adozona.hu
T/8196. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek a gazdasági növekedéssel összefüggésben történő módosításáról
T/8196. számú törvényjavaslat indokolással - egyes törvényeknek a gazdasági növekedéssel összefüggésben történő módosításáról
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.) a következő 397/I. §-sal egészül ki:
"397/I. § (1) 2016. június 30. napjáig e törvény azon rendelkezéseit, amelyek kötelező, illetve kizárólagos elektronikus kapcsolattartásról rendelkeznek, akkor kell alkalmazni, ha a fél vagy képviselője, illetve az elektronikus kapcsolattartással egyébként érintett az elektronikus kapcsolattartást választja.
(2) 2016. július 1-jétől a kötelező elektronikus kapcsolatta...
"397/I. § (1) 2016. június 30. napjáig e törvény azon rendelkezéseit, amelyek kötelező, illetve kizárólagos elektronikus kapcsolattartásról rendelkeznek, akkor kell alkalmazni, ha a fél vagy képviselője, illetve az elektronikus kapcsolattartással egyébként érintett az elektronikus kapcsolattartást választja.
(2) 2016. július 1-jétől a kötelező elektronikus kapcsolattartás tekintetében e törvénynek a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény, valamint egyéb eljárásjogi és igazságügyi törvények módosításáról szóló 2015. évi CLXXX. törvénnyel megállapított
a) 321/A. §-át a 2016. július 1. napján és az azt követően indult fizetési meghagyásos eljárást követően perré alakult eljárásban,
b) 340/B. §-át a 2016. július 1. napján és az azt követően indult közigazgatási eljárás során hozott határozat bírósági felülvizsgálata iránti perekben,
c) 341/J. §-át a 2016. július 1. napján és az azt követően indult jegyző előtti birtokvédelmi eljárás során hozott birtokvédelmi határozat megváltoztatása iránti perekben,
d) 386/U. §-át a 2016. július 1. napján és az azt követően indult perekben,
e) 394/C. §-át a 2016. július 1. napján és az azt követően indult perekben kell alkalmazni."
"36/A. § A helyi iparűzési adóból származó bevétel különösen a települési önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó szociális ellátások finanszírozására és - a fővárosi önkormányzat esetén külön törvényben meghatározottak szerint - a helyi közösségi közlekedési feladatok ellátására használható fel. A helyi iparűzési adóból származó bevétel az önkormányzati hivatal állományában foglalkoztatottak személyi juttatásai és az ahhoz kapcsolódó munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó finanszírozására nem fordítható azt meghaladó mértékben, mint amilyen mértékben a települési önkormányzatot az adóerő-képessége szerint a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott hivatali működési támogatáshoz kapcsolódó beszámítás terheli."
"(2) A 33/A. § (1) bekezdésében meghatározott épület építésével összefüggésben a helyi építési szabályzat rendelkezései közül kizárólag az építési telek
a) megengedett legnagyobb beépítettségét,
b) megengedett legnagyobb építménymagasságát vagy beépítési magasságát,
c) szabályozási vonalát, és
d) beépítési módját vagy építési helyét kell figyelembe venni."
"Egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység
33/A. § (1) A legfeljebb 300 m2 hasznos összes alapterületű új lakóépület építése esetén
a) az építési tevékenységet a kivitelezés tervezett megkezdése előtt tizenöt nappal kormányrendeletben meghatározottak szerint az építtető a nevének és lakcímének, szervezet esetén székhelyének megjelölésével bejelenti az építésügyi hatóságnak,
b) ha a tervező a tervezés során a közműellátás és az égéstermék-elvezető megvalósítása érdekében az arra jogosult szolgáltató hozzájárulását vagy jóváhagyását kéri, és arra nyolc napon belül nem kap érdemi választ, a hozzájárulást vagy jóváhagyást megadottnak kell tekinteni,
c) a bejelentéshez kormányrendeletben meghatározott tartalmú egyszerű bejelentési dokumentációt kell mellékelni,
d) az egyszerű bejelentési dokumentációtól való eltérést be kell jelenteni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti épületet a bejelentéstől számított tíz éven belül fel kell építeni és a felépítés megtörténtét tanúsító hatósági bizonyítványt kell kérni a kormányrendeletben kijelölt szervtől.
