T/1915. számú törvényjavaslat indokolással - a köznevelési, felsőoktatási és egészségügyi intézmények támogatásának lehetővé tétele érdekében a társasági adóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országgyűlés:
- felismerve azt a társadalmi igényt, hogy a társaságiadó-kedvezmény lehetőségét többen vennék igénybe, amennyiben további, társadalmilag fontos célt is lehetne támogatni a jelenlegi kedvezményezettek mellett,
- különös figyelemmel arra, hogy a magyar köznevelési rendszer a kormányzat alulfinanszírozása okán teljes csődbe jutott, aminek a működését a pedagógusok elkötelezettsége és a szülők anyagi áldozatvállalásai biztosítják csupán,
- kiemelve, hogy az anyagi helyzetet a...

T/1915. számú törvényjavaslat indokolással - a köznevelési, felsőoktatási és egészségügyi intézmények támogatásának lehetővé tétele érdekében a társasági adóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosításáról
2022. évi ... törvény a köznevelési, felsőoktatási és egészségügyi intézmények támogatásának lehetővé tétele érdekében a társasági adóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosításáról
Az Országgyűlés:
- felismerve azt a társadalmi igényt, hogy a társaságiadó-kedvezmény lehetőségét többen vennék igénybe, amennyiben további, társadalmilag fontos célt is lehetne támogatni a jelenlegi kedvezményezettek mellett,
- különös figyelemmel arra, hogy a magyar köznevelési rendszer a kormányzat alulfinanszírozása okán teljes csődbe jutott, aminek a működését a pedagógusok elkötelezettsége és a szülők anyagi áldozatvállalásai biztosítják csupán,
- kiemelve, hogy az anyagi helyzetet a Kormány azon döntése tovább súlyosbította, mely a "rezsicsökkentett" fogyasztói körből kizárta az önkormányzatokat, illetve az önkormányzati fenntartású intézményeket, melyek egyik napról a másikra megsokszorozódó működtetési költségekkel találták szemben magukat,
- elismerve és támogatva az óvodai nevelők, a pedagógusok, az egyetemi oktatók jövedelmének emelésére irányuló törekvéseit, a méltó munkakörülmények biztosítását, a hatékonyabb oktatáshoz szükséges eszközök beszerzését,
- tekintettel arra, hogy a magyar egészségügyben jelentkező rendszerszintű problémákat a kormányzat nem tudta megoldani, az infrastruktúra leromlott, a gyógyításhoz szükséges eszközök beszerzése kritikus, egyre nagyobb a szakemberhiány, melynek részben az az oka, hogy az orvosokon kívül a szakdolgozók továbbra sem kaptak méltó fizetésemelést,
a következő törvényt hozza:
1. §
A társasági adóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény a következő 22/G. §-sal egészül ki:
"A köznevelési, felsőoktatási és egészségügyi intézmények támogatásának adókedvezménye
22/G. §
(1) Az adózó az általa az adóévben a köznevelési, felsőoktatási és egészségügyi intézmények részére
a) infrastruktúra-fejlesztés,
b) infrastruktúra-fenntartás,
c) tárgyi eszközbeszerzés,
d) az intézményekkel foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban állók jövedelmének növelése céljának támogatására visszafizetési kötelezettség nélkül nyújtott támogatás, juttatás, véglegesen átadott pénzeszköz értékének megfelelő, legfeljebb a (2) bekezdés szerinti támogatási igazolásban szereplő összegig - döntése szerint - a támogatás adóéve és az azt követő adóévek adójából, de utoljára a támogatás naptári évét követő hatodik naptári évben lezáruló adóév adójából adókedvezményt vehet igénybe.
(2) Az (1) bekezdés szerinti adókedvezmény a köznevelési, felsőoktatási vagy egészségügyi intézmény által kiállított támogatási igazolás alapján vehető igénybe. A támogatási igazolás tartalmazza az adózó megnevezését, székhelyét, adószámát és az adókedvezményre jogosító támogatás összegét.
(3) Az (1) bekezdés szerinti adókedvezmény igénybevételének feltétele, hogy az adózó a támogatást a támogatásra jogosult köznevelési, felsőoktatási vagy egészségügyi intézmény részére a támogatási szerződés megkötését követő 30 napon belül átutalja (teljesítse).
