adozona.hu
T/17701. számú törvényjavaslat indokolással - A kereskedelemről
T/17701. számú törvényjavaslat indokolással - A kereskedelemről
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
E törvény hatálya a Magyar Köztársaság területén - a gyógyszer-kereskedelem kivételével - a kereskedelmi tevékenység folytatására és annak ellenőrzésére terjed ki.
E törvény alkalmazásában:
a) beszállító: aki a terméket, szolgáltatást kereskedelmi tevékenységet folytatónak forgalmazási céllal értékesíti;
b) beszerzési szövetség: két vagy több vállalkozás által a beszerzési stratégiájuk érvényesítésére, beszerzési tevékenységük részének vagy egészének végzésére, koordinálására kötött megáll...
a) beszállító: aki a terméket, szolgáltatást kereskedelmi tevékenységet folytatónak forgalmazási céllal értékesíti;
b) beszerzési szövetség: két vagy több vállalkozás által a beszerzési stratégiájuk érvényesítésére, beszerzési tevékenységük részének vagy egészének végzésére, koordinálására kötött megállapodás;
c) csomagküldő kereskedelem: az a kereskedelmi tevékenység, amelynek során a kereskedő kizárólag a termék ismertetőjét juttatja el bármely formában a vásárlóhoz vagy reklámban hívja fel a figyelmet az árura, és az ismertető vagy reklám alapján kiválasztott és megrendelt árut szállítja (szállíttatja) a megjelölt címre;
d) internetes kereskedelem: olyan szolgáltatás, amelynek célja termékek, illetőleg szolgáltatások gazdasági tevékenység keretében történő értékesítése a világhálón, valamint egyéb elektronikus hírközlő eszközön keresztül, távollévők között kötött szerződés keretében, ide nem értve a csomagküldő kereskedelmet;
e) jelentős piaci erő: olyan piaci helyzet, amelynek következtében a kereskedő a beszállító számára termékeinek a vásárlókhoz való eljuttatása során ésszerűen megkerülhetetlen szerződéses partnerré válik, illetve vált és forgalmi részesedésének mértéke miatt képes egy termék, termékcsoport piacra jutását regionálisan, vagy országosan befolyásolni,
f) kereskedelmi szolgáltatás: a termékek értékesítését elősegítő vagy az értékesítéssel összefüggő szolgáltatások üzletszerű nyújtása, így különösen a termékek kölcsönzése, kiskereskedelem keretében értékesített fogyasztási cikkek javítása;
g) kereskedelmi tevékenység: kis-, illetve nagykereskedelemi tevékenység, vendéglátás, turisztikai tevékenység üzletszerű végzése, kereskedelmi szolgáltatás nyújtása, amelybe beleértendő a vásárolt termékek és kereskedelmi szolgáltatások gazdasági tevékenység keretében történő értékesítése, házhozszállítása;
h) kereskedelmi ügynöki tevékenység: olyan tevékenység, amelynek keretében a kereskedő más javára termékek, szolgáltatások eladására, vagy vételére tárgyalásokat folytat, és azokra megbízás alapján szerződést köt;
i) kereskedő: aki kereskedelmi tevékenységet folytat;
j) kiskereskedelem: termékek és kereskedelmi szolgáltatások értékesítése, illetve nyújtása közvetlenül a vásárló részére;
k) közterületi értékesítés: a közterületi engedély alapján végzett kiskereskedelmi tevékenység;
l) nagykereskedelem: termékek átalakítás (feldolgozás) nélküli továbbértékesítése kereskedő, feldolgozó részére, ideértve a termékek raktározásával, szállításával és a termékekhez kapcsolódó közvetlen szolgáltatások nyújtásával folytatott tevékenységet, valamint a nagybani piaci tevékenységet is;
m) piac: olyan értékesítő hely, ahol üzletben vagy üzlet nélkül, általában napi, esetenként heti rendszerességgel élelmiszert és napi cikket árusítanak;
n) szexuális termék: bármely birtokba vehető, forgalomképes olyan dolog, amelynek elsődleges célja a szexuális ingerkeltés, különösen amelyik nemi aktust vagy egyéb szexuális cselekményt nyíltan ábrázol, illetve emberi testet, testrészt szexuális ingerkeltésre alkalmas módon, vagy szexuális ingerkeltés céljából ábrázol, ideértve- rendeltetése szerint- a szexuális ingerkeltésre szolgáló, nemi aktus, vagy egyéb szexuális cselekmény során alkalmazható eszközt is;
o) turisztikai tevékenység: az utazásszervezés, az utazásközvetítés, az idegenvezetés, a kereskedelmi szálláshely, idegenforgalmi információs és szolgáltató iroda működtetése, a magánszálláshely idegenforgalmi célú hasznosítása, a programszervezés és a turisztikai szolgáltatás (gyógy-, örökség-, kongresszusi-, és aktív turizmus igényeit kielégítő szolgáltatás) nyújtása;
p) üzlet: a szilárd térelemekkel körülhatárolt, talajjal egybeépített vagy ahhoz rögzített, tartós használatra készült, rendszeresen (állandóan vagy ideiglenes jelleggel) nyitva tartó kis- és nagykereskedelmi, jármű- és üzemanyag-kereskedelmi, vendéglátó, szálláshely-szolgáltató, idegenforgalmi, továbbá lakossági fogyasztási cikk javító-szolgáltató értékesítő hely, ideértve a lakástól vagy lakóingatlantól műszakilag el nem különíthető, fogyasztási cikk javítószolgáltató tevékenység céljára kialakított helyet, a raktározás, tárolás célját szolgáló nyitott, értékesítést folytató helyet, valamint a különböző intézményekben, munkahelyeken üzemelő értékesítő helyeket és a csomagküldő kereskedésnek vevőszolgálat céljából működtetett helyiségét;
q) vásár: olyan országos vagy helyi jellegű, általában időszaki vagy szakjellegű értékesítési lehetőség, amelynek keretében a termékeket, szolgáltatásokat rendszerint nyílt területen, kirakodással mutatják be;
r) vendéglátás: kész, vagy helyben készített ételek, italok jellemzően helyben fogyasztás céljából történő eladása, az azzal összefüggő szórakoztató és egyéb szolgáltató tevékenység, továbbá a munkahelyen, valamint az oktatási és nevelési intézményekben bármely formában üzletszerűen történő étkeztetés.