(3) Ha a bejelentéstől számított tíz éven belül nem építették fel az (1) bekezdés szerinti épületet, az elkészült építményt le kell bontani."
"(4) A (2) bekezdés szerinti hatósági bizonyítványért az 1. mellékletben meghatározott igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni."
"(la) Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységgel kapcsolatos részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg."
a) 30/D. § (1) bekezdésében a "hatósági engedélyhez nem kötött" szövegrész helyébe a "hatósági engedélyhez vagy a 33/A. § szerinti bejelentéshez nem kötött" szöveg,
b) 38. § (1) bekezdésében a "ha jogszabály" szövegrész helyébe a "ha e törvény vagy más jogszabály" szöveg,
c) 48. §
ca) (2) bekezdésében a "tevékenységet" szövegrész helyébe a "tevékenységet vagy a 33/A. § szerinti tevékenységet" szöveg,
cb) (2) bekezdés a) pontjában az "engedély vagy" szövegrész helyébe az "engedély, a 33/A. § szerinti bejelentés vagy" szöveg,
cc) (2) bekezdés b) pontjában az "eltérően" szövegrész helyébe a "vagy a 33/A. § szerinti bejelentéstől eltérően" szöveg
lép.
(E törvény alkalmazásában)
"16. mozi: filmalkotások belépti díj ellenében történő nyilvános bemutatására rendszeresen vagy alkalomszerűen szolgáló, a 19/A. § (1) bekezdése szerinti Hatóság által ekként nyilvántartott helyiség;"
(2) Az Mktv. 2. §-a a következő 17a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"17a. moziüzemeltető: a moziüzemeltetést folytató természetes személy vagy jogi személy;"
"b) a társasági adó alanya által a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvényben (a továbbiakban: Tao. tv.) meghatározott adókedvezményre, vagy rendelkezés alapján felajánlott adóra tekintettel biztosított, a Tao. tv.-ben meghatározott kiegészítő támogatásból származó forrásból nyújtott, valamint a 31/D. § alapján az állami adóhatóságon keresztül biztosított támogatás (a továbbiakban: közvetett támogatás)."
"(8) Az e §-ban foglalt adatszolgáltatás során az adatszolgáltató felelős az adat tartalmának megfelelőségéért, időszerűségéért, hitelességéért, pontosságáért, ellenőrizhetőségéért és helyességéért."
"2/B. Cím
Moziüzemeltetési tevékenység bejelentése
19/L. § (1) A moziüzemeltető legalább 30 nappal a mozi üzemeltetésének megkezdését megelőzően bejelenti a Hatóság részére a moziüzemeltetésre irányuló tevékenységét. A bejelentésre a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvényt kell alkalmazni.
(2) A bejelentés a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvényben meghatározottakon túl tartalmazza:
a) a moziüzemeltető
aa) telefonszámát, és elektronikus levelezési címét,
ab) - nem természetes személy esetén - székhelyét, képviselőjének, illetve a Hatósággal való kapcsolattartásra kijelölt személy nevét, telefonszámát, postai és elektronikus levelezési címét,
ac) cégj egyzékszámát, adószámát,
b) az üzemeltetett mozi nevét, címét és
c) a moziban rendelkezésre álló vetítőtermek számát, az egyes vetítőtermek befogadóképességét.
(3) Jogszabály eltérő rendelkezése hiányában a nem természetes személy moziüzemeltető a bejelentéshez mellékeli a képviseleti jogosultságot igazoló okirat másolatát.
(4) Ha a moziüzemeltető a moziüzemeltetési tevékenységét a nyilvántartásba vételtől számított két éven belül nem kezdi meg, vagy azt öt évnél hosszabb időre megszakítja, a Hatóság a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvényben meghatározottakon túl a 19/H. § szerinti jogkövetkezményeket alkalmazhatja.
(5) A Hatóság hivatalból törli a (2) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott adatokat a nyilvántartásból, ha a moziüzemeltető a mozi üzemeltetését a nyilvántartásba vételtől számított két éven belül nem kezdi meg, vagy azt öt évnél hosszabb időre megszakítja, és a (4) bekezdés szerinti jogkövetkezmény nem alkalmazható.
