T/17548. számú törvényjavaslat indokolással - Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 2005. évi CXX. törvény

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

1. § (1) A Magyar Köztársaságban egyes, az e törvényben meghatározott foglalkozásnak megfelelő tevékenységet munkaviszonyban, vagy vállalkozási, megbízási szerződés alapján folytató magánszemély és a magánszeméllyel e szerződéses kapcsolatban álló munkáltató, kifizető (a továbbiakban: kifizető) - a magánszemély erre vonatkozó nyilatkozatával tett választása alapján - az említett tevékenység ellenértékeként fizetett bevétel után a közteherviselési kötelezettségeit e törvény szerint egysze...

T/17548. számú törvényjavaslat indokolással - Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
2005. évi CXX. törvény az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról
Az Országgyűlés azon kötelezettségére tekintettel, hogy a közügyek szabad megvitatását, a közügyekkel összefüggő információhoz való hozzájutást, továbbá a művészeti élet szabadságának megvalósulását előmozdítsa, figyelemmel arra, hogy mint törvényalkotó egyes alkotmányos és társadalompolitikai célkitűzéseinek érvényesítése érdekében a közterhek vonatkozásában kedvezményeket állapíthat meg, elismerve azon személyek tevékenységének sajátosságait, akik e célok elérésében közreműködnek, a következő törvényt alkotja:
A törvény hatálya
1. § (1) A Magyar Köztársaságban egyes, az e törvényben meghatározott foglalkozásnak megfelelő tevékenységet munkaviszonyban, vagy vállalkozási, megbízási szerződés alapján folytató magánszemély és a magánszeméllyel e szerződéses kapcsolatban álló munkáltató, kifizető (a továbbiakban: kifizető) - a magánszemély erre vonatkozó nyilatkozatával tett választása alapján - az említett tevékenység ellenértékeként fizetett bevétel után a közteherviselési kötelezettségeit e törvény szerint egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (a továbbiakban: ekho) által teljesíti.
(2) Az ekho az e törvényben meghatározott megoszlásban a központi költségvetést és a társadalombiztosítás pénzügyi alapjait - magánnyugdíjpénztár-tag magánszemély esetében a magánszemély javára a magánnyugdíjpénztárát is - illeti meg.
(3) A kifizető és a magánszemély az ekhoval összefüggő adókötelezettségeit e törvény, valamint az adózás rendjéről szóló törvény (a továbbiakban: Art.) rendelkezései szerint teljesíti.
(4) Az ekhoval összefüggő adóztatási feladatok az állami adóhatóság hatáskörébe tartoznak.
Fogalmak
2. § E törvény alkalmazásában
a) munkaviszony: az Art. szerinti munkaviszony;
b) vállalkozási szerződés: a magánszemély által a Polgári Törvénykönyvről szóló törvény (a továbbiakban: Ptk.) szabályai szerint kötött vállalkozási szerződés;
c) megbízási szerződés: a magánszemély által kötött, a Ptk. szerinti megbízási szerződés, ideértve a felhasználási szerződést is;
d) nyugdíjas: a sajátjogú nyugdíjas vagy az olyan özvegyi nyugdíjas, aki betöltötte a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt, a 3. § (1) bekezdésének b) alpontja, valamint a 3. § (4) bekezdésének c) alpontja alkalmazásában mindkét esetben csak akkor, ha az adóévben legalább 183 napig nyugdíjas.
Az ekho választásának feltételei
3. § (1) Ekhoval teljesíthető a közterhek megfizetése, ha a magánszemély a) az adóévben bármely tevékenységgel összefüggésben
aa) munkaviszonyból származó,
ab) egyéni vállalkozóként vállalkozói kivét címén,
ac) társas vállalkozás tagjaként személyes közreműködés ellenértéke címén,
ad) vállalkozási, megbízási szerződés alapján a személyi jövedelemadóról szóló törvény (a továbbiakban: Szja. tv.) szerint egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemélyként
olyan jövedelmet szerez, amely után a közteherviselési kötelezettségek teljesítése az általános szabályok szerint történik, vagy
b) nyugdíjas
és
c) a tevékenysége alapján a (3) bekezdésben meghatározott foglalkozásúnak minősül, valamint
d) - figyelemmel a (2)-(5) bekezdés rendelkezéseire is - a kifizetőnek írásban nyilatkozik arról, hogy a c) pont szerinti tevékenysége alapján számára kifizetett bevételt, vagy annak a nyilatkozatában meghatározott részét terhelő közterhek megfizetésére az e törvény rendelkezéseinek alkalmazását választja.
