyes előírásai alkalmazásának kizárásáról szóló 2007. évi XII. törvény,
8. az államot megillető szavazatelsőbbségi részvény jogintézményének megszüntetéséről és egyes törvényeknek a megszüntetéssel összefüggő módosításáról szóló 2007. évi XXVI. törvény,
9. az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló 2007. évi CXXI. törvény,
10. a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2008. évi XXX. törvény,
11. a 2010. évi általános mezőgazdasági összeírásról szóló 2010. évi XXIV. törvény,
12. az Összefogás az Államadósság Ellen Alapba történő befizetésekhez kapcsolódó kedvezmények megalkotásáról és az Alap létrehozásával kapcsolatos törvénymódosításokról szóló 2011. évi LVII. törvény,
13. az otthonvédelmi intézkedések kiterjesztése kapcsán a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény módosításáról szóló 2011. évi CXXX. törvény,
14. az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény,
15. a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény módosításáról szóló 2012. évi LI. törvény,
16. a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény módosításáról szóló 2012. évi CLII. törvény,
17. az egyes törvényeknek az Országgyűléssel, valamint az önkormányzatokkal összefüggő módosításáról szóló 2012. évi CCIX. törvény,
18. a fekvőbeteg-szakellátó és egyes fekvőbeteg-szakellátóhoz kapcsolódó egészségügyi háttérszolgáltatást nyújtó, 100%-os állami tulajdonban lévő, valamint azok 100%-os tulajdonában lévő gazdasági társaságok által ellátott feladatok központi költségvetési szervek általi átvételéről, valamint az ezzel kapcsolatos eljárási kérdések rendezéséről szóló 2013. évi XXV. törvény,
19. az önkényuralmi jelképek használatának büntetőjogi szankcionálásáról szóló 2013. évi XLVIII. törvény,
20. az egyes törvényeknek az elektronikus anyakönyv kialakításával összefüggésben szükséges módosításáról szóló 2013. évi LXXVI. törvény,
21. az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény módosításáról szóló 2013. évi XC. törvény,
22. a Budapest főváros közigazgatási területével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2013. évi CXXVIII. törvény,
23. a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény módosításáról szóló 2013. évi CXXXVIII. törvény,
24. az egyes törvényeknek a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvénnyel összefüggő, valamint egyéb célú módosításáról szóló 2013. évi CXLIII. törvény,
25. az egyes törvényeknek a szociális és gyermekvédelmi ellátások országos nyilvántartásával összefüggő módosításáról szóló 2013. évi CLVIII. törvény,
26. az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2014. évi XIV. törvény,
27. az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2014. évi XXXIII. törvény,
28. az egyes adótörvények és azokkal összefüggő más törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló 2014. évi LXXIV. törvény,
29. az egyes pénzügyi tárgyú törvényeknek a betétbiztosítást, valamint a pénzügyi közvetítőrendszert érintő módosításáról szóló 2014. évi CIV. törvény,
30. a területi államigazgatási szervezetrendszer átalakításával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi VIII. törvény,
31. a népesség személyi, családi és lakásviszonyainak minta alapján történő 2016. évi felméréséről szóló 2015. évi X. törvény,
32. az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény és egyes adótörvények módosításáról szóló 2015. évi CLXXXVII. törvény,
33. az energetikai tárgyú törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló 2016. évi LIX. törvény,
34. az állami tisztviselőkről szóló 2016. évi LII. törvény hatálybalépésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2016. évi LXIV. törvény,
35. a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény módosításáról szóló 2016. évi LXXVII. törvény,
36. a büntetések, az intézkedések, egyes kényszerintézkedések és a szabálysértési elzárás végrehajtásáról szóló 2013. évi CCXL. törvény és ehhez kapcsolódóan más törvények módosításáról szóló 2016. évi CX. törvény,
37. az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, valamint a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalról szóló 2013. évi XXII. törvény módosításáról szóló 2016. évi CXX. törvény,
38. az egységes elektronikus ügyintézési rendszer kialakításához szükséges egyes törvények módosításáról szóló 2016. évi CXXI. törvény,
39. az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2016. évi CXXV. törvény,
40. a honvédelemről és a Magyar Honvédségről, valamint a különleges jogrendben bevezethető intézkedésekről szóló 2011. évi CXIII. törvény módosításáról szóló 2016. évi CXXXIII. törvény,
41. a dohányzás visszaszorításával összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2016. évi CXXXV. törvény,
42. az egyes klímapolitikai és zöldgazdaság fejlesztési tárgyú törvények módosításáról szóló 2016. évi CXXXVIII. törvény,
43. a jogi segítségnyújtásról szóló 2003. évi LXXX. törvény és egyes törvények eljárásjogi kérdésekkel összefüggő módosításáról szóló 2016. évi CLVIII. törvény,
44. a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény és az azzal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2016. évi CLX. törvény,
45. az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról szóló 2016. évi CLXVI. törvény,
46. az egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló 2016. évi CLXXXII. törvény,
