T/13065. számú törvényjavaslat indokolással - az alapvető élelmiszerek árának csökkentese érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: ÁFA törvény) 3. számú mellékletének I. része az 1. melléklet szerint módosul.
Az ÁFA törvény 3/A. számú mellékletének I. része a 2. melléklet szerint módosul.
Az ÁFA törvény a következő 301. §-sal egészül kí:
"301. § A 3. számú melléklet 1. részének az alapvető élelmiszerek árának csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló 2016. évi .... törvén...

T/13065. számú törvényjavaslat indokolással - az alapvető élelmiszerek árának csökkentese érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról
2016. évi ... törvény az alapvető élelmiszerek árának csökkentese érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról
1. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: ÁFA törvény) 3. számú mellékletének I. része az 1. melléklet szerint módosul.
2. §
Az ÁFA törvény 3/A. számú mellékletének I. része a 2. melléklet szerint módosul.
3. §
Az ÁFA törvény a következő 301. §-sal egészül kí:
"301. § A 3. számú melléklet 1. részének az alapvető élelmiszerek árának csökkentése érdekében az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló 2016. évi .... törvénnyel megállapított 52-98. pontjait azokban az esetekben kell alkalmazni először, amelyekben a 84. § szerint megállapított időpont 2017. január 1-jére vagy azt követő napra esik."
4. §
Nem lép hatályba az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló 2016. évi LXVI. törvény 75. § a) és c) pontja.
5. §
Ez a törvény 2017. január 1-jén lép hatályba.
1. melléklet a 2016. évi ... törvényhez
Az ÁFA törvény 3. számú mellékletének I. része a következő 52-98. pontokkal egészül kí:
/I. rész: termékek
/
2. melléklet a 2016. évi ... törvényhez
Az ÁFA törvény 3/A. számú mellékletének I. része a következők szerint módosul:
"I. rész: termékek
"
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Magyar Szocialista Párt 2010. óla immár tizenharmadik alkalommal kezdeményezi az Országgyűlésnél az alapvető élelmiszerek áfa-kulcsának csökkentését. A Javaslat aktualitását az is bizonyítja, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter úr bejelenlése alapján 2017. január 1-től az alapvető élelmiszerek közül a tej, a tojás és a baromfi áfája is 5%-ra csökkenne. Véleményünk szerint azonban mindez nem elégséges. Az MSZP 2010. óta azért küzd, hogy valamennyi alapvető élelmiszer a kedvezményes adókulcs alá tartozzon.
A Kormány által hetente hirdetett újabb gazdasági és költségvetési sikerekre tekintettel nem lehet forrásbeli akadálya e Javaslatnak, arról nem is beszélve, hogy az állami tulajdonban álló termőföldek eladásából származó százmilliárdos bevétel önmagában is elegendő alapot biztosít.
Az ÁFA mérséklése egyfelől az élelmiszerek árának csökkenését biztosítja a lakosság számára. Emellett nyilvánvalóan hozzájárul az áfa elkerülése miatt virágzó feketekereskedelem visszaszorításához, ezzel pedig az élelmiszerbiztonság növeléséhez is.
A szocialista kormányok a gazdasági válság idején csökkentették az alapvető élelmiszerek (például a tej és tejtermékek, ízesített tejek, sajtok, túrók; a gabona, liszt, keményítő vagy tej felhasználásával készült termékek) áfa-kulcsát 18 %-ra. A Fidesz ezzel szemben első intézkedéseinek egyikeként kettő százalékponttal 27 %-ra növelte az általános forgalmi adót. A kormány ezzel a lépésével jelentős mértékben növelte a lakosság és a hazai élelmiszeripar terheit. Hiába csökken 2017. január l-jén a baromfi, a tej és a tojás áfakulcsa, ez az alapvető élelmiszerek mindössze tőredékét jelenti, ennél lényegesen nagyobb adócsökkentésre van lehetőség.
Az elmúlt évek gazdaságpolitikájának következtében az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező aktív dolgozók vagy nyugdíjasok, valamint a munkanélkülivé vált több millió ember számára a megélhetés biztosítása ma már a legnagyobb kihívásnak számít, hiszen a lakossági kiadások döntő többsége az alapvető szükségletek kielégítését szolgálja.