(6) A mozi hatósági nyilvántartásba vett címe tekintetében adatváltozási bejelentés nem tehető."
"(1a) Ha az (1) bekezdésben meghatározott adatok a kérelem benyújtásakor a filmterjesztőn, illetve az érdekkörén kívül álló okból nem állnak rendelkezésre, a filmterjesztő az adatok rendelkezésére állását követően haladéktalanul köteles azokat a Hivatalnak megküldeni. A filmterjesztő a kérelem benyújtásakor igazolja, hogy a hiányzó adatok az ő, illetve érdekkörén kívül álló okból nem állnak a rendelkezésére.
(1b) Az (1a) bekezdés szerinti kötelezettség teljesítésének elmulasztása esetén a Hivatal a 19/H. § (8) bekezdés d) pontjában meghatározott jogkövetkezményt alkalmazhatja."
"(1a) Az adathordozón kizárólag olyan mozielőzetest, illetve hirdetést lehet közzétenni, amelynek besorolási kategóriája nem magasabb, mint az adathordozón közzétett filmalkotás besorolási kategóriája. Ha az adathordozó több filmalkotást tartalmaz, a mozielőzetes, illetve hirdetés közzétételének szempontjából a legmagasabb kategóriájú filmalkotás az irányadó."
"(4) A nyilvántartásba vételt kérő természetes személy nyilatkozik arról, hogy filmterjesztőként történő nyilvántartásba vételét filmforgalmazóként, moziüzemeltetőként, vagy egyéb minőségében kéri. A nyilvántartásba vételt kérő mozgóképszakmai szervezet nyilatkozik arról, hogy nyilvántartásba vételét filmelőállítóként, filmgyártó vállalkozásként, filmterjesztőként (ezen belül filmforgalmazóként, moziüzemeltetőként, vagy egyéb minőségében) vagy egyéb szervezetként kéri."
"(12a) Az MNF minden negyedévet követő hónap ötödik napjáig tájékoztatja az állami adóhatóságot a letéti számlára a Tao. tv. 22. § (3) bekezdése alapján az adott negyedévben befolyt közvetett támogatások összegéről."
(A közvetlen magyar filmgyártási költségek között az a közvetlen filmgyártási költségnek minősülő filmgyártási és filmgyártás-előkészítési költség vagy ráfordítás ismerhető el,)
"b) amely
ba) a személyi jövedelemadóról szóló törvény (a továbbiakban: Szja tv.), az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló törvény, a Tao. tv., a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló törvény, az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény vagy az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény szerinti adó- vagy közteher-kötelezettség alá eső, illetve a költségvetési szervnél bevételt eredményező kötelezettség teljesítésével keletkezett,
bb) a filmgyártással kapcsolatban teljesített személyi juttatások után fizetendő járulékkötelezettség teljesítésével összefüggésben keletkezett, vagy
bc) az adózás előtti eredmény terhére elszámolt adókötelezettségek teljesítésével keletkezett, ideértve a számlában feltüntetett, a számla kibocsátója által fizetendő adókötelezettséget is, így különösen az előzetesen felszámított, nem levonható általános forgalmi adó, vagy egyéb, számlában feltüntetett fogyasztást terhelő és nem visszaigényelhető adó, és"
"36/F. § A Kormány erre irányuló döntése alapján a központi költségvetés a 31/D. § (7) bekezdés c) pontjában meghatározott keretösszeg és a 2015. év során a Tao. tv. 22. § (3) bekezdése és 24/A. § (3) bekezdés a) pontja alapján a letéti számlán összegyűjtött közvetett támogatás pozitív különbözetének megfelelő összeget 2015-ben a letéti számlára teljesítheti. A Kormány döntésével ily módon megtérített különbözet a 31/D. § (7) bekezdés c) pontja szerinti összeghatáron felül is teljesíthető."