(2) A közterhek e törvény szerinti megfizetését a (3) bekezdésben említett foglalkozású magánszemély azon bevételére választhatja, amely az adóévben a Magyar Köztársaság törvényes fizetőeszközében
a) munkaviszonyban, vagy társas vállalkozás személyesen közreműködő tagjaként illeti meg - feltéve, hogy e bevételt eredményező jogviszonyában kizárólag a foglalkozása szerinti tevékenységet folytat - és/vagy
b) a foglalkozása szerinti tevékenységére kötött
ba) vállalkozási szerződés és/vagy
bb) megbízási szerződés
alapján illeti meg,
és az a)-b) pontban említett esetekben külön-külön és együttesen sem haladja meg az adóévben a (4) bekezdésben meghatározott összeghatárt.
(3) Az (1) bekezdés c), valamint a (2) bekezdés a) és b) pontjában említett, FEOR számmal azonosított foglalkozás:
2615 Könyv- és lapkiadó szerkesztője
2616 Újságíró
2617 Rádióműsor-, televízióműsor-szerkesztő
2619 Egyéb magasabb képzettséget igénylő kulturális foglalkozások
2621 Író (újságíró nélkül)
2622 Műfordító
2623 Képzőművész
2624 Iparművész
2625 Zeneszerző
2626 Rendező
2627 Operatőr, fotóművész
2629 Egyéb alkotóművész foglalkozások (díszlettervező, jelmeztervező, dramaturg)
2631 Színész, előadóművész, bábművész
2632 Zenész, énekes
2633 Koreográfus, táncművész
3714 Rádióműsor-, televízióműsor-szerkesztő munkatárs
3715 Könyv- és lapkiadó-szerkesztő munkatárs
3721 Segédszínész
3722 Segédrendező
3723 Népzenész
3725 Cirkuszművész
3729 Egyéb művészeti foglalkozások
5341 Fényképész, fotó- és mozgófilmlaboráns
5342 Világosító és egyéb filmgyártási foglalkozású
5349 Egyéb kulturális, sport-, szórakoztatási szolgáltatási foglalkozások, feltéve, hogy azok a mű elkészítésének folyamatában alkotó jelleggel, attól elválaszthatatlan módon vesznek részt. Ilyen foglalkozás különösen a fotóriporter, a korrektor, a designer, képszerkesztő, művészeti vezető, a hangmérnök.
(4) A (2) bekezdésben említett összeghatár
a) évi 25 millió forint, feltéve, hogy a magánszemély (1) bekezdés a) pontjában említett jövedelme az adóévben eléri az év első napján érvényes havi minimálbér 12-szeresét;
b) az a) pontban meghatározott feltétel hiányában az évi 25 millió forintnak olyan hányada, amilyen arányt az (1) bekezdés a) pontjában említett jövedelem összege az év első napján érvényes havi minimálbér 12-szereséhez viszonyítva képvisel;
c) nyugdíjas esetében - az a)-b) pontokban foglaltaktól függetlenül - évi 25 millió forint, azzal, hogy, ha a magánszemély általános forgalmi adó fizetésére kötelezett, az összeghatáron az általános forgalmi adóval csökkentett bevétel értendő.
(5) A (4) bekezdés szerinti bevételi határt csökkenti az a bevétel,
a) amelyet az adóévben az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló törvény (a továbbiakban: eva) hatálya alá tartozó egyéni vállalkozói tevékenységet (is) folytató magánszemélynek az eva alapjába tartozó bevételként kell figyelembe vennie;
b) amely az eva hatálya alá tartozó társas vállalkozás bevételéből a társas vállalkozás ekhot választó tagjára (tulajdonosára) a társasági szerződésben az adózott eredményből való részesedésére előírt mérték, ennek hiányában a jegyzett tőkéből való részesedése arányában jut.
(6) Nem tehet az adóévben az ekho választására vonatkozó nyilatkozatot a magánszemély azt követően, hogy a 25 millió forint bevételi határt már elérte.
Az ekho alapja, mértéke és megállapítása
4. § (1) Az ekho alapja a 3. § (2) bekezdésének rendelkezésében meghatározott bevétel, csökkentve - ha a magánszemély általános forgalmi adó fizetésére kötelezett - az általános forgalmi adóval.
(2) A magánszemély az (1) bekezdésben meghatározott ekho-alap összegéből 15 százalék ekhot fizet; ha azonban a magánszemély a kifizetést megelőzően nyilatkozik arról, hogy nyugdíjas, vagy az adóévben - minden más járulékalapot képező jövedelmét, valamint minden ekho alapot képező bevételének 50 százalékát figyelembe véve - a nyugdíjjárulékot (magánnyugdíjpénztári tagdíjat) a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló törvény (a továbbiakban: Tbj.) előírása szerint a járulékfizetés felső határáig megfizette, az ekho mértéke 11 százalék. Ha a kifizetéssel a magánszemély a járulékfizetés felső határát átlépi, a nyilatkozatban a magánszemély megjelölheti az ekho alapnak a járulékfizetés felső határa eléréséhez szükséges részét, ebben az esetben az ekho alap fennmaradó részére alkalmazható a 11 százalékos ekho mérték.
(3) A kifizető az (1) bekezdésben meghatározott ekho-alap összege után 20 százalék ekhot fizet.
