adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás az egyes törvényeknek a Magyarország minisztériumainak felsorolásáról szóló 2022. évi II. törvényhez kapcsolódó módosításáról szóló 2022. évi IV. törvényhez - Indokolások Tára 2022/56.
Végső előterjesztői indokolás az egyes törvényeknek a Magyarország minisztériumainak felsorolásáról szóló 2022. évi II. törvényhez kapcsolódó módosításáról szóló 2022. évi IV. törvényhez - Indokolások Tára 2022/56.

- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A polgári oldal korábbi hagyományainak megfelelően most is úgy alakít kormányt, hogy annak összetételét és szerkezetét az előttünk álló négy év feladataiból vezeti le.
Magyarországnak olyan kormányra van szüksége, amely a leginkább alkalmas arra, hogy az ország előtt álló kihívásokra jó válaszokat adjon.
A veszélyek évtizede áll előttünk, háború van a szomszédunkban, ami egész Európára nézve komoly következményekkel jár. Az április 3-ai választáson a magyar emberek világos döntést hoztak ar...
Magyarországnak olyan kormányra van szüksége, amely a leginkább alkalmas arra, hogy az ország előtt álló kihívásokra jó válaszokat adjon.
A veszélyek évtizede áll előttünk, háború van a szomszédunkban, ami egész Európára nézve komoly következményekkel jár. Az április 3-ai választáson a magyar emberek világos döntést hoztak arról, hogy elvárják az ország vezetőitől, hogy ezekkel a veszélyekkel szemben megvédjék őket és Magyarországot.
A leendő új kormány legfontosabb feladata, hogy a háborús helyzet miatt kibontakozó európai gazdasági válság kérdéseire olyan válaszokat adjon, amelyek lehetővé teszik, hogy Magyarország megőrizhesse az elmúlt években elért eredményeit.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Tekintettel arra, hogy a Terrorelhárítási Információs és Bűnügyi Elemző Központ elnevezése Nemzeti Információs Központra változik, a változást az ágazati törvényekben is szükséges átvezetni.
A Nemzeti Védelmi Szolgálat hatásköre a belügyminiszter által irányított ágazatok közül - a kormányzati szolgálati jogviszonyban állók kivételével - a köznevelési és a szociális intézményekre nem terjed ki.
A nem a belügyminiszter irányítása alá tartozó szervek kormánytisztviselői és a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal szolgálati jogviszonyban állók esetében a belső bűnmegelőzési és bűnüldözési feladatokat az Alkotmányvédelmi Hivatal látja el.
A nemzetbiztonsági szolgálatok állománya esetében megszűnik a megbízhatósági vizsgálat lehetősége, és a nemzetbiztonsági szolgálatok saját állományuk tekintetében ellátják a belső biztonsági és bűnmegelőzési feladatokat is.
A nem a belügyminiszter irányítása alá tartozó központi kormányzati igazgatási szervek, így a Nemzeti Adó- és Vámhivatal esetében is, a megbízhatósági vizsgálatot az Alkotmányvédelmi Hivatal végzi a jövőben.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal esetében a kifogástalan életvitel ellenőrzését az Alkotmányvédelmi Hivatal végzi, saját állományuk tekintetében a kifogástalan életvitel ellenőrzését a nemzetbiztonsági szolgálatok maguk látják el.
A hírigény teljesítésére jogosult szerv vagy személy ezt követően a Nemzeti Információs Központot irányító miniszteren keresztül keresheti meg a Nemzeti Információs Központot. A Nemzeti Információs Központ a jövőben hírigény teljesítése céljából - az eddig rendelkezésére álló adatforrásokon túl - az együttműködő szerveket adat pontosítására, illetve kiegészítésére is felhívhatja.
A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvényben az előbbieken túl megjelenik valamennyi nemzetbiztonsági szolgálat számára a feltétlen adatátadási kötelezettség a Nemzeti Információs Központ részére.
Tekintettel arra, hogy az Alkotmányvédelmi Hivatal feladatköre kibővül - a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény szerinti belső bűnmegelőzési és bűnfelderítési feladatokat ellátó szerv hatáskörébe nem tartozó szervek, valamint a honvédelmi szervezetek kivételével - a Kormány vagy a Kormány tagjának irányítása vagy felügyelete alá tartozó költségvetési szerv belső biztonsági és bűnmegelőzési célú ellenőrzésével, a hatáskörébe tartozó szervek tekintetében szükséges biztosítani a korrupciós bűncselekményekkel kapcsolatos felderítési hatásköröket az Alkotmányvédelmi Hivatal számára.