"36/G. § Az egyes törvényeknek a gazdasági növekedéssel összefüggésben történő módosításáról szóló 2015. évi ... törvény (a továbbiakban: Módtv1.) hatálybalépésekor moziüzemeltetési tevékenységet végző természetes vagy jogi személy a Módtv1. hatálybalépését követő 60 napon belül köteles a moziüzemeltetési tevékenység végzését a 19/L. §-ban foglaltak szerint bejelenteni a Hatóság számára."
a) 2. § 29. pontjában az "adó- vagy járulékkötelezettség" szövegrész helyébe az "adó vagy egyéb közteher-fizetési kötelezettség" szöveg,
b) 19/E. § (4) bekezdésében a "Bírósághoz" szövegrész helyébe a "Törvényszékhez" szöveg,
c) 19/H. § (8) bekezdés c) pontjában a "százezer" szövegrész helyébe az "ötszázezer" szöveg,
d) 31/D. § (10) bekezdésében az "5 banki napon" szövegrész helyébe a "15 banki napon" szöveg,
e) 31/E. § (6) bekezdésében az "az 5 millió" szövegrész helyébe az "a tízmillió" szöveg,
f) 31/F. § (2) bekezdésében az "az adóhatóságnak" szövegrészek helyébe az "az állami adóhatóságnak" szöveg
lép.
a) 21/B. § (2) bekezdésében az "A kérelemben a 21/A. § szerint hiányzó adatok, mellékletek tekintetében igazolni kell, hogy azok a filmerjesztőn, illetve az érdekkörén kívül álló okból nem állnak rendelkezésre a kérelem benyújtásakor. A filmterjesztő az iratok rendelkezésére állása esetén haladéktalanul, köteles e törvénynek megfelelően benyújtani a Hivatalhoz. Ennek elmaradása esetén a Hivatal a 19/H. § (8) bekezdés d) pontjában meghatározott jogkövetkezményeket alkalmazhatja." szövegrész,
b) 26/B. § (3) bekezdésében a "vagy a filmgyártó vállalkozás" szövegrész,
c) 26/C. § (1) bekezdésében a "vagy a filmgyártó vállalkozás" szövegrész,
d) 26/C. § (2) bekezdésében a "vagy a filmgyártó vállalkozást" szövegrész,
e) 31/C. § (3) bekezdés c) pontjában az "A Tao. tv. 24/A. § (16) bekezdés a) pontja szerinti igazolás kiállítására irányuló kérelemhez csatolni kell a közvetett támogatás forrását biztosító szervezet és a felajánlás fogadására jogosult filmelőállító vagy filmgyártó vállalkozás közötti támogatási megállapodást." szövegrész,
f) 31/C. § (10) bekezdésében az "A Hivatal továbbá tájékoztatja az adóhatóságot a MNF letéti számlájára a Tao. tv. 22. § (3) bekezdése alapján befolyt közvetett támogatások összegéről." szövegrész,
g) 31/E. § (6) bekezdésében a "Gyártáshoz kapcsolódó reklámköltség a werkfilm és a standfotó előállítási költsége, valamint a gyártáshoz közvetlenül kapcsolódó egyéb, a mozgóképszakmai hatóság által ilyennek elismert költség." szövegrész,
h) 31/F. § (1) bekezdés a) pontjában az "és" szövegrész,
i) 34. § (3) bekezdésében a "2014. január 1-jétől a Központi Statisztikai Hivatal által a 2012. évre közzétett éves fogyasztói árindexek szorzatával növelt mértékben, ezt követően"szövegrész.
a) 3. §-ában a "fővárosi önkormányzatot 51%" szövegrész helyébe a "fővárosi önkormányzatot 52,5%" szöveg, a "kerületi önkormányzatokat együttesen 49%" szövegrész helyébe a "kerületi önkormányzatokat együttesen 47,5%" szöveg, a "fővárosi önkormányzat az őt megillető 51%-ból 4 százalékpontnak megfelelő összeget a helyi közösségi közlekedési feladat ellátására" szövegrész helyébe a "fővárosi önkormányzat az őt megillető 52,5%-ból a helyi közösségi közlekedési feladat ellátására az ehhez szükséges összeget" szöveg,
b) 3. §-ában a "fővárosi önkormányzatot 52,5%" szövegrész helyébe a "fővárosi önkormányzatot 54%" szöveg, a "kerületi önkormányzatokat együttesen 47,5%" szövegrész helyébe a "kerületi önkormányzatokat együttesen 46%" szöveg, a "fővárosi önkormányzat az őt megillető 52,5%-ból" szövegrész helyébe a "fővárosi önkormányzat az őt megillető 54%-ból" szöveg
lép.
