T/6635. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes jogállási tárgyú törvények módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 8. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A közigazgatási szervnél a tárgyévben munkaszerződéssel foglalkoztatott személyek aránya - ide nem értve a fizikai alkalmazottakat - együttesen nem haladhatja meg az éves átlagos statisztikai állományi létszám tíz százalékát. E korlát nem vonatkozik az általános politikai koordinációért felelős miniszter által vezetett minisztériumban foglalkoztatott személyekre. A...

T/6635. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes jogállási tárgyú törvények módosításáról
2015. évi CLXV. törvény
1. A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény módosítása
1. §
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 8. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A közigazgatási szervnél a tárgyévben munkaszerződéssel foglalkoztatott személyek aránya - ide nem értve a fizikai alkalmazottakat - együttesen nem haladhatja meg az éves átlagos statisztikai állományi létszám tíz százalékát. E korlát nem vonatkozik az általános politikai koordinációért felelős miniszter által vezetett minisztériumban foglalkoztatott személyekre. A tíz százalékos mérték alól egyéb esetben a közigazgatási minőségpolitikáért és személyzetpolitikáért felelős miniszter indokolt esetben mentesítést adhat."
2. §
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 125. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter az általa vezetett minisztériumban kormány-főtanácsadói, kormánytanácsadói, az általános politikai koordinációért felelős miniszter az általa vezetett minisztériumban miniszterelnöki főtanácsadói, miniszterelnöki tanácsadói, a miniszter a miniszteri kabinetben miniszteri főtanácsadói, miniszteri tanácsadói (a továbbiakban együtt: főtanácsadó, tanácsadó) munkaköröket létesíthet."
3. §
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 133. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A (3) bekezdés szerint megállapított alapilletmény-eltérítés a tárgyévben akkor módosítható, ha a tárgyévben a kormánytisztviselő vezetői kinevezést kap, vagy azt tőle visszavonják, kormány-főtanácsadói, kormánytanácsadói, miniszterelnöki főtanácsadói, miniszterelnöki tanácsadói, miniszteri főtanácsadói, miniszteri tanácsadói munkakörbe helyezik, vagy e munkakörét módosítják, illetve címadományozásra, vagy annak visszavonására, vagy a 119. § szerinti átsorolásra vagy tartós külszolgálatra történő kirendelésre kerül sor. A módosítás eredményeként az alapilletmény nem lehet alacsonyabb, mint e törvény alapján az eltérítés nélkül meghatározott összeg."
4. §
(1) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 203. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) Az általános politikai koordinációért felelős miniszter miniszterelnöki főtanácsadói, miniszterelnöki tanácsadói munkakört politikai főtanácsadói, politikai tanácsadói munkakörré minősíthet a miniszterelnök tevékenységéhez közvetlenül kapcsolódó feladatok ellátására."
(2) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 203. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Az általános politikai koordinációért felelős miniszter miniszterelnöki főtanácsadói, miniszterelnöki tanácsadói munkakört politikai főtanácsadói, politikai tanácsadói munkakörré minősíthet az általa vezetett minisztériumban a Kormány döntéseinek előkészítéséhez közvetlenül kapcsolódó feladatok ellátására."
(3) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 203. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) A (2), a (3) és a (4) bekezdésben meghatározott munkakörök száma nem haladhatja meg az államigazgatási szervnél foglalkoztatott kormánytisztviselők létszámának 8%-át. Az (1)-(3) bekezdésben foglaltak szerint megállapított munkaköröket a szervezeti és működési szabályzat (ügyrend) mellékletében kell feltüntetni."
(4) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 203. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(9) A politikai főtanácsadó, politikai tanácsadó felett a munkáltatói jogokat
a) az (1) bekezdés esetében a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter,
b) az (1a) bekezdés esetében az általános politikai koordinációért felelős miniszter,
c) a (2) bekezdés esetében a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter,
d) a (2a) bekezdés esetében az általános politikai koordinációért felelős miniszter,
e) a (3) bekezdés esetében a miniszter,
f) a (4) bekezdés esetében az államtitkár
gyakorolja."
2. A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény módosítása
5. §
A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény 32. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) A miniszterelnöki biztost tevékenységének ellátásában - a miniszterelnök normatív utasításában foglaltak szerint - a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter által vezetett minisztériumban vagy az általános politikai koordinációért felelős miniszter által vezetett minisztériumban működő titkárság segíti. A miniszterelnöki biztost tevékenységének ellátásában segítő titkárságra az államtitkár titkárságának szabályai az irányadóak."
6. §
A központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény
a) 25/B. § (3) bekezdésében az "a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter" szövegrész helyébe az "az általános politikai koordinációért felelős miniszter" szöveg,
b) 25/D. § (1) bekezdésében a "költségvetési fejezetén belül külön előirányzat szolgál" szövegrész helyébe az "és az általános politikai koordinációért felelős miniszter által vezetett minisztérium költségvetési fejezetén belül külön előirányzat szolgálhat" szöveg,
c) 25/D. § (5) bekezdésében az "A kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter" szövegrész helyébe az "Az (1) bekezdés szerinti miniszter" szöveg,
d) 33. § (3) bekezdésében a "köthető ki." szövegrész helyébe a "köthető ki. A miniszterelnök a miniszterelnöki megbízottat feljogosíthatja a miniszterelnöki főtanácsadói megnevezés használatára." szöveg
lép.
3. Záró rendelkezések
7. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A Magyarország minisztériumainak felsorolásáról szóló 2014. évi XX. törvény és a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény módosításáról szóló T/6291. számú törvényjavaslatban foglaltakkal összefüggésben az újonnan megalakuló Miniszterelnöki Kabinetiroda tekintetében - a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter feladat- és hatásköréhez igazodóan - indokolt lehetővé tenni mindazon személyzetpolitikai, illetve igazgatási-szervezési jellegű döntések meghozatalát, amelyekre a Miniszterelnökség tekintetében lehetőség van.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A Miniszterelnöki Kabinetiroda állományának várható csekély mértékére, valamint az ellátott feladatok sajátosságaira tekintettel indokolt a közigazgatási szerveknél általánosan érvényesülő korlátozás feloldása.
A 2-4. §-hoz
A törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) az általános politikai koordinációért felelős miniszter által vezetett minisztériumban ellátott feladatok jellegére tekintettel lehetővé teszi miniszterelnöki főtanácsadói és miniszterelnöki tanácsadói munkakörök létesítését, azzal, hogy a miniszterelnök tevékenységéhez közvetlenül kapcsolódó feladatok ellátása, illetve a Kormány döntéseinek előkészítéséhez közvetlenül kapcsolódó feladatok ellátása esetében e munkakörök politikai főtanácsadói, politikai tanácsadói munkakörré minősíthetőek.
Az 5. §-hoz
A miniszterelnök normatív utasításával kinevezhető miniszterelnöki biztosok által ellátandó feladatok egy része a kormányzati tevékenység összehangolásával, más része az általános politikai koordinációval áll összefüggésben. Erre tekintettel - a Miniszterelnöki Kabinetiroda létrehozásával egyidejűleg - indokolt rendelkezni arról, hogy a miniszterelnöki biztost a tevékenységének ellátásában segítő titkárság - a miniszterelnök döntésének megfelelően - azon miniszter által vezetett minisztériumban működhessen, amely miniszter feladat- és hatásköréhez a miniszterelnöki biztos tevékenysége szorosan kapcsolódik.
A 6. §-hoz
A Javaslat a miniszterelnök tevékenységének ellátásával szoros összefüggésben álló rendelkezések módosítását kezdeményezi egyrészről a miniszterelnök külföldre történő utazásával kapcsolatos feladatok ellátása, másrészről a miniszterelnök közcélú felajánlásainak, adományainak költségvetési fedezetére szolgáló előirányzat helye tekintetében.
A § egyebekben egyértelművé teszi, hogy a miniszterelnöki megbízottak által esetlegesen használható miniszterelnöki főtanácsadói megnevezés a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben megjelenő munkakörrel semmilyen összefüggésben sem áll, jogállásbeli joghatással nem rendelkezik.
A 7. §-hoz
A Javaslat hatályba léptető rendelkezése.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.