adozona.hu
T/9636. számú törvényjavaslat indokolással - az Erzsébet-programot érintő egyes törvények módosításáról
T/9636. számú törvényjavaslat indokolással - az Erzsébet-programot érintő egyes törvények módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
1. §
Az Erzsébet-programról szóló 2012. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Ept.) 2. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az Erzsébet-program végrehajtásáról az MNÜA és az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány (a továbbiakban: Alapítvány) gondoskodik."
2. §
Az Ept. 2. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: "(3) Az Alapítvány közhasznú civil szervezet."
3. §
Az Ept. 3.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"3. § ...
Az Erzsébet-programról szóló 2012. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Ept.) 2. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az Erzsébet-program végrehajtásáról az MNÜA és az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány (a továbbiakban: Alapítvány) gondoskodik."
2. §
Az Ept. 2. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: "(3) Az Alapítvány közhasznú civil szervezet."
3. §
Az Ept. 3.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"3. § (1) Az Erzsébet-program végrehajtása érdekében az MNÜA közfeladatként
a) szociális célú üdültetéshez,
b) szociális célú étkeztetéshez,
c) külön törvény szerinti szociális és gyermekvédelmi támogatások Erzsébet-utalványban történő folyósításához,
d) az a)-c) pontban foglaltakkal összefüggő egyéb szociális célú feladatok ellátásához kapcsolódó szervezési és lebonyolítási teendőket láthat el.
(2) Az Alapítvány az Erzsébet-program végrehajtása érdekében közfeladatként ifjúsági és gyermekprogramokban való részvételhez, gyermek- és ifjúsági táborok szervezéséhez kapcsolódó feladatokat, valamint az ezekhez kapcsolódó szervezési és lebonyolítási teendőket láthat el."
4. §
Az Ept. 4.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. § (1) Az Erzsébet-program végrehajtása érdekében az MNÜA a következő forrásokat használhatja fel:
a) az Erzsébet-utalvány kibocsátásával, forgalmazásával az MNÜA-nál keletkezett - ráfordításokkal csökkentett - bevétel,
b) a jogszabály alapján az MNÜA által kibocsátott más, szociális ellátási célokat szolgáló papír alapú és elektronikus utalványok kibocsátásával, forgalmazásával kapcsolatos - ráfordításokkal csökkentett -bevétel,
c) az Erzsébet-program végrehajtása céljára az MNÜA által megszerzett egyéb bevételek, támogatások.
(2) Az állam támogatja az Alapítvány működését és az Alapítvány Erzsébet-program végrehajtásához szükséges közfeladatainak ellátását."
5. §
Az Ept. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"5. § Az MNÜA a 4. § (1) bekezdésben meghatározott forrásokat kizárólag a 3. § (1) bekezdésben meghatározott feladatok ellátására használ hatja fel."
6. §
Az Ept. 8.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"8. § (1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg
a) az Erzsébet-program keretében megvalósuló szociális üdültetésre, valamint ezen feladatok támogatására,
b) az Erzsébet-program keretében megvalósuló szociális étkeztetésre, valamint ezen feladatok támogatására,
c) az Erzsébet-programmal összefüggő ifjúsági és gyermekprogramokra, gyermek- és ifjúsági táborok szervezésére, valamint ezen feladatok támogatására,
d) külön törvény szerinti szociális és gyermekvédelmi támogatások Erzsébet-utalványban történő folyósítására
vonatkozó részletes szabályokat.
(2) Felhatalmazást kap a gyermek- és ifjúságpolitikáért felelős miniszter, hogy - az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben - rendeletben határozza meg az Erzsébet-utalvány kibocsátásának részletes szabályait."
7. §
Az Ept. a következő 6/B. §-sal egészül ki:
"6/B. § (1) A 2. mellékletben szereplő ingatlanok, valamint az ingatlanok működtetéséhez és a 3. § (2) bekezdésben meghatározott közfeladatok ellátásához szükséges állami tulajdonú - az ingatlanokhoz kapcsolódó - ingóságoknak legkésőbb az ingatlanok tulajdonba adását megelőző 15. nappal - a tulajdonosi joggyakorló által megállapított - állománya az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény 36. § (1) bekezdése alapján ingyenesen és illetékmentesen az Alapítvány tulajdonába kerülnek a 3. § (2) bekezdésben meghatározott közfeladatok ellátásának elősegítése érdekében, azzal a feltétellel, hogy az Alapítvány az érintett vagyonelemeket terhelő - a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által meghatározott - kötelezettségeket teljes körűen átvállalja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti tulajdonváltozás ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésére alkalmas szerződést az állam nevében a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. készíti elő és köti meg. A szerződésben az érintett vagyonelemek forgalmi értékeként a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által megállapított forgalmi értéket kell megjelölni. A szerződés megkötése során a természetvédelemről szóló 1996. évi LIII. törvény 68. § (8) bekezdés a) pontjában foglaltakat nem kell alkalmazni.
(3) Az (1) és (2) bekezdést az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéshez szükséges telekalakítás következtében a 2. mellékletben szereplő ingatlanok helyébe lépő nem forgalomképtelen vagy nem korlátozottan forgalomképes ingatlanokra is alkalmazni kell."
