A nyugdíjkorhatár alatt saját jogú nyugellátásban kizárólag a 2011. december 31-én 57. életévüket betöltött, ezen a napon szolgálati nyugdíjban részesülők, valamint - 2011. december 31-ét követően továbbfolyósított vagy újonnan megállapított ellátásként - a társadalombiztosítási nyugdíjtörvényben meghatározottak szerinti 40 év jogosultsági idővel rendelkező nők részesülhetnek.
Életkorától függetlenül nyugdíjba mehet az a nő, akinek a keresőtevékenységgel és gyermekneveléssel szerzett együtte...
Mit kell tudni a nyugdíjkorhatár előtti ellátásokról?
Korhatár alatti nyugdíjak
Nem változott.
A nyugdíjkorhatár alatt saját jogú nyugellátásban kizárólag a 2011. december 31-én 57. életévüket betöltött, ezen a napon szolgálati nyugdíjban részesülők, valamint - 2011. december 31-ét követően továbbfolyósított vagy újonnan megállapított ellátásként - a társadalombiztosítási nyugdíjtörvényben meghatározottak szerinti 40 év jogosultsági idővel rendelkező nők részesülhetnek.
Életkorától függetlenül nyugdíjba mehet az a nő, akinek a keresőtevékenységgel és gyermekneveléssel szerzett együttes szolgálati ideje eléri a 40 évet, és ebből legalább 32 évet szerzett keresőtevékenységgel. A szolgálati időbe beszámító időknek csak meghatározott elemei számítanak keresőtevékenységnek. Bár a szolgálati időbe beleszámít például a felsőoktatási intézmény nappali tagozatán 1998 előtt végzett tanulmányok ideje vagy az álláskeresési járadék folyósításának időtartama, a nyugdíjazási feltételt jelentő 40 éves időtartam kiszámításakor ezek nem vehetők figyelembe. Ha egy nő súlyosan fogyatékos gyermekének ápolására tekintettel ápolási díjban részesült, a jogosultsági időbe beleszámítható keresőtevékenység minimális időtartama - gyermekszámtól függetlenül - 32 helyett 30 év, amit a gyerekneveléssel szerzett szolgálati időnek kell legalább 40 évre kiegészítenie. Legalább öt gyermek felnevelése esetén a négy feletti gyerekszámmal csökken a keresőtevékenység 32 éves követelménye. Ha egy nő például öt, hat, hét, illetve nyolc gyermeket nevelt, a nyugdíjazásához elegendő, ha 31, 30, 29, illetve 28 év keresőtevékenységgel rendelkezik, feltéve, hogy ezt kiegészíti legalább 9, 10, 11, illetve 12 év gyerekneveléssel szerzett szolgálati idő. A keresőtevékenység időtartamának a 25 évet mindenképpen el kell érnie, nem jogosít tehát ellátásra 24 év keresőtevékenység és 16 év gyereknevelési idő. (Kivéve, amikor súlyosan fogyatékos gyermek miatt folyósított ápolási díj esetén a 40 éves jogszerző időn belül a keresőtevékenység szükséges időtartama további két évvel rövidebb.) A keresőtevékenység és a gyereknevelés együttes ideje kizárólag a nyugdíjazás lehetőségének a megállapításakor perdöntő. A nyugdíj kiszámításakor továbbra is a teljes szolgálati időt kell figyelembe venni, függetlenül attól, hogy a nyugdíjat igénylő nő annak egészét vagy csak egy részét szerezte keresőtevékenységgel, illetve gyermekneveléssel. Így például ha egy 1954 augusztusában született nő 2013 augusztusában négy év gyermeknevelési és 36 év keresőtevékenységgel szerzett szolgálati idővel rendelkezik, ezek összege 40 év, tehát négy és fél évvel a 63 és fél éves nyugdíjkorhatárt megelőzően, 59 éves korában jogosult nyugdíjba menni. Ha a teljes szolgálati ideje két év nappali tagozatos főiskolai tanulmányi idővel is kiegészül, nyugdíját nem 40, hanem 42 év szolgálati idő alapján számítják ki. A nyugdíj összege így az 1988. január 1-jétől elért nettó jövedelmek valorizált átlagának 84 (40 évre 80 százalék és minden további évre 2-2) százaléka lesz (ha nem magán-nyugdíjpénztári tag). A 40 éves jogosultság alapján megállapított nyugdíjak érvényesítésének is feltétele, hogy a biztosítási jogviszonyt legkésőbb a nyugdíj megállapításának napján, illetve legalább arra a napra megszüntessék. A 40 év jogosultsági időre tekintettel megállapított nyugdíjak teljes összegűek, azaz nem csökkentik a korhatár alatti megállapítás miatt.
A prémiumévek programban részt vevők jogviszonya az öregséginyugdíj-jogosultság megszerzése esetén szűnik meg, függetlenül a határozott idejű szerződés lejáratától.
Változás 2012. augusztus 1-jétől, 2012. január 1-jéig visszamenőleges hatállyal.