(4) A kifizető a magánszemélyt terhelő ekhot levonással állapítja meg, ideértve azt az esetet is, ha a kifizetést számla alapján - akár egyéni vállalkozónak, akár más magánszemélynek - teljesíti.
Az ekho választására vonatkozó nyilatkozat
5. § (1) Az a magánszemély, aki a 3. § (3) bekezdése szerinti foglalkozását munkaviszonyban, tartós megbízási jogviszonyban folytatja, az ekho választására, illetőleg mértékére vonatkozó nyilatkozatát az adóévben bármikor megteheti, azzal, hogy a kifizető a nyilatkozatot a még nem számfejtett összegre veszi figyelembe. A kifizető mindaddig a magánszemély említett nyilatkozata szerint jár el az adóévben, amíg a magánszemély a (2) bekezdés szerint vissza nem vonja az ekho választására vonatkozó nyilatkozatát.
(2) Az (1) bekezdésben említett magánszemélynek a számfejtést megelőzően az adóévben esedékes további kifizetések tekintetében vissza kell vonnia az ekho választására tett nyilatkozatát, ha az esedékes bevételére (vagy annak egy részére) a bevétel nagysága alapján a továbbiakban az ekho már nem alkalmazható az adóévben.
(3) Ha a magánszemély az olyan tevékenységét, amely alapján a 3. § (3) bekezdése szerinti foglalkozásúnak minősül, vállalkozási szerződés vagy eseti megbízási szerződés alapján végzi, az ekho választásáról az őt megillető bevétel kifizetése előtt nyilatkozik.
(4) A kifizető a magánszemély nyilatkozata ellenére, vagy annak visszavonása hiányában sem alkalmazhatja a továbbiakban az ekhot, ha a magánszemély tőle származó olyan bevétele, amely után ekhot fizetett, az adóévben a 25 millió forintot meghaladja.
Az ekho jogosulatlan választása
6. § (1) Amennyiben a kifizetőnek tett nyilatkozata alapján a magánszemély valamely bevétele után e törvény szerint történt a közterhek megfizetése, de az ekho választására a magánszemély bármely ok miatt nem volt jogosult:
a) e bevétel ekho alapnak tekintett részét a személyi jövedelemadó kötelezettség megállapításánál - a kifizetővel fennálló jogviszony szerinti jogcímen - figyelembe kell venni, azzal, hogy a bevétel ekho alapnak tekintett része 11 százalékát kifizető által levont személyi jövedelemadó-előlegnek kell tekinteni, valamint
b) e bevétele ekho alapnak tekintett része 9 százalékát ekho különadóként
köteles adóbevallásában feltüntetni és a bevallás benyújtására előírt határidőig megfizetni.
(2) A magánszemély az (1) bekezdés b) pontjának rendelkezésétől eltérően 18 százalék különadót köteles megfizetni azon ekho alap után,
a) amely az adóévben a 25 millió forintot meghaladja, és/vagy
b) amelyre az ekho választására vonatkozó nyilatkozatát a tevékenységére tekintettel nem tehette volna meg.
A magánszemélyt terhelő ekho mértékének helyesbítése
7. § Ha a magánszemély a 4. § (2) bekezdése szerinti nyilatkozat-tételi lehetőségével - annak feltételei fennállta ellenére - nem élt, illetőleg nyugdíjjárulék (magánnyugdíjpénztári tagdíj) fizetésére a Tbj. rendelkezései szerint nem volt kötelezett, az ekho alap 4 százalékának megfelelő különbözetet a Tbj.-nek és Art.-nak a nyugdíjjárulék (magánnyugdíjpénztári tagdíj) különbözet visszaigénylésére vonatkozó szabályai alkalmazásával igényli vissza.
Az ekhoval teljesített közterhek
8. § A jogszerűen ekho-alapként figyelembe vett bevétel után a közterhek e törvényben szabályozott megfizetésével teljesülnek
a) a Tbj-ben meghatározott, a foglalkoztatót terhelő társadalombiztosítási járulék,
b) a Tbj-ben meghatározott, a biztosítottat terhelő nyugdíjjárulék (magán-nyugdíjpénztári tagdíj),
befizetési, illetve levonási, továbbá
c) a kifizetőt és a magánszemélyt terhelő személyi jövedelemadózási
kötelezettségek.
Az ekho megoszlása
9. § (1) A 4. § (2) bekezdése szerinti, a magánszemélyt terhelő ekhoból az ekho-alap
a) 11 százaléka személyi jövedelemadónak,
b) 4 százaléka - kivéve, ha a magánszemély nyugdíjas, vagy az adóévben a nyugdíjjárulékot a járulékfizetés felső határáig megfizette - nyugdíjjáruléknak; magánnyugdíjpénztár-tag magánszemély esetében az ekho-alap 0,1 százaléka nyugdíjjáruléknak, az ekho-alap 3,9 százaléka magánnyugdíjpénztári tagdíjnak minősül.