A Nemzeti Védelmi Szolgálat belső bűnmegelőzési, bűnfelderítési feladatköre a jövőben a belügyminiszter által vezetett minisztérium, valamint az általa irányított vagy felügyelt szervezetek személyi állományára, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem valamennyi foglalkoztatottjára, az Országgyűlési Őrség hivatásos állományára, köztisztviselőire és munkavállalóira, a területi kormányzati igazgatási szervek foglalkoztatottjára, illetve az egészségügyben foglalkoztatottakra terjed ki.
A nem a belügyminiszter irányítása alá tartozó szervek kormánytisztviselői, így a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal szolgálati jogviszonyban állók esetében is, a belső biztonsági és bűnmegelőzési feladatokat az Alkotmányvédelmi Hivatal látja el.
A nemzetbiztonsági szolgálatok állománya esetében megszűnik a megbízhatósági vizsgálat.
A nem a belügyminiszter irányítása alá tartozó központi kormányzati igazgatási szervek, így a Nemzeti Adó- és Vámhivatal esetében is, a megbízhatósági vizsgálatot az Alkotmányvédelmi Hivatal végzi a jövőben.
A rendelkezés a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvény esetében - a Rendőrségről szóló törvény hatályos szabályaihoz hasonlóan - megteremti annak a lehetőségét, hogy a Kormány egyes szerveket, illetve foglalkoztatotti csoportokat mentesítsen a megbízhatósági vizsgálat alól.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal esetében a kifogástalan életvitel ellenőrzését az Alkotmányvédelmi Hivatal végzi, saját állományuk tekintetében a kifogástalan életvitel ellenőrzését és a belső bűnmegelőzési, bűnfelderítési ellenőrzést a nemzetbiztonsági szolgálatok maguk látják el.
A Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat feladata - egyebek mellett - biztosítani a honvédelemért felelős miniszter által vezetett minisztérium és a Magyar Honvédség Parancsnoksága védelmi, hadászati-hadműveleti tervező munkájához szükséges információkat, valamint működtetni Magyarország katonai egységes felderítő rendszerét. Ezért az egyértelmű jogalkalmazás szempontjából indokolt az ágazati miniszter kivételként való megjelenítése mellett a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvényben meghatározott kivételek megjelenítése is a hírigényteljesítési tilalom vonatkozásában, így a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat a törvényes feladatait a továbbiakban is késedelem nélkül lesz képes ellátni.
Tekintettel arra, hogy a jövőben hírigényt - a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvény szerinti kivétellel -kizárólag a Nemzeti Információs Központ teljesíthet, valamennyi nemzetbiztonsági szolgálat esetében meghatározásra kerül, hogy külső hírigényt nem teljesíthetnek, továbbá meghatározásra kerül a haladéktalan adatátadási kötelezettség is a Nemzeti Információs Központ feladat- és hatáskörébe tartozó adatok tekintetében.
A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat esetében azonban a hírigény-teljesítés korlátozásával, illetve az információátadás kötelezettségével kapcsolatos szabályt csak a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat által saját hatáskörben végzett információgyűjtések esetén szükséges kimondani. A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat által külső szerv megrendelésére végzett információgyűjtésből származó adatokat a külső szerv kapja meg, és e szerv teljesíti az adatszolgáltatási kötelezettséget a Nemzeti Információs Központ irányába.
A jövőben tehát a hírigényre jogosult szerv vagy személy a Nemzeti Információs Központot irányító minisztert keresheti meg, és a kért tájékoztatást is ezen a csatornán kaphatja meg.
Az új feladat ellátása céljából a Nemzet Információs Központ új jogkört is kap, amely részben az együttműködő szervek esetében a Nemzeti Információs Központ számára teljesítendő feltétlen adatátadási kötelezettség, részben a Nemzeti Információs Központ azon joga, hogy az együttműködő szervet az adatok kiegészítésére, pontosítására hívhatja fel.
Az együttműködő szerv köteles a Nemzeti Információs Központ felhívásának határidőben eleget tenni, az adatkiegészítést, illetve az adatpontosítást csak abban az esetben tagadhatja meg, ha annak teljesítésével a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvény rendelkezését sértené meg.
A Nemzeti Védelmi Szolgálat belső bűnmegelőzési, bűnfelderítési feladatköre a jövőben a belügyminiszter által vezetett minisztérium, valamint az általa irányított vagy felügyelt szervezetek személyi állományára, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem valamennyi foglalkoztatottjára, az Országgyűlési Őrség hivatásos állományára, köztisztviselőire és munkavállalóira, a területi kormányzati igazgatási szervek foglalkoztatottjára, illetve az egészségügyben foglalkoztatottakra terjed ki.
A nem a belügyminiszter irányítása alá tartozó szervek kormánytisztviselői, így a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal szolgálati jogviszonyban állók esetében is, a belső biztonsági és bűnmegelőzési feladatokat az Alkotmányvédelmi Hivatal látja el a jövőben.