(2) Az üzletben kereskedelmi tevékenységet végző személynek a külön jogszabályban meghatározott szakképesítéssel kell rendelkeznie.
(3) Az (1) bekezdéstől eltérően, nem szükséges üzlet - a külön jogszabályban meghatározott feltételekkel - az alábbi kereskedelmi tevékenységek folytatásához:
a) automatából történő értékesítés;
b) idegenvezetői tevékenység;
c) internetes kereskedelem;
d) kereskedelmi ügynöki tevékenység;
e) utazás értékesítése kizárólag utazásközvetítő útján;
f) közterületi értékesítés;
g) magánszálláshely idegenforgalmi célú értékesítése;
h) piaci és vásári értékesítés, a külön jogszabályban meghatározott termékkörök kivételével;
i) üzleten kívüli kereskedés.
(4) Azon termékek és szolgáltatások körét, amelyek esetében - közbiztonsági, környezetvédelmi, természetvédelmi, közegészségügyi szempontból vagy más közérdekből - a kereskedő hatósági nyilvántartásba vételére is szükség van, külön jogszabály állapítja meg.
(5) Az üzlet működéséhez szükséges feltételek - ideértve a szakhatósági állásfoglalások bekérését is - meglétét egy hatósági eljárás keretében, a kereskedő kérelmére az üzlet helye szerint illetékes települési (Budapesten a kerületi) önkormányzat jegyzője (a továbbiakban: jegyző) vizsgálja meg. A jegyző a külön jogszabályban meghatározott feltételek teljesítése esetén köteles a működési engedélyt kiadni.
(6) A jegyző a működési engedélyt külön jogszabályban meghatározott üzletkörökre adja ki. Az üzletben kizárólag a működési engedélyben megjelölt, az üzletkörhöz tartozó termékek forgalmazhatók. Amennyiben a szakhatóság az üzletkörön belül egyes termékek értékesítéséhez, illetve tevékenységek végzéséhez nem járul hozzá, a jegyző a működési engedélyen megtiltja a termék értékesítését, illetve a tevékenység folytatását.
(7) A működési engedély tartalmazza:
a) a kereskedő nevét;
b) a kereskedő székhelyének címét;
c) a kereskedő adószámát, statisztikai számjelét;
d) a kereskedő cégjegyzékszámát, illetve vállalkozói igazolványának számát;
e) az üzlet nevét;
f) az üzlet címét;
g) az üzletkör megnevezését;
h) az üzletkör jelzőszámát;
i) az üzletkörhöz tartozó, de szakhatósági állásfoglalás alapján a forgalmazni nem engedett termékek körét;
j) mozgóbolt esetén az árusításra engedélyezett területeket és az árusításra kijelölt napokat.
(8) A jegyző az üzletekről, az üzletek nyitva tartásáról nyilvántartást vezet.
(2) A kereskedő köteles biztosítani, hogy a vásárló a megvásárolni kívánt termék jellegétől függően, annak méretét, súlyát, illetve használhatóságát az üzletben ellenőrizhesse.
(3) Az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen vásárlók könyvét kell elhelyezni. A vásárlók a vásárlók könyvébe jegyezhetik be az üzlet működésével kapcsolatos panaszaikat, bejelentéseiket és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos. A bejegyzést a külön jogszabályban meghatározottak szerint kell a kereskedőnek megvizsgálnia és az intézkedésről harminc napon belül a vásárlót tájékoztatnia.