(2) A 4. § (3) bekezdése szerint a kifizetőt terhelő ekhoból az ekho-alap
a) 11 százaléka egészségbiztosítási járuléknak,
b) 9 százaléka nyugdíjbiztosítási járuléknak
minősül.
Az ekho megfizetése, bevallása
10. § (1) A kifizetőt terhelő - megállapított és a magánszemélytől levont - ekhot a kifizető az Art. rendelkezései szerint vallja be és fizeti meg.
(2) A magánszemély magán-nyugdíjpénztári tagsága esetén az (1) bekezdés rendelkezésétől eltérően a kifizető a tárgyhót követő hónap 12-éig a magánszemélyt terhelő, 15 százalékos mértékkel levont ekho összegének 26 százalékát - ha az meghaladj a a száz forintot - a magánszemély magán-nyugdíjpénztára részére utalja át. A kifizető a magánnyugdíjpénztárnak átutalt összeget a Tbj. rendelkezései szerint vallja be a magánszemély magán-nyugdíjpénztárához. A magánszemély magán-nyugdíjpénztári tagsága esetén a kifizető az állami adóhatóságnak benyújtandó bevallásában - ha az ekhot a magánszemélyt megillető kifizetésből 15 százalékos mértékkel volt köteles levonni - az ekho alapot képező bevétel 11,1 százalékát tünteti fel fizetési kötelezettségként. Ha az e bekezdés rendelkezései szerint a magánszemély magán-nyugdíjpénztára részére átutalandó összeg nem haladja meg a száz forintot, azt levonni, bevallani és megfizetni nem kell.
Az ekhoval teljesített közterhek nyilvántartása, átutalása
11. § (1) Az állami adóhatóság a magánszemélyt terhelő 11 százalékos mértékkel levont ekho megfizetett összegét személyi jövedelemadóként tartja nyilván. A magánszemélyt terhelő 15 százalékos mértékkel levont ekho megfizetett összegéből az állami adóhatóság
a) 73 százalékot személyi jövedelemadóként tart nyilván, 27 százalékot a Nyugdíjbiztosítási Alapnak utal át;
b) a magánszemély magán-nyugdíjpénztári tagsága esetén 99 százalékot személyi jövedelemadóként tart nyilván, 1 százalékot a Nyugdíjbiztosítási Alapnak utal át.
(2) Az állami adóhatóság a kifizetőt terhelő, megfizetett ekho összegéből
a) 45 százalék nyugdíjbiztosítási járulékot a Nyugdíjbiztosítási Alapnak,
b) 55 százalék egészségbiztosítási járulékot az Egészségbiztosítási Alapnak
utal át.
(3) Az állami adóhatóság a különadó megfizetett összegéből
a) 54 százalékot a Nyugdíjbiztosítási Alapnak,
b) 46 százalékot az Egészségbiztosítási Alapnak
utal át.
A magánszemélyt megillető társadalombiztosítási ellátások
12. § A befizetett ekho alapján a magánszemély egészségügyi szolgáltatásra, baleseti egészségügyi szolgáltatásra, baleseti járadékra és nyugdíjbiztosítási ellátásra jogosult.
Vegyes rendelkezések
13. § (1) Az általános forgalmi adó-alany magánszemély az általános forgalmi adóval összefüggő adókötelezettségeit az általános forgalmi adóról szóló törvény és az adózás rendjéről szóló törvény előírásai szerint teljesíti.
(2) A magánszemélynek az Szja tv. rendelkezéseiben előírt nyilvántartásait úgy kell vezetnie, hogy azok alkalmasak legyenek az e törvény rendelkezéseiben előírt kötelezettségek és jogosultságok alátámasztására, különös tekintettel az ekho választásával kapcsolatos nyilatkozat(ok) jogszerű megtételéhez szükséges adatok megállapítására.
(3) Az Szja tv. alkalmazásában a magánszemély által jogszerűen ekho-alapként figyelembe vett bevételt a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni, illetőleg az nem minősül vállalkozói bevételnek.
(4) A vállalkozói szerződés alapján elért bevétele után ekhot fizető egyéni vállalkozó magánszemély az Szja tv. költségelszámolásra vonatkozó rendelkezéseit azzal az eltéréssel alkalmazhatja, hogy az adóévben felmerült vállalkozói költségeit (az értékcsökkenési leírást is ideértve) olyan arányban számolhatja el, amilyen arányt a vállalkozói bevétele és a jogszerűen figyelembe vett ekho-alap adóévi együttes összegében a vállalkozói bevétel képvisel.
(5) A (3) bekezdés rendelkezésétől függetlenül a magánszemély jogszerűen ekho-alapként figyelembe vett bevétele egészét az Szja tv. 3. §-ának 75. pontja szerinti éves összes jövedelme megállapításánál beszámítja.
(6) A kifizető az ekhoalapjaként figyelembe vett kifizetésről, a levont, megfizetett ekhoról a magánszemély részére a kifizetéssel egyidejűleg igazolást ad.