A csökkentett mértékben folyósított szolgálati nyugdíjból 2012. január 1-jén átalakított, 16 százalékkal tovább mérsékelt szolgálati járandóság összegét kiegészítik a 2011. december 31-én érvényes minimálbér 150 százalékának, tehát 117 ezer forintnak az ellátással megegyező arányban csökkentett összegére, tehát például 50 százalékkal csökkentett ellátás esetén 58 500 forintra. Ha az ellátás a 16 százalékos mérséklés előtt sem érte el ezt a szintet, akkor egyáltalán nem kellett mérsékelni az ellátást. Ha a mérsékelt ellátás meghaladja a határösszeget, az ellátás összege nem változik. A korábbi szabály szerint a csökkentett mértékű szolgálati nyugdíjból átalakított szolgálati járandóság 16 százalékos mérséklését minden esetben végrehajtották.
Az 50 százalékkal csökkentett szolgálati nyugdíjból 2012. január 1-jén átalakult szolgálati járandóságot már a nyugdíjkorhatár elérése előtt teljes összegben folyósítják tovább. Az eredetileg a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény szabályai szerint megállapított ellátásnál 50, a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény alapján megállapítottnál 52, a fegyveres erők és fegyveres testületek hivatásos állományú tagjainak nyugdíjáról szóló 22/1971. számú kormányrendelet alapján megállapítottnál pedig 55 éves korban szüntetik meg a csökkentést. (A korábbi szabály szerint csak a nyugdíjkorhatár elérésekor járt volna a teljes ellátás.)
A teljes összegű szolgálati nyugdíjból 2012. január 1-jén átalakított szolgálati járandóság összegének 16 százalékos csökkenése nem mérsékelhette az ellátást a 2011 decemberében érvényes minimálbér (78 ezer forint) másfélszerese, tehát 117 ezer forint alá. Az éppen ekkora vagy ennél is alacsonyabb szolgálati nyugdíjat nem csökkentették. Nem csökkentették a szolgálati járandóságot akkor sem, ha a szolgálati nyugdíjast a szolgálati kötelmekkel összefüggő egészségi, pszichikai vagy fizikai alkalmatlanság miatt szerelték le, továbbá ha önkéntes tartalékos jogviszonyban áll. Az ellátás emelése során a szolgálati járandóság így megállapított összegét veszik alapul.
Ha a személyijövedelemadó-kulcs megváltozik, ennek megfelelően kell módosítani a szolgálati járandóság és a korhatár előtti ellátássá átalakított országgyűlési képviselői nyugdíj összegét. Például ha az adókulcs 2015-ben 16 százalékról 20 százalékra emelkedne, a szolgálati járandóságot tovább kellene csökkenteni a 2014 decemberében járó szolgálati járandóság 4 százalékának az időközi nyugdíjemelésekkel megnövelt értékével. Csökkenő - például 12 százalékos - adókulcs esetén viszont megfelelően növekedne az ellátási összeg.
A szolgálati járandóság és a korhatár előtti ellátássá átalakított országgyűlési képviselői nyugdíj csökkentett összege adó- és ehomentes, az adóbevallás során nem kell figyelembe venni. Családi kedvezmény akkor érvényesíthető utána, ha a szolgálati járandóság mellett szerzett jövedelem a kedvezmény érvényesítéséhez a házastárssal vagy élettárssal megosztva sem elegendő. Ebben az esetben a járadékost megilleti a hiányzó összegre számított adóval megegyező, de legfeljebb a szolgálati járandóság csökkentésével azonos összeg. Ezt a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság fizeti ki neki, miután megkapta tőle az adóhatóság által - az adóbevallási év június 30-ától kezdődően, kérelemre - kiadott igazolást. Ha a jogosult a családi adókedvezményt a házastársával, élettársával megosztva veszi igénybe, az adóhatósági igazolás igényléséhez a házastárs meghatalmazása is szükséges, hogy az adóhatóság kiadhassa az egyébként adótitkot képező adatot. Az adóhatóság csak azt tudja igazolni, hogy a jogosult, illetve házastársa az év folyamán milyen összegű családi kedvezményt vett igénybe, azt nem, hogy mennyire voltak jogosultak. Ennek igazolásához a családi pótlékot folyósító szerv (vagyis a Magyar Államkincstár) igazolása szükséges. A családi kedvezmény a magzat után is igénybe vehető, ehhez a várandósságról orvosi igazolást kell csatolni a kérelemhez.
Korhatár előtti ellátásra jogosult a korkedvezményes nyugdíjhoz a 2011-ben hatályos szabályok szerint szükséges jogosultságot 2014 végéig megszerző személy (tehát a korkedvezményre jogosító munkakört legalább tíz évig ellátó férfi és nyolc évig ellátó nő). Ahány év korkedvezményt szerez - a 2011-ben hatályos szabályok szerint számítva -, annyi évvel a nyugdíjkorhatár elérése előtt kérheti az ellátás megállapítását (a férfiak az arra jogosító munkakörben eltöltött minden öt, a nők pedig minden négy év után kapnak egy-egy év korkedvezményt). 2015-től már nem szerezhető további jogosultság. Ettől kezdve csak a 2014 végéig tartó munkavégzést veszik figyelembe a korkedvezmény kiszámításánál. (Eddig csak 2012 végéig lehetett volna megszerezni a korkedvezményhez szükséges jogosultsági időt, és a korkedvezmény meghatározásánál csak az addig megszerzett időt vették volna figyelembe.)