(4) Az adózó az (1) bekezdés szerinti támogatást választása szerint több köznevelési, felsőoktatási vagy egészségügyi intézmény részére is nyújthat.
(5) Az adózó a támogatás juttatásáért ellenszolgáltatásra nem jogosult.
(6) Az adózó a támogatás teljesítését követő 8 napon belül bejelenti az állami adóhatóságnak a támogatási igazolás alapján érvényesíthető adókedvezmény összegét."
2. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
Általános indokolás
2022-ben Magyarország eljutott oda, hogy az oktatási és az egészségügyi rendszer soha nem látott problémákkal küzd. A magyar köznevelési rendszer a kormányzat alulfinanszírozása okán teljes csődbe jutott, aminek a működését a pedagógusok elkötelezettsége és a szülők anyagi áldozatvállalásai biztosítják csupán. Felháborító, hogy 2022-ben, 20%-ot is meghaladó infláció mellett is a 2014-es minimálbér képezi a tanárok illetményének alapját! Felháborító, hogy a fiatalokat elriasztják a pályától a megalázóan alacsony fizetésekkel, a heti 50 órát is elérő munkateherrel, az indokolatlan adminisztrációval, melyek az évek múlásával csak még terhesebbekké válnak.
A Kormány segítség helyett csak még nehezebb helyzetbe hozta az ágazatot, amikor kizárta a rezsicsökkentett fogyasztói körből az önkormányzatokat és az általuk fenntartott köznevelési, egészségügyi intézményeket. Ezzel anyagi támogatás helyett rászabadította a piaci árakat a közfeladatot ellátó intézményekre, amelyeknek egyik pillanatról a másikra kellene megbirkózniuk a sokszorosára emelt energiaárakkal.
Éppen ezért az MSZP elismeri és támogatja az óvodai nevelők, a pedagógusok, az egyetemi oktatók jövedelmének emelésére irányuló törekvéseket, a méltó munkakörülmények biztosításának, a hatékonyabb oktatáshoz szükséges eszközök beszerzésének fontosságát.
De nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a magyar egészségügyben jelentkező rendszerszintű problémákat a kormányzat mind a mai napig nem tudta megoldani: az infrastruktúra leromlott, a gyógyításhoz szükséges eszközök beszerzése kritikus, egyre nagyobb a szakemberhiány, legyen szó háziorvosokról, ápolókról, szakorvosokról, melynek részben az az oka, hogy az orvosokon kívül a szakdolgozók továbbra sem kaptak méltó fizetésemelést.
Minderre tekintettel az MSZP célja, hogy a társasági adó alanyai ne csupán látványcsapatsportra, hanem köznevelési, felsőoktatási és egészségügyi intézmények részére is nyújthassanak támogatást.
Az intézmények a forrásokat:
- infrastruktúra fejlesztésére és működtetésére,
- tárgyi eszközök beszerzésére,
- a munkatársak fizetésének kiegészítésére
fordíthatják.
Ma, amikor az a kérdés, hogy sikerül-e kifűteni télen az óvodákat, iskolákat, hogy lesz-e tanár, aki tanítani fog az osztályban, hogy lesz-e orvos, illetve ápoló, aki a műtéteket elvégzi, késlekedés nélkül lehetővé kell tenni a tao-támogatások kiterjesztését, hogy a szükséges források rendelkezésre álljanak - mert jól láthatóan erre kormányzati akarat és pénz nincsen.
Részletes indokolás
1. §
A Javaslat lehetővé teszi, hogy az adózó köznevelési (óvoda, általános és középfokú oktatást ellátó iskola), felsőoktatási és egészségügyi intézmények részére támogatást nyújtson, amelynek megfelelő összeggel csökkentheti a társasági adójának alapját. Az adózó választása szerinti intézménynek, sőt akár intézményeknek nyújthat juttatást, ráadásul közvetlenül, nem pedig a fenntartó kormányzati bürokratikus szerveken keresztül, így biztosítva azt, hogy valóban gyorsan és hatékonyan kerülhetnek felhasználásra a támogatások ott, ahova azt szánta.
2. §
Hatályba léptető rendelkezés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.