8. §
Az Ept. a 6. § (1) bekezdésében az "MNÜA" szövegrész helyébe az "MNÜA és az Alapítvány" szövegrész lép.
9. §
(1) Az Ept. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) Az Ept. 1. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(3) Az Ept. a 3. melléklet szerinti 2. melléklettel egészül ki.
10. §
Hatályát veszti
a) az Ept. 6/A. §-a,
b) az Ept. 1. melléklete,
c) az Ept. 6/B. §-a,
d) az Ept. 2. melléklete.
A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány javára felajánlott vagyonról szóló 1992. évi LI törvény 2/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"2/A. § A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány által kibocsátott Erzsébet-utalvány kibocsátásával a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványnál keletkező, a ráfordításokkal csökkentett bevételt a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány az Erzsébet-programról szóló 2012. évi CIII. törvényben meghatározott közfeladatokra használhatja fel."
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1. melléklete a következő 3.7. ponttal egészül ki:
(a közcélú juttatások körében adómentes)
"3.7. az a tevékenység ellenértékének nem minősülő juttatás, amelyet a magánszemély az Erzsébet-programról szóló törvény szabályai szerint az Erzsébet-program forrásaiból kap."
Az Egyes állami és önkormányzati ingatlanok ingyenes tulajdonba adásáról, valamint a hitelszerződésből eredő kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó természetes személyek lakhatásának biztosításáról szóló 2011. évi CLXX. törvény módosításáról szóló 2013. évi CXVIII. törvény 10. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"10. § (1) Az Országgyűlés az Nvtv. 14. § (1) bekezdése alapján úgy rendelkezik, hogy a Budapest Főváros Önkormányzata tulajdonában álló, Budapest 24447/2 helyrajzi számú és Budapest 24456/3 helyrajzi számú ingatlanok, 2013. augusztus 1 -jével ingyenesen az állam tulajdonába kerülnek az aktív kikapcsolódás lehetőségeit ötvöző közösségi tér megteremtése és működtetése, valamint törvényben meghatározott egyéb közfeladatok ellátása érdekében. Az Erzsébet-tér, mint közpark üzemeltetése állami feladat.
(2) Az Erzsébet-tér, mint közpark üzemeltetése körében 2016. szeptember 1 -jétől a zöldfelületek fejlesztését és karbantartását az állam a Belváros-Lipótvárosi Budapest Főváros V. kerület Önkormányzata útján, az erre a célra nevesített támogatás biztosítása mellett látja el. A zöldfelületek fejlesztésére és karbantartására vonatkozó üzemeltetési szerződést az állam nevében az MNV Zrt. köti meg."
(1) Ez a törvény - a (2)-(4) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 6. § és 8. § (2) és (3) bekezdése 2016. szeptember 1. napján lép hatályba.
(3) A 9. § a) és b) pontja 2016. december 1. napján lép hatályba.
(4) A 9. § c) és d) pontja 2017. június 30. napján lép hatályba.
1. melléklet a 2016. évi.....törvényhez
"1. melléklet a 2012. évi CIII. törvényhez
Az Erzsébet Vagyonkezelő Korlátolt Felelősségű Társaság vagyonkezelésében álló állami vagyon
2. melléklet a 2016. évi.....törvényhez
"1. melléklet a 2012. évi CIII. törvényhez
Az Erzsébet Vagyonkezelő Korlátolt Felelősségű Társaság vagyonkezelésében álló állami vagyon
"
3. melléklet a 2016. évi.....törvényhez
"2. melléklet a 2012. évi CIII. törvényhez
Az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány tulajdonába kerülő ingatlanok
"
A javaslat szerint Erzsébet-program rendszere akként módosul, hogy az alapvetően szociális tartalmú közfeladatok ellátásának egy része, - a gyermek- és ifjúsági programok, ezen belül különösen és nevesítetten a gyermek- és ifjúsági táborok szervezése - a módosítás hatályba lépését követően a nevében is a program szellemiségét és alapvető célját tükröző Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány feladatává válik. E lépéssel az Erzsébet-program és a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány közötti kapcsolat kizárólagossága megszűnik, annak érdekében, hogy helyét részben egy, a közhasznú tevékenységét az elmúlt évek során kifejezetten a Kárpát-medencei gyermekek üdültetése területén kifejtő alapítványnak adja át.
A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány a jövőben is ellátja a szociális célú üdültetéssel, szociális célú étkeztetéssel, külön törvény szerinti szociális és gyermekvédelmi támogatások Erzsébet-utalványban történő folyósításával kapcsolatos feladatait az Erzsébet-utalvány forgalmazásából származó bevétel terhére. Így a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány feladata marad a szociális üdültetés keretében a nyugdíjasoknak, fogyatékossággal élőknek, vagy épp nagycsaládosoknak szóló programok megvalósítása is.
Az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány ugyanakkor kizárólag ifjúsági és gyermekprogramokban való részvétellel, gyermek- és ifjúsági táborok szervezésével, valamint az ezekhez kapcsolódó szervezési és lebonyolítási teendőkkel kapcsolatos feladatokat lát el a központi költségvetésből az Erzsébet-program megvalósításához biztosított támogatás felhasználásával.