Korkedvezményre továbbra is azok szereznek jogosultságot, akik a szervezet fokozott igénybevételével járó vagy az egészségre különösen ártalmas munkát végeznek, azaz korkedvezményre jogosító munkakörben dolgoztak vagy dolgoznak. Az ilyen munkakörben dolgozó férfiaknál minden öt, a nőknél minden négy - a 100 kilopascalnál nagyobb nyomású légtérben dolgozó férfiaknál és nőknél egységesen három - szolgálati év után egy-egy év kedvezmény jár. A jogosultsághoz minimálisan szükséges szolgálati idő férfiaknál tíz, nőknél nyolc, a 100 kilopascalnál nagyobb nyomású légtérben dolgozóknál mindkét nem esetében hat munkaév.
A korhatár előtti ellátáshoz szükséges szolgálati idő meghatározásakor szolgálati időként veszik figyelembe a rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíj folyósítási idejét is, ha az ellátást 2011. december 31-éig megszerzett jogosultságra tekintettel vagy 1953-ban született nők igénylik. Az ellátás kiszámításakor azonban ezt az időszakot nem lehet figyelembe venni. (Eddig ezt az előírást a jogszabály nem tartalmazta.)
Korhatár előtti ellátás állapítható meg annak a személynek, aki az előrehozott öregségi nyugdíjhoz szükséges életkort és az előírt szolgálati időt 2012 előtt megszerezte, de a nyugdíjjogosultságot nem vette igénybe.
Az 1953-ban született, 37 év szolgálati időt szerzett nő a rá irányadó 63 éves nyugdíjkorhatár 2016. évi betöltése előtt korhatár előtti ellátásra szerez jogosultságot. 2012 után azonban csak akkor kaphatja meg az ellátást, ha a 37 év szolgálati idővel már 2012 végén rendelkezett.
Korhatár előtti ellátás állapítható meg a bányász-, illetve művésznyugdíjra 2012. január 1-je előtt jogosultságot szerző, de nem nyugdíjazott személynek. Ha azonban az átmeneti bányászjáradék vagy balettművészeti életjáradék jogosultsági feltételeit is teljesíti, akkor ezen ellátások valamelyikét igényelheti.
A korhatár előtti ellátás összegét a megállapításkor érvényes öregséginyugdíj-kiszámítási szabályok szerint, az előrehozott öregségi nyugdíjra 2012 előtt érvényes csökkentési előírások alkalmazásával állapítják meg. Korhatár előtti ellátás kizárólag a nyugdíjkorhatárt be nem töltött személy részére állapítható meg. Az igénylő az ellátás kezdőnapján nem állhat biztosítási jogviszonyban, és - hozzátartozói nyugellátás, hadi- vagy nemzeti gondozotti pénzellátás, nemzeti helytállásért elnevezésű pótlék, illetve ezekkel azonos, az Európai Unió más országából járó ellátás kivételével - nem kaphat rendszeres pénzellátást.
Szolgálati járandóság állapítható meg annak, aki a fegyveres szervek, testületek által megállapított rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjat kapott, ha a szolgálati viszonyban és a rokkantsági nyugdíjban töltött együttes ideje 2011. december 31-én elérte a 25 évet.
Szolgálati járandóságra jogosult a 2011. december 31-én a fegyveres szerveknél hivatásos, illetve a Magyar Honvédségnél hivatásos vagy szerződéses állományban állt tag, ha 2012 előtt betöltötte az 57. életévét - tehát 1954-ben vagy azt megelőzően született -, és legalább 25 évig állt szolgálati viszonyban.
Szolgálati járandóság kizárólag az ellátás kezdőnapján az öregséginyugdíj-korhatárt be nem töltött, biztosítási jogviszonyban nem álló és rendszeres pénzellátásban - a hozzátartozói nyugellátás, a hadi- vagy nemzeti gondozotti pénzellátás, a nemzeti helytállásért elnevezésű pótlék, illetve ezekkel azonos, az Európai Unió más országából járó ellátás kivételével - nem részesülő személy részére állapítható meg.
A szolgálati járandóság összegét a szolgálati nyugdíj 2011. december 31-én érvényes szabályai szerint - tehát az igénylést megelőző 12 hónap átlagkeresete alapján - kell megállapítani, de csökkenteni kell a személyi jövedelemadó 16 százalékos mértékével megegyezően. (Kivéve, ha az igénylőt a szolgálati kötelmekkel összefüggésben egészségi, pszichikai vagy fizikai alkalmatlanság miatt szerelték le, valamint ha az ellátást az önkéntes tartalékos jogviszony időtartama alatt kéri.) Nem csökkenthető azonban a szolgálati járandóság összege a megállapítást megelőző napon érvényes minimálbér havi összegének másfélszerese (2013-ban 147 000 forint) alá. A csökkentést a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság - az adóhatóság által a bevallási év június 30-áig kiállított igazolás alapján - a személyijövedelemadó-törvény szerint járó családi kedvezmény adójának (de elegendő jövedelem híján nem érvényesíthető) mértékéig visszautalja. Ha a szolgálati járandóságot a szolgálati viszony és a rokkantsági nyugdíj 25 évet elérő időtartamára tekintettel állapítják meg, a korábbi rokkantsági nyugdíj 16 százalékkal lecsökkentett és az időközi nyugdíjemelésekkel megnövelt összege lesz az ellátási összeg. A nem érvényesíthető családi kedvezmény adóját ebben az esetben is - a csökkentés mértékéig - kifizeti a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság.