"300. § A 3. számú melléklet I. részében foglalt táblázatnak az egyes törvényeknek a gazdasági növekedéssel összefüggésben történő módosításáról szóló 2015. évi ... törvénnyel megállapított 50. és 51. sorát azokban az esetekben kell alkalmazni először, amelyekben a 84. § szerint megállapított időpont 2016. január 1-jére vagy azt követő napra esik."
"(12) E törvénynek a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény, valamint egyéb eljárásjogi és igazságügyi törvények módosításáról szóló 2015. évi CLXXX. törvénnyel megállapított 37. § (4a) bekezdését 2016. június 30. napjáig akkor kell alkalmazni, ha a jogosult vagy képviselője az elektronikus kapcsolattartást választja. 2016. július 1-jétől ugyanezen bekezdésnek a kötelező elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó rendelkezését a 2016. július 1. napján és az azt követően indult ügyekben kell alkalmazni."
"(2) A Tanács tagjai az őket delegáló szervezet megbízásából tagjai a Tanácsnak. A Tanács tagjainak megbízatása - a (12) bekezdésben meghatározottak figyelembevételével - négy évre
szól."
"(12) A Tanács tagjainak megbízatása az érdekképviseletek (11) bekezdés szerinti felülvizsgálata eredményéről, illetve a tagokat delegáló szervezetek új tagok megbízatásáról szóló, a Titkárság felé közölt tájékoztatása időpontjáig áll fenn."
"12. § E törvénynek az egyes törvényeknek a gazdasági növekedéssel összefüggésben történő módosításáról szóló 2015. évi ... törvénnyel megállapított 4. § (2) és (12) bekezdését a 2015. január 1-jén a Tanácsban tagsággal rendelkező tagok megbízatására is alkalmazni kell."
"(4) A 26. és 27. § 2016. július 1-jén lép hatályba."
(2) A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény, valamint egyéb eljárásjogi és igazságügyi törvények módosításáról szóló 2015. évi CLXXX. törvény 30. §
a) (1) bekezdésében a "(2) és (3) bekezdésben" szövegrész helyébe a "(2)-(4) bekezdésben" szöveg,
b) (3) bekezdésében a "7. § és a 26-29. §" szövegrész helyébe a "7., 28. és 29. §" szöveg lép.
(2) A 2-4. §, a 6. §, a 7. §, a 22. § a) pontja, a 23. §, a 24. §, a 26. §, valamint a 2. melléklet 2016. január 1-jén lép hatályba.
(3) A 9-17. §, a 19. §, a 20. § a), b) és d)-f) pontja, valamint a 21. § az e törvény kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.
(4) A 20. § c) pontja az e törvény kihirdetését követő 16. napon lép hatályba.
(5) Az 5. § és a 8. §, valamint az 1. melléklet az e törvény kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.
(6) A 22. § b) pontja 2017. január 1-jén lép hatályba.
(7) A 25. § 2020. január 1-jén lép hatályba.
"
A Javaslat célja, hogy a lakóingatlan értékesítésekre vonatkozó áfa kulcs csökkentésével egyrészt hozzájáruljon a lakáspiac élénkítésén keresztül a gazdasági növekedés fellendítéséhez és a foglalkoztatás bővüléséhez, másrészt növelje az otthonteremtés esélyét.
A lakások árának csökkenése jelentősen hozzájárulhat a lakáspiac fellendüléséhez, új lakások építéséhez. Az állam ezzel kapcsolatos eszköze az adó, jelen esetben az áfa csökkentése, ami ma 27%-os mértékben terheli az újonnan épült lakásokat. A Javaslat rendelkezései lehetővé teszik az új építésű lakások esetén 2016-2019 között a kedvezményes 5%-os kulcs alkalmazását.
