(2) A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény 7. §-a a következő (7)-(9) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Az iskolaszövetkezet útján megszervezett gyakorlati képzés esetén a szakmai gyakorlatot - a s..." />

T/9715. számú törvényjavaslat indokolással - az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú, valamint a megváltozott munkaképességű személyek ellátásait érintő törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2016. évi XXVII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény 7. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A gyakorlati képzéshez kapcsolódó, a felsőoktatási intézmény által meghatározott szakmai feltételeket az iskolaszövetkezet és a szolgáltatás fogadója együttesen biztosítja."
(2) A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény 7. §-a a következő (7)-(9) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Az iskolaszövetkezet útján megszervezett gyakorlati képzés esetén a szakmai gyakorlatot - a s...

T/9715. számú törvényjavaslat indokolással - a szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény módosításáról
2016. évi XXVII. törvény a szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény módosításáról
1. §
(1) A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény 7. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A gyakorlati képzéshez kapcsolódó, a felsőoktatási intézmény által meghatározott szakmai feltételeket az iskolaszövetkezet és a szolgáltatás fogadója együttesen biztosítja."
(2) A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény 7. §-a a következő (7)-(9) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Az iskolaszövetkezet útján megszervezett gyakorlati képzés esetén a szakmai gyakorlatot - a szolgáltatás fogadója nyilatkozata alapján - az iskolaszövetkezet igazolhatja, feltéve, hogy a munkavégzés az iskolaszövetkezet hallgató tagjának felsőoktatási képzésben megszerzett elméleti ismereteinek felhasználását igényli, továbbá a szolgáltatás fogadója megfelel a szakmai gyakorlóhellyel, a munkavégzés tartalma pedig a szakmai gyakorlattal szemben jogszabály által támasztott követelményeknek.
(8) Az iskolaszövetkezet a szolgáltatás fogadójával kötött megállapodást köteles az Oktatási Hivatalnak annak megkötésétől számított öt munkanapon belül megküldeni. Az Oktatási Hivatal a szakmai gyakorlattal kapcsolatos követelmények teljesülését a szolgáltatás fogadójánál is ellenőrizheti.
(9) Az iskolaszövetkezet közhasznú jogállású lehet."
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Magyarországon évente átlagosan 180-200 ezer diák (tanuló, hallgató) vállal valamilyen típusú munkát, akiknek jelentős része, legalább 130 ezer fő iskolaszövetkezetekben dolgozik. Az iskolaszövetkezeti tag munkavállalók több mint 10%-a, kb. 15 ezer fő végez felsőfokú tanulmányaihoz kapcsolódó szakmai gyakorlatot.
Az iskolaszövetkezeti tagok az iskolaszövetkezetek munkavállalójaként végzik munkájukat, az iskolaszövetkezetek pedig megbízási és vállalkozási szerződések keretében állapodnak meg a munkát biztosító vállalkozásokkal és egyéb szervezetekkel. A Munka Törvénykönyve is nevesíti ezt a háromoldalú jogviszonyt, az iskolaszövetkezeti tagokkal kötött munkaszerződésekben mindig szerepel a "szolgáltatás fogadója" is.
A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 223. § (1) bekezdése szerint: "Az iskolaszövetkezet (munkáltató) és a nappali tagozatos tanuló, hallgató tagja (munkavállaló) között harmadik személy (a szolgáltatás fogadója) részére nyújtott szolgáltatás teljesítése érdekében munkaviszony határozott időre létesíthető."
A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény előírja a felsőoktatási hallgatók számára kötelező szakmai gyakorlat elvégzését. A szakmai gyakorlat teljesítése feltétele a záróvizsgára bocsátásnak. A jelenlegi szabályozás alapján a szakmai gyakorlat elvégzésének igazolását a hallgatók számára csak az Oktatási Hivatal által regisztrált szakmai gyakorlóhelyek tehetik meg.
A gyakorlatban a különböző szakmai gyakorlatoknak megfelelő helyiségekkel, eszközökkel, szakemberekkel, oktatási tervekkel az iskolaszövetkezetek szolgáltatásainak fogadói rendelkeznek, ezért az iskolaszövetkezetek nem minősülhetnek szakmai gyakorlóhelynek, viszont a munkát végző hallgatók az iskolaszövetkezet munkavállalói.
A törvényjavaslat azt az ellentmondásos helyzetet kívánja korrigálni, hogy a gyakorlóhely nem igazolhatja a szakmai gyakorlatot, mert az nem minősül munkáltatónak ebben a tekintetben, az iskolaszövetkezet pedig szintén nem igazolhat, mert szakmai gyakorlóhelyként történő regisztrálásához nincsenek meg a saját erőforrásai.
A gyakorlatban a szakmai gyakorlóhelyek számára az iskolaszövetkezetekkel történő együttműködés nagyon hatékony és rugalmas megoldás. Sok gyakorlóhelyet elriaszt a hallgatók közvetlen foglalkoztatásától az azzal járó adminisztráció, többletmunka.
Fontos, hogy a probléma már jelenleg is több mint 10 ezer hallgatót érint, akik iskolaszövetkezetben végeznek szakmai gyakorlatnak megfelelő munkát.
A törvényjavaslat célja ezen felsőoktatási hallgatók hallgatói munkavégzésének hatékony elősegítése.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1. §-hoz
A felsőfokú oktatási intézmény által meghatározott, a szakmai gyakorlattal szemben támasztott követelmények garanciális jellegűek. A szakmai gyakorlat elvégzéséhez szükséges feltételeket nagyrészt a szakmai gyakorlóhely biztosítja, ugyanakkor bizonyos esetekben az iskolaszövetkezet is hozzájárul ezen feltételek biztosításához.
Amennyiben a szakmai gyakorlatot az iskolaszövetkezet igazolja, azt a szolgáltatás fogadója nyilatkozata alapján teheti, a szolgáltatás fogadója és a munkavégzés tartalma pedig meg kell hogy feleljen a szakmai gyakorlóhelyekkel és a szakmai gyakorlattal kapcsolatban jogszabályok által támasztott követelményeknek. Így csak a valóban és megfelelő módon teljesített szakmai gyakorlat kerülhet igazolásra a felsőoktatási intézmény felé. Az Oktatási Hivatal a szakmai gyakorlattal kapcsolatos követelmények teljesülését a szolgáltatás fogadójánál ellenőrizheti.
A 2. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezéseket tartalmaz.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.