2. §
Az Ept. 2. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: "(3) Az Alapítvány közhasznú civil szervezet."
3. §
Az Ept. 3.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"3. § ..." />

T/9636. számú törvényjavaslat indokolással - az Erzsébet-programot érintő egyes törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

1. §
Az Erzsébet-programról szóló 2012. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Ept.) 2. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az Erzsébet-program végrehajtásáról az MNÜA és az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány (a továbbiakban: Alapítvány) gondoskodik."
2. §
Az Ept. 2. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: "(3) Az Alapítvány közhasznú civil szervezet."
3. §
Az Ept. 3.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"3. § ...

T/9636. számú törvényjavaslat indokolással - az Erzsébet-programot érintő egyes törvények módosításáról
2016. évi XXI. törvény az Erzsébet-programot érintő egyes törvények módosításáról
1. Az Erzsébet-programról szóló 2012. évi CIII. törvény módosítása
1. §
Az Erzsébet-programról szóló 2012. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Ept.) 2. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az Erzsébet-program végrehajtásáról az MNÜA és az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány (a továbbiakban: Alapítvány) gondoskodik."
2. §
Az Ept. 2. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki: "(3) Az Alapítvány közhasznú civil szervezet."
3. §
Az Ept. 3.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"3. § (1) Az Erzsébet-program végrehajtása érdekében az MNÜA közfeladatként
a) szociális célú üdültetéshez,
b) szociális célú étkeztetéshez,
c) külön törvény szerinti szociális és gyermekvédelmi támogatások Erzsébet-utalványban történő folyósításához,
d) az a)-c) pontban foglaltakkal összefüggő egyéb szociális célú feladatok ellátásához kapcsolódó szervezési és lebonyolítási teendőket láthat el.
(2) Az Alapítvány az Erzsébet-program végrehajtása érdekében közfeladatként ifjúsági és gyermekprogramokban való részvételhez, gyermek- és ifjúsági táborok szervezéséhez kapcsolódó feladatokat, valamint az ezekhez kapcsolódó szervezési és lebonyolítási teendőket láthat el."
4. §
Az Ept. 4.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"4. § (1) Az Erzsébet-program végrehajtása érdekében az MNÜA a következő forrásokat használhatja fel:
a) az Erzsébet-utalvány kibocsátásával, forgalmazásával az MNÜA-nál keletkezett - ráfordításokkal csökkentett - bevétel,
b) a jogszabály alapján az MNÜA által kibocsátott más, szociális ellátási célokat szolgáló papír alapú és elektronikus utalványok kibocsátásával, forgalmazásával kapcsolatos - ráfordításokkal csökkentett -bevétel,
c) az Erzsébet-program végrehajtása céljára az MNÜA által megszerzett egyéb bevételek, támogatások.
(2) Az állam támogatja az Alapítvány működését és az Alapítvány Erzsébet-program végrehajtásához szükséges közfeladatainak ellátását."
5. §
Az Ept. 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"5. § Az MNÜA a 4. § (1) bekezdésben meghatározott forrásokat kizárólag a 3. § (1) bekezdésben meghatározott feladatok ellátására használ hatja fel."
6. §
Az Ept. 8.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"8. § (1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben állapítsa meg
a) az Erzsébet-program keretében megvalósuló szociális üdültetésre, valamint ezen feladatok támogatására,
b) az Erzsébet-program keretében megvalósuló szociális étkeztetésre, valamint ezen feladatok támogatására,
c) az Erzsébet-programmal összefüggő ifjúsági és gyermekprogramokra, gyermek- és ifjúsági táborok szervezésére, valamint ezen feladatok támogatására,
d) külön törvény szerinti szociális és gyermekvédelmi támogatások Erzsébet-utalványban történő folyósítására
vonatkozó részletes szabályokat.
(2) Felhatalmazást kap a gyermek- és ifjúságpolitikáért felelős miniszter, hogy - az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben - rendeletben határozza meg az Erzsébet-utalvány kibocsátásának részletes szabályait."