A nem a belügyminiszter irányítása alá tartozó központi kormányzati igazgatási szervek, így a Nemzeti Adó- és Vámhivatal esetében is, a megbízhatósági vizsgálatot az Alkotmányvédelmi Hivatal végzi a továbbiakban.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal esetében a kifogástalan életvitel ellenőrzését az Alkotmányvédelmi Hivatal végzi, saját állományuk tekintetében a kifogástalan életvitel ellenőrzését és belső biztonsági és bűnmegelőzési célú ellenőrzést a nemzetbiztonsági szolgálatok maguk látják el.
Az Alkotmányvédelmi Hivatal a megbízhatósági vizsgálatot ugyanazon feltételekkel és eszközökkel végezheti, mint eddig a Nemzeti Védelmi Szolgálat is tehette.
Az Alkotmányvédelmi Hivatal új hatásköre - a megbízhatósági vizsgálat - esetében a törvény kiegészítésre kerül az adatkezelési felhatalmazásokkal és szabályokkal, amelyek terjedelme megegyezik a Nemzeti Védelmi Szolgálat megbízhatósági vizsgálattal kapcsolatos adatkezelési jogosultságának terjedelmével.
A rendelkezés a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvény esetében - a Rendőrségről szóló törvény hatályos szabályaihoz hasonlóan - megteremti annak a lehetőségét, hogy a Kormány egyes szerveket, illetve foglalkoztatotti csoportokat mentesítsen a megbízhatósági vizsgálat alól.
A rendelkezés kiemeli az általános építésügyi szabályozási és hatósági ügyek közül - azok különös jelentősége miatt - a fenntarthatósági szempontok érvényesítésével kapcsolatos feladatokat egyes kereskedelmi építmények (például bevásárlóközpontok) vonatkozásában.
a) A Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszer egyes adataihoz való hozzáférés körében a Kormány szervezetalakítási szabadságának előmozdítása érdekében szükséges új felhatalmazó rendelkezés beemelése. Általánosságban kívánatos, hogy a Kormány szervezetalakítási szabadsága ne kizárólag a hatósági, illetve az igazgatási szervek kijelölése tekintetében, hanem más, ágazati feladatellátásban közreműködő szervezet esetében is érvényesülni tudjon. Az a törvényi szabályozási szintre tartozó kérdés, hogy a Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszerből milyen közfeladat miatti felhatalmazás alapján kérhető le információ, azonban az már nem a törvényi, hanem sokkal inkább a rendeleti szintű szabályozásra tartozik, hogy egy adott kormányzati feladatkört konkrétan mely szerv vagy gazdasági társaság lát el. A törvényben így elegendő azt rögzíteni, hogy az adott, adatkérésre jogcímet biztosító szakfeladatot ellátó szervezetet a Kormány rendeletben jelöli ki.
b) A közösségi bormarketing támogatások lebonyolításának rendje az agrártámogatási intézményrendszertől elválasztva, a kormányzati stratégiák kidolgozásának támogatásáért és a társadalompolitika összehangolásáért felelős miniszter feladatkörében kerül meghatározásra, ezért az e terület szabályozásához szükséges rendeletalkotási felhatalmazást is ennek megfelelően, önállóan kell feltüntetni.
A jövőben az Alkotmányvédelmi Hivatal is végez megbízhatósági vizsgálatot és kifogástalanéletvitel-ellenőrzést, ennek adatkezelési szabályait az ágazati törvényekben is szükséges megjeleníteni.
Emellett a rendelkezés célja a 2022. április 3-i országgyűlési választásokat követő új Kormány megalakulásához kapcsolódó hatásköri szabályok változtatása.
Ugyanakkor a rendelkezés kizárja annak lehetőségét, hogy a miniszterelnök politikai igazgatója támogatási jogviszonyban kedvezményezett legyen.
A jövőben az Alkotmányvédelmi Hivatal is végez megbízhatósági vizsgálatot, ennek adatkezelési szabályait, illetve azt mint jogviszony-létesítési feltételt az ágazati törvényekben szükséges megjeleníteni.
A rendelkezés önálló felelősségi körként nevesíti a kulturális diplomáciáért és a külföldi magyar kulturális intézetekért való felelősséget, amely mindezidáig a külpolitikai szakterület részét képezte.
A jövőben már nemcsak a Nemzeti Védelmi Szolgálat lát el megbízhatósági vizsgálatot, hanem az Alkotmányvédelmi Hivatal is, ennek megjelenítése szükséges az ágazati törvényekben.
A 156. §-ban foglalt módosítás alapján a nemzetbiztonsági szolgálatok esetében lehetőség lesz a törvénytől eltérő személyi illetményt megállapítani.
A rendelkezések célja továbbá a 2022. április 3-i országgyűlési választásokat követő új Kormány megalakulásához kapcsolódó hatásköri szabályok változtatása.