T/3692. számú törvényjavaslat indokolással - A minisztériumi tisztviselők és a pedagógusok béremelésének egységes megvalósításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 65. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A fokozatokhoz és ezen belül az egyes fizetési kategóriákhoz tartozó garantált illetményt az illetményalap százalékában az (1a) bekezdés és e törvény 7. melléklete állapítja meg azzal, hogy a köznevelési intézményben pedagógusként foglalkoztatott pótlékokkal számított bérének el kell érnie a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 1. melléklet I. pontjában fo...

T/3692. számú törvényjavaslat indokolással - A minisztériumi tisztviselők és a pedagógusok béremelésének egységes megvalósításáról
2023. évi ... törvény A minisztériumi tisztviselők és a pedagógusok béremelésének egységes megvalósításáról
1. §
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 65. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A fokozatokhoz és ezen belül az egyes fizetési kategóriákhoz tartozó garantált illetményt az illetményalap százalékában az (1a) bekezdés és e törvény 7. melléklete állapítja meg azzal, hogy a köznevelési intézményben pedagógusként foglalkoztatott pótlékokkal számított bérének el kell érnie a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 1. melléklet I. pontjában foglalt Illetménytábla szerinti,
a) gyakornok fokozat esetén a vezető-kormányfőtanácsos,
b) pedagógus I. fokozat esetén az osztályvezető,
c) a további fokozatok esetén a főosztályvezető
számára megállapítható illetmény alsó határának megfelelő összeget."
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
Általános indokolás
Magyarország Kormánya a napokban hozta nyilvánosságra a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvényben meghatározottól eltérő illetménysávok megállapításáról szóló Korm. rendelet legújabb módosításának tervezetét.
A javaslat indoklása szerint a törvény lehetővé teszi, hogy a Kormány a meghatározott illetmények alsó, illetve felső határánál magasabb összegű alsó, illetve felső határt állapítson meg. Ennek megfelelően a minisztériumi tanácsosok, főtanácsosok, osztályvezetők és főosztályvezetők akár 3366 százalékos bérnövekedésre is számíthatnak, de legalábbis annak jogszabályi hátterének megteremtésére várhatóan sor kerül.
A módosítás eredményeképpen
- egy kormánytanácsos 500 ezer helyett akár 750 ezer,
- egy vezető-kormánytanácsos 650 ezer helyett akár 1 millió,
- egy kormányfőtanácsos 750 ezer helyett 1 millió 250 ezer,
- egy vezető-kormányfőtanácsos 1 millió 500 ezer helyett akár 1 millió 800 ezer,
- egy osztályvezető 1 millió 400 ezer helyett akár 1 millió 600 ezer,
- egy főosztályvezető pedig 1 millió 500 ezer helyett akár 2 millió
forintnak megfelelő bért keressen.
25%-os infláció mellett a béremelésre törekvés érthető, az azonban nem, hogy a Kormány miért csak "házon belül" hajlandó erre.
A tavalyi választások óta ugyanis arra gondot fordított a Fidesz, hogy megemelje Orbán Viktor miniszterelnök és Matolcsy György jegybankelnök fizetését, sőt most a kormány tisztviselőinek is fizetésemelést adna. Azonban a pedagógusok bérét a mai napig nem rendezte.
Annak ellenére sem, hogy az MSZP módosító javaslatokkal kezdeményezte, hogy a pedagógusbérek legyenek a miniszterelnök, illetve a jegybankelnök fizetéséhez kötve, ezt a Fidesz minden alkalommal elutasította. Inkább költöttek 323 milliárd forint közpénzt Vodafone-vásárlásra, ami a pedagógusbérek emelésére elegendő fedezetet biztosított volna.
Kifogásként továbbra is az EU-s pénzek érkezésére mutogat a Kormány, azonban semmit nem tesz annak érdekében, hogy a megállapodás feltételeinek megfeleljen, sőt az új jogállási törvénytervezettel ezzel pont ellentétesen jár el.
Az MSZP javaslata éppen ezért rendezni kívánja a méltatlan pedagógusbérek helyzetét! Ha a minisztériumi tisztviselők fizetésemelésére biztosítható a fedezet, akkor bizonyára a gyermekeinket nevelő és oktató tanárokéra is megteremthető. A törvényjavaslat elfogadása esetén a pedagógusbéreknek
- gyakornokok esetén el kell érniük a vezető-kormányfőtanácsosok illetménysávjának minimumát, vagyis a 600 ezer forintot,
- pedagógus I. esetén az osztályvezetők illetménysávjának minimumát, a 700 ezer forintot,
- pedagógus II., mestertanár és kutatótanár esetén pedig a főosztályvezetők illetménysávjának a legkisebb összegét, vagyis a 800 ezer forintot.
Részletes indokolás
1. §
A pedagógusbérek emelését lehetővé tevő, az egyes fokozatokhoz differenciált új minimálbért meghatározó rendelkezések.
2. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.