7. §
Az Ept. a következő 6/B. §-sal egészül ki:
"6/B. § (1) A 2. mellékletben szereplő ingatlanok, valamint az ingatlanok működtetéséhez és a 3. § (2) bekezdésben meghatározott közfeladatok ellátásához szükséges állami tulajdonú - az ingatlanokhoz kapcsolódó - ingóságoknak legkésőbb az ingatlanok tulajdonba adását megelőző 15. nappal - a tulajdonosi joggyakorló által megállapított - állománya az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény 36. § (1) bekezdése alapján ingyenesen és illetékmentesen az Alapítvány tulajdonába kerülnek a 3. § (2) bekezdésben meghatározott közfeladatok ellátásának elősegítése érdekében, azzal a feltétellel, hogy az Alapítvány az érintett vagyonelemeket terhelő - a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által meghatározott - kötelezettségeket teljes körűen átvállalja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti tulajdonváltozás ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésére alkalmas szerződést az állam nevében a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. készíti elő és köti meg. A szerződésben az érintett vagyonelemek forgalmi értékeként a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által megállapított forgalmi értéket kell megjelölni. A szerződés megkötése során a természetvédelemről szóló 1996. évi LIII. törvény 68. § (8) bekezdés a) pontjában foglaltakat nem kell alkalmazni.
(3) Az (1) és (2) bekezdést az ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzéshez szükséges telekalakítás következtében a 2. mellékletben szereplő ingatlanok helyébe lépő nem forgalomképtelen vagy nem korlátozottan forgalomképes ingatlanokra is alkalmazni kell."
8. §
Az Ept. a 6. § (1) bekezdésében az "MNÜA" szövegrész helyébe az "MNÜA és az Alapítvány" szövegrész lép.
9. §
(1) Az Ept. 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) Az Ept. 1. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
(3) Az Ept. a 3. melléklet szerinti 2. melléklettel egészül ki.
10. §
Hatályát veszti
a) az Ept. 6/A. §-a,
b) az Ept. 1. melléklete,
c) az Ept. 6/B. §-a,
d) az Ept. 2. melléklete.
2. A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány javára felajánlott vagyonról szóló 1992. évi LI törvény módosítása
11. §
A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány javára felajánlott vagyonról szóló 1992. évi LI törvény 2/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"2/A. § A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány által kibocsátott Erzsébet-utalvány kibocsátásával a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványnál keletkező, a ráfordításokkal csökkentett bevételt a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány az Erzsébet-programról szóló 2012. évi CIII. törvényben meghatározott közfeladatokra használhatja fel."
3. A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosítása
12. §
A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 1. melléklete a következő 3.7. ponttal egészül ki:
(a közcélú juttatások körében adómentes)
"3.7. az a tevékenység ellenértékének nem minősülő juttatás, amelyet a magánszemély az Erzsébet-programról szóló törvény szabályai szerint az Erzsébet-program forrásaiból kap."
4. Egyes állami és önkormányzati ingatlanok ingyenes tulajdonba adásáról, valamint a hitelszerződésből eredő kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó természetes személyek lakhatásának biztosításáról szóló 2011. évi CLXX. törvény módosításáról szóló 2013. évi CXVIII. törvény módosítása
13. §
Az Egyes állami és önkormányzati ingatlanok ingyenes tulajdonba adásáról, valamint a hitelszerződésből eredő kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó természetes személyek lakhatásának biztosításáról szóló 2011. évi CLXX. törvény módosításáról szóló 2013. évi CXVIII. törvény 10. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"10. § (1) Az Országgyűlés az Nvtv. 14. § (1) bekezdése alapján úgy rendelkezik, hogy a Budapest Főváros Önkormányzata tulajdonában álló, Budapest 24447/2 helyrajzi számú és Budapest 24456/3 helyrajzi számú ingatlanok, 2013. augusztus 1 -jével ingyenesen az állam tulajdonába kerülnek az aktív kikapcsolódás lehetőségeit ötvöző közösségi tér megteremtése és működtetése, valamint törvényben meghatározott egyéb közfeladatok ellátása érdekében. Az Erzsébet-tér, mint közpark üzemeltetése állami feladat.
(2) Az Erzsébet-tér, mint közpark üzemeltetése körében 2016. szeptember 1 -jétől a zöldfelületek fejlesztését és karbantartását az állam a Belváros-Lipótvárosi Budapest Főváros V. kerület Önkormányzata útján, az erre a célra nevesített támogatás biztosítása mellett látja el. A zöldfelületek fejlesztésére és karbantartására vonatkozó üzemeltetési szerződést az állam nevében az MNV Zrt. köti meg."
5. Záró rendelkezések
14. §
(1) Ez a törvény - a (2)-(4) bekezdésben foglalt kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 6. § és 8. § (2) és (3) bekezdése 2016. szeptember 1. napján lép hatályba.