Átmeneti bányászjáradék állapítható meg a mélyművelésű bányában föld alatti munkakörben legalább 25 év szolgálati évet vagy 5 ezer szolgálati időként figyelembe vehető műszakot eltöltött személynek (a mecseki ércbányászati műszakszámot 1,67-szo-ros, a mecseki szénbányászati műszakszámot pedig 1,25-szoros szorzóval számítják be). A jogosultság további feltétele, hogy az igénylő az ellátás kezdőnapján az öregséginyugdíj-korhatárt még nem töltötte be, biztosítási jogviszonyban nem áll, és - hozzátartozói nyugellátás, hadi- vagy nemzeti gondozotti pénzellátás, nemzeti helytállásért elnevezésű pótlék, illetve ezekkel azonos, az Európai Unió más országából járó ellátás kivételével - nem részesül rendszeres pénzellátásban.
Balettművészeti életjáradék állapítható meg a Magyar Nemzeti Balett, a Győri Balett, a Pécsi Balett, a Szegedi Kortárs Balett együtteseiben vagy ezek jogelődjeinél legalább 25 évig magántáncosi vagy tánckari tevékenységet végzett személynek. A 25 éves időtartamba a képzés ideje nem számít bele. A jogosultság további feltétele, hogy az igénylő az ellátás kezdőnapján legalább 25 év szolgálati idővel rendelkezzen, a nyugdíjkorhatárt még ne töltse be, ne álljon biztosítási jogviszonyban, és - hozzátartozói nyugellátás, hadi- vagy nemzeti gondozotti pénzellátás, nemzeti helytállásért elnevezésű pótlék, illetve ezekkel azonos, az Európai Unió más országából járó ellátás kivételével - ne részesüljön rendszeres pénzellátásban.
A nyugdíjkorhatár betöltése miatt megszűnő korhatár előtti ellátást, szolgálati járandóságot, átmeneti bányászjáradékot és balettművészeti életjáradékot öregségi nyugdíjként kell tovább folyósítani. A korhatár betöltésekor a korábban korhatár előtti ellátásban részesülő volt országgyűlési képviselők és a szolgálati járandóságban részesülők öregségi nyugdíjukban visszakapják a személyijövedelemadó-kulcs mértékével történt korábbi csökkentést.
A nyugdíjkorhatár betöltését követő hat hónapon belül kérhető az öregségi nyugdíj ismételt megállapítása, ha a korábbi korhatár előtti ellátás, szolgálati járandóság időtartama alatt a nyugdíjas legalább 365 nap szolgálati időt szerzett, és a kérelem időpontjában hatályos szabályok szerint magasabb ellátási összeg jár a részére.
A fegyveres szervezeteknek 2011. december 31-én meg kellett állapítani azt a szolgálatinyugdíj-összeget, amelyet 25 év szolgálati jogviszonnyal rendelkező hivatásos állományú tagjának járna, ha a jogosultsági feltételeket teljesítené, és az ellátást igényelné. Az 57 éves életkort betöltött, szolgálati viszonyban álló szolgálati nyugdíjas esetében ez a nyugdíjrögzítés nem végezhető el. A kiszámított összeg közvetlenül a rögzítés után még nem fizethető ki. Ha azonban az időközi nyugdíjemelésekkel megnövelt összege meghaladja a hivatásos állományú tag korhatár előtti ellátását, illetve szolgálati járandóságát követően folyósított öregséginyugdíj-összeget, akkor a magasabb összeget fogja kapni. Ugyanígy magasabb ellátásra jogosíthat a 2011. december 31-e előtt rögzített nyugdíj is.
A korhatár előtti ellátás, szolgálati járandóság, átmeneti bányászjáradék és balettművészeti életjáradék mellett megszerzett jövedelem utáni nyugdíjjárulék-fizetés időszaka szolgálati időnek számít. A nyugdíjjárulék havi átlagos alapja után azonban nem érvényesíthető a 0,5 százalékos nyugdíjnövelés.
A korhatár alatti ellátásban, átmeneti bányászjáradékban, balettművészeti életjáradékban, szolgálati járandóságban részesülő akkor jogosult a nyugdíjasokat megillető közlekedési kedvezményekre, ha 2011. december 31-én már elmúlt 57 éves, és ezen a napon korhatár előtti öregségi nyugdíjban részesült. (A 2011. december 31-én nyugellátásban részesülőknek a korábbi jogszabály alapján kiadott, kedvezményre jogosító utalványok 2012. március 31-éig voltak érvényesek.) __________________________________________________________________________________
Ellátásszünteltetés, ellátásmegszüntetés munkavégzés esetén
Ellátásszüneteltetés
Új előírás 2013. január 1-jétől.
Bármely életkorban szüneteltetni kell a közalkalmazotti jogviszonyban, kormányzati, állami vezetői, közszolgálati, bírói, igazságügyi alkalmazotti, ügyészségi, fegyveres szervvel hivatásos, valamint a Magyar Honvédséggel szerződéses vagy hivatásos szolgálati viszonyban álló nő 40 év jogosultsági időre tekintettel megállapított korhatár alatti öregségi nyugdíjának folyósítását. Ugyancsak szüneteltetni kell ezen közszolgálati viszonyban állók korhatár előtti ellátását, szolgálati járandóságát, átmeneti bányászjáradékát és balettművészeti életjáradékát is. Ha a nyugdíjkorhatár alatti ellátott 2013. január 1-jén közszolgálati jogviszonyban áll, és ezt 2013. július 1-jéig fenntartja, ellátását ettől kezdődően szüneteltetik. Ha a jogviszony 2013. január 1-je után létesül, a jogviszony-létesítést követő hónap első napjától kezdődik a szüneteltetés.