(4) Üzlet nélkül folytatott kereskedelmi tevékenység esetén az adott tevékenységre, kereskedelmi formára vagy módszerre vonatkozó külön jogszabályi rendelkezések szerint a kereskedő köteles tájékoztatni a vásárlót a székhelyéről, a panaszügyintézés helyéről, illetve módjáról, valamint az adott tevékenységre vonatkozó sajátos rendelkezésekről.
(5) A kereskedelmi szálláshelyeket és a vendéglátó üzleteket szolgáltatásaik színvonalától függően - a külön jogszabályban foglaltak szerint - kategóriába vagy osztályba kell sorolni. A turisztikai szolgáltatásokról, a vendéglátó üzletekben forgalomba hozott készítményekről, azok áráról, kategóriájáról vagy osztályáról a vendégeket tájékoztatni kell.
(6) 18. életévét be nem töltött személy részére szeszesitalt, szexuális terméket valamint dohányterméket kiszolgálni, illetve értékesíteni tilos. Az e bekezdésben meghatározott korlátozás érvényesítése érdekében a kereskedő feladatkörében eljáró személy, kétség esetén - saját eljárási jogosultságának igazolását követően - életkorának hitelt érdemlő igazolására hívhatja fel a terméket vásárolni kívánó személyt. Az életkor megfelelő igazolásának hiányában a termék kiszolgálását meg kell tagadni.
(7) A (6) bekezdésben foglalt termékek forgalmazását külön jogszabály feltételekhez kötheti, vagy korlátozhatja.
(2) A kereskedő köteles
a) az üzlet nyitvatartási idejét a működési engedély iránti kérelem beadásakor, illetve az abban bekövetkező változást, az azt megelőző öt munkanapon belül a jegyzőnek írásban bejelenteni;
b) az üzlet nyitvatartási idejéről és az abban bekövetkező változásokról a vásárlókat tájékoztatni.
(3) A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény 125. §-ának (3)-(4) bekezdésében meghatározott munkaszüneti napokon a vendéglátóüzletek, kereskedelmi szálláshelyek, a virág-, az édességüzletek és az üzemanyagtöltő állomások kivételével az üzletek nem tarthatnak nyitva. A tilalom alól, különösen az idegenforgalmi szempontokra vagy a helyi hagyományokra tekintettel, az illetékes települési (Budapesten a kerületi) önkormányzat képviselőtestülete - a Kereskedelmi Ágazati Párbeszéd Bizottság véleményének kikérésével rendeletben felmentést adhat, meghatározva a kereskedelmi tevékenység típusát és ezen belül az üzletköröket.
(4) A (3) bekezdésben foglaltaktól eltérően december 24-én - a vendéglátó üzletek, kereskedelmi szálláshelyek, a virág-, az édesség üzletek és az üzemanyagtöltő állomások kivételével - az üzletek 14 óráig tarthatnak nyitva.
(5) A jegyző bejelentés alapján vagy hivatalból - a lakók egészséges életkörülményeinek és pihenéshez való jogának biztosítása érdekében - a külön jogszabályban meghatározott veszélyes mértékű zaj esetén az üzlet éjszakai (22 óra és 6 óra közötti) nyitva tartását korlátozhatja. A korlátozás keretében a jegyző a jogsértő állapot megszüntetéséig kötelező éjszakai zárva tartási időszakot rendelhet el.
(6) A külön jogszabályban meghatározott veszélyes mértékű zaj esetén a jegyző megtilthatja vagy korlátozhatja a kereskedő számára a hirdetés vagy figyelemfelhívás céljára szolgáló hanghatásokat okozó eszköz használatát, ha az az emberek nyugalmát jelentős mértékben zavarja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti visszaélésnek minősül különösen
a) a beszállító indokolatlan megkülönböztetése;
b) a beszállító értékesítési lehetőséghez való hozzáférésének indokolatlan korlátozása;
c) a tisztességtelen, a kereskedő számára egyoldalúan előnyős kockázatmegosztást eredményező feltételek előírása a beszállítóval szemben, különösen a kereskedő üzleti érdekeit is szolgáló - így raktározási, reklámozási, marketing és más - költségek aránytalan áthárítása a beszállítóra;
d) a szerződéses feltételek beszállító hátrányára történő indokolatlan utólagos megváltoztatása, illetve ilyen lehetőség kikötése a kereskedő részéről;
e) a beszállítónak a kereskedővel kialakítandó üzleti kapcsolataira vonatkozó feltételek előírása, különösen a legkedvezőbb feltételek alkalmazásának kikötése, ennek visszamenőleges érvényesítése, illetve annak előírása, hogy azonos időszakra adott termékre csak az adott kereskedőnek biztosítson akciót;
f) a különféle - különösen a kereskedő beszállítóinak listájára vagy árukészletébe való bekerülésért, más, a beszállító által nem igényelt szolgáltatásokért fizetendő - díjak egyoldalú felszámítása a beszállítónak;
g) a szerződés felbontásával való fenyegetés, az egyoldalú előnyt jelentő szerződéskötési feltételek kikényszerítése érdekében.
