adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a főépítészi tevékenységről szóló 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet módosításáról szóló 241/2021. (V. 12.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2021/61.
Végső előterjesztői indokolás a főépítészi tevékenységről szóló 190/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet módosításáról szóló 241/2021. (V. 12.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2021/61.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 241/2021. (V. 12.) Korm. rendelet
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A módosítás új alapokra helyezi a jelenleg alkalmazott vizsgáztatási rendszert. E...
A módosítás új alapokra helyezi a jelenleg alkalmazott vizsgáztatási rendszert. Ennek keretében a főépítészi vizsgáztatás új eljárásrend és az aktualizált témakörök alapján történne meg. A témakörökhöz kapcsolódó segédanyagokat és a vizsgakérdéseket az országos főépítész jóváhagyásával az Országos Főépítészi Kollégium bevonásával a Lechner Tudásközpont Nonprofit Kft. dolgozza ki, ez utóbbi a vizsga lebonyolítását elősegítő felület üzemeltetéséért is felel az építésügyi szabályozásért és építéshatósági ügyekért, valamint a településfejlesztésért és településrendezésért felelős miniszter felügyelete mellett. A jelenlegi vizsgához kapcsolódó tananyag tartalmi és szemléletbeli megújítást igényel, melyhez összefoglaló témaköröket ad meg a módosítás. Ezen témakörök alapján kerülnek kidolgozásra az új segédanyagok és kérdéssorok, melyek gyakorlatorientált tudás megszerzését kívánják elősegíteni. A kérdéssorok rendszeresen felülvizsgálatra kerülnek.
A hatályos szabályozás értelmében építészmérnöki végzettséggel rendelkező szakember láthat el állami főépítészi és önkormányzati főépítészi feladatkört, míg az önkormányzati főépítészi feladatkör településmérnöki végzettséggel is betölthető. A módosítással már a településmérnöki mesterképzési szakon oklevelet szerzett településmérnök vagy azzal egyenértékű szakképzettséggel rendelkező szakember is elláthat állami főépítészi feladatkört, valamint önkormányzati főépítészi feladatkör építész vagy településmérnök főiskolai szakképzettséggel is betölthető.
A főépítészi feladatellátáshoz elfogadható végzettségek listájának kibővítését az indokolja, hogy az építésügyi szakterületen egyre hangsúlyosabbá vált a településrendezési és településkép-védelmi szakmai szempontok érvényesülése, melyek képviseletéhez az építészmérnökök mellett a településmérnökök is rendelkeznek a szükséges kompetenciákkal. Ezen túlmenően az alkalmazási feltételek enyhítésével nagyobb merítési lehetősége keletkezik mind a megyei kormányhivataloknak, mind a települési és megyei önkormányzatoknak is.
További változás a főépítészi vizsga alóli mentességek körének kibővülése, mely szerint az építészeti állami díjat kapott személyek mentesülnek a vizsgakötelezettség alól, tekintettel arra, hogy az ő esetükben a főépítészi tevékenységhez szükséges szakértelem meglétét a díjjal történő elismerés igazolja. Mentesülnek a főépítészi vizsga alól azok is, akik önkormányzati főépítészi szakmérnöki oklevéllel vagy olyan építésügyi szakmai tartalmú vizsgával rendelkeznek, melynek követelményrendszere a főépítészi vizsga követelményrendszerével megegyezik. Az önkormányzati főépítészi vizsga alól mentesülnek azok, akik főépítészi szinttől függően a szükséges gyakorlati idő meghatározott hányadát főépítészként vagy főépítész mellett szerezték.
A főépítészi rendszer a módosítás során kiegészül a főépítészek helyettesítésének intézményével. A települési és a térségi főépítész helyettesítésére - legalább egy hónapos akadályoztatása esetén - helyettes települési vagy helyettes térségi főépítész bízható meg. Helyettes főépítész az lehet, aki más településen vagy térségben lát el települési vagy térségi főépítészi feladatot. Egy települési vagy térségi főépítész kizárólag egy polgármesteri hivatalnál, egy közös önkormányzati hivatalnál vagy térségnél láthat el helyettes főépítészi feladatot. A megyei főépítész esetében a települési főépítész helyettesítésére vonatkozó szabályokat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a helyettes megyei főépítész más megyében megyei főépítészi feladatot ellátó személy lehet, és helyettesítése csak egy megyében lehetséges.