47. az egyes belügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2017. évi XXXIII. törvény,
48. az egyes törvények honvédelmi kérdésekkel összefüggő módosításáról szóló 2017. évi LIV. törvény,
49. az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló 2017. évi LXIII. törvény,
50. az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2017. évi LXXVII. törvény,
51. a titkos információgyűjtés szabályainak az új büntetőeljárási törvénnyel összefüggő, továbbá a bírósági végrehajtás során a sértettnek megítélt polgári jogi követelések kielégítési sorrendjére vonatkozó rendelkezések módosításáról szóló 2017. évi XCIII. törvény,
52. az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságnak a Magyar Államkincstárba történő beolvadásához szükséges törvénymódosításokról szóló 2017. évi CXXI. törvény,
53. a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény, valamint az azzal összefüggő egyes törvényi rendelkezések módosításáról szóló 2017. évi CXXIX. törvény,
54. a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény hatálybalépésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2017. évi CXXX. törvény,
55. a környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény módosításáról szóló 2017. évi CXXXI. törvény,
56. a belügyi feladatokat érintő és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2017. évi CXXXIV. törvény,
57. az ügyvédi tevékenységről szóló 2017. évi LXXVIII. törvény hatálybalépésével összefüggő egyes törvények és egyéb igazságügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2017. évi CXXXVI. törvény,
58. a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény, egyes büntető tárgyú törvények, valamint az európai uniós és a nemzetközi bűnügyi együttműködést szabályozó törvények módosításáról szóló 2017. évi CXLIV. törvény,
59. az egyes törvények biztosítási, illetve pénzforgalmi tárgyú jogharmonizációjával kapcsolatos módosításáról szóló 2017. évi CXLV. törvény,
60. a szociális hozzájárulási adó csökkentéséről és a kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2017. évi CLVI. törvény,
61. általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény hatálybalépésével összefüggő törvények és egyes egyéb törvények módosításáról szóló 2017. évi CLIX. törvény,
62. az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló 2013. évi LXXXVII. törvény módosításáról szóló 2017. évi CLX. törvény,
63. a közlekedéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2017. évi CLXXXII. törvény,
64. az egyes törvények honvédelmi kérdésekkel összefüggő módosításáról szóló 2017. évi CLXXXIX. törvény,
65. az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény és az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2017. évi LXXVII. törvény módosításáról szóló 2017. évi CXC. törvény,
66. a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény módosításáról szóló 2017. évi CXCVI. törvény,
67. a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény hatálybalépésével összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2017. évi CXCVII. törvény,
68. a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény módosításáról szóló 2017. évi CCI. törvény,
69. a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény és a közlekedéssel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2016. évi CXLIV. törvény módosításáról szóló 2017. évi CCIV. törvény,
70. az egyes agrárszabályozási tárgyú törvényeknek az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvénnyel összefüggő és más célú módosításáról szóló 2017. évi CCV. törvény,
71. az energetikai tárgyú törvények, valamint azokkal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2017. évi CCVIII. törvény,
72. a pénzügyi közvetítőrendszert érintő egyes törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló 2018. évi CXXVI. törvény.
(2) A 83. § 29. pontja 2024. január 2-án lép hatályba.
(3) A 3. §, a 6. § (1) bekezdése, a 48. §, a 49. §, a 76. §, a 79. § és a 82. § 2024. szeptember 1-jén lép hatályba.
(4) A 7. § (1) és (3)-(5) bekezdése, a 8. § a) és e) pontja, a 15. § (3) bekezdése és a 16. § 2025. január 1-jén lép hatályba.
a) 9. §-a és 38. §-a az Alaptörvény 46. cikk (6) bekezdése alapján,
b) 37. §-a az Alaptörvény XXIII. cikk (4) bekezdése és 35. cikk (1) bekezdése alapján,
c) 42. §-a az Alaptörvény 29. cikk (7) bekezdése alapján,
d) 43. §-a az Alaptörvény 31. cikk (3) bekezdése alapján,
e) 52. § a) pontja az Alaptörvény 38. cikk (1) és (2) bekezdése alapján,
f) 66. § a) pontja az Alaptörvény 41. cikk (5) bekezdése alapján,
g) 80. §-a az Alaptörvény 45. cikk (5) bekezdése alapján
sarkalatosnak minősül.
a) 1. §-a a gépjárművek és pótkocsijaik időszakos műszaki vizsgálatáról és a 2009/40/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2014. április 3-i 2014/45/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
b) 11. §-a a belső piacon az üzleti vállalkozások fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatairól, valamint a 84/450/EGK tanácsi irányelv, a 97/7/EK, a 98/27/EK és a 2002/65/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvek, valamint a 2006/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról szóló érinti 2005. május 11-i 2005/29/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek
való megfelelést szolgálja.