A közszolgálati jogviszony 2013. január 1-jei fennállását 2013. április 30-áig, az ezt követően létesítettet a keletkezés napjától számított 15 napon belül kell bejelentenie az ellátásban részesülőnek a területileg illetékes nyugdíj-biztosítási igazgatóságon vagy a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságon. A foglalkoztatásra vonatkozó adatról az adóhatóság is értesíti a nyugdíjfolyósítót, amely külön kérelem nélkül, tehát hivatalból dönt az ellátás szüneteltetéséről. Ha az ellátás szüneteltetését megalapozó jogviszony már nem áll fenn, az ismételt folyósítást a területileg illetékes nyugdíj-biztosítási igazgatóságon vagy a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságon kell kérelmezni. A kérelem mellé csatolni kell a jogviszony megszűnését igazoló okiratot is.
Ha a 40 év jogosultsági idő alapján megállapított korhatár előtti nyugellátásban részesülő nő nem a közszférából szerez jövedelmet, és ennek egy naptári évi összege az irányadó korhatár betöltését megelőzően eléri a minimálbér 18-szorosát (2013-ban ez 1 millió 764 ezer forint), ellátását a naptári év végéig felfüggesztik. E szabály érvényes a - 2012 elején nyugdíjból átalakított vagy 2011 után megállapított - korhatár előtti ellátásra, szolgálati járandóságra, átmeneti bányászjáradékra, balettművészeti életjáradékra is. Ezeket az ellátásokat az álláskeresési járadék folyósítási hónapjaira is szüneteltetni kell. (Eddig bármely biztosítási jogviszonyban megszerzett jövedelemszint felett ezeket a korlátozásokat kellett alkalmazni.) A jövedelemkorlát túllépését az ellátott is köteles bejelenteni, de az adóhatóság is értesíti róla a nyugdíjfolyósítót. A túllépés utáni hónaptól folyósított ellátást vissza kell fizetni. Ha valaki decemberben lépi túl a korlátot, a decemberi ellátást kell visszafizetni.
Nem kell szüneteltetni azok - szolgálati nyugdíjból átalakított - öregségi nyugdíját, akik 2012 előtt betöltötték 57. életévüket, és nem a közszférából szereznek jövedelmet. (E nyugdíjasok jövedelemszerzését eddig semmilyen munkakörben sem szankcionálták.)
Ha a nyugdíjkorhatár alatt nyugdíjban vagy más ellátásban részesülő személy nem közszférából megszerzett járulékköteles keresete a tárgyévben elérte az éves keretösszeget, azt 15 naptári napon belül be kell jelentenie - a folyósítási törzsszámra hivatkozással - a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságnak, amely a bejelentés alapján (vagy az állami adóhatóság által közölt adatok alapján hivatalból) dönt a nyugdíj folyósításának szüneteltetéséről. (Eddig a közszférából szerzett jövedelmekre is ezt a szabályt kellett alkalmazni.)
Az ellátás szüneteltetése nem változtat az ellátott e státusán, azaz továbbra is nyugdíjasnak, korhatár előtti ellátottnak vagy más ellátásban részesülőnek minősül. Így tehát járnak neki a szüneteltetés előtti utazási és egyéb kedvezmények. A szüneteltetés ideje alatt bekövetkezett nyugdíjemelésekkel számolt új ellátási összeget az érintett az újbóli folyósítás idejétől kapja meg.
A szolgálati járandóságot szüneteltetni kell akkor is, ha a korábban nyugállományba helyezett hivatásos állományú tag a reaktivá-lása miatt kéri ezt. Az újralétesített szolgálati viszony megszűnésének igazolását követően a szolgálati járandóságot továbbfolyósítják.
Ha a szolgálati járandóságban részesülő személy a szolgálati jogviszony időtartama alatt legalább öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő szándékos bűncselekményt, illetve személyi szabadság megsértését, emberkereskedelmet, embercsempészést, hivatali visszaélést, hivatali eljárásban bántalmazást, továbbá - nemzetközi kapcsolatban vagy más esetben - befolyással üzérkedést, vesztegetést, befolyásvásárlást követett el, járandóságát az elítélés hátrányos jogkövetkezményei alóli mentesítésig szüneteltetik. Ha a joghátrányok hatálya a megállapító határozat jogerőre emelkedése után áll be, az ellátást a joghátrány beálltának megállapítását követő hónap első napjától kell szüneteltetni.
Megszűnik annak a személynek a korhatár előtti ellátása, illetve szolgálati járandósága, aki meghal, betölti az öregséginyugdíj-korhatárt, akinek a 40 év jogosultsági idejére tekintettel a nők részére járó kedvezményes nyugdíjat állapítanak meg, vagy aki maga kéri a megszüntetést. A korengedményes nyugdíjból átalakult korhatár előtti ellátást akkor is meg kell szüntetni, ha a korengedményes nyugdíjazásról 2012 előtt megállapodó munkáltató és munkavállaló a polgári törvénykönyv 203. paragrafus (2) bekezdésében meghatározott jogviszonyban állnak (például közeli hozzátartozók), és a munkáltató a későbbiekben újabb biztosítási jogviszonyt létesít a nyugdíjazottal.
