adozona.hu
T/4889. számú törvényjavaslat indokolással - a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény és a kisajátításról szóló 2007. évi CXXIII. törvény módosításáról
T/4889. számú törvényjavaslat indokolással - a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény és a kisajátításról szóló 2007. évi CXXIII. törvény módosításáról
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény (a továbbiakban: Cstv.) 57. § (2) bekezdése a következő j) ponttal egészül ki:
(A felszámolási költségek a következők:)
"j) a katasztrófavédelmi, természetvédelmi vagy környezetvédelmi indokból az adós vagyonában a környezeti kárelhárítás, illetve a további környezetveszélyeztetés megelőzésére fordított, állam által megelőlegezett költségek."
A Cstv. 65. § (2) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
...
(A felszámolási költségek a következők:)
"j) a katasztrófavédelmi, természetvédelmi vagy környezetvédelmi indokból az adós vagyonában a környezeti kárelhárítás, illetve a további környezetveszélyeztetés megelőzésére fordított, állam által megelőlegezett költségek."
[A Kormány az (1) bekezdés szerinti rendeletet]
"d) olyan gazdálkodó szervezet esetében, amelynek működése katasztrófavédelmi, természetvédelmi vagy környezetvédelmi szempontból tekinthető kiemelt jelentőségűnek, a c) pont ca) és cb) alpontjában megjelölt időpontig"
[hirdetheti ki.]
"(9d) Ha a (9b) vagy (9c) bekezdésben meghatározott célok érdekében szükséges, az állami felszámoló az adós vagyonát nem nyilvánosan, zártkörű pályázattal értékesíti. Az állami felszámoló a nem nyilvános értékesítésre vonatkozó döntése előtt a hitelezői választmány véleményét kéri. Az értékesítés módjához és a pályázati feltételek meghatározásához nincs szükség a hitelezői választmány hozzájárulására. Az állami felszámolónak a nem nyilvános értékesítésre vonatkozó döntése ellen kifogás nem nyújtható be."
"83/M. § (1) E törvénynek a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény és a kisajátításról szóló 2007. évi CXXIII. törvény módosításáról szóló 2015. évi CVIII. törvénnyel (a továbbiakban: 2015. évi CVIII. törvény) megállapított 65. § (2) bekezdés d) pontjában foglaltakat a 2015. évi CVIII. törvény hatálybalépésekor már elrendelt csődeljárások és felszámolások esetében is alkalmazni kell, ha a kormányrendelet kihirdetésére vonatkozó - a 2015. évi CVIII. törvény hatálybalépését megelőző napon hatályos - 65. § (2) bekezdése szerinti határidő letelt, de még nem került sor csődeljárásban az egyezségi tárgyalás lezárására, felszámolási eljárásban pedig egyezségkötésre vagy a felszámolási zárómérleg bírósághoz történő benyújtására.
(2) Ha a 2015. évi CVIII. törvénnyel megállapított 65. § (2) bekezdés d) pontja szerinti rendelet kihirdetésének időpontjában már csődeljárás vagy felszámolási eljárás van folyamatban, a bíróságnak a rendelet hatálybalépését követő 3 munkanapon belül fel kell mentenie a korábbi felszámolót. A 66. § (3) bekezdésében foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a felmentett felszámoló díjazását a bíróság az addig elvégzett tevékenységével, munkaterhével arányosan határozza meg, az állami felszámoló díját pedig ezzel arányosan csökkenti. A felmentett felszámolót megilleti továbbá az általa lefolytatott értékesítések után a 49/D. § szerinti díjbevétel és az 59. § (1) és (4) bekezdése szerinti arányos díjhányad."
"18. § (1) Az ingatlan-nyilvántartásba feljegyzett tartós környezetkárosodás felszámolása céljából [4. § (1) bekezdés m) pont ma) alpont] indult kisajátítási eljárás esetén a kártalanítás összegét csökkenteni kell a kisajátítást kérő vagy - arra hatáskörrel rendelkező - szervei által a környezetkárosodás felszámolása, valamint a további környezetveszélyeztetés megelőzése érdekében
a) a kártalanításra jogosult költségére jogszabály alapján elvégzett intézkedések (a továbbiakban: környezeti kárelhárítási intézkedések) máshonnan meg nem térült igazolt költségeivel, vagy - ha ez az érték a magasabb - a környezeti kárelhárítási intézkedések következtében - a környezeti kárelhárítási intézkedések elvégzését közvetlenül megelőző állapothoz képest - keletkezett forgalmi érték-növekmény máshonnan meg nem térült összegével, valamint
b) a kártalanításra jogosult részére nyújtott támogatás felhasználásával megvalósult - a támogatás felhasználását közvetlenül megelőző állapothoz képest keletkezett - forgalmi értéknövekmény máshonnan meg nem térült összegével.
