adozona.hu
T/13664. számú törvényjavaslat indokolással - az egyes elkobzott dolgok közérdekű felhasználásáról szóló 2000. évi XIII. törvény módosításáról
T/13664. számú törvényjavaslat indokolással - az egyes elkobzott dolgok közérdekű felhasználásáról szóló 2000. évi XIII. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) Az egyes elkobzott dolgok közérdekű felhasználásáról szóló 2000. évi XIII. törvény (a továbbiakban: Törvény) 1. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) E törvény rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló törvény alapján karitatív célú felhasználással érintett vagyontárgyak felhasználása esetén is."
(2) A Törvény 1. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) E törvény alkalmazásában ...
"(1a) E törvény rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló törvény alapján karitatív célú felhasználással érintett vagyontárgyak felhasználása esetén is."
(2) A Törvény 1. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) E törvény alkalmazásában közérdekű felhasználás az elkobzott dolognak
a) a rászorulók részére történő, egyéni szükségleteiket meg nem haladó mértékű ingyenes juttatása, továbbá
b) a karitatív tevékenységet folytató közhasznú szervezetek által fenntartott vagy támogatott egészségügyi és szociális intézmények részére történő, az ezen intézményekben való közvetlen felhasználásra szánt ingyenes juttatása."
"(1) Közérdekű felhasználásra kizárólag az olyan elkobzott dolog kerülhet, amely az 1. mellékletben meghatározott valamely rendeltetési körbe tartozik."
(2) A Törvény 2. §-a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A (2) bekezdés a) pontja nem akadálya az elkobzott dolog közérdekű felhasználásának, ha a dolog jogsértő jellegétől való megfosztására sor került."
"3. §
Az elkobzott dolgot kezelő hatóság az elkobzás jogszabályban meghatározott végrehajtásának megkezdése előtt alkalmanként, vagy - ha ez az érintett dolog csekély mennyisége miatt ésszerűtlen lenne - több elkobzásról együttesen, időszakonként, a Karitatív Tanács honlapján közzétett formanyomtatvány elektronikus úton való megküldésével értesíti a Karitatív Tanácsot, ha e törvény szerint az elkobzott dolog közérdekű felhasználásának lehet helye."
"(1) A Karitatív Tanács 3. § szerinti értesítés kézhezvételétől számított soron következő ülésén, legkésőbb 90 napon belül dönt a közérdekű felhasználás kezdeményezéséről. Ha a Karitatív Tanács a közérdekű felhasználást kezdeményező döntést hoz, haladéktalanul tájékoztatja az elkobzott dolgot kezelő hatóságot arról, hogy az elkobzott dolgot közérdekű felhasználásra átveszi."
(2) A Törvény 4. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) Ha a Karitatív Tanácsnak a közérdekű felhasználás lebonyolítására kijelölt tagja a közérdekű felhasználást kezdeményező döntés meghozatalát követő hatvan napon belül az elkobzott dolog elszállításáról nem gondoskodik, az elkobzott dolgot kezelő hatóság az elkobzás végrehajtásának általános szabályai szerint jár el."
(3) A Törvény 4. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az elkobzott dolog tárolásával kapcsolatos költségek a Karitatív Tanácsnak a közérdekű felhasználás lebonyolítására kijelölt tagját attól a naptól kezdve terhelik, hogy a dolog a birtokába kerül."
(4) A Törvény 4. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Ha az elkobzott dolog forgalmazása vagy használata (üzemben tartása) külön hatósági engedélyhez kötött, az engedély beszerzéséről a Karitatív Tanácsnak a közérdekű felhasználás lebonyolítására kijelölt tagja gondoskodik. Az engedély beszerzésével kapcsolatos eljárás során az elkobzott dolgot kezelő hatóság, az engedély beszerzésére kijelölt szerv és a Karitatív Tanácsnak a közérdekű felhasználás lebonyolítására kijelölt tagja együttműködik egymással."
(5) A Törvény 4. §-a a következő (7) bekezdéssel egészül ki:
"(7) A (4) bekezdés esetén a dolog biztonságosságával kapcsolatos kétség, valamint az (5) bekezdés esetén az engedély hiánya nem akadálya a közérdekű felhasználásnak, ha az elkobzott dolog átalakítása alapján a biztonságossággal kapcsolatos kétség nem merül fel, vagy engedély nem szükséges."
"(2) Az (1) bekezdés szerinti szerződésben a Karitatív Tanács közérdekű felhasználás lebonyolítására kijelölt tagjának vállalnia kell, hogy kereskedelmi forgalomba nem juttatja az elkobzott dolgokat, azokat az 1. § (2) bekezdése szerinti rászoruló személy vagy intézmény részére ingyenesen adja át. E kötelezettség megszegése esetére megfelelő súlyú, arányos jogkövetkezményt kell a szerződésben kikötni."
"(2) A közérdekű felhasználásnak - az 1. §-ban foglaltakon túl - akkor van helye, ha
a) az áru hamis megjelölésével vagy a versenytárs utánzásával jogaiban megsértett személy (a továbbiakban: jogosult) a közérdekű felhasználáshoz hozzájárult, illetve
b) az elkobzott dolog a jogsértő mivoltától való megfosztásának a jogosult által meghatározott feltétele teljesült, vagy
c) ennek hiányában abban az esetben, ha az elkobzott dolog jogsértő mivoltától megfosztható és erről a bíróság rendelkezett."