Ha a korhatár előtti ellátásban, illetve szolgálati járandóságban részesülő személyt munkaszerződés vagy ezzel egyenértékű dokumentum aláírása nélkül foglalkoztatják - tehát feketemunkát végez -, ellátását a jogsértést megállapító határozat jogerőre emelkedését követő hónaptól megszüntetik, és vissza kell fizetnie a megelőző egy évben kapott ellátási összeget.
A megszüntetett korhatár előtti ellátás, illetve szolgálati járandóság akkor sem állapítható meg újra, ha ennek feltételei továbbra is fennállnak vagy ismételten beállnak.
1. 1951 augusztusában született férfi 2011-ben betöltötte a 60. életévét, és 39 év szolgálati időt szerzett, így 2011 augusztusától 2011. december végéig elmehetett volna csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjba. Mivel nyugdíjazását nem kérte, 2011 után előrehozott nyugdíjat már nem igényelhet, de korhatár előtti ellátást igen, mivelhogy 2011 végéig elérte a nyugdíjjogosultsághoz feltételül szabott 60 éves életkort és 37 évi szolgálati időt. Ellátását a nyugdíj-kiszámítási szabályok szerint állapítják meg, és a 2011. decemberi szabályok szerint csökkentik. A csökkentés mértéke a nyugdíjkorhatárt megelőzően hiányzó 12 x 30 napra 0,3-0,3 százalék, a megállapítás időpontjáig hiányzó további időszakra pedig 30 naponként további 0,4-0,4 százalék. Így például, ha 2013 márciusában, 5 hónappal a 62 éves nyugdíjkorhatár augusztusi elérése előtt igényli a korhatár előtti ellátását, akkor 5 x 0,3 százalék, azaz 1,5 százalék lenne a csökkenés mértéke. 2. 1953 szeptemberében született nő 2013 januárjában szerzi meg a 37 év szolgálati időt. Mivel ezt csak 2012 után szerezte meg, korhatár alatti ellátást nem kérhet, meg kell várnia a korhatár 2016. szeptemberi betöltését, amikortól öregségi nyugdíj jár neki. A szolgálati idejéből 4 év, amelyet felsőoktatási intézmény nappali tagozatán folytatott tanulmányaival szerzett meg, nem számít bele a kedvezményes nyugdíjhoz szükséges 40 év jogosultsági időbe, így a korhatár betöltése előtt erre tekintettel sem kaphat nyugdíjat. Amennyiben már 2012 augusztusában megszerezte volna a 37 év szolgálati időt, úgy legkorábban a 2012. szeptemberi 59. születésnapjától kezdve a 63 éves nyugdíjkorhatár 2016. szeptemberi betöltéséig bármikor igényelhetett volna korhatár előtti ellátást. Ebben az esetben ha például az ellátást 2013 márciusában, 59 és fél évesen igényli, akkor annak nyugdíjkiszámítás szerinti összegét 10,8 százalékkal kell csökkenteni. A csökkentés mértéke úgy adódna, hogy a 63 éves nyugdíjkorhatár előtt 42 hónappal veszi igénybe az ellátást, szolgálati ideje pedig a szükséges 40 évnél három évvel kevesebb. A csökkentés a korhatárig hiányzó hónapoknak, de legfeljebb 36 hónapnak, valamint a hiányzó három év miatt adódó 0,3-es szorzónak a szorzata. Ha a korhatár előtti ellátás igénylésekor 40 év szolgálati ideje lenne, az egyik szorzó 0 lenne, és így nem csökkentenék az ellátását. 3. 1954 januárjában született férfi 2013. január 1-jén mozdonyvezetőként - tehát korkedvezményre jogosító munkakörben -dolgozik, és 2014 végéig korkedvezményes munkakörben összesen 14 évet és 11 hónapot tölt el, ami két év korkedvezményt jelent (mivel ötévenként jár egy év kedvezmény). Így a 63,5 éves nyugdíjkorhatár 2017. júliusi betöltése előtt két évvel, 2015 júliusában igényelhet korhatár előtti ellátást. A három év korkedvezményhez szükséges 15 éves időt 2014 végéig nem tudja megszerezni. Ha a jogszerzés nem szűnne meg 2014 végén, akkor a három év korkedvezmény 2015. januári megszerzésekor azonnal igényelhetne korhatár előtti ellátást, mivel a 2017. júliusi korhatárbetöltésig kevesebb mint három év van hátra. Ha a mozdonyvezető 2014-ig tíz év korkedvezményre jogosító időt sem szerez, akkor a korhatárelérésig egyáltalán nem kaphat ellátást, mivel a korkedvezmény érvényesítéséhez legalább ennyi kedvezményre jogosító munkakörben ledolgozott idő szükséges. Ha a férfi 2014 végéig korkedvezményes munkakörben négy évvel kevesebbet (10 év 11 hónap) dolgozott volna mozdonyvezetőként, szintén két év a korkedvezmény. 4. 1951 novemberében született férfinak 2011 novemberében 60 életévére, 39 év szolgálati idejére tekintettel csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjat állapítottak meg, amelyet 2012. január 1-jétől változatlan összegben korhatár előtti ellátásként folyósítottak tovább. 