T/1108. számú törvényjavaslat indokolással - az önkormányzatok és a KKV-szektor energiaköltségeinek csökkentése érdekében szükséges módosításokról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országgyűlés, figyelemmel arra, hogy
- Magyarország egy soha nem látott megélhetési katasztrófa küszöbén áll: folyamatos drágulással, kétszámjegyű inflációval, harmatgyenge forinttal, a nemzetközi környezetnek kitett gazdasággal, energiaár-robbanással, szétszakított társadalommal és csődközeli helyzetbe kerülő önkormányzatokkal;
- a korábbi kormányzati ígéretek ellenére bevezetett brutális áram- és gázáremelés nem csupán családokat állítja megoldhatatlan helyzet elé, hanem a kisvállalkoz...

T/1108. számú törvényjavaslat indokolással - az önkormányzatok és a KKV-szektor energiaköltségeinek csökkentése érdekében szükséges módosításokról
2022. évi ... törvény az önkormányzatok és a KKV-szektor energiaköltségeinek csökkentése érdekében szükséges módosításokról
Az Országgyűlés, figyelemmel arra, hogy
- Magyarország egy soha nem látott megélhetési katasztrófa küszöbén áll: folyamatos drágulással, kétszámjegyű inflációval, harmatgyenge forinttal, a nemzetközi környezetnek kitett gazdasággal, energiaár-robbanással, szétszakított társadalommal és csődközeli helyzetbe kerülő önkormányzatokkal;
- a korábbi kormányzati ígéretek ellenére bevezetett brutális áram- és gázáremelés nem csupán családokat állítja megoldhatatlan helyzet elé, hanem a kisvállalkozásokat és a lakosságot szolgáló helyi önkormányzatokat, az általuk fenntartott óvodákat, szakrendelőket, kulturális intézményeket, uszodákat, színházakat is;
- Európa más országaiba éppen növelik a kormányok az önkormányzatok támogatását, ezzel szemben az Orbán-kormány az elmúlt években elvette azokat;
- az Orbán-kormány politikája így részben előidézte, most pedig mélyíti a válságot;
- van lehetőség ÁFA-csökkentésre, hiszen a szocialista kormányzás idején csökkent 5%-ra a távhőszolgáltatás ÁFA-kulcsa -
az önkormányzatok és intézményeik energiaköltségeinek csökkentése érdekében a következő törvényt alkotja:
1. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 3. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.
2. §
Hatályát veszti a 217/2022. (VI. 17.) Korm. rendelet.
3. §
Ez a törvény a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
1. melléklet a 2022. évi ... törvényhez
1. melléklet a 2022. évi ... . törvényhez
1. Az Áfa tv. 3. számú melléklet II. részében foglalt táblázat a következő 6-7. ponttal egészül ki:
Általános indokolás
Magyarország egy soha nem látott megélhetési katasztrófa küszöbén áll: folyamatos drágulással, kétszámjegyű inflációval, harmatgyenge forinttal, a nemzetközi környezetnek kitett gazdasággal, energiaár-robbanással, szétszakított társadalommal és csődközeli helyzetbe kerülő önkormányzatokkal. Ugyanis a korábbi kormányzati ígéretek ellenére bevezetett brutális áram- és gázáremelés nem csupán a családokat állította megoldhatatlan helyzet elé, hanem a kisvállalkozásokat és a lakosságot szolgáló helyi önkormányzatokat, az általuk fenntartott óvodákat, szakrendelőket, szociális és kulturális intézményeket, uszodákat is.
Már kormánypárti városvezetők is egyre hangosabban teszik szóvá, hogy a településük a csődhelyzet felé rohan. A kereskedők ugyanis sokszor már nem is adnak árajánlatot a villamosenergiára, illetve földgáz-szolgáltatásra, vagy ha adnak is, a korábbi díjak többszörösét követelik meg.
Az állami MVM például 1610 forintos köbméter áron adott ajánlatot földgázra több önkormányzatnak, miközben a földgáz tőzsdei ára 2022. szeptember 12-én már bement 800 forint alá.
A kormánypárti vezetés alatt álló Székesfehérváron a közvilágítás 300 millió forintról 2023-ra már 1,5 milliárd forint fölé emelkedik, míg egy uszoda villanyszámlája az évi 30 millióról akár 300 millióra is nőhet. Óvodák éves fűtési költsége is hasonló mértékben, meredeken elszálló árakkal jellemezhető, a városi színháznak pedig jó eséllyel hónapokra be kell zárnia, mert nem tudják állni a fűtésszámlát.