(3) A jelentős piaci erő fennáll a beszállítóval szemben, ha az adott vállalatcsoport - ideértve a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény szerinti anya- és leányvállalatok összességét, közös beszerzés esetén pedig a beszerzési szövetséget létrehozó vállalkozások összességét - kereskedelmi tevékenységéből származó előző évi konszolidált nettó árbevétele (a továbbiakban: konszolidált nettó árbevétel) meghaladja a 150 milliárd forintot, vagy a forgalma alapján megállapítható piaci részesedése a kereskedelmi forgalomból a tíz százalékot.
(4) A (3) bekezdésben meghatározottakon túl akkor áll fenn a kereskedő jelentős piaci ereje, ha a piac struktúrája, a piacra lépési korlátok léte, a vállalkozás piaci részesedése, pénzügyi ereje és egyéb erőforrásai, kereskedelmi hálózatának kiterjedtsége, üzleteinek mérete és elhelyezkedése, kereskedelmi és egyéb tevékenységeinek összessége alapján a kereskedő vállalkozás, vállalatcsoport, illetve beszerzési szövetség a beszállítóval szemben egyoldalúan előnyös alkuhelyzetben van vagy abba kerül.
(2) A jelentős piaci erővel rendelkező kereskedő a 6. § (1)-(4) bekezdése szerinti visszaéléssel kapcsolatos felügyeletet a Gazdasági Versenyhivatal a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvényben (a továbbiakban: Tpvt.) foglalt versenyfelügyeleti eljárási szabályok alkalmazásával végzi oly módon, hogy a jelentős piaci erővel történő visszaélés alapján induló eljárásokban a határidők számításakor a Tpvt. 21. §-ának megsértése esetén irányadó rendelkezéseket alkalmazza.
(3) A3.§ (4) bekezdése szerinti nyilvántartásba vételi feladatokat a Kormány rendeletében meghatározott szerv látja el.
(4) Amennyiben a kereskedő a kereskedelmi tevékenység folytatásához előírt kötelezettségeinek nem tesz eleget
a) a jegyző az üzlet ideiglenes bezáratásáról, azonnali bezáratásáról, az éjszakai nyitva tartás korlátozásáról, éjszakai kötelező zárva tartási időszak megállapításáról, az 5. § (6) bekezdésében meghatározott hanghatást okozó eszköz használatának tiltásáról vagy korlátozásáról, illetve a működési engedély visszavonásáról külön jogszabályban foglaltak szerint határozatban dönt, amely határozat fellebbezésre tekintet nélkül azonnal végrehajtható;
b) az ellenőrzésre jogosult hatóság a külön jogszabályokban megállapított jogkövetkezményt alkalmaz és a külön jogszabályban meghatározott mértékű bírságot szabhat ki.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti
a) a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény;
b) a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény módosításáról szóló 1989. évi VI. törvény;
c) a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény módosításáról szóló 1986. évi 18. törvényerejű rendelet;
d) a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 73. §-a;
e) a pénzintézetekről és a pénzintézeti tevékenységről szóló 1991. évi LXIX. törvény 103. §-a;
f) a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvény 24. §-ának b) pontja;
g) az Fgytv. 54. §-a (2) bekezdésének a) és b) pontja;
h) a gazdasági reklámok és az üzletfeliratok, továbbá egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzétételéről szóló 2001. évi XCVI. törvény 6. §-ának (5) bekezdése.
(1) a mérésügyről szóló 1991. évi XLV. törvény 15. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Felhatalmazást kap az OMH irányítását ellátó miniszter, hogy a mérőeszközökre vonatkozó egyedi előírásokat tartalmazó szabályokat, a mérőedényként használt palackok forgalomba hozatalának feltételeit, illetve az előrecsomagolt iparcikkek és élelmiszerek megengedett tömeg- és térfogatmértékeit és az ellenőrzés módszereit rendeletben állapítsa meg.";
(2) az Fgytv. 56/A. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a § a következő (4)-(5) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Felhatalmazást kap a miniszter - hogy az érdekelt miniszterrel egyetértésben - rendeletben állapítsa meg a kizárólag használati és kezelési útmutatóval együtt forgalomba hozható áruk körét.
(4) Felhatalmazást kap az iparért és a fogyasztóvédelemért felelős miniszter, hogy a külön jogszabályban meghatározott termékek (termékkörök) használati és kezelési útmutatójának tartalmára részletes szabályokat együttes rendeletben állapítson meg.