2012 szeptemberétől közalkalmazottként tanít egy gimnáziumban. A 2013-tól érvényes szabályok szerint a jogviszony 2013. január 1-jei fennállását 2013. április 30-áig be kell jelentenie a területileg illetékes nyugdíj-biztosítási igazgatóságon, vagy a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságon. Ez alapján a korhatár alatti ellátását - ha még fennáll - 2013. július 1-jével szüneteltetik. A 2012-ig érvényes szabályok szerint csak a havi minimálbér 18-szorosát meghaladó naptári évi jövedelem megszerzésének hónapjától az év végéig szüneteltették volna az ellátást. A nyugdíjkorhatár betöltését követően, 2013 novemberétől korhatár alatti ellátását változatlan összegben ismét öregségi öregségi nyugellátásként folyósítják, vagy ha ez magasabb ellátást jelent neki, fél éven belül a 62 születésnapjára visszamenőlegesen kérheti a nyugellátás újbóli megállapítását a 2012 szeptemberétől megszerzett jövedelme figyelembevételével, mivel ennek időtartama meghaladja a 365 napot. Az öregségi nyugellátás folyósítását is szüneteltetik azonban a közalkalmazotti jogviszony fennállásának befejezéséig. __________________________________________________________________________________
Jogosultságmegalapozó szolgálati idők
Keresőtevékenységgel szerzett biztosítási idők
■ a munkaviszony, ■ a közalkalmazotti, közszolgálati jogviszony, ■ az országgyűlési képviselői jogviszony, ■ az ügyészségi szolgálati jogviszony, ■ a bírósági jogviszony, ■ az igazságügyi alkalmazotti szolgálati viszony, ■ a hivatásos nevelőszülői jogviszony, ■ az ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszony, ■ a Magyar Honvédség, a rendvédelmi szervek, valamint a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos állományú tagsága, ■ a katonai szolgálatot teljesítő önkéntes katonaság (fentieknél mind a teljes, mind a részmunkaidős foglalkoztatás időtartama elismerésre kerül; nem számít munkaviszonynak a hallgatói munkaszerződés alapján létrejött jogviszony), ■ a szövetkezeti tagság személyes közreműködés esetén, ■ a kiegészítő tevékenységet folytatónak nem minősülő egyéni vállalkozói jogviszony, ■ a kiegészítő tevékenységet folytatónak nem minősülő társas vállalkozói jogviszony, ■ a díjazás ellenében munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony (a közérdekű önkéntes tevékenység kivételével), ha a járulékalapot képező jövedelem eléri a minimálbér 30 százalékát, ■ az egyházi szolgálat, szerzetesrendi tagság, ■ a biztosítottnak minősülő mezőgazdasági őstermelői jogviszony, ■ a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony, ■ a biztosítási jogviszonyhoz kapcsolódóan külföldi illetékességű személytől szerzett jövedelem megszerzésének időtartama, ■ az alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatás időtartama, ■ az egyszerűsített foglalkoztatás időtartama, ■ a végkielégítés időtartama alatt szerzett szolgálati idő 1998-1999. években; valamint az 1998 előtt ■ kisiparosként, ■ magánkereskedőként, ■ alkalmi fizikai munkát végzőként, ■ szerződéses üzemeltetésű üzlet biztosított vezetőjeként, ■ gépjárművezető-képző munkaközösség tagjaként, ■ gazdasági munkaközösség tagjaként, ■ ipari szövetkezet tagjaként, ipari és szolgáltató szövetkezeti szakcsoport tagjaként, ■ kisszövetkezet tagjaként, ■ mezőgazdasági (halászati) termelőszövetkezeti tagként, mezőgazdasági szakszövetkezeti tagként, ■ mezőgazdasági szakcsoport tagjaként, ■ egyéni gazdálkodóként, ■ nemzetközi szervhez tagként vagy munkatársként kiküldött személyként, ■ külföldi munkavállalóként, ■ külföldi munkavállaló előadó-művészként, ■ ügyvédi munkaközösség tagjaként, ■ jogtanácsosi munkaközösség tagjaként, ■ szabadalmi ügyvivői iroda vagy társaság tagjaként, ■ közjegyzőként, ■ önálló bírósági végrehajtóként, ■ szerzői jogvédelem alá tartozó személyes alkotótevékenységet, előadó-művészi tevékenységet folytatóként, ■ munkaviszonyban nem álló előadóművészként, valamint `32; a 168/1997. kormányrendelet 29. § (8) bekezdése, a 36. §, a 41. § és a 44. § (2) bekezdése alapján szerzett szolgálati idő. -
Gyermekvállalással, gyermekneveléssel szerzett szolgálati idők
■ a terhességi-gyermekágyi segély, ■ a gyermekgondozási díj, ■ a gyermekgondozási segély, ■ a gyermeknevelési támogatás, ■ a súlyosan beteg vér szerinti vagy örökbe fogadott gyermek ápolására tekintettel megállapított ápolási díj folyósításának időtartama. __________________________________________________________________________________
Korhatár előtti ellátás megállapítása 2013. január 1-jétől
Szüle-
tési
év
Nem
Irányadó
öregségi-
nyugdíj-
korhatár
elérése
Korhatár
előtti ellátás
megállapítás feltételei
Kiszámítása
Csökkentés
százalékos mértéke
Ellátás
felfüggesztése
jövedelem szerzése esetén
1951
férfi
2013-ban,
62 évesen
2012 előtt legalább 37 év
szolgálati időt
szerzett
Nyugdíj-kiszámítási szabá-
lyok szerint, csökkentéssel
A nyugdíjkorhatárt megelőző
12 hónap-
ra havi 0,3, az ellátás megállapításáig
a további hónapokra 0,4-0,4 százalék
A havi minimálbér 18-szorosát
meghaladó
naptári évi jövedelem megszerzésének
hónapjától az év végéig szüneteltetik
az ellátást (a korhatár eléréséig). Jövede-
lem összegére tekintet nélkül szünetel a
közszolgálati jogviszonyban álló személy
korhatár alatti ellátásának folyósítása.