A Javaslat alapján az építésügyi eljárások törvényi szabályai között az egyszerű bejelentés bevezetésével megszüntetésre kerül a legfeljebb 300 m hasznos összes alapterületű új lakóépület vonatkozásában az építési engedélyezési eljárás. Az építési tevékenységgel kapcsolatos kötelezettség ez esetben csak a bejelentésre korlátozódik. Az építésügyi szabályok jelenleg nagyban megnyújtják az építési engedélyek kiadásának idejét, ezért a Javaslat egyszerűsíti és gyorsítja a közműellátás biztosításának eljárási szabályait is.
A Javaslat célja továbbá olyan gazdaságélénkítő javaslatok megfogalmazása, mint a moziüzemeltetőkre és a mozikra vonatkozó, a nemzetközi gyakorlattal összhangban álló statisztikai rendszer kialakítása, valamint a mozgóképszakmai célok támogatásával kapcsolatos rendelkezések megállapítása. A mozi üzemeltetéssel összefüggésben a Javaslat rendelkezik a besorolási eljárás pontosításáról, a mozielőzetesekre vonatkozó szabályoknak az adathordozón közzétettekre történő kiterjesztéséről, továbbá az elszámolható közvetlen magyar filmgyártási költségek körének az adórendszer változásaival történő összhangba hozásáról.
A minimálbér tárgyalások sikeres rendezése feltétele a hatékony foglalkoztatáspolitika megvalósításának. A minimálbér tárgyalások eredményes lefolytatása érdekében haladéktalanul módosítani indokolt a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsról szóló 2011. évi XCIII. törvény azon rendelkezéseit, melyek a tagok mandátumáról szólnak, lehetővé téve azt, hogy megbízatásuk meghosszabbításra kerüljön.
A jogalkalmazók és a jogkereső állampolgárok, szervezetek számára a bírósággal való kapcsolattartás elektronikus úton megvalósuló módja egy új eljárás bevezetését jelenti, az erre való megfelelő felkészülést tartalmazzák a Javaslatnak a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvényt módosító rendelkezései.
A Javaslat tartalmazza fenti módosításokon túl a fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló 2006. évi CXXXIII. törvény szükséges módosításait is.
Annak érdekében, hogy a jogalkalmazók és a jogkereső állampolgárok, szervezetek számára a bírósággal való kapcsolattartásnak ezen - elektronikus úton megvalósuló - módja megfelelően "begyakorolhatóvá" és zökkenőmentesen alkalmazhatóvá váljon, a Javaslat egyfajta "próbaüzemet" biztosít 2016. június 30. napjáig. Ez alatt az időszak alatt már azokat az új rendelkezéseket is alkalmazni kell, amelyeket a Pp. a kötelező elektronikus kapcsolattartás tekintetében tartalmaz, de csak akkor, ha a fél él a törvény adta lehetőséggel, és az elektronikus kapcsolattartást választja. Ez a megoldás biztosítja, hogy az átmeneti időszak lejártát követően a kötelező elektronikus kapcsolattartás zökkenőmentesen megvalósuljon, és ténylegesen előmozdítsa az időszerű ítélkezést.
Az egyszerű bejelentéshez kormányrendelet szerint mellékelendő egyszerű dokumentációtól való eltérés bejelentésköteles. Az egyszerű bejelentés nélkül végzett, valamint a bejelentéshez mellékelt dokumentációtól - újabb bejelentés hiányában - eltérően végzett tevékenység jogszerűtlen építési tevékenységnek minősül.
A bejelentésért - tekintettel arra, hogy nem minősül közigazgatási hatósági ügynek - illetéket és igazgatási szolgáltatási díjat nem kell fizetni.
Az építészeti tervezést és az építési kivitelezési tevékenységet az egyszerű bejelentés esetén is csak a jogszabályi előírásoknak megfelelően lehet végezni, és ezt a hatóság a rá vonatkozó jogszabályok alapján ellenőrizheti.
Az építési tevékenység előkészítését, a tervezési tevékenységet segíti, hogy a közműellátással kapcsolatos szolgáltatói nyilatkozatok kiadására határidőt állapít meg a törvény, amelynek érdemi válasz nélküli eltelte esetén a szolgáltató hozzájárulását megadottnak kell tekinteni.