(5) Felhatalmazást kap a kereskedelemért és a fogyasztóvédelemért felelős miniszter, hogy a fogyasztói forgalomba kerülő áruk ára, illetve szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályait együttes rendeletben állapítsa meg.".
a) az üzletek működési engedélye kiadásának rendjét és feltételeit, az üzletben történő árusítás feltételeit, az engedélyezésben közreműködő szakhatóságok körét, az engedélyben foglaltak megtartása ellenőrzésének szabályait, valamint a jogszabályban előírt kötelezettségek be nem tartásának esetén alkalmazandó jogkövetkezményeket;
b) az üzleten kívüli kereskedés feltételeit;
c) az utazásszervező és -közvetítő tevékenység végzésének feltételeit, valamint a jogszabályban előírt kötelezettségek be nem tartásának esetén alkalmazandó jogkövetkezményeket;
d) a magánszálláshelyek idegenforgalmi célú hasznosításának feltételeit, a szállásadók nyilvántartásba vételére, valamint a vendégkönyv vezetésére vonatkozó részletes szabályokat, a szállásadók tájékoztatási és adatszolgáltatási kötelezettségeit;
e) a forgalomba hozható gyógynövények körét;
f) a fogyasztói panaszok és kifogások vásárlók könyvében történő dokumentálásának és intézésének rendjét;
g) a Kormány rendeletében meghatározott szerv ellenőrzése során a vonatkozó jogszabályok megsértése esetén kiszabható bírság megállapításának, mértékének és felhasználásának részletes szabályait;
h) a vásár- és piactartás részletes szabályait, a vásárrendező és piacfenntartó tevékenységek végzésének, valamint korlátozásának részletes feltételeit;
i) a közterületi értékesítés részletes feltételeit;
j) az automatából történő kereskedés részletes feltételeit;
rendeletben állapítsa meg.
(2) Felhatalmazást kap a kereskedelemért felelős miniszter, hogy
a) az egyes ipari, kereskedelmi és vendéglátóipari tevékenységek végzéséhez szükséges szakképesítéseket;
b) a nyilvántartásba vételre kötelezett áruk és szolgáltatások körét és az ezekre vonatkozó kereskedelmi tevékenység gyakorlásának feltételeit;
c) a kereskedelmi szakértői tevékenység folytatásának feltételeit;
d) a vendéglátó üzletek kategóriába sorolásának, valamint ártájékoztatásának szabályait;
e) a mutatványos berendezések időszakos műszaki vizsgáztatásának rendjét
rendeletben állapítsa meg.
(3) Felhatalmazást kap az energetikáért felelős miniszter, hogy
a) a motorhajtó anyagok és egyes kőolajtermékek belföldi forgalmazásának feltételeit;
b) a gépjármű-hajtóanyagok minőségi követelményeit
rendeletben állapítsa meg.
(4) Felhatalmazást kap a turizmusért felelős miniszter, hogy
a) az utazásszervezői szakmai minősítő vizsga követelményeit;
b) a kereskedelmi és fizető-vendéglátó szálláshelyek osztályba sorolásának feltételeit, valamint a falusi szálláshelyek minősítésének szabályait;
c) a Regionális Idegenforgalmi Bizottságok, valamint ezek munkaszervezeteinek feladatait;
d) az idegenvezetői tevékenység szabályait;
e) az idegenforgalmi tevékenységek végzéséhez szükséges szakképesítéseket;
f) a lovas szolgáltatás végzésének feltételeit
rendeletben állapítsa meg.
(5) Felhatalmazást kap a települési (Budapesten a kerületi) önkormányzat képviselőtestülete, hogy az 5. § (3) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően rendeletben felmentést adjon a nyitvatartási tilalom alól.
Az EU kereskedelemre vonatkozó dokumentumai minden esetben hangsúlyozzák, hogy a tagállamoknak a kereskedelmi vállalkozások számára olyan szabályozásokat kell kialakítaniuk, amelyek egyszerűek, betarthatók, s egyenlő esélyeket teremtenek a belső piacon. Különösen fontos ez azért, hogy az ágazatban működő rendkívül nagyszámú mikro-, kis-, és középvállalkozás is nyomon tudja követni a követelményeket. Az új törvény megalkotásával e követelmény teljesül.
A törvényjavaslat keretjellegű szabályozása a kereskedelmi tevékenység folytatásának alapvető feltételeit határozza meg.
Az új szabályozás egyik legfontosabb célja, hogy a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény elavult, részben kiüresedett fogalmait, meghatározásait - az új kereskedelmi értékesítési formáknak megfelelő - korszerű, a gyakorlatban alkalmazható meghatározásokkal váltsa fel, továbbá alapot teremtsen az egyes kereskedelmi értékesítési formákra vonatkozó igazgatási előírások megalkotásához.