nő
2013-ban,
62 évesen
2009 előtt legalább 33 év
szolgálati időt
szerzett
Nyugdíj-kiszámítási szabá-
lyok szerint, 38 évnél keve-
sebb szolgálati idő esetén
csökkentéssel
Nyugdíjkorhatárig hátralévő
hónapok
és a 38 évhez hiányzó szolgálati évek
számának szorzata, 10-zel elosztva
1952
féri
2014. II. - 2015.
I. félévében,
62,5 évesen
2011-ben úgy szüntetik meg a
jogviszo-
nyát, hogy a lejáratot követő nap 2012-re
esik, és ekkor 60 éves elmúlt és legalább 42
vagy 60,5 éves elmúlt, és legalább 37 év
szolgálati idővel rendelkezik
Nyugdíj-kiszámítási szabá-
lyok szerint, csökkentéssel
A nyugdíjkorhatárt megelőző
12 hónap-
ra havi 0,3, az ellátás megállapításáig
a további hónapokra 0,4-0,4, összesen
legfeljebb 8,4 százalék
A havi minimálbér
18-szorosát meghaladó
naptári évi jövedelem megszerzésének
hónapjától az év végéig szüneteltetik
az ellátást (a korhatár eléréséig). Jöve-
delem összegére tekintet nélkül szünetel
közszolgálati jogviszonyban álló személy
korhatár alatti ellátásának folyósítása.
nő
2014. II. - 2015.
I. félévében,
62,5 évesen
2012 előtt legalább 37 év
szolgálati időt
szerzett
Nyugdíj-kiszámítási szabá-
lyok szerint, 40 évnél keve-
sebb szolgálati idő esetén
csökkentéssel
Nyugdíjkorhatárig hátralévő
hónapok -
de legfeljebb 36 hónap - és a 40 évhez
hiányzó szolgálati évek számának szor-
zata, 10-zel elosztva
1953*
féri
2016-ban,
63 évesen
Kizárólag a 2. megjegyzésben
foglaltak
szerint
-
-
A havi minimálbér
18-szorosát meghaladó
naptári évi jövedelem megszerzésének
hónapjától az év végéig szüneteltetik
az ellátást (a korhatár eléréséig). Jövede-
lem összegére tekintet nélkül szünetel a
közszolgálati jogviszonyban álló személy
korhatár alatti ellátásának folyósítása.
nő
2016-ban,
63 évesen
59 éves életkor betöltését
követően, 37
év - legkésőbb 2012 végéig megszerzett -
szolgálati idő esetén
Nyugdíj-kiszámítási szabá-
lyok szerint, 40 évnél keve-
sebb szolgálati idő esetén
csökkentéssel
Nyugdíjkorhatárig hátralévő
hónapok -
de legfeljebb 36 hónap - és a 40 évhez
hiányzó szolgálati évek számának szor-
zata, 10-zel elosztva
* Az 1953 után született férfak kizárólag a 2. megjegyzésben foglaltak szerint kaphatnak korhatár előtti ellátást (öregséginyugdíj-korhatáruk születési évjáratonként fél évvel emelkedik, és az 1957-ben születetteknél éri el a 65 évet). Megjegyzések: 1. Korhatárt megelőzően nyugellátás megállapítása kizárólag annak a nőnek lehetséges, aki 40 év jogosultsági időt szerzett, a 36. oldalon leírtak szerint. 2. Korhatár előtti ellátás megállapítása abban az esetben is lehetséges, ha az igénylő az igénylésig, de legkésőbb 2014 végéig a nyugdíjkorhatár eléréséig hátralévő időtartamot elérő vagy meghaladó korkedvezményt szerez erre jogosító munkakör betöltése alapján, illetve ha 2012 előtt bányász- vagy művésznyugdíjra szerzett jogosultságot, de nyugdíjat nem kap. (Egyes esetekben korhatár előtti ellátás helyett átmeneti bányászjáradék vagy balettművészeti életjáradék igényelhető.) Ezekben az esetekben a nyugdíj-kiszámítási szabályok szerint megállapított ellátást nem csökkentik, de a folyósított ellátások melletti jövedelemszerzés esetén az ellátások folyósítását korlátozzák. 3. A törvényi feltételek teljesítési esetén szolgálati járandóság (lásd a 39. oldalon), átmeneti bányászjáradék (lásd a 40. oldalon) és balettművészeti életjáradék is megállapítható. Az ellátások mellett szerzett jövedelem esetén a korhatár előtti ellátáséival megegyező korlátozásokat alkalmaznak. 4. A korhatár alatti ellátás, a szolgálati járandóság, az átmeneti bányászjáradék és a balettművészeti életjáradék a korhatár elérésekor öregségi nyugdíjjá alakul át. __________________________________________________________________________________
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
Válassza az Ön számára legkedvezőbb előfizetési csomagajánlatunkat!
{{ item.ArticleTitle }}
{{ item.ArticleLead }}
A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.
A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.