Budapesten is igen komoly költségnövekményt jelent az energiaársokk. A Városháza több alkalommal is jelezte a problémát a Kormánynak, amely azonban eddig semmilyen segítséget nem nyújtott. Márpedig a közvilágítás, valamint annak háromszorosát kitevő BKV-energiafogyasztás is kigazdálkodhatatlan problémát jelent a forrásaitól megfosztott fővárosnak.
A probléma a városvezetők pártállásától függetlenül mindenhol jelentkezik és az Országgyűlés segítsége nélkül kezelhetetlenné válik.
Látni kell azt is, hogy a vágtató infláció miatt a költségvetés ÁFA-bevétele messze meghaladja a tervezett mértéket. A megemelkedő árcéduláknak csupán egyetlen nyertese van: a Kormány. A magasabb árakra ugyanis szintén 27%-os áfakulcs rakódik, mint a korábbi, alacsonyabb díjak esetében. Az egész évre előirányzott 5.487 milliárd forintos áfabevételnek már a 72,5%-a (3.978 Mrd forint) összejött az év első hét hónapjában, miközben 2021-ben ez az arányszám csupán 56,8%-on állt. Vagyis, a megemelt eredeti tervekhez képest is sokkal jobban ömlenek be az áfabevételek a költségvetésbe.
Az MSZP felháborítónak tartja, hogy az önkormányzatokon, közszolgáltatást végzőkön, kisvállalkozásokon akar nyerészkedni a kormányzat, és a több százmilliárd forintra rúgó többletbevétellel akarják befoltozni az összetákolt költségvetésen szaporodó lyukakat. A megemelkedő árak miatt ugyanis a Kormány sokkal több adóbevételt szed be, ami szakértők szerint összesítve több százmilliárd forintos adóemelést jelent a gyakorlatban.
Az egyetemes szolgáltatásból a Kormány által 2022 augusztusától kitaszított szereplők által a piaci árak után fizetett áfa összege egységnyi energia után elviekben jelentős mértékben emelkedik.
Ez azonban természetesen csak akkor történik meg, ha az érintett szereplők nem függesztik fel, vagy nem szüntetik meg a tevékenységüket, amely a költségvetés szociális és egészségügyi kiadási oldalát terhelheti meg az elbocsátások, leépítések miatt.
Összességében a jelenlegi kaotikus, kiszámíthatatlan helyzet több gazdasági veszteséggel jár, mint egy ársapka kalkulálható költsége.
A Kormány segítségének elmaradására tekintettel a törvényjavaslat az alábbi intézkedéseket tartalmazza:
1. A veszélyhelyzetre tekintettel meghozott azon kormányrendelet hatályát veszti, mely a KKV-szektor többségét, valamint az önkormányzatokat és azok intézményeit kivonta a "rezsicsökkentett" fogyasztói körből. A módosítások következtében így újra bekerülhetnek az egyetemes szolgáltatási körbe, vagyis az egyetemes szolgáltató ellátási, szerződéskötési kötelezettsége mellett, hatósági áron juthatnak újra energiához:
- a helyi önkormányzatok és az általuk fenntartott intézmények, vagyis szociális otthonok, egészségügyi szakrendelők, óvodák, művelődési házak, könyvtárak, színházak, uszodák, múzeumok,
- a kis- és középvállalkozások,
- a közhasznú civil szervezetek.
2. Az egyetemes villamosenergia-szolgáltatás és az egyetemes földgáz-szolgáltatás áfakulcsa 27%-ról 5%-ra csökken. Ez több százmillió forintos éves megtakarítást jelent minden önkormányzatnak, és több tízezer kisvállalkozás túlélését jelenti.
Az elmúlt időszakban egyre több vállalkozás kénytelen felszámolni a tevékenységét a Kormány döntése miatt megugró energiaárak miatt.
Sajtóhírek szerint
- egy pizzéria havi gázszámlája 250-300 ezer forint helyett 2,3 millióra ugrott,
- egy pékség a korábbi 600 ezer forint helyett 1 millió forintot kénytelen kigazdálkodni villanyszámlára,
- egy közepes méretű étteremnek pedig 120 ezer forint helyett 700 ezer forintot kell fizetnie az áramért.
A törvényjavaslat nem csupán azonnali mentőövet jelent az önkormányzatoknak és a KKV-szektornak, de a 27%-ról 5%-ra csökkentett adókulcsnak köszönhetően több pénzük marad, ami részben kompenzálni tudja az emelkedő alapanyagárakat, kiszámítható környezetet biztosít, hozzájárul a munkaerő megtartásához, mérsékelni tudja az áremelkedés hatásait.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.