A belkereskedelemről szóló törvény megalkotásakor alapvetően ágazati jelleget hordozott. Az elmúlt 26 év alatt ugyanakkor részben a kereskedelem területén, részben a jogalkotás területén, pl. az EU előírásoknak a hazai joganyagba való átültetése kapcsán, olyan változások következtek be, amelyek kiüresítették a jogszabályt. A törvény eredetileg a központilag irányított, többségében állami, szövetkezeti tulajdonban álló kereskedelmi rendszeren alapult, azóta a privatizáció, a szabályozás deregulációja és a tevékenységek liberalizációja teljesen átformálta a tulajdoni és szervezeti viszonyokat. A gazdaságban a kereskedelmi tevékenység mind a tulajdonosi viszonyokat, mind a kereskedelmi formákat tekintve megújult. A törvényből - ezzel párhuzamosan - kikerültek a fogyasztóvédelem és a gazdasági verseny területére, valamint a reklámra vonatkozó előírások.
A belkereskedelemről szóló törvényt felváltó törvényjavaslatból elhagyásra kerülnek a ma már nem, vagy nehezen értelmezhető fogalmak, ugyanakkor beépülnek olyan eddig nem szabályozott fogalmak, mint például a jelentős piaci erő. A Javaslatba egyes tevékenységek, mint a kereskedelmi ügynöki tevékenység, internetes kereskedelem, csomagküldés tartalmi, fogalmi meghatározásai már a korszerűsödő kereskedelmi folyamatokhoz igazodóan kerülnek be.
Törvényi szinten kerül rögzítésre, hogy kereskedelmi tevékenység fő szabályként működési engedéllyel rendelkező üzletben folytatható, amely a legálisan működő kereskedők védelme és a feketekereskedelem visszaszorítása érdekében már jelenleg is a szabályozás egyik legfontosabb alapelve. Szintén a törvénytervezet határozza meg az üzleti árusítás alóli kivételek alapeseteit.
Az üzletek nyitva tartásának kérdése folyamatos feszültségforrás, ugyanis a jelenlegi, viszonylag liberális szabályozást mind a szakszervezetek, mind a vállalkozások támadják.
Az Európai Unió tagországaiban megfigyelhető valamilyen liberalizációs szándék a szabályozásban, azonban nincsen egységes nyitvatartási rend.
Az ünnepi nyitva tartásra vonatkozóan a legtöbb tagállamban vannak előírások, azonban ezek függnek az alkalmazotti és a fogyasztói érdekvédelem súlyától, a vásárlási szokásoktól, valamint az ország kulturális hagyományaitól.
A törvényjavaslat a nemzetközi tapasztalatokat és tendenciákat, valamint az állampolgári jogok országgyűlési biztosának ajánlásait alapul véve, továbbá figyelemmel a hazai vásárlói szokásokra és igényekre, a nyitva tartással kapcsolatosan továbbra is csak az alapelveket rögzíti. Az üzlet nyitvatartási idejét a vásárlási szokások és a foglalkoztatottak érdekeinek és a Munka Törvénykönyve előírásainak figyelembe vételével a kereskedő állapítja meg, amely a vállalkozás szabadsága és a versenyképesség javítása tekintetében lényeges kérdés. A kereskedelmi vállalkozások, különösen a mikro-, kis- és középvállalkozások számára a működőképesség megtartásához, vagy javításához fontos eszköz, hogy a kereskedő az üzlet nyitva tartását a vásárlói, turisztikai igényekhez - a lehetőségek szerint rugalmasan - alkalmazkodva állapítsa meg. Versenypolitikai szempontból a vállalkozó számára jelentősége van annak is, hogy - a jelenleg alkalmazott gyakorlathoz hasonlóan - lehetőséget kapjon a vasárnapon történő nyitva tartásra is, figyelemmel arra, hogy a piackutatások eredménye szerint jelenleg a vásárlók körében elterjedt és megszokott jelenség az e napon való vásárlás. Munkaszüneti napokra vonatkozóan a törvényjavaslat - meghatározott kivételekkel - megtiltja a nyitva tartást. December 24-re a tervezet előírja, hogy az üzletek e napon 14 óráig tarthatnak nyitva.
Az éjszakai (éjjel 22 óra és reggel 6 óra között) nyitva tartást a jegyző a lakók pihenéshez való jogának biztosítása érdekében, a külön jogszabályokban meghatározott szempontok - zajra vonatkozó környezetvédelmi előírások - figyelembevételével korlátozhatja.
A törvényjavaslat bevezeti a kereskedelemben a jelentős piaci erő fogalmát, amely elsősorban magatartási jellegű korlátozó rendelkezéseket mond ki az ezzel rendelkező kereskedőkre.
A jelentős piaci erő olyan piaci helyzet, amelynek következtében a kereskedő a beszállítók számára a termékeik végső fogyasztókhoz való eljuttatása során ésszerűen megkerülhetetlen, illetve pótolhatatlan szerződéses partnerré válik. A kereskedő az aszimmetrikus hatalmi helyzetéből, tárgyalási pozíciójából adódóan képes lehet kirívóan egyenlőtlen jövedelemelosztást kikényszeríteni a beszállítótól, ami nem kizárólag a nagyobb hatékonyságon alapuló jövedelemtöbblet realizálását szolgálja, hanem közvetett módon a kereskedelmi kis- és középvállalkozások piaci pozícióját is hátrányosan érinti.