(2) A Törvény 6. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) A jogosult hozzájárulásának beszerzése, illetve a bíróság eljárásának kezdeményezése az erre kijelölt szerv feladata."
(3) A Törvény 6. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Ha a Karitatív Tanács az (1) bekezdésben meghatározott dolog közérdekű felhasználását kívánja kezdeményezni, az erre kijelölt szerv az elkobzott dolgot kezelő hatóság értesítésének beérkezését követően megtartott első Karitatív Tanács ülése után haladéktalanul megkeresi a jogosultat a hozzájárulás megadása vagy az elkobzott dolog jogsértő mivoltától való megfosztásának a feltételével kapcsolatos nyilatkozat érdekében. Ha a megkereséstől számított tizenöt napon belül a jogosult nem válaszol, illetve az (1) bekezdésben meghatározott dolog közérdekű felhasználásához nem járul hozzá, az e határidő leteltét követő tizenöt napon belül az erre kijelölt szerv - a Karitatív Tanácsnak a közérdekű felhasználás lebonyolítására kijelölt tagjának egyetértésével - bírósághoz fordul. Az erre kijelölt szerv a jogosult megkereséséről, a jogosult hozzájáruló nyilatkozatáról, illetve a bírósági eljárás megindításáról az elkobzott dolgot kezelő hatóságot haladéktalanul tájékoztatja."
(4) A Törvény 6. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:
"(3a) Ha a jogosult a nyilatkoztában meghatározta az elkobzott dolog jogsértő mivoltától való megfosztásának a feltételét,
a) annak teljesítése érdekében kell intézkedni, vagy
b) az elkobzás végrehajtásának általános szabályai szerint kell eljárni."
"8. §
Az 1. § (1) bekezdése a bűncselekmény elkövetési eszközeinek és az abból származó jövedelemnek az Európai Unión belüli befagyasztásáról és elkobzásáról szóló, 2014. április 3-i 2014/42/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv 10. cikk (3) bekezdésének való megfelelést szolgálja."
1. személyes szükségletet biztosító rendeltetési körök:
1.1. élelmezés
1.2. ruházkodás
1.3. hálófelszerelés
1.4. tisztálkodás
1.5. takarítás
1.6. tisztítás
1.7. iskoláztatás és művelődés
1.8. egyéb
2. járulékos szükségletet biztosító rendeltetési körök:
2.1. ideiglenes lakhatás
2.2. lakáskarbantartás
2.3. lakásfelszerelés
2.4. híradástechnikai felszerelés
2.5. háztartási eszköz
2.6. konyhai felszerelés
2.7. játék
2.8. szabadidősport
2.9. egyéb
3. az intézmények szükségleteinek kielégítését biztosító rendeltetési körök:
3.1. közösségi szükségletek kielégítésére alkalmas eszköz vagy felszerelés
3.2. egyéb
A Javaslat a karitatív szervezetek visszajelzései és gyakorlati tapasztalatai alapján hangolja össze a fennálló gyakorlatot a jelenleg hatályos törvényi rendelkezésekkel oly módon, hogy egyszerűsítse a hatékony és szakszerű feladatellátását.
A Javaslattal az elkobzott dolgok egyéni szükségleteket kielégítő juttatásán túl lehetőséget teremt az intézményi szintű felhasználásra. Ezúton a Karitatív Tanács tagjainak intézményein keresztül lehetőség nyílik arra, hogy az elkobzás útján állami tulajdonba került egyes nagyobb értékű dolgok is felhasználásra kerülhessenek a rászorulók érdekében.
A Javaslat meghatározó eleme, hogy az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárások során a karitatív célú felhasználás is lehetővé válik.
A Javaslat lehetővé teszi az olyan elkobzott dolgok közérdekű felhasználását, amelyek eredetileg különféle jogi akadályokból kifolyólag (a termék engedélyhez kötöttsége vagy szellemi tulajdont sértő jellege miatt) forgalomképtelenek lennének. Ezen dolgok esetében ugyanakkor a közérdekű felhasználásra csak abban az esetben kerülhet sor, ha a forgalom képességgel kapcsolatos akadály elhárítható.
Ha az elkobzott dolog jogsértő jellege kétséget kizáróan megszüntethető, például ha fizikailag eltávolítható a dolognak az a része, amely a jogsértő jelleget hordozza, akkor a jogosult engedélye, illetve a bírósági eljárás nélkül is lehetőség legyen a közérdekű felhasználásra.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a jogszabály indokolása a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az elkobzott dolog közérdekű felhasználására a rászorulók részére történő, egyéni szükségleteket meg nem haladó mértékű ingyenes juttatás keretében kerülhet sor jelenleg. A módosítás lehetőséget teremt arra, hogy az elkobzott dolgoknak ne csak az egyéni szükségleteket meg nem haladó mértékű juttatása valósulhasson meg, hanem az intézményi szintű felhasználása is.
A Karitatív Tanács tagjainak intézményein keresztül lehetővé válna, hogy az elkobzