Végső előterjesztői indokolás a szakorvosképzés átalakításához kapcsolódó egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 28/2022. (VIII. 25.) BM rendelethez - Indokolások Tára 2022/85.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 
  • Jogszabály indoklása: 28/2022. (VIII. 25.) BM rendelet

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az általános orvos képzés és a hozzá kapcsolódó szakorvos képzés egymásra épül és szorosan összefügg, ezért indokolt a jelenlegi rendszer átalakítása úgy, hogy az egyetemről kikerülő orvosok már önállóan is ellátható, körülhatárolt kompetenciákkal rendelkezzenek. Ezt követően a szakorvos képzés során ezek a már meglévő általános orvosi kompetenciák egészülnének ki szakspecifikus kompetenciákkal, ismeretekkel.
A módosítás alapján a szakképzés előrehaladtával a rezidensek olyan önállóan is els...

Végső előterjesztői indokolás a szakorvosképzés átalakításához kapcsolódó egyes miniszteri rendeletek módosításáról szóló 28/2022. (VIII. 25.) BM rendelethez - Indokolások Tára 2022/85.
Az általános orvos képzés és a hozzá kapcsolódó szakorvos képzés egymásra épül és szorosan összefügg, ezért indokolt a jelenlegi rendszer átalakítása úgy, hogy az egyetemről kikerülő orvosok már önállóan is ellátható, körülhatárolt kompetenciákkal rendelkezzenek. Ezt követően a szakorvos képzés során ezek a már meglévő általános orvosi kompetenciák egészülnének ki szakspecifikus kompetenciákkal, ismeretekkel.
A módosítás alapján a szakképzés előrehaladtával a rezidensek olyan önállóan is elsajátítható kompetenciákkal rendelkeznek, melynek eredményeképpen - megfelelő szakorvosi felügyelet biztosításával - az ügyeleti és egyéb betegellátási feladatokba is hamarabb bevonhatóak. A módosítás szerint a lépcsőzetesen felépülő orvosi szakképzés során, az egyes képzési elemek teljesítése függvényében meghatározott kompetenciák, valamint beavatkozások, speciális vizsgálatok elvégzésére való jogosultság megszerzésére ad lehetőséget. Az egyes szakképesítések nem törzsképzési és szakgyakorlati időből állnak, hanem szintekre tagoltak, az egyes szintek között a jelöltek részvizsgát tesznek.
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 110. § (3a) bekezdése alapján az egészségügyi felsőfokú szakirányú szakképzésben részt vevő személy önállóan végezhet egészségügyi tevékenységet mindazon kompetenciák tekintetében, amelynek gyakorlására miniszteri rendelet alapján a szakképzése részét képező vizsga során felhatalmazást szerzett. A módosítás alapján az egyes képzési elemek teljesítése függvényében meghatározott kompetenciák, valamint beavatkozások, speciális vizsgálatok elvégzésére való jogosultság megszerzésére van lehetőség. A kompetenciák elsajátítása az alábbi szinteken történik:
- I. szint: az adott tevékenységet, beavatkozást a szakorvosjelölt (a továbbiakban: jelölt vagy rezidens) saját indikáció alapján, önállóan végzi;
- II. szint: az adott tevékenységet, beavatkozást a jelölt saját indikáció alapján, önállóan, szakorvosi szupervízió mellett végzi; a szupervízió keretében a jelölt a végzett tevékenységről utólag - sürgős esetben haladéktalanul - tájékoztatja a szakorvost;
- III. szint: az adott tevékenységet, beavatkozást a jelölt szakorvosi indikációra, szakorvossal történt kötelező, előzetes megbeszélés alapján, önállóan végzi;
- IV. szint: az adott tevékenységet, beavatkozást a jelölt a szakorvos személyes irányítása alapján, a szakorvos utasítása szerint végzi;
- V. szint: az adott tevékenységet, beavatkozást a jelölt a szakorvos személyes irányítása alapján, vele együtt végzi.
A részvizsgák szervezése és lebonyolítása az egyetemek feladata. Az egyetemek a részvizsgák lebonyolítását a szakképzési grémiumok bevonásával végzik. Egy részvizsga legfeljebb két alkalommal ismételhető, amennyiben a jelölt egy részvizsgája harmadik alkalommal sem sikerül, a szakképzését az adott szakirányon nem folytathatja tovább, és az államilag támogatott szakképzésre irányuló foglalkoztatási jogviszonya a harmadik sikertelen részvizsga napjával megszüntetésre kerül.
A módosítás nem érinti az Alaptörvény 38. cikk (6) bekezdése, valamint a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény 2. § (3) bekezdése szerinti tárgykört.
A szabályozás jellegére figyelemmel - a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján - a miniszteri rendelethez kapcsolódó indokolás közzététele indokolt.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.