A jelenleg alkalmazott joggyakorlat szerint gazdasági erőfölényes helyzetet általában 30 %-os értékesítési piaci részesedés felett lehet csupán kimutatni. A disztribúciós folyamatokban a jelentős piaci erőből fakadó piaci jelenségek általában már alacsonyabb, becslések szerint 5-10%-ot elérő értékesítési piaci részesedés esetén is kimutathatóak. A törvényjavaslat meghatározza a jelentős piaci erő mértékét, és azokat a körülményeket, amelyek megvalósulása esetén a jelentős piaci erő fennállását vélelmezni kell.
A szabályozás egyik eleme a jelentős piaci erővel való visszaélés tilalma. Így a tervezet a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvénynek "A gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmáról" szóló előírásain túli esetben, már a jelentős piaci erő megléte esetén is tiltja az ezzel való visszaélést. Ezzel védelmet biztosít mind közvetlenül a mikro-, kis- és közepes méretű beszállítóknak, mind pedig közvetetten a kisebb méretű versenytársaknak, hiszen ezzel mérséklődik ezek piacról való kiszorulásának veszélye is.
A jelentős piaci erővel rendelkező vállalkozással szemben a mikro-, kis- és középvállalkozó beszállítók kiszolgáltatott helyzetben vannak. A beszállítói kiszolgáltatottság alapvető oka, hogy míg egy-egy beszállító a kereskedő értékesítési forgalmából töredéknyi részesedéssel rendelkezik, addig az érintett beszállító értékesítésének jelentős hányada történhet egy-egy jelentős piaci erővel rendelkező kereskedelmi vállalkozói hálózatán keresztül. Ez azzal a következménnyel jár, hogy a kereskedő megkerülhetetlen szerződéskötési partnerré válik a beszállító számára, s a vevő (kereskedő) egyoldalúan előnyös alkupozícióra tesz szert ez által. Az egyoldalúan előnyös alkupozíció esetén a beszállító érdekérvényesítési képessége gyenge, ezért kiszolgáltatottá válik. Kiszolgáltatottsága folytán a vevő (kereskedő) által diktált árakat kénytelen alkalmazni, ezáltal - jövedelem kiesése folytán - fejlesztési, innovációs lehetőségei lényegesen csökkennek, versenyképessége romlik.
Ez a helyzet a magyar kis- és középvállalkozások számára - amelyek jellemzően alultőkésítettek, s nyugat-európai versenytársaikhoz képest alultámogatottak - különösen hátrányos következményekkel járhat.
Mindezeket figyelembe véve szükséges, hogy törvényi szinten kerüljön szabályozásra a jelentős piaci erővel történő visszaélés tilalma.
A törvénytervezet szerint a kereskedelmi tevékenységek folytatásának ellenőrzése, indokolt esetben történő szankcionálása - a jegyzők, a fogyasztóvédelmi felügyelőségek, és a külön jogszabályokban meghatározott hatóságok által - a külön jogszabályokban előírtakkal összhangban kerül megállapításra. A jelentős piaci erővel történő visszaéléssel kapcsolatos felügyeleti feladatokat a Gazdasági Versenyhivatal látja el.
A törvénytervezet hatályon kívül helyezi a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvényt. A belkereskedelemre vonatkozó szabályozás kerettörvényét még ma is az 1978. évi I. törvény jelenti. E törvény olyan "ágazati" törvény, amely egyrészt nem felel meg a törvényalkotás alkotmányos követelményeinek, másrészt valódi keretszabályozásnak sem tekinthető, hiszen nem tartalmazza azokat az alapvető garanciális szabályokat, amelynek részleteit a Kormány vagy a hatáskörrel rendelkező miniszter alacsonyabb szintű jogszabály megalkotásával végre tudna hajtani. A hatályos törvény ellentétes a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 2. §-ával is, amelynek értelmében törvény állapítja meg a gazdaság működésére és jogintézményeire vonatkozó alapvető szabályokat, illetve az állampolgárok alapvető jogait, kötelezettségeit, ezek feltételeit és korlátait, valamint érvényre juttatásuk eljárási szabályait.
A jelzett követelményrendszerhez képest jogi szempontból nyilvánvalóan aggályos a belkereskedelmi törvény 40. §-a is, amely arról rendelkezik, hogy a törvény végrehajtásáról a Kormány gondoskodik, ennek keretében a miniszter egyes belkereskedelmi tevékenységek folytatásának feltételeit meghatározhatja. E felhatalmazás alapján került sor viszonylag nagy számú kormányrendelet és számtalan, a forgalmazás különböző területeit érintő miniszteri rendelet kiadására anélkül, hogy a belkereskedelmi törvény tartalmazná a kereskedelmi tevékenység folytatásának azon törvényi szintű rendezést igénylő szabályait, amelyek végrehajtásáról gondoskodni kell. A jelenleg hatályos felhatalmazás nem tartalmazza egyértelműen a felhatalmazás jogosultját, sem annak tárgyát, kereteit (korlátait), illetve nem érvényesíti a szubdelegáció tilalmát. Mindezekre figyelemmel a tervezet megadja azokat a felhatalmazásokat, amelyek alapján a jelenleg hatályos és a megalkotandó alacsonyabb szintű jogszabályok kiadhatók és a jogalkalmazás során érvényesíthetők lesznek.