(2) E törvény 15. §-a az európai statisztikákról és a titoktartási kötelezettség hatálya alá tartozó statisztikai adatoknak az Európai Közösségek Statisztikai Hivatala részére történő továbbításáról szóló 1101/2008/EK, Euratom európai parlamenti és tanácsi rendelet, a közösségi statisztikákról szóló 322/97/EK tanácsi rendelet és az Európai Közösségek statisztikai programbizottságának létrehozásáról szóló 89/382/EGK, Euratom tanácsi határozat hatályon kívül helyezéséről szóló, 2009. március 11-i 223/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
A változó életviszonyok a jogszabályok folyamatos felülvizsgálatát, tartalmának újragondolását igénylik. Az új szabályok megalkotásakor azonban olyan intézkedéseket kell tenni, olyan javaslatokat kell kidolgozni, ami az emberek hétköznapi ügyeinek intézését egyszerűbbé tudják tenni. A vállalkozások sikeressége érdekében pedig olyan jogi környezetet kell kialakítani, amiben az adminisztráció időbeli és pénzbeli költségei minimálisak, így az erőforrásaikat a jogszabályoknak való megfelelés helyett a működésükre, a termelésre tudják fordítani. E célkitűzés mentén hozta létre a Kormány érdekegyeztető fórumként a Deregulációs Kerekasztalt, amelynek célja a magyar emberek, vállalkozások mindennapi életének, ügyintézésének könnyítését és egyszerűsítését szolgáló javaslatok megfogalmazása, amelyek ezen törvényben is tükröződnek.
A vállalkozásokat, a cégeket a mai napig sok olyan jogszabályi előírás terheli, amelyeknek nem vagy csak indokolatlan nehézségek árán tudnak megfelelni. Jelen törvény alapján 2025-től megszűnik a munkáltatók azon kötelezettsége, hogy a munkaügyi iratokat és foglalkoztatási igazolásokat a munkahelyet váltott, kilépett munkavállalóra vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatár betöltését követő öt évig kötelesek megőrizni.
A munkáltatók és a munkavállalók adminisztratív terheinek csökkentése érdekében a munkaköri alkalmasság vizsgálata tekintetében általános jelleggel megszűnik a kötelező orvosi vizsgálat. Jogszabály meghatározhat olyan munkaköröket és foglalkozásokat, amikor a továbbiakban is kötelező lesz az orvosi vizsgálat, illetve a jogszabályon túl a munkáltató is előírhatja ugyanezt a saját döntésével. A munkáltató mindkét esetben továbbra is ingyenesen köteles biztosítani a munkavállaló munkaköri alkalmassági vizsgálatát.
A pénzügyi szektorban is indokolt a digitalizáció eredményeinek minél szélesebb körben való felhasználása. A hitelkiváltás során a hitelkiváltást érintő igazolások (például tőketartozás, kamatok) gyors és egyszerű beszerzése érdekében az új hitelt nyújtó intézmény az ügyfél meghatalmazása alapján közvetlenül megigényelheti a dokumentumokat az érintett intézménytől, melyet a pénzügyi intézménynek 15 munkanapon belül kell teljesítenie. A XXI. század követelményeinek megfelelően előírásra kerül továbbá, hogy a különböző pénzügyi szervezetek (bankok, biztosítók, önkéntes pénztárak) rendelkezzenek honlappal, amely segíti az ügyfeleikkel való kapcsolattartást, illetve a közzétételi kötelezettségeiknek is eleget tehetnek ezzel. Megszüntetésre kerülnek továbbá azok a mára már elavult szabályozások, amelyek előírták, hogy ezen szervezetek egyes hirdetményeket, döntéseket egy vagy két országos napilapban tegyenek közzé.
Kiemelt célkitűzés továbbá a külföldről hazatérő magyar állampolgárok hazatérésének segítése, a hatósági ügyeik intézésének megkönnyítése. Az egyes kormányablakokban felállításra kerülő Hazaváró irodák és a Hazaváró Portál mellett számos törvény módosításával könnyebbé válik számukra a hazatéréssel összefüggő ügyek intézése. Ennek érdekében bővítésre kerülnek azon esetek, amikor a külföldi okmányok diplomáciai felülhitelesítés nélkül is alkalmazhatóak, illetve egyszerűsítésre kerülnek egyes ügytípusoknak a hiteles fordításra vonatkozó szabályok.