(7) Az ekhot fizető magánszemély biztosítási jogviszonyára és e jogviszonyával összefüggő nyilvántartási, adatszolgáltatási, a járulék- és egészségügyi hozzájárulás-fizetési kötelezettség (eho) teljesítésére, valamint jogosultságaira az e törvényben meghatározott eltéréssel a Tbj. és az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Eho.) rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell.
(8) Az ekhot választó magánszemély önadózóként az adóévről személyi jövedelemadó bevallást nyújt be, amelyben feltünteti a jogszerűen ekho-alapként figyelembe vett bevételét és az abból levont ekho összegét.
(9) A kifizetőt és a magánszemélyt az ekho alapját képező bevétellel összefüggésben az e törvényben szabályozott kötelezettségeken túlmenően - ide nem értve az Eho.-nak a tételes egészségügyi hozzájárulásra vonatkozó rendelkezéseit - egyéb adóval és más közteherrel összefüggő fizetési kötelezettség nem terheli.
(10) Az e törvényben nem szabályozott egyéb kérdésekben - így különösen a fogalmi meghatározások, az ekho-alapot nem képező bevétellel összefüggő kifizetői adó- és más kötelezettségek tekintetében, valamint a magánszemélyt kifizetői minőségében terhelő, illetőleg más jogszabály előírása szerint rá vonatkozó nyilvántartási, bizonylat-kiállítási, adatszolgáltatási, a számla-, illetőleg nyugtaadási kötelezettség tekintetében - az egyes ilyen előírásokat megállapító törvények rendelkezései az irányadóak.
Záró rendelkezések
14. § (1) E törvény 2006. január 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit az ezt követő időponttól megszerzett bevételre és az azzal összefüggő kötelezettségekre kell alkalmazni.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a Tbj. 26. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:
"(9) Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (a továbbiakban: ekho) fizetését megalapozó jogviszonyból származó jövedelem után a foglalkoztató az e törvény szerinti társadalombiztosítási, a biztosított az e törvény szerinti nyugdíjjárulék (tagdíj) fizetési kötelezettségét az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvényben meghatározottak szerint teljesíti. Az ekhot fizető biztosítottat egészségbiztosítási járulékfizetési kötelezettség nem terheli."
(3) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 22. §-ának (1) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:
/Az öregségi nyugdíj összegét az 1988. január 1-jétől a nyugdíj megállapításának kezdő napjáig elért (kifizetett) - a kifizetés idején érvényes szabályok szerint nyugdíjjárulék alapjául szolgáló -, a személyi jövedelemadót is tartalmazó, csökkentés nélküli bruttó kereset, jövedelem havi átlaga alapján kell meghatározni. Keresetként, jövedelemként kell figyelembe venni:/
"g) azon egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) alap 50 százalékát, amely után a magánszemélyt terhelő ekho mértéke 15 százalék."
INDOKOLÁS
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (a továbbiakban: ekho) bevezetésének célja a közügyek szabad megvitatása, a közügyekkel összefüggő információhoz való hozzájutás, továbbá a művészeti élet szabadságának előmozdítása, a kultúrát hordozó szellemi termékek támogatása. Ennek megoldására a jellemzően művészeti, szellemi szabadfoglalkozás körébe tartozó tevékenységet folytató magánszemélyek érdekében az általános adó- és járulékszabályok alkalmazása helyett - választásuktól függően - egyszerűsített közteherviselési módszer szerint teljesíthetik adó- és járulék kötelezettségüket.
Az ekho megteremti annak lehetőségét, hogy a polgári jogi (megbízási/vállalkozási) vagy munkajogi jogviszonyok mellett meghatározott tevékenységet végző magánszemélyek esetében azonossá váljon a közteherviselés.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
az 1. §-hoz
A törvény hatálya a törvényben meghatározott FEOR szerinti foglalkozásnak (például író, képzőművész, iparművész, rendező, újságíró) megfelelő tevékenységet munkaviszonyban, vagy vállalkozási, megbízási szerződés alapján folytató magánszemélyekre és a magánszeméllyel szerződéses kapcsolatban álló munkáltatóra, kifizetőre terjed ki, a magánszemély ekho választására vonatkozó nyilatkozata alapján.
a 2. §-hoz
A § meghatározást ad a munkaviszony, a vállalkozási és a megbízási szerződés, valamint a nyugdíjas fogalmára.