A legfeljebb 300 m2 hasznos összes alapterületű új lakóépület tervezése és építése során a helyi építési szabályzat előírásai közül csak a törvényben felsorolt előírásokat kell figyelembe venni.
A legfeljebb 300 m2 hasznos összes alapterületű új lakóépület felépítésének ténye -amennyiben az a bejelentéstől számított három éven belül megvalósul - ingyenesen kerül igazolásra hatósági bizonyítvánnyal. Annak érdekében, hogy az építkezések ne maradjanak befejezetlenül, illetve ne húzódjanak el, a jogalkotó az építkezés időtartamától függő díjazást vezet be, illetve bontási kötelezettséget állapít meg, ha a bejelentéstől számított 10 éven belül az épület nem épül fel.
Az egyszerű bejelentéssel összefüggő további módosítások alapján a településképi véleményezési és településképi bejelentési eljárásnak nincs helye.
Az egyszerű bejelentéssel kapcsolatos további szabályok megalkotására - tekintettel arra, hogy a bejelentésre nem vonatkoznak a hatósági eljárás szabályai - a Kormány kap felhatalmazást.
2013. január 1-jétől azonban a magyar adórendszer új adónemekkel bővült, így a filmgyártó/filmelőállító által szerződtetett vállalkozások, magánszemélyek az előzőekben említett adótörvényeken kívül adó-, közteher- és járulékfizetési kötelezettségüket a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény (a továbbiakban: Katv.) alapján - azaz az ún. KATA és KIVA szerinti adózással - is teljesíthetik. Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény továbbá 2013. január 1-jétől kifejezetten nevesíti a filmipari statiszták egyszerűsített foglalkoztatás keretében történő alkalmazásának lehetőségét, és egyéb, a filmipari statisztákra vonatkozó speciális szabályokat is bevezet.
Az Mktv. közvetlen magyar filmgyártási költségekre vonatkozó meghatározása azonban nem követte az adórendszer változásait, így a jelenlegi meghatározás szerint továbbra is csak az Szja tv., az EVA tv., a Tao. tv. és az EKHO tv. szerint adózó vállalkozások és magánszemélyek szerződtetésével kapcsolatos költségek, ráfordítások minősülhetnek közvetlen magyar filmgyártási költségnek. Ebből következően a KATA, a KIVA, illetve az egyszerűsített foglalkoztatás szerinti adózást választó magánszemélyek, vállalkozók hátrányos helyzetbe kerültek az előzőekben említett adótörvények szerint adózó magánszemélyekkel, vállalkozókkal szemben.
A Mktv. hatályos rendelkezései alapján a filmgyártás során felmerülő közvetlen filmgyártási költségek - a törvény által meghatározott követelményeknek történő megfelelés esetén -akkor minősülnek közvetlen magyar filmgyártási költségnek, ha adó- vagy járulékkötelezettség formájában merülnek fel, vagy felmerülésük Magyarországon adó- és járulékfizetési kötelezettséget eredményez. Ebből következően lényeges annak pontos meghatározása, hogy mely adó- és járulékfizetési kötelezettségeket ismeri el a törvény adott közvetlen költség magyar költségként történő besorolása során, valamint a normaszövegnek a közteher fogalmával való kiegészítése javasolt.
A bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 2011. évi CLXI. törvény 189. § (2) bekezdése értelmében a Fővárosi Bíróság jogutódja az adott törvényszék, melyre tekintettel az érintett rendelkezést módosítani szükséges.
Tekintettel arra, hogy az MNF a közvetett támogatás kifizetését a filmelőállító vagy filmgyártó vállalkozás részére az erre irányuló kérelem benyújtásától számított - kevésbé racionális - 5 napos határidővel kezdeményezi a Kincstárnál, az ebből fakadó negatív hatások, nevezetesen a túl gyors ügyintézés és ennek közvetlen hátrányos következményei, nyilvántartással kapcsolatos feladatok nagy száma, ügyteher aránytalansága miatt javasolt a kezdeményezést illetően 15 banki nap biztosítása az MNF számára. Indokolt továbbá a filmgyártási költségeken belül az elszámolható marketing költségek összeghatárának felemelése 10 millió Ft-ra.
A filmgyártó/filmgyártó vállalkozás szavak törlésre kerültek, mivel az Mktv. 26/B. § (1) bekezdése alapján a besorolási eljárásában kizárólag a filmelőállító vehet részt félként. A filmgyártás során elszámolható marketing költségekre vonatkozó mondat egyrészt indokolatlanul korlátozta, másrészt viszont hatósági mérlegelés körébe utalta az ilyen költségek meghatározását.
A Javaslat a kedvezményes 5%-os adómértéket az új szociálpolitikai célú lakóingatlanok értékesítésére 2019. december 31-ig bezárólag rendeli alkalmazni, azt követően hatályát veszti a rendelkezés.
A 2006/112/EK tanácsi irányelv értelmében a tagállamok kedvezményes adómértéket alkalmazhatnak a szociálpolitika keretében biztosított lakásra, lakásépítésre. A Javaslat a szociálpolitikai célú lakást többlakásos lakóingatlan esetében a 150 négyzetméter hasznos összes alapterületet meg nem haladó lakásként, míg egylakásos családi házak esetében 300 négyzetméter hasznos összes alapterületet meg nem haladó lakásként határozza meg. Tekintettel arra, hogy az áfa szabályok értelmében főszabályként az új ingatlant terheli áfa fizetési kötelezettség, a kedvezményes adómérték a szociálpolitikai célnak megfelelő új ingatlan értékesítésére vonatkozik. Az áfa szabályok értelmében újnak minősül az ingatlan, ha annak használatbavétele még nem történt meg, vagy a használatbavétele megtörtént, de a használatbavétel és az értékesítés között még nem telt el két év.
A Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanács (a továbbiakban: NGTT) 2011. október 11. napján történő megalakulásával egy olyan konzultációs mechanizmus épült ki, amely a korábbinál szélesebb körben nyújt lehetőséget a társadalmi párbeszédre. Az Országos Érdekegyeztetési Tanács, a Gazdasági és Szociális Tanács, illetve a Gazdasági Egyeztető Fórum megszűnésével a társadalmi egyeztetés és párbeszéd színterén egy új, ágazatközi intézmény, a társadalmi párbeszéd makroszintű fórumaként aposztrofált testület jött létre.
Az NGTT működésének legfőbb szempontjai a nyitottság, az átláthatóság és a széles körű konzultáció, amely magában foglal olyan társadalmi partnereket is, amelyek korábban nem vettek részt intézményesített egyeztetéseken. Funkcióját tekintve az Országgyűléstől, Kormánytól független, konzultációs, javaslattevő, tanácsadó testület, amely a társadalom egészét érintő, általános gazdaság- és társadalompolitikai kérdésekkel foglalkozik.
Partneri struktúrája azt a törekvést tükrözi, hogy NGTT a lehető legszélesebb körben jelenítse meg és közvetítse az érintett gazdasági szereplők és társadalmi csoportok érdekeit.
Tagjai oldalakat alkotnak, melyek a következők:
1. Gazdaság Képviselői Oldal
2. Munkavállalói Oldal
3. Civil Oldal
4. Tudomány Képviselői Oldal
5. Egyházi Oldal
Az NGTT soros elnöke az oldalak képviselői közül kerül ki. Egy soros elnöki mandátum három hónapra szól, az oldalak a törvényben meghatározott sorrendben követik egymás a tisztség betöltésében. Tekintettel arra, hogy az NGTT működési mechanizmusát a teljes autonómia jellemzi, így saját maga határozza meg és alakítja ki működését, amelyet a Szervezeti és Működési Szabályzatában rögzít.
Az NGTT tagjainak megbízatása lejárt, ezért a minimálbér tárgyalások eredményes lefolytatása érdekében haladéktalanul módosítani indokolt a Nemzeti Gazdasági és Társadalmi Tanácsról szóló 2011. évi XCIII. törvény azon rendelkezéseit, melyek a tagok mandátumáról szólnak, lehetővé téve azt, hogy megbízatásuk meghosszabbításra kerüljön.