(2) Az (1) bekezdés szerinti célból történő kisajátításnak nem akadálya, hogy a kisajátítási eljárás időtartama alatt a kisajátítást kérő vagy annak - arra hatáskörrel rendelkező - szerve részben vagy egészben elvégezte a környezetkárosodás felszámolását."
"24/C. § A 18. §-ban foglalt esetben a kisajátítási eljárást a kisajátítást kérő kérelmére - legfeljebb a környezeti kárelhárítási intézkedések végrehajtásához szükséges időtartamra - fel kell függeszteni. Az eljárást a kisajátítást kérő kérelmére, de legkésőbb a környezeti kárelhárítási intézkedések befejezését követően folytatni kell. Ha a kisajátítást kérő a környezeti kárelhárítási intézkedések befejezését megelőzően vagy azzal egyidejűleg nem kérte az eljárás folytatását, a környezeti kárelhárítási intézkedések befejezését köteles a kisajátítási hatóság részére haladéktalanul bejelenteni."
"45. § E törvénynek a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény és a kisajátításról szóló 2007. évi CXXIII. törvény módosításáról szóló 2015. évi CVIII. törvénnyel (a továbbiakban: 2015. évi CVIII. törvény) megállapított rendelkezéseit a 2015. évi CVIII. törvény hatálybalépését követően indult és megismételt kisajátítási eljárásokban kell alkalmazni."
A Cstv. 65. § (1) bekezdése értelmében a stratégiailag kiemelt jelentőségűvé minősítést a Kormány rendeletben írhatja elő a Cstv. 65. § (3) bekezdés a)-e) pontjában meghatározott szempontokra figyelemmel. A Cstv. 65. § (2) bekezdése határozza meg a fenti tárgyú kormányrendelet kihirdetésére nyitva álló határidőt.
A Cstv. 65. § (2) bekezdésének hatályos rendelkezései szerint a kiemelt jelentőségűvé minősítésre irányuló kormányrendeletet főszabályként csődeljárás esetén legkésőbb a csődeljárás kezdő időpontjától számított 30 napon belül [Cstv. 65. § (2) bekezdés a) pont], felszámolási eljárás esetén pedig legkésőbb a felszámolás kezdő időpontjától számított 365 napon belül [Cstv. 65. § (2) bekezdés b) pont] kell kihirdetni. Ennél hosszabb határidőt a törvény jelenleg csak a 65. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetben, a többségi állami befolyással működő gazdálkodó szervezetek, továbbá az olyan egyesületek, alapítványok esetén biztosít, ahol az alapítói jogokat, a tagokat megillető szavazati jogokat központi költségvetési szerv vagy állami szerv gyakorolja.
A törvényjavaslat a stratégiailag kiemelt jelentőségűvé minősítésre irányuló kormányrendelet kihirdetésére nyitva álló határidőt meghosszabbítja abban az esetben is, amennyiben a stratégiailag kiemelt jelentőségűvé minősítést a Cstv. 65. § (3) bekezdés a) pontja szerinti katasztrófavédelmi, természetvédelmi vagy környezetvédelmi szempontok teszik indokolttá. A módosítás erősíti a környezeti szempontok érvényesítését a csődeljárások, illetve a felszámolási eljárások során azzal, hogy az ilyen indokból történő kiemelt jelentőségűvé minősítésre hosszabb határidőt biztosít. A stratégiailag kiemelt jelentőségűvé minősítés következménye a csőd- és felszámolási eljárásokban a bíróságra és a felszámolóra vonatkozó eljárási határidők rövidülése (pl. a zárómérleg benyújtására nyitva álló határidő a kétéves általános szabályoktól eltérően 270 nap), melynek egyértelmű célja az eljárás gyorsítása. A Javaslatban foglalt módosítás eredményeként folyamatban lévő felszámolási ügyekben is lehetőség nyílik a Cstv. 67. §-ában rögzített - és kifejezetten környezetvédelmi szempontokra alapított - speciális eljárási szabályok alkalmazására.
A Javaslat központi költségvetési forrásból történő környezeti kárelhárításra fordított költségek vonatkozásában lehetőséget biztosít a vagyon megszerzése helyett felszámolási költségként történő érvényesítésére.
A Javaslat kiegészíti a kisajátításról szóló 2007. évi CXXIII. törvényt a közérdekű célból történő kisajátítás tartós környezetkárosodás esetére vonatkozó részletes szabályaival.
A Cstv. 65. § (3) bekezdése szerint környezetvédelmi, természetvédelmi, közegészségügyi, katasztrófavédelmi szempontok is megalapozzák egy gazdálkodó szervezet stratégiailag kiemelt jelentőségűvé minősítését. E körbe tartoznak többek között az olyan tevékenységek, vagy mulasztások, amelyek a környezetvédelmi jogszabályok, hatósági előírások megsértése révén súlyosan veszélyeztetik vagy károsítják a környezetet. E tevékenységek vagy mulasztások tartós fennállása közegészségügyi vagy katasztrófavédelmi kockázatot is magában rejthet, és mögötte általában nehezen visszafordítható vagy egyáltalán nem visszafordítható folyamatok állnak, ezeket kell az állami beavatkozás fokozásával megelőzni. A Cstv. 65. § (2) bekezdésének módosítása azt a célt szolgálja, hogy ilyen kiemelt katasztrófavédelmi, környezetvédelmi érdekek fennállása esetén a Kormány azon gazdálkodó szervezetek tekintetében is dönthessen a stratégiailag kiemeltté minősítésről - az egyéb jogszabályi feltételek teljesülése esetén -, amelyekben nincs többségi állami befolyás, vagy egyesület, alapítvány esetében, ahol az alapítói jogokat, a tagokat megillető szavazati jogokat nem központi költségvetési- vagy más állami szerv gyakorolja.
A kiemelt környezeti érdekek szükségessé teszik, hogy az új rendelkezéssel érintett gazdálkodó szervezetek esetében akkor is ki lehessen adni a Cstv. 65. § (1) bekezdése szerinti kormányrendeletet, ha az adott gazdálkodó szervezet esetében a Cstv. 65. § (2) bekezdés a) vagy b) pontja szerinti határidő már letelt és a felszámolási eljárás folyamatban van. Ezt a célt szolgálja a 2. §-ban foglalt átmeneti rendelkezés.
A védelmi célú kisajátítás gyakran olyan ügyekben merül fel, ahol a kisajátítási eljárást megelőzően, illetve a kisajátítási eljárás időtartama alatt a kisajátítást kérő állam vagy annak szerve (pl. környezetvédelmi hatóság), vagy - ha erre hatásköre van - az önkormányzat vagy annak hatósága már több intézkedést is megtett a károk felszámolása érdekében. Abban az esetben, ha a kötelezett (az ingatlan tulajdonosa vagy használója) nem tett eleget az adott ingatlan védelmére vonatkozó kötelezettségének, vagyis nem hajtotta végre a hatósági kötelezést, a vonatkozó környezetvédelmi jogszabályok alapján a védelem tárgyára tekintettel a hatóságok maguk kell, hogy elvégezzék a károk elhárításához szükséges intézkedéseket. Ezen intézkedéseket a hatóságok a kötelezett költségére végzik el.
Ha az ingatlan védelme érdekében szükséges az ingatlan kisajátítása, indokolt kifejezetten megjeleníteni a szabályozásban, hogy az állam vagy szervei által a kártalanításra jogosult használó vagy tulajdonos költségére elvégzett, és ilyenformán az adott ingatlan értékét növelő kárelhárítási intézkedések költségei az ingatlan kisajátításáért járó kártalanításba beszámítanak (ha azok a kisajátítási kártalanítás megállapításakor a kötelezettől más módon még nem térültek meg). Előfordulhat, hogy az ingatlan értéke nagyobb összegben nőtt meg az intézkedések folytán, mint amennyibe az intézkedések kerültek, ezért indokolt erre az esetre a nagyobb összeg beszámításáról rendelkezni.
Előfordulhat az is, hogy a kisajátítást kérő (állam, önkormányzat) az ingatlan állapotának helyrehozatala érdekében szükséges tevékenységhez, beruházáshoz támogatást is nyújtott a kötelezett részére. Ezért ha ezt az ingatlant annak védelme érdekében ki kell sajátítani, indokolt, hogy a kártalanítás során a támogatást nyújtó kisajátítást kérő ne fizesse meg az általa nyújtott támogatás folytán megvalósult értéknövekedést.