a 3. §-hoz
A kedvező adózási szabályok választhatósága az első bekezdés szerint vonatkozna mind a polgári jogi (megbízási/vállalkozási), mind a munkajogi jogviszonyokban (munkaviszony, közalkalmazotti jogviszony) foglalkoztatott magánszemélyekre. Az ekho alkalmazásának feltétele, hogy a magánszemély az adóévben bármely tevékenységgel összefüggésben (munkaviszonyból származó, vagy egyéni vállalkozói kivét címén, vagy társas vállalkozás tagjaként személyes közreműködés ellenértéke címén, vagy egyéni vállalkozónak nem minősülő magánszemély megbízási vagy vállalkozási szerződés alapján) olyan jövedelmet szerezzen, amely után a közteherviselési kötelezettségek teljesítése az általános szabályok szerint történik (például munkaviszonyból származó jövedelem esetében a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint, nem önálló tevékenységből származó összevonandó jövedelemként és a személyi jövedelem adóelőleg alapját képező jövedelem utáni járulékkötelezettség teljesítésével). Kivétel a minimumfeltétel alól a nyugdíjas, akinél nem feltétel, hogy a közteherviselési kötelezettségeket az általános szabályok szerint teljesítse, azonban a törvény szerint csak az a magánszemély minősül nyugdíjasnak, aki az adóévben legalább 183 napig nyugdíjas. A nyugdíjas a nyugdíj melletti bevétele egészére alkalmazhatja az ekhot évi 25 millió forintig, természetesen, ha a tevékenysége alapján erre jogosult.
A második bekezdés alapján az ekhot a magánszemély törvényben felsorolt azon bevételre választhatja, amely munkaviszonyban, vagy társas vállalkozás személyesen közreműködő tagjaként illeti meg - feltéve, hogy e bevételt eredményező jogviszonyában kizárólag a foglalkozása szerinti tevékenységet folytatja - és/vagy a foglalkozása szerinti tevékenységére kötött vállalkozási szerződés és/vagy megbízási szerződés alapján illeti meg.
A harmadik bekezdés sorolja fel azokat a foglalkozásokat, amelynek megfelelő, jellemzően művészeti, szellemi szabadfoglalkozás körébe tartozó tevékenység végzésére alkalmazható az ekho.
A negyedik bekezdés rendelkezik a bevételi határról. Amely szerint évi 25 millió forint erejéig lehet az ekhot alkalmazni, ha a magánszemélynek az általános szabályok szerint adózó jövedelme az adóévben eléri az év első napján érvényes havi minimálbér 12-szeresét. Ha a magánszemélynek az általános szabályok szerint adózó jövedelme az adóévben nem éri el az év első napján érvényes havi minimálbér 12-szeresét, akkor az évi 25 millió forintnak olyan hányadára alkalmazható az ekho, amilyen arányt az általánosan adózó jövedelem összege az év első napján érvényes havi minimálbér 12-szereséhez viszonyítva képvisel. Tekintettel arra, hogy a nyugdíjas esetében nincs az általános szabályok szerint adózó minimumkövetelmény, így esetükben évi 25 millió forint erejéig alkalmazható az ekho.
Az ötödik bekezdés az eva-ekho összefüggésekről rendelkezik. Annak érdekében, hogy ugyanazon magánszemély több kedvező adózási mód egymás melletti alkalmazásával ne juthasson indokolatlan előnyökhöz, de mégis alkalmazhassa mindkét kedvező szabályt, az a javaslat fogalmazódott meg, hogy az adott magánszemélyre vonatkozó ekho bevételi határt az evával adózott bevétel figyelembe vételével célszerű megállapítani. Ezt a Javaslat úgy oldja meg, hogy az ekho bevételi határát csökkenti az a bevétel,
- amelyet az adóévben az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló törvény hatálya alá tartozó egyéni vállalkozói tevékenységet (is) folytató magánszemélynek az eva alapjába tartozó bevételként kell figyelembe vennie, vagy
- amely az eva hatálya alá tartozó társas vállalkozás bevételéből a társas vállalkozás ekhot választó tagjára (tulajdonosára) a társasági szerződésben az adózott eredményből való részesedésére előírt mérték, ennek hiányában a jegyzett tőkéből való részesedése arányában jut.
Ez azt jelenti, hogy
- egyéni vállalkozó esetében az eva törvény szerinti bevételt kell levonni az ekho alap meghatározásához, függetlenül attól, hogy az eva bevétel milyen tevékenységből származik,
- társas vállalkozás tagja esetében az eva bevételből az ekhot alkalmazó tagra jutó bevételt kell levonni, függetlenül attól, hogy azt a tag ténylegesen "felvette" vagy nem, illetve függetlenül attól, hogy a társas vállalkozás a bevételt milyen tevékenységből érte el.
A hatodik bekezdés külön rendelkezik arról, hogy nem tehet az adóévben az ekho választására vonatkozó nyilatkozatot a magánszemély azt követően, hogy a 25 millió forint bevételi határt már elérte.
a 4. §-hoz
A Javaslat szerint az ekho alapja: magánszemély FEOR szerinti foglalkozásából származó bevétele, csökkentve - ha a magánszemély általános forgalmi adó fizetésére kötelezett - az általános forgalmi adó összegével.