Az áfa-kulcs emeléséről általánosságban megállapítható, hogy két szereplőt érint: a többletteher viselőjét, a fogyasztót, illetve a költségvetést, ahol a többletbevétel realizálódik. Az áfa emelésének árnövelő hatása hatványozottan jelentkezik az alapvető fogyasztási cikkek esetében, hiszen azok iránt a kereslet árrugalmatlan. Ezeket a termékeket a fogyasztók kénytelenek megvásárolni, mert alapvető szükségleteiket elégítik ki. Ilyen esetben az eladók könnyebben áthárítjákaz ÁFA emeléséből származó árnövekedést a fogyasztókra. Az egyre csökkenő reálértékű jövedelmek esetében ez napról napra egyre nagyobb problémát okoz a magyar családoknak.
Magyarországon uniós összehasonlításban is rekord mértékű az élelmiszerek áfa mértéke. Mind a kedvezményes, mind a normál kulcs hazánkban a legmagasabb. Mindemellett hazánkban a kedvezményes adókulcsú termékek köre nemcsak szűk, de ráadásul az adó mértéke is rendkívül magas, ami az EU-besorolás szerint tulajdonképpen normál kulcsnak felel meg.
Hazánkban a feketekereskedelem egyik fő oka éppen az Európában rekord mértékű áfa. A kormány áfa emelésének következtében az élelmiszeripari és mezőgazdasági ágazatban oly mértékben megnőtt a feketekereskedelem, amely óriási morális és anyagi károkat okoz a gazdaság becsületesen és tisztességesen működő szereplőinek és a költségvetésnek egyaránt. A kialakult gyakorlat rontja az átláthatóságot, ellehetetleníti a piacot, rontja a versenyképességünket és rombolja a társadalmi morált.
Több nyilvános tanulmány is bemutatta már, hogy az élelmiszeripari és mezőgazdasági áfa csalások közel 130-140 milliárdos bevétel kiesést jelentenek a magyar költségvetésnek.
Az elmúlt években kialakult helyzet kezelésének jó megoldása a termékek csak egy bizonyos körét érintő, ugyanakkor jelentős mértékű ÁFA csökkentése.
A javaslat szerinti alapvető szükségletű élelmiszerek:
- a tej;
- a fehér és félbarna kenyér, vizes zsömle és vizes kifli;
- az étkezési tojás;
- a csirkehús;
- a pulykahús;
- a ponty, valamint - a szalmonídák és az angolnar kivételével - más édesvízi halak húsa;
- a Magyarországon is termő friss zöldség- és gyümölcsfélék (például burgonya, paradicsom, hagymafélék, sárga- és fehérrépa, zöldborsó, saláta, uborka, babfélék, káposzta, karalábé, tök, sütőtök, alma, körte, kajszibarack, cseresznye, őszibarack, szilva, földieper, málna, földi szeder, ribiszke, stb.).
A fenti termékek jelenlegi forgalmi adó kulcsának javasolt 5 %-ra történő mérséklésével lehetséges a tisztességes gazdálkodást, a valós piaci versenyt, a társadalmi morált romboló méreteket öltött áfa csalások visszaszorítása, valamint a lakossági terhek valós, fenntartható csökkentése.
Alacsony áfa mellett - figyelembe véve a magas kockázatot és a viszonylag alacsony nyereséget - nem érdemes csalni. A csökkentésnek köszönhető gazdasági fehéredés az említett ágazatokban mindeközben jelentős bevételt jelentene a költségvetésnek. Ebből a bevételből az áfa-csökkentés egyszeri bevételkiesést okozó hatása jelentős mértékben tompítható, miközben az intézkedés valós segítséget jelentene a magyar lakosságnak.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1-3. §-okhoz
A törvényjavaslat megteremti a lehetőséget a lehető legszélesebb körű élelmiszeráfacsökkentésre, amely a lakosság széles körének érezhetőbb kiadáscsökkenést hozna.
A 4. §-hoz
Jogtechnikai célú módosítás figyelemmel arra, hogy a Kormány által 2017. január l-jén bevezetni tervezett áfacsökkentés se nem elégséges (az alapvető élelmiszerek túlnyomó többségét továbbra is 27%-os világrekord mértékű adókulcs terhelné),: se nem kellően átgondolt (indokolatlan megkülönböztetés a tej- és tejtermékek között).
Az 5. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.