A törvényjavaslattal a választható portfóliós rendszert (a továbbiakban: VPR) működtető pénztárak választható portfóliós szabályzatainak módosításáról a pénztár igazgatótanácsa hozhat döntést a közgyűlés helyett. A VPR bevezetésére, illetve megszüntetésére, valamint működtetésének szünetelését követő folytatására vonatkozó döntés továbbra is a közgyűlés kizárólagos hatáskörében marad, így arról a pénztártagok közvetlenül, vagy küldöttjük útján a legfőbb szerv ülésén dönthetnek. A VPR módosítására vonatkozó határozathozatal igazgatótanácsi hatáskörbe történő átsorolása ugyanakkor biztosítja az egyszerűbb és gyorsabb döntéshozatalt a pénztárak számára, a közgyűlési jóváhagyás ugyanis sok esetben meghosszabbítja az engedélyezési eljárást. A módosítás előírja továbbá a pénztárak belső védelmi vonalaként funkcionáló ellenőrző bizottság véleményének előzetes beszerzését.
A tárgyévi valorizációs szorzószámok kihirdetésének időpontja évről évre változik. Korai kihirdetés esetén indokolatlanul hosszú az ügyintézési határidő, késői kihirdetés esetén pedig túl rövid idő áll a hatóság rendelkezésére az eljárás lefolytatásához. A módosítás értelmében a nyugdíj-megállapító határozatok meghozatalára minden esetben 15 nap áll rendelkezésre.
Jelentős adminisztratív terhet jelent a vállalkozások számára a biztosítottakra vonatkozó munkaügyi iratok megőrzési kötelezettsége, amelyet a biztosítottnak a reá irányadó nyugdíjkorhatár betöltését követő öt évig kötelesek megőrizni. Ennek indoka eddig az volt, hogy a különböző munkaügyi és társadalombiztosítási iratok nem elektronikusan készültek, ugyanakkor azok megőrzése a biztosított későbbi nyugellátásának megállapításához nélkülözhetetlen volt. A munkáltatókat terhelő kötelezettség felmenő rendszerben, 2025. január 1-jétől kivezetésre kerül, a megőrzési kötelezettség így csak a 2024. december 31-ig keletkező iratokra marad fenn. A nyugellátás megállapításához szükséges adatokat az állami nyilvántartások tartalmazzák.
Az üzemeltetők által évente, a tárgyévet megelőző év nettó bevétele alapján számított iparbiztonsági hozzájárulást a hivatásos katasztrófavédelmi szerv célelőirányzatként használhatja fel.
A hozzájárulás kötelezettje: az üzemeltetési engedéllyel rendelkező atomerőmű engedélyese, valamint azon veszélyes üzemek üzemeltetői, amelyek környezetében meteorológiai és vegyi monitoring, valamint lakossági riasztó rendszer működik.
Figyelemmel arra, hogy a gazdasági folyamatokkal összefüggően egyaránt változhat a végpontok és az érintett telephelyek száma, a monitoring és lakossági riasztó rendszer üzemeltetési költsége, ugyanakkor az iparbiztonsági hozzájárulásból származó bevétel összege évente szintén eltérő lehet, igazodva az egyes üzemeltetők árbevételéhez, javasolt az üzemeltető tárgyévet megelőző év nettó árbevételének 0,042%-át figyelembe venni.
A hozzájárulás felhasználása radiológiai távmérő hálózat (RTH), Paks és 30 km-es körzetében lakossági riasztó-tájékoztató, továbbá meghatározott veszélyes üzemek környezetében meteorológiai és vegyi monitoring, valamint lakossági riasztó rendszer (MoLaRi), továbbá a hivatásos katasztrófavédelmi szerv iparbiztonsági feladatellátásához alkalmazott, telepített és mobil eszközeinek üzemeltetésére és szükségszerű fejlesztésére történik.
Az országos nukleárisbaleset-elhárítási rendszerről szóló 167/2010. (V.11.) Korm. rendelet előírja az üzemeltetési engedéllyel rendelkező atomerőmű engedélyesének, hogy a lakosság riasztását és tájékoztatását biztosító rendszer működőképességének fenntartása érdekében annak időszakos felújításához, karbantartásához pénzügyi hozzájárulást biztosítson. A törvényi rendelkezés kimondja, hogy az iparbiztonsági hozzájárulás megfizetésével ez a pénzügyi hozzájárulási fizetési kötelezettség teljesítettnek minősül.
A hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény előírja, hogy a Felügyeletnek az általa kiadott engedélyekről, azok módosításáról vagy visszavonásáról szóló határozatát (ideértve az alapszabály módosításához adott engedélyét is), valamint az engedély iránti kérelmet elutasító végleges határozatát meg kell küldenie a cégbíróságnak. Figyelemmel arra, hogy a társaságoknak a társaság létrejöttét, vezetőit érintő engedélyeket be kell nyújtaniuk a cégbírósághoz, továbbá az engedéllyel rendelkező hitelintézetek listája az Magyar Nemzeti Bank honlapján is szerepel, a határozatok megküldése indokolatlan adminisztrációs terhet jelent a Magyar Nemzeti Bank számára.