A magánszemélyt terhelő összeg: az ekho-alap összegéből 15 százalék. Ha azonban a magánszemély a kifizetést megelőzően nyilatkozik arról, hogy nyugdíjas, vagy az adóévben - minden más járulékalapot képező jövedelmét, valamint minden ekho alapot képező bevételének 50 százalékát figyelembe véve - a nyugdíjjárulékot (magán-nyugdíjpénztári tagdíjat) a Tbj. előírása szerint a járulékfizetés felső határáig megfizette (megfizeti), az ekho mértéke 11 százalék.
A kifizető az ekho-alap összege után 20 százalék ekhot fizet.
A kifizető a magánszemélyt terhelő ekhot levonással állapítja meg, ideértve azt az esetet is, ha a kifizetést számla alapján - akár egyéni vállalkozónak, akár más magánszemélynek - teljesíti.
az 5. §-hoz
Az ekho a magánszemély nyilatkozata alapján alkalmazható. A magánszemély az ekho választására, illetőleg mértékére vonatkozó nyilatkozatát az adóévben bármikor megteheti. A munkáltató, illetve tartós megbízási jogviszony esetén a kifizető a magánszemély nyilatkozata szerint jár el az adóévben mindaddig, amíg a magánszemély nem vonja vissza az ekho választására vonatkozó nyilatkozatát. Nem tehet az adóévben az ekho választására vonatkozó nyilatkozatot az a magánszemély, aki a 25 millió forint bevételi határt már elérte.
A kifizető attól függetlenül, hogy rendelkezik a magánszemély nyilatkozatával, amely szerint a bevételre az ekhot kívánja alkalmazni, nem járhat el az ekho szabályai szerint, ha magánszemély részére az adóévben már legalább 25 millió forint olyan kifizetést számolt el, amelyre az ekhot alkalmazta.
a 6. §-hoz
Abban az esetben, ha a magánszemély nem volt jogosult valamely bevételére az ekho alkalmazására, akkor e bevételét a személyi jövedelemadó kötelezettség megállapításánál - a kifizetővel fennálló jogviszony szerinti jogcímen - figyelembe kell venni, azzal, hogy a bevétel 11 százalékát a kifizető által levont személyi jövedelemadó-előlegnek kell tekinteni.
Két esetben ekho különadót is kell a magánszemélynek fizetni.
- Egyik ilyen eset, ha bármely ok miatt (például, mert az általános szabályok szerint adózott jövedelme nem érte el az adóév első napján érvényes minimálbér 12-szeresét) jogtalanul nyilatkozott a magánszemély valamely bevételére vonatkozóan az ekho alkalmazásáról. Ilyen esetben az ekho alapként jogtalanul figyelembe vett bevétele 9 százalékát ekho különadóként köteles adóbevallásában feltüntetni és a bevallás benyújtására előírt határidőig megfizetni.
- A másik eset, ha a magánszemély ekho alapként figyelembe vett bevétele az adóévben meghaladta a 25 millió forintot, illetve nyilatkozata azért jogtalan, mert olyan tevékenységre vonatkozóan tette meg, amelyre nem tehette volna. Ilyen esetben nem 9 százalékot, hanem az ekho alap 18 százalékát fizeti különadóként.
a 7. §-hoz
A Javaslat arról rendelkezik, miszerint, ha a magánszemély az általános szabályok szerint vagy az eva előírása alapján magasabb járulékalap után fizetett nyugdíjbiztosítási járulékot, vagy nyugdíjbiztosítási járulékot és magánnyugdíjpénztári tagdíjat, továbbá ekhot (az általános 15 százalékos kulcs alapján) az adóévben, mint a járulékfizetés felső határa, a többletet visszaigényelheti. A visszaigényelhető összeg meghatározásakor a magánszemélyt terhelő 15 százalékos mértékű ekhóból 4 százaléknak megfelelő összeget lehet nyugdíjbiztosítási járuléknak, illetve nyugdíjbiztosítási járuléknak és magánnyugdíjpénztári tagdíjnak tekinteni. (A járulékfizetés felső határa számításánál az ekho alap 50 százalékát kell figyelembe venni.)
a 8. §-hoz
Az ekho összességében tartalmazza a foglalkoztatói egészségbiztosítási és nyugdíjbiztosítási járulék, valamint a biztosított által fizetendő nyugdíjjárulék és magánnyugdíjpénztári tagdíj fedezetét, valamint a személyi jövedelemadót.
a 9. §-hoz
A magánszemélyt terhelő ekhoból az ekho-alap 11 százaléka személyi jövedelemadónak, 4 százaléka nyugdíjjáruléknak minősül, magánnyugdíjpénztár tag esetében 0,1 százalék a nyugdíjjárulék és a magánynyugdíjpénztárat megillető rész 3,9 százalék. A 4 százalékot a nyugdíjasnak nem kell fizetnie. Nem kell fizetni a 4 százalékot a járulékfizetés felső határa elérése után sem. A kifizetőt terhelő ekhoból az ekho-alap 11 százaléka egészségbiztosítási járuléknak, 9 százaléka nyugdíjbiztosítási járuléknak minősül.
