T/5575. számú törvényjavaslat indokolással - A szolidaritási vagyonadóról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országgyűlés a megélhetési válság társadalmi és gazdasági következményeinek enyhítése, az igazságos közteherviselés és a közös társadalmi felelősségvállalás megteremtése érdekében a következő törvényt alkotja a szolidaritási vagyonadó bevezetéséről.
A szolidaritási vagyonadó alanya mindazon Magyarországon életvitelszerűen élő magánszemély, akinek a nettó vagyona meghaladja a hatszázmillió forintot. A nettó vagyon a bruttó (teljes) vagyon kötelezettségekkel csökkentett összege.
A szolidar...

T/5575. számú törvényjavaslat indokolással - A szolidaritási vagyonadóról
2023. évi ... törvény a szolidaritási vagyonadóról
Az Országgyűlés a megélhetési válság társadalmi és gazdasági következményeinek enyhítése, az igazságos közteherviselés és a közös társadalmi felelősségvállalás megteremtése érdekében a következő törvényt alkotja a szolidaritási vagyonadó bevezetéséről.
1. §
A szolidaritási vagyonadó alanya mindazon Magyarországon életvitelszerűen élő magánszemély, akinek a nettó vagyona meghaladja a hatszázmillió forintot. A nettó vagyon a bruttó (teljes) vagyon kötelezettségekkel csökkentett összege.
2. §
A szolidaritási vagyonadó alapján adóköteles az adóalany valamennyi vagyoneleme, különösen, de nem kizárólagos jelleggel: a hazai és külföldi ingatlan, ingóság, műkincs, értékpapír, vagyoni értékű jog, bankbetét, készpénz, valamint a Magyarországon vagy külföldön bejegyzett gazdasági társaság, vállalkozás, kapcsolt vállalkozások tulajdonrésze. Az adóalany kapcsolt vállalkozásokban meglévő tulajdoni hányadait össze kell számítani. Az ingóság, műkincs, értékpapír, vagyoni értékű jog értékére a törvény hatálybalépésekor fennálló forgalmi érték irányadó. Az ingatlan értékére az annak fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzője által kiállított adó- és értékbizonyítványban foglaltak az irányadóak azzal, hogy az adó- és értékbizonyítványt úgy kell kiállítani, hogy az a törvény hatálybalépésekor fennálló állapotot tükrözze.
3. §
Az adó mértéke az adóalap 600 millió forint feletti részének 1,7 százaléka 1,6 milliárd forintig, az ezt meghaladó rész 2,1 százaléka 2,9 milliárd forintig, végül az ezt meghaladó rész 3,5 százaléka.
4. §
E törvény alapján az adófizetési kötelezettség az adóalanyt első alkalommal a törvény kihirdetésének évében terheli. A fizetendő adót az adóalany először a kihirdetést követő 30. napig, azt követően a tárgyév május 31. napjáig, az előző évi számviteli beszámoló benyújtásának határidejéig köteles bevallani és megfizetni.
5. §
Az adóbevételt a megélhetési válság következményeinek enyhítésére szükséges fordítani, így a közszféra utóbbi években jelentős reálbércsökkenést elszenvedett dolgozóinak - például a pedagógusoknak, az egészségügyi dolgozóknak, a szociális szférában dolgozóknak - a béremelésére, illetve az infláció hatását ellentételező támogatásokra, szociális juttatásokra.
6. §
Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a szolidaritási vagyonadóra vonatkozó részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg.
7. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
Általános indokolás
A Zöldek társadalompolitikájának és társadalmi víziójának sarokpontja az igazságos újraelosztás és a társadalmi szolidaritás. Mindez az ökológiai válságból is egyenesen következik: természeti kizsákmányolás, túlhasználat, állandóan növekvő erőforrás-kivonás és kontrollálatlan növekedés helyett a jövedelemtermelés és jövedelemelosztás racionális, a valós emberi szükségleteket kielégítő átszervezésére van szükség nemzeti és globális szinten egyaránt. Magyarországon az utóbbi években tovább nőttek mind a jövedelmi, mind a vagyoni egyenlőtlenségek. A társadalom joggal várja el, hogy mindenki igazságos mértékben, a lehetőségeihez mérten járuljon hozzá a társadalmi, gazdasági válság enyhítéséhez, az egyenlőtlenségek csökkentéséhez. Szükséges, hogy a társadalom legvagyonosabb rétege az eddiginél jóval nagyobb mértékben vegye ki a részét a közteherviselésből.
A javaslat csak a legvagyonosabbakat, a társadalom leggazdagabb fél százalékát vonná be a vagyonadót fizetők körébe, őket is progresszív módon, hiszen a legalsó (1,7 százalékos) kulccsal azok a tehetősek adóznának, akik vagyona meghaladja a 600 millió, de nem lépi át az 1,6 milliárd forintot. A leggazdagabb egy ezrelék (a felső tízezerként is emlegetett rétegről van szó) 2,1 százalékkal adózna az 1,6 milliárd forint fölötti vagyonrésze után (az évi 17 millió forint adón felül, amelyet a 0,6-1,6 milliárd forint közötti vagyonrész alapján fizet). A leggazdagabb fél ezrelék (vagyis a néhány ezer kiemelkedően vagyonos egyén) a 2,9 milliárd forint fölötti vagyonrésze után 3,5 százalékkal adózna (azon az évi 44,3 millió forint adón felül, amelyet a 0,6-2,9 milliárd forint közötti vagyonrész alapján fizet).
A javaslat a Tax Justice Network tanulmányán alapszik, amelyet a Zöldek EP-képviselőcsoportja megbízásából készítettek. A tanulmány szerint az új adó bevezetése Magyarországon 3839 millió euró, vagyis mintegy 1500 milliárd forint bevételt hozna a lakosság felső fél százalékának megadóztatása. Ezt az adóbevételt a javaslat szerint az alsó 99,5 százalék életkörülményeinek javítására, a megélhetési válság következményeinek enyhítésére szükséges fordítani.
Részletes indokolás
1. §
Az adó alanyának és a nettó vagyon fogalmának meghatározása. Akinek például 100 millió forint a teljes vagyona, ugyanakkor 100 millió forintnyi hitele is van, annak a nettó vagyona nulla forint. A jogszabálytervezet a nettó vagyont javasolja adóztatni, mégpedig egy igen magas összeg, 600 millió forint felett.
2. §
Az adó tárgyának meghatározása.
3. §
Az adó mértékét meghatározó rendelkezés.
4. §
Az adó időtartamára, bevallására, megfizetésére vonatkozó szabályok meghatározása.
5. §
Az adóbevétel felhasználási céljának meghatározása.
6. §
A részletszabályok megalkotására felhatalmazó rendelkezés.
7. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.