Új meghatározásként szerepel ezen kívül a jelentős piaci erő, a beszállító, beszerzési szövetség fogalma.
A vállalkozásbarát közigazgatási ügyintézés elemeként e paragrafus tartalmazza az "egyablakos" eljárás lefolytatását, amikor meghatározza a jegyző számára az egy hatósági eljárásban történő engedélyezési eljárást.
A Javaslat ugyancsak szabályozza az üzlet munkájával kapcsolatos panaszok, bejelentések és javaslatok bejegyzésére szolgáló vásárlók könyvének alkalmazását.
A törvényjavaslat előírja a szállodák, szálláshelyek és a vendéglátó üzletek osztályba sorolásának kötelezettségét. Az osztályba sorolás alapja a szolgáltatás színvonala.
A Munka Törvénykönyvében megállapított munkaszüneti napokon a vendéglátóüzletek, kereskedelmi szálláshelyek, a virág-, az édességüzletek és az üzemanyagtöltő állomások kivételével az üzletek nem tarthatnak nyitva. A tilalom alól a helyi hagyományokra és az idegenforgalmi érdekekre tekintettel, az önkormányzat képviselőtestülete - a Kereskedelmi Ágazati Párbeszéd Bizottság véleményét kikérve - rendeletben felmentést adhat. A tervezet előírja , hogy az üzletek december 24-én 14 óráig tarthatnak nyitva.
Az illetékes önkormányzat jegyzője közérdekből (környezetvédelmi szempontok alapján, a zajterhelés csökkentése érdekében, a lakók életkörülményeinek biztosítása céljából) az üzletek nyitva tartását - este 10 óra és reggel 6 óra között - korlátozhatja. E megoldás előnye, hogy érvényesíti a liberalizált kereskedelmi szabályozás elvét, ugyanakkor kivételesen, közérdekből helyi szinten lehetővé teszi a társadalmi szükségleteknek megfelelő - az éjszakai időszakra vonatkozó - nyitvatartási (zárvatartási) szabályok alkalmazását, illetve az egészséges környezethez és a pihenéshez való jog biztosítását.
A tervezet lehetőséget biztosít a jegyző számára arra is, hogy veszélyes mértékű zaj esetén megtiltsa vagy korlátozza a hirdetés vagy figyelemfelhívás célját szolgáló eszközök használatát, ha ez az emberek nyugalmát zavarja.
Mindezeket figyelembe véve szükséges, hogy törvényi szinten legyen szabályozva a jelentős piaci erővel történő visszaélés tilalma.
A törvénytervezet kimondja, hogy a beszállítóval szemben a jelentős piaci erővel visszaélni tilos.
A tervezet meghatározza továbbá a jelentős piaci erővel való visszaélés eseteit, valamint a jelentős piaci erő fennállásának megállapításához szükséges feltételeket.
A törvény a kihirdetését követő hatodik hónap első napján lép hatályba, ezáltal kellő időt biztosít, különösen a vállalkozások számára szükséges felkészüléshez.
A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény (Fgytv.) módosítását és ennek keretében új felhatalmazó rendelkezések megalkotását az indokolja, hogy a hatályos törvény felhatalmazása alapján nem lehet meghatározni az egyes termékek használati útmutatójára vonatkozó részletes szabályokat.
A Fgytv. módosítása indokolt továbbá a fogyasztói ár feltüntetésére vonatkozó végrehajtási rendelet kiadása, esetleges módosítása érdekében. Jelenleg a fogyasztói forgalomba kerülő áruk és szolgáltatások árának feltüntetéséről szóló 7/2001. (III.29.) GM rendelet (ami a 98/6/EK irányelv átültetése) a belkereskedelemről szóló 1978. évi I. törvény felhatalmazása alapján került kiadásra.
A felhatalmazó rendelkezések ugyanakkor, csak olyan szabályok megalkotásának kötelezettségét írják elő, amelyek a törvény hatályára vonatkozó rendelkezésekben feltüntetett ágazati területeket érintik, egyéb - más jogterülteket érintő - kérdések tekintetében nem tartalmaz rendelkezéseket.
A kereskedelmért felelős miniszter rendeletben szabályozza az ágazathoz kapcsolódó szakképesítési követelményeket, az egyes kereskedelmi tevékenységekre vonatkozó speciális előírásokat és a szakértői tevékenység folytatásának feltételeit. A vendéglátó üzletekre vonatkozó és az ártájékoztatási kötelezettségre is kiterjedő előírásokat miniszteri rendeletben kell szabályozni.