a 10. §-hoz
A Javaslat alapján a kifizetőnek az őt terhelő és a magánszemélytől levont ekhot az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezései szerint kell bevallania és megfizetnie. A Javaslat speciális szabályt is tartalmaz arra az esetre, ha a magánszemély magánnyugdíjpénztári tag. Ekkor a kifizető a tárgyhót követő hónap 12-éig a magánszemélyt terhelő, 15 százalékos mértékkel levont ekho összegének 26 százalékát a magánszemély magánnyugdíjpénztára részére utalja át.
a 11. §-hoz
A Javaslat az adóhatóság ekhoval kapcsolatos feladatait fogalmazza meg. Rendezi, hogy a megfizetett ekhonak milyen százalékát kell személyi jövedelemadónak tekinteni, és milyen hányadát kell átutalni a Nyugdíjbiztosítási Alapnak, illetve az Egészségbiztosítási Alapnak, attól függően, hogy a magánszemély tagja-e a magánnyugdíjpénztárnak.
a 12. §-hoz
A befizetett ekho alapján a magánszemély egészségügyi szolgáltatásra, baleseti egészségügyi szolgáltatásra, baleseti járadékra és nyugdíjbiztosítási ellátásra jogosult.
a 13. §-hoz
A Javaslat az ekho és más adók kapcsolatáról, továbbá a magánszemélyre és a kifizetőre vonatkozó eljárási kérdésekről rendelkezik. Ennek részeként megfogalmazza a következőket:
- Amennyiben az ekhot fizető magánszemély az általános forgalmi adó alanya, az adót az általános forgalmi adóról szóló törvény előírásai szerint kell teljesítenie, az ekho ezt nem érinti.
- A kifizetőt és a magánszemélyt az ekho alapját képező bevétellel összefüggésben az ekho törvényben szabályozott kötelezettségeken túlmenően személyi jövedelemadóval és járulékkal kapcsolatban más fizetési kötelezettség nem terheli.
- A kifizetőnek az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvénynek a tételes egészségügyi hozzájárulásra vonatkozó rendelkezéseit az ekhot fizető magánszeméllyel fennálló munkaviszonyra (hasonló jogviszony) tekintettel is alkalmaznia kell.
- A magánszemélynek az ekho alapjaként figyelembe vett bevétel egészét számításba kell venni az éves összes jövedelme megállapításakor. Ez azt jelenti, hogy például annak megállapításakor, hogy a személyi jövedelemadó általános szabályai szerint adózott jövedelme adójából vehet-e igénybe adókedvezményt, az ekhoval adózott bevételt is be kell számítani az éves összes jövedelembe.
- Az ekhot fizető magánszemély biztosítási jogviszonyára és ezzel összefüggő nyilvántartási, adatszolgáltatási, járulék- és egészségügyi hozzájárulás-fizetési kötelezettségre, valamint a magánszemély jogosultságaira az ekho törvényben meghatározott eltéréssel a társadalombiztosítási és az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvények rendelkezéseit megfelelően kell alkalmazni.
- A magánszemélyt érintő eljárási kérdések között a Javaslat rendelkezik arról, hogy a magánszemély önadózóként az adóévről személyi jövedelemadó bevallást nyújt be, amelyben feltünteti a jogszerűen ekho-alapként figyelembe vett bevételét és az abból levont ekho összegét; a magánszemélyt kifizetői minőségében terhelő, illetőleg más jogszabály előírása szerint rá vonatkozó nyilvántartási, bizonylat-kiállítási, adatszolgáltatási, számla-, illetőleg nyugtaadási kötelezettség tekintetében az egyes ilyen előírásokat megállapító törvények (például az általános forgalmi adóról szóló törvény rendelkezései a számla-kiállítás tekintetében, a személyi jövedelemadóról szóló törvény a nyilvántartások tekintetében, az adózás rendjéről szóló törvény az adatszolgáltatás tekintetében) az irányadóak.
- A kifizetőre is vonatkoznak a más jogszabályban előírt nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettségek. Ezen kívül új előírás, hogy az ekho-alapjaként figyelembe vett kifizetésről, a levont, megfizetett ekhoról a magánszemély részére a kifizetéssel egyidejűleg igazolást kell adnia.
- Általánosan fogalmazza meg a Javaslat, hogy minden olyan esetben, amiről az ekho törvény nem rendelkezik - így különösen a fogalmak -, a vonatkozó jogszabály előírása irányadó. Ennek alapján lehet például eldönteni a személyi jövedelemadó törvény előírása szerint, hogy a magánszemély mikor szerezte meg a bevételt.
a 14. §-hoz
A Javaslat a hatályba lépésre vonatkozó előírásokat tartalmazza, amely szerint a törvény előírásait a 2006. január 1-jétől megszerzett bevételre kell alkalmazni. E mellett itt módosítja a törvény a kapcsolódó jogszabályokat, összhangban az ekho törvényben foglaltakkal, például, hogy a nyugdíjszámítás alapja a 15 százalékkal adózott ekho alap 50 százaléka.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.