(3) A 9. § a) és b) pontja 2016. december 1. napján lép hatályba.
(4) A 9. § c) és d) pontja 2017. június 30. napján lép hatályba.
1. melléklet a 2016. évi.....törvényhez
"1. melléklet a 2012. évi CIII. törvényhez
Az Erzsébet Vagyonkezelő Korlátolt Felelősségű Társaság vagyonkezelésében álló állami vagyon
2. melléklet a 2016. évi.....törvényhez
"1. melléklet a 2012. évi CIII. törvényhez
Az Erzsébet Vagyonkezelő Korlátolt Felelősségű Társaság vagyonkezelésében álló állami vagyon
"
3. melléklet a 2016. évi.....törvényhez
"2. melléklet a 2012. évi CIII. törvényhez
Az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány tulajdonába kerülő ingatlanok
"
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az Erzsébet-programot 2012. év nyarától működtető Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványt még 1992-ben hozták létre azzal a céllal, hogy a szociálisan rászorulók számára üdülési és gyógyszanatóriumi ellátást, illetve annak igénybevételéhez kedvezményt biztosítson. Az Erzsébet-program keretében szociális célú üdültetés, szociális célú étkeztetés, ifjúsági és gyermekvédelmi programokban való részvétel, külön törvény szerinti szociális és gyermekvédelmi támogatások Erzsébet-utalványban történő folyósítása kerül ellátásra közfeladatként. Az Erzsébet-program az utóbbi két évtized legnagyobb szociális üdültetést megvalósító, illetve gyermektáboroztatási programjává, Európa legnagyobb volumenű szociálturisztikai projektjévé vált. Az Erzsébet-program forrása az Erzsébet-utalvány, mint a cafetéria rendszer egyik legnépszerűbb elemének forgalmazásából származik, mely azon túl hogy jellegéből kifolyólag a hazai élelmiszeriparra és kereskedelemre kedvező hatással van, és fehéríti a kereskedelmi szektort fedezi a nyugdíjasoknak, nagycsaládosoknak, fogyatékossággal élőknek, illetve gyermekeknek nyújtott rekreációs, és érkeztetési programok költségeinek jelentős részét is.
A javaslat szerint Erzsébet-program rendszere akként módosul, hogy az alapvetően szociális tartalmú közfeladatok ellátásának egy része, - a gyermek- és ifjúsági programok, ezen belül különösen és nevesítetten a gyermek- és ifjúsági táborok szervezése - a módosítás hatályba lépését követően a nevében is a program szellemiségét és alapvető célját tükröző Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány feladatává válik. E lépéssel az Erzsébet-program és a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány közötti kapcsolat kizárólagossága megszűnik, annak érdekében, hogy helyét részben egy, a közhasznú tevékenységét az elmúlt évek során kifejezetten a Kárpát-medencei gyermekek üdültetése területén kifejtő alapítványnak adja át.
A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány a jövőben is ellátja a szociális célú üdültetéssel, szociális célú étkeztetéssel, külön törvény szerinti szociális és gyermekvédelmi támogatások Erzsébet-utalványban történő folyósításával kapcsolatos feladatait az Erzsébet-utalvány forgalmazásából származó bevétel terhére. Így a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány feladata marad a szociális üdültetés keretében a nyugdíjasoknak, fogyatékossággal élőknek, vagy épp nagycsaládosoknak szóló programok megvalósítása is.
Az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány ugyanakkor kizárólag ifjúsági és gyermekprogramokban való részvétellel, gyermek- és ifjúsági táborok szervezésével, valamint az ezekhez kapcsolódó szervezési és lebonyolítási teendőkkel kapcsolatos feladatokat lát el a központi költségvetésből az Erzsébet-program megvalósításához biztosított támogatás felhasználásával.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
az 1-3. §-hoz
A Javaslat rendelkezik arról, hogy az Erzsébet-program működéséért a törvény hatálybalépését követően az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány és a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány együttesen felel. Az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány alapító okiratában meghatározott alapvető célja a Kárpát-medencében élő magyar gyermekek üdültetésével összefüggő feladatok ellátása, így az Erzsébet-program keretében a gyermek- és ifjúsági táborok végrehajtása arra alkalmas és tapasztalatokkal rendelkező jogi személy működési körébe kerül.
a 4. §-hoz
A Javaslat elvi alapon rögzíti, hogy az állam támogatja az Erzsébet-program végrehajtásáért felelős új szereplő, az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány feladatainak ellátását, továbbá támogatást nyújt annak működéséhez is.
