adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvénynek a veszélyhelyzet meghosszabbításával összefüggő módosításáról szóló 2022. évi XXXII. törvényhez - Indokolások Tára 2022/100.
Végső előterjesztői indokolás a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvénynek a veszélyhelyzet meghosszabbításával összefüggő módosításáról szóló 2022. évi XXXII. törvényhez - Indokolások Tára 2022/100.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2022. évi XXXII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Kormány az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdetett ki.
A szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról szóló 2022. évi VI. törvényben az Országgyűlés az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdése alapján felhatalmazta a Kormányt, h...
A szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról szóló 2022. évi VI. törvényben az Országgyűlés az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdése alapján felhatalmazta a Kormányt, hogy a veszélyhelyzetben az Alaptörvény 53. cikk (1) és (2) bekezdése szerinti kormányrendeletek hatályát 2022. november 1-ig meghosszabbítsa.
Magyarország Alaptörvényének kilencedik módosítása, amely az Alaptörvény különleges jogrenddel - így a veszélyhelyzettel - kapcsolatos szabályait koncepcionális jelleggel átalakítja, 2022. november 1-jén hatályba lép.
Az új alkotmányos szabályok szerint a Kormány szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, háborús helyzet vagy humanitárius katasztrófa, továbbá az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető súlyos esemény esetén, valamint ezek következményeinek az elhárítása érdekében harminc napra veszélyhelyzetet hirdethet ki. A Kormány különleges jogrendben rendeletet alkothat, amellyel - sarkalatos törvényben meghatározottak szerint -egyes törvények alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendelkezésektől eltérhet, valamint egyéb rendkívüli intézkedéseket hozhat.
Bár a szabályozás rögzíti, hogy Kormány ezt a jogkörét - a szükséges mértékben, az elérni kívánt céllal arányosan -kizárólag a veszélyhelyzet hatásainak megelőzése, illetve elhárítása céljából gyakorolhatja, azonban a veszélyhelyzet meghosszabbítására továbbra is időbeni megkötés nélkül, korlátlan lehetősége van az Országgyűlésnek.
Áttekintve az európai országok különleges jogrendi szabályozását, megállapítást nyert, hogy több ország is időbeli korlátot állapít meg a veszélyhelyzet, illetve az annak megfeleltethető különleges jogrendi kategóriának az elrendelése és a meghosszabbítása tekintetében is. Erre, valamint arra figyelemmel, hogy veszélyhelyzet alatt az alapvető jogokat korlátozó intézkedések meghozatalára is lehetőség van - mint ahogyan ez a koronavírusvilágjárvány alatt is történt - indokolt a veszélyhelyzet Országgyűlés általi meghosszabbítására időkorlát megállapítása. Hasonló időkorlátot alkalmaznak a veszélyhelyzet meghosszabbítása tekintetében például Olaszországban, Lettországban és Finnországban.