a) hitelintézet esetén az adóalap 50 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,15 százalék, az e feletti összegre
aa) 0,31 százalék 2016-ban,
ab) 0,21 százalék 2017-ben és 2018-ban,
azzal, hogy a hitelintézet által az üzleti évre (adóévre) fiz..." />

T/7831. számú törvényjavaslat indokolással - Az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény és egyes adótörvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2015. évi CCXVII. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

(1) Az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény (a továbbiakban: Különadó tv.) 4/A. § (6) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A különadó mértéke)
"(6) A különadó mértéke
a) hitelintézet esetén az adóalap 50 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,15 százalék, az e feletti összegre
aa) 0,31 százalék 2016-ban,
ab) 0,21 százalék 2017-ben és 2018-ban,
azzal, hogy a hitelintézet által az üzleti évre (adóévre) fiz...

T/7831. számú törvényjavaslat indokolással - Az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény és egyes adótörvények módosításáról
2015. évi CCXVII. törvény az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény és egyes adótörvények módosításáról
I. Fejezet
AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS EGYENSÚLYÁT JAVÍTÓ INTÉZKEDÉSEK
1. Az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény módosítása
1. §
(1) Az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvény (a továbbiakban: Különadó tv.) 4/A. § (6) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A különadó mértéke)
"(6) A különadó mértéke
a) hitelintézet esetén az adóalap 50 milliárd forintot meg nem haladó része után 0,15 százalék, az e feletti összegre
aa) 0,31 százalék 2016-ban,
ab) 0,21 százalék 2017-ben és 2018-ban,
azzal, hogy a hitelintézet által az üzleti évre (adóévre) fizetendő különadó mértéke 2016-ban nem haladhatja meg a 2015. adóévben fizetett (fizetendő) különadó összegének 45 százalékát, 2017-ben és 2018-ban - a (11a) bekezdésben meghatározottakra is figyelemmel - a 2016. adóévben fizetett (fizetendő) különadó összegét;"
(2) A Különadó tv. 4/A. §-a a következő (11a) és (11b) bekezdéssel egészül ki: "(11a) Az olyan hitelintézetnél, amelynél
a) a vállalkozói kölcsönök állományának a tranzakciók hatására bekövetkezett változása a 2015. adóévre vonatkozó beszámoló mérlegfordulónapja és a 2016. adóévre vonatkozó beszámoló mérlegfordulónapja között pozitív,
b) a Kkv-hitelállománynak a tranzakciók hatására bekövetkezett változása a 2015. adóévre vonatkozó beszámoló mérlegfordulónapja és a 2016. adóévre vonatkozó beszámoló mérlegfordulónapja között pozitív, vagy
c) a háztartásoknak nyújtott hitelek állományának a tranzakciók hatására bekövetkezett változása a 2015. adóévre vonatkozó beszámoló mérlegfordulónapja és a 2016. adóévre vonatkozó beszámoló mérlegfordulónapja között pozitív,
a 2017. adóévre és a 2018. adóévre fizetendő különadó mértéke nem haladhatja meg a 2015. adóévre fizetett (fizetendő) különadó összegének 30 százalékát.
(11b) A jogutód hitelintézet a (6) bekezdés a) pontja és a (11a) bekezdés szerinti korlátot az (1)-(6) bekezdés szerint megállapított különadó kötelezettségére és a (8) bekezdés szerinti különadó-kötelezettségére elkülönülten alkalmazza. A jogutód hitelintézet a (11a) bekezdését a jogutódlással 2015. január 1-jét követően megszűnő adózó vonatkozásában a (8) bekezdés alapján teljesítendő különadó-fizetési kötelezettségére akkor alkalmazza, ha a (11a) bekezdés szerinti állomány-növekedést az egyes jogelődeitől származó állományokra külön-külön teljesíti."
2. §
(1) A Különadó tv. 7. §-a a következő 5. és 6. ponttal egészül ki: (E törvény alkalmazásában)
"5. vállalkozói hitelek állománya: a hitel-, kölcsön- vagy pénzügyi lízingszerződés alapján az Európai Gazdasági Térség tagállamában székhellyel rendelkező, nem pénzügyi vállalatnak minősülő adóssal (ide nem értve a gazdasági szervezeteket segítő és azok által finanszírozott nonprofit intézményeket) szemben fennálló, értékpapírban nem rögzített követelések, figyelembe véve, hogy
a) a vállalkozói hitelek állományát és annak változását (növekedését, csökkenését) az adózó a számvitelről szóló törvény és a felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletek rendelkezései szerint vezetett, a Magyar Nemzeti Bank részére készített jelentéseit alátámasztó nyilvántartásainak megfelelően állapítja meg,
b) átalakulást, egyesülést és szétválást követően a jogutód a vállalkozói hitelek állományának változását a jogelőd irányadó beszámolójában szereplő adatokat figyelembe véve - átalakulás esetén azzal egyezően, egyesülés esetén azokat összesítve, szétválás esetén azokat megosztva - állapítja meg,
c) szétválás esetén a jogelőd irányadó beszámolójának alapjául szolgáló leltárban és a végleges átalakulási vagyonleltárban egyaránt szereplő vállalkozói hiteleket a jogutódok között a végleges átalakulási vagyonleltár szerinti megosztásuk szerint, de az irányadó beszámoló alapjául szolgáló bruttó könyv szerinti értéküknek megfelelően kell számításba venni, míg az irányadó beszámoló alapjául szolgáló leltárban még szereplő, de a végleges átalakulási vagyonleltárban már nem szereplő vállalkozói hitelek együttes (az irányadó beszámoló alapjául szolgáló) bruttó könyv szerinti értékének összegét a jogutódok között a jogelődjük végleges vagyonmérlege szerinti (bruttó könyv szerinti értéken számításba vett) saját tőkéjéből történő részesedésük arányában kell megosztani,
d) a b) és c) pont alkalmazásakor kiválás esetén a fennmaradó adózó egyszerre minősül jogelődnek és jogutódnak;
6. nem pénzügyi vállalat: a pénzügyi szolgáltatást nyújtók kivételével
a) a gazdasági társaság, kivéve azon társaságot, amelyet a központi kormányzatba vagy a helyi önkormányzatok szektorába kell sorolni,
b) a szövetkezet (kivéve a szövetkezeti hitelintézetet és a biztosító szövetkezetet),
c) az egyéb jogi személyiségű vállalkozás,
d) a jogi személyiség nélküli vállalkozás (ideértve különösen az egyéni céget, de ide nem értve az egyéni vállalkozót, a mezőgazdasági őstermelőt és a vállalkozási tevékenységet folytató más természetes személyt),
e) a gazdasági szervezeteket segítő és azok által finanszírozott nonprofit intézmény;"
(2) A Különadó tv. 7. § 23. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában)
"23. Kkv-hitelállomány: a hitel-, kölcsön- vagy pénzügyi lízingszerződés alapján, a szerződés megkötésének időpontjában a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló törvényben meghatározott mikro-, kis- vagy középvállalkozással (ide nem értve a pénzügyi intézményt) szemben fennálló, értékpapírban nem rögzített követelések együttes bruttó könyv szerinti értékek, figyelembe véve, hogy
a) a Kkv-hitelállományt és annak változását (növekedését, csökkenését) az adózó a számvitelről szóló törvény és a felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletek rendelkezései szerint vezetett, a Magyar Nemzeti Bank részére készített jelentéseit alátámasztó nyilvántartásainak megfelelően állapítja meg,
b) átalakulást, egyesülést és szétválást követően a jogutód a Kkv-hitelállomány változását a jogelőd irányadó beszámolójában szereplő adatokat figyelembe véve - átalakulás esetén azzal egyezően, egyesülés esetén azokat összesítve, szétválás esetén azokat megosztva - állapítja meg,
c) szétválás esetén a jogelőd irányadó beszámolójának alapjául szolgáló leltárban és a végleges átalakulási vagyonleltárban egyaránt szereplő Kkv-hitelállományt a jogutódok között a végleges átalakulási vagyonleltár szerinti megosztásuk szerint, de az irányadó beszámoló alapjául szolgáló bruttó könyv szerinti értéküknek megfelelően kell számításba venni, míg az irányadó beszámoló alapjául szolgáló leltárban még szereplő, de a végleges átalakulási vagyonleltárban már nem szereplő Kkv-hitelállományt együttes (az irányadó beszámoló alapjául szolgáló) bruttó könyv szerinti értékének összegét a jogutódok között a jogelődjük végleges vagyonmérlege szerinti (bruttó könyv szerinti értéken számításba vett) saját tőkéjéből történő részesedésük arányában kell megosztani,
d) a b) és c) pont alkalmazásakor kiválás esetén a fennmaradó adózó egyszerre minősül jogelődnek és jogutódnak;"
(3) A Különadó tv. 7. §-a a következő 23a.-23c. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában)
"23a. háztartásoknak nyújtott hitelek állománya: a hitel-, kölcsön- vagy pénzügyi lízingszerződés alapján természetes személlyel (ideértve különösen az egyéni vállalkozót, a mezőgazdasági őstermelőt, és a vállalkozási tevékenységet végző más természetes személyt is, de ide nem értve az egyéni céget) szemben fennálló, értékpapírban nem rögzített követelések együttes bruttó könyv szerinti értéke, figyelembe véve, hogy
a) a háztartásoknak nyújtott hitelek állományát és annak változását (növekedését, csökkenését) az adózó a számvitelről szóló törvény és a felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletek rendelkezései szerint vezetett, a Magyar Nemzeti Bank részére készített jelentéseit alátámasztó nyilvántartásainak megfelelően állapítja meg,
b) átalakulást, egyesülést és szétválást követően a jogutód a háztartásoknak nyújtott hitelek állományának változását a jogelőd irányadó beszámolójában szereplő adatokat figyelembe véve - átalakulás esetén azzal egyezően, egyesülés esetén azokat összesítve, szétválás esetén azokat megosztva - állapítja meg,
c) szétválás esetén a jogelőd irányadó beszámolójának alapjául szolgáló leltárban és a végleges átalakulási vagyonleltárban egyaránt szereplő háztartásoknak nyújtott hiteleket a jogutódok között a végleges átalakulási vagyonleltár szerinti megosztásuk szerint, de az irányadó beszámoló alapjául szolgáló bruttó könyv szerinti értéküknek megfelelően kell számításba venni, míg az irányadó beszámoló alapjául szolgáló leltárban még szereplő, de a végleges átalakulási vagyonleltárban már nem szereplő háztartásoknak nyújtott hitelek együttes (az irányadó beszámoló alapjául szolgáló) bruttó könyv szerinti értékének összegét a jogutódok között a jogelődjük végleges vagyonmérlege szerinti (bruttó könyv szerinti értéken számításba vett) saját tőkéjéből történő részesedésük arányában kell megosztani,
d) a b) és c) pont alkalmazásakor kiválás esetén a fennmaradó adózó egyszerre minősül jogelődnek és jogutódnak;
23b. hitelek állományának a tranzakciók hatására bekövetkezett változása: a záró állomány bruttó könyv szerinti értékének és a nyitó állomány bruttó könyv szerinti értékének különbözete
a) növelve a hitelleírásokkal, azzal, hogy hitelleírás alatt az előző év utolsó napján (mérlegfordulónapon) még a mérlegben vagy a mérlegen kívüli tételek között szereplő hitelés hiteljellegű követelések leírását, valamint azok törlesztésekkel csökkentett szerződés szerinti, illetve bruttó könyv szerinti értéke alatti tárgyévi eladását kell érteni,
b) növelve az egyes követelések forintban kifejezett értékének a forint árfolyam erősödése miatt bekövetkező változásával, valamint az állomány nagyságát csökkentő átsorolások értékével, valamint az eladott követelések eladási értékével,
c) csökkentve az egyes követelések forintban kifejezett értékének a forint árfolyam gyengülése miatt bekövetkező változásával, az állomány nagyságát növelő átsorolások értékével, valamint a vásárolt követelések bruttó könyv szerinti értékével;
23c. bruttó könyv szerinti érték: az eszközök, a mérlegen kívüli tételek beszerzési, bekerülési, illetve nyilvántartási (értékvesztésekkel, céltartalékkal, értékcsökkenéssel nem csökkentett, értékelési különbözettel, értékhelyesbítéssel nem módosított) értéke, a hitelintézet által kötött szerződésből eredő követelés esetén a még nem törlesztett tőkeösszeg, megvásárolt követelések esetén a bekerülési értékből még nem törlesztett rész;"
II. Fejezet
EGYES ADÓTÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSA
2. Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény módosítása
3. §
Hatályát veszti az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 176/A. §-a.
3. Az egyes adótörvények és azokkal összefüggő más törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló 2014. évi LXXIV. törvény módosítása
4. §
Nem lép hatályba az egyes adótörvények és azokkal összefüggő más törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló 2014. évi LXXIV. törvény 9. § (1) bekezdése.
4. Az adózással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi LXXXI. törvény módosítása
5. §
Nem lép hatályba az adózással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi LXXXI. törvény
a) 16. § (3) és (5) bekezdése,
b) 17. §-a,
c) 18. § (1) és (3) bekezdése,
d) 20. § a) pontja.
5. Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény és egyes adótörvények módosításáról szóló 2015. évi... törvény módosítása
6. §
Nem lép hatályba az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény és egyes adótörvények módosításáról szóló 2015. évi .... törvény 119. §-a és 120. §-a.
III. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
6. Hatályba léptető rendelkezések
7. §
(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az 1-3. § 2016. január 1-jén lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
Az adózással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi LXXXI. törvénynek az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló 2006. évi LIX. törvényre vonatkozó módosítása 2016. január 1 -jétől a hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások számára új kedvezményi lehetőséget biztosított. Az új kedvezményi lehetőség és az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések közvetlen következtében elszámolt veszteségek egyes meghatározott körére lehetővé tett adó-visszatérítés kapcsán az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatósága előzetesen elmarasztalta a magyar hatóságokat, mivel álláspontja szerint a fenti kedvezmények szelektívnek tekinthetőek.
A törvényjavaslat célja a bankadót érintően, hogy az aggályosnak ítélt kedvezményi lehetőségek helyett, az uniós versenyjognak megfelelő intézkedéseket vezessen be, amely a hitelezési aktivitásukat növelő hitelintézetek esetében kedvezőbb adózást tesz lehetővé.
Részletes indokolás
a(z) 1. §-hoz
(1) A javaslat szerint a hitelintézet által az üzleti évre (adóévre) fizetendő különadó mértéke 2016-ban nem haladhatja meg a 2015. adóévben fizetett (fizetendő) különadó összegének 45 százalékát, 2017-ben és 2018-ban - főszabály szerint - a 2016. adóévben fizetett (fizetendő) különadó összegét.
(2) A javaslat rögzíti, hogy az olyan hitelintézet, amelynél vállalkozói kölcsönök állománya, vagy a Kkv-hitelállomány, vagy a háztartásoknak nyújtott hitelek állománya a 2015. adóévre vonatkozó beszámoló mérlegfordulónapja és a 2016. adóévre vonatkozó beszámoló mérlegfordulónapja között növekedett, a 2016. adóévben fizetett (fizetendő) különadó összegében meghatározott korlát helyett egy másik, kedvezőbb korlátot (CAP-et) alkalmazhat. Az ilyen hitelintézetnél a 2017. adóévre és a 2018. adóévre fizetendő különadó mértéke nem haladhatja meg a 2015. adóévre fizetett (fizetendő) különadó összegének 30 százalékát.
A javaslat a jogutódlás esetére rögzíti, hogy a jogutódnak a jogelődjére (jogelődeire) tekintettel megállapított kötelezettségére az említett fix korlátot külön (nem a saját különadó-kötelezettségével együttesen számított értékre) kell alkalmaznia. A jogutód 2017-ben és 2018-ban a jogelődje (jogelődei) vonatkozásában teljesítendő adókötelezettségre a 30%-os korlátot akkor alkalmazhatja, ha a hitelállománynövekedést az egyes jogelődeitől származó állományokra külön-külön teljesíti.
a(z) 2. §-hoz
A javaslat meghatározza a vállalkozói hitelek állománya, a nem pénzügyi vállalat, a Kkv-hitelállomány, a háztartásoknak nyújtott hitelek állománya, a hitelek állományának a tranzakciók hatására bekövetkezett változása és a bruttó könyv szerinti érték definícióját.
a(z) 3. §-hoz
A javaslat az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések közvetlen következtében elszámolt veszteségek egyes meghatározott körére lehetővé tett adóvisszatérítésre vonatkozó rendelkezések hatályon kívül helyezéséről gondoskodik.
a(z) 4. §-hoz
Az adótörvényeket 2014 őszén módosító törvény 2016. január 1 -jei hatállyal olyan rendelkezést iktatott be az Szja tv-be, amely meghatározta, hogy hogyan változik a két gyermeket nevelő családok által családi kedvezmény címén érvényesíthető összeg a 2016-2019. években. A 2015 júniusában elfogadott módosítás ugyanezt a törvényhelyet korrigálta az adómérték 15%-ra történő csökkentésével összefüggésben úgy, hogy az érvényesíthető - a korábbiakban már módosított - összegeket valorizálta. Ez utóbbi rendelkezés hatálybalépése szintén 2016. január 1.
A javaslat az Szja. tv.-ben keletkezett belső koherencia-zavart kívánja kiküszöbölni azzal, hogy nem lépteti hatályba a 2014. évi LXXIV. törvény vonatkozó rendelkezését.
a(z) 5. §-hoz
A javaslat szerint nem lépnek hatályba az uniós szempontból aggályosnak ítélt, az adózással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi LXXXI. törvénnyel megállapított bankadó kedvezményekre vonatkozó rendelkezések és azon rendelkezések, amelyek esetében e törvény tartalmazza a hatályba léptetni kívánt rendelkezéseket.
a(z) 6. §-hoz
A javaslat szerint nem lépnek hatályba az uniós szempontból aggályosnak ítélt, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény és egyes adótörvények módosításáról szóló 2015. évi törvénnyel megállapított bankadó kedvezményekre vonatkozó rendelkezések.
a(z) 7. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.