az 5. §-hoz
Az 1-3. § szerinti módosításokhoz kapcsolódó szövegpontosító rendelkezést tartalmaz.
az 6. §-hoz
A Javaslat pontosított felhatalmazó rendelkezést tartalmaz a Kormány részére az Erzsébet-programmal összefüggő feladatok végrehajtására, valamint ezen feladatok támogatására vonatkozó részletszabályok rendeletben való megállapítására. A javaslat az Erzsébet-program forrásául szolgáló Erzsébet-utalvány kibocsátásának, forgalmazásának szabályaira vonatkozó jogalkotói felhatalmazást a feladatköre szerint jelenleg illetékes - a gyermek és ifjúsági ügyekért felelős - miniszterhez telepíti.
a 7. §-hoz
A Javaslat rendelkezik az alapvetően gyermektáborként működtetett zánkai és a fonyódi ingatlanok tulajdonjogának az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány részére történő ingyenes tulajdonába adásáról, ideértve a zánkai ingatlanokat érintő telekalakítási eljárások lefolytatásának eredményeként kialakuló forgalomképes ingatlanokat is. Az ingatlanok átadása az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény 36. § (1) bekezdése alapján valósul meg. A tulajdonjog átadása közhasznú szervezet számára, az Erzsébet-programban szerinti közfeladatainak ellátása érdekében történik, amelynek hosszú távú ellátását a nemzeti vagyonról szóló törvény szerinti elidegenítési tilalom és a juttatási célhoz kötött hasznosítási kötelezettség előírása is biztosítja.
a 8. §-hoz
Az 1-3. § szerinti módosításokhoz kapcsolódó szövegpontosító rendelkezést tartalmaz.
a 9-10. §-hoz
Az elmúlt években az Erzsébet Vagyonkezelő Korlátolt Felelősségű Társaság vagyonkezelésébe került, a törvény mellékletében felsorolt egyes ingatlanok Erzsébet-program keretein belül történő hasznosítása a program több éves működésének tapasztalatai alapján indokolatlan, ezért ezen ingatlanok vonatkozásában a vagyonkezelői jog megszűnik a hatálybalépéssel egyidejűleg. A javaslat egyebekben rendelkezik az Erzsébet Vagyonkezelő Korlátolt Felelősségű Társaság vagyonkezelésében álló teljes ingatlanállomány vagyonkezelői jogának két lépcsőben történő megszűnéséről is. A javaslat szerinti mellékletekben feltüntetett ingatlanok - a vagyonkezelői jog fennállása alatt - továbbra is rendeltetésüknek megfelelően szolgálják az Erzsébet-program keretében a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány által ellátott szociális üdültetés, valamint az immár az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyermekekért Alapítvány által szervezett gyermek és ifjúságvédelmi programok, illetve a gyermek- és ifjúsági táborok lebonyolítását. A vagyonkezelői jog megszűnését követően az Erzsébet-program végrehajtásához szükséges ingatlanok rendelkezésre bocsátása a 7. § szerint történik.
11. §-hoz
A Javaslat a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány javára felajánlott vagyonról szóló törvénynek a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány Erzsébet-programmal kapcsolatos feladatait tartalmazó összhangjának megteremtését szolgálja.
12. § -hoz
A Javaslat rendelkezik az Erzsébet-program keretében magánszemélynek nyújtott támogatás adómentességéről.
13. §-hoz
A Javaslat rendelkezik az egyes állami és önkormányzati ingatlanok ingyenes tulajdonba adásáról, valamint a hitelszerződésből eredő kötelezettségeiknek eleget tenni nem tudó természetes személyek lakhatásának biztosításáról szóló 2011. évi CLXX. törvény módosításáról szóló 2013. évi CXVIII. törvény 10. §-ának módosításáról. Az Erzsébet téri Kulturális Központ és Park létesítményeinek helyet adó állami ingatlanok továbbra is közfeladatok ellátását szolgálják, de azok működtetését a jövőben az állam nem az ingatlanok befejezéséhez szükséges beruházást elvégző Erzsébet-program végrehajtásáért felelős szervezet útján látja el. A Javaslat kifejezetten rendelkezik a tér zöldfelületei fejlesztésének, karbantartásának a Belváros-Lipótvárosi Budapest Főváros V. kerület Önkormányzata által történő ellátásáról is.
14. §-hoz
Hatálybalépésre vonatkozó rendelkezések.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.