adozona.hu
T/9715. számú törvényjavaslat indokolással - az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú, valamint a megváltozott munkaképességű személyek ellátásait érintő törvények módosításáról
T/9715. számú törvényjavaslat indokolással - az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú, valamint a megváltozott munkaképességű személyek ellátásait érintő törvények módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2016. évi XXVII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény 7. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A gyakorlati képzéshez kapcsolódó, a felsőoktatási intézmény által meghatározott szakmai feltételeket az iskolaszövetkezet és a szolgáltatás fogadója együttesen biztosítja."
(2) A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény 7. §-a a következő (7)-(9) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Az iskolaszövetkezet útján megszervezett gyakorlati képzés esetén a szakmai gyakorlatot - a s...
"(6) A gyakorlati képzéshez kapcsolódó, a felsőoktatási intézmény által meghatározott szakmai feltételeket az iskolaszövetkezet és a szolgáltatás fogadója együttesen biztosítja."
(2) A szövetkezetekről szóló 2006. évi X. törvény 7. §-a a következő (7)-(9) bekezdéssel egészül ki:
"(7) Az iskolaszövetkezet útján megszervezett gyakorlati képzés esetén a szakmai gyakorlatot - a szolgáltatás fogadója nyilatkozata alapján - az iskolaszövetkezet igazolhatja, feltéve, hogy a munkavégzés az iskolaszövetkezet hallgató tagjának felsőoktatási képzésben megszerzett elméleti ismereteinek felhasználását igényli, továbbá a szolgáltatás fogadója megfelel a szakmai gyakorlóhellyel, a munkavégzés tartalma pedig a szakmai gyakorlattal szemben jogszabály által támasztott követelményeknek.
(8) Az iskolaszövetkezet a szolgáltatás fogadójával kötött megállapodást köteles az Oktatási Hivatalnak annak megkötésétől számított öt munkanapon belül megküldeni. Az Oktatási Hivatal a szakmai gyakorlattal kapcsolatos követelmények teljesülését a szolgáltatás fogadójánál is ellenőrizheti.
(9) Az iskolaszövetkezet közhasznú jogállású lehet."
Az iskolaszövetkezeti tagok az iskolaszövetkezetek munkavállalójaként végzik munkájukat, az iskolaszövetkezetek pedig megbízási és vállalkozási szerződések keretében állapodnak meg a munkát biztosító vállalkozásokkal és egyéb szervezetekkel. A Munka Törvénykönyve is nevesíti ezt a háromoldalú jogviszonyt, az iskolaszövetkezeti tagokkal kötött munkaszerződésekben mindig szerepel a "szolgáltatás fogadója" is.
A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 223. § (1) bekezdése szerint: "Az iskolaszövetkezet (munkáltató) és a nappali tagozatos tanuló, hallgató tagja (munkavállaló) között harmadik személy (a szolgáltatás fogadója) részére nyújtott szolgáltatás teljesítése érdekében munkaviszony határozott időre létesíthető."
A nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény előírja a felsőoktatási hallgatók számára kötelező szakmai gyakorlat elvégzését. A szakmai gyakorlat teljesítése feltétele a záróvizsgára bocsátásnak. A jelenlegi szabályozás alapján a szakmai gyakorlat elvégzésének igazolását a hallgatók számára csak az Oktatási Hivatal által regisztrált szakmai gyakorlóhelyek tehetik meg.
A gyakorlatban a különböző szakmai gyakorlatoknak megfelelő helyiségekkel, eszközökkel, szakemberekkel, oktatási tervekkel az iskolaszövetkezetek szolgáltatásainak fogadói rendelkeznek, ezért az iskolaszövetkezetek nem minősülhetnek szakmai gyakorlóhelynek, viszont a munkát végző hallgatók az iskolaszövetkezet munkavállalói.
A törvényjavaslat azt az ellentmondásos helyzetet kívánja korrigálni, hogy a gyakorlóhely nem igazolhatja a szakmai gyakorlatot, mert az nem minősül munkáltatónak ebben a tekintetben, az iskolaszövetkezet pedig szintén nem igazolhat, mert szakmai gyakorlóhelyként történő regisztrálásához nincsenek meg a saját erőforrásai.
A gyakorlatban a szakmai gyakorlóhelyek számára az iskolaszövetkezetekkel történő együttműködés nagyon hatékony és rugalmas megoldás. Sok gyakorlóhelyet elriaszt a hallgatók közvetlen foglalkoztatásától az azzal járó adminisztráció, többletmunka.
Fontos, hogy a probléma már jelenleg is több mint 10 ezer hallgatót érint, akik iskolaszövetkezetben végeznek szakmai gyakorlatnak megfelelő munkát.
A törvényjavaslat célja ezen felsőoktatási hallgatók hallgatói munkavégzésének hatékony elősegítése.
Amennyiben a szakmai gyakorlatot az iskolaszövetkezet igazolja, azt a szolgáltatás fogadója nyilatkozata alapján teheti, a szolgáltatás fogadója és a munkavégzés tartalma pedig meg kell hogy feleljen a szakmai gyakorlóhelyekkel és a szakmai gyakorlattal kapcsolatban jogszabályok által támasztott követelményeknek. Így csak a valóban és megfelelő módon teljesített szakmai gyakorlat kerülhet igazolásra a felsőoktatási intézmény felé. Az Oktatási Hivatal a szakmai gyakorlattal kapcsolatos követelmények teljesülését a szolgáltatás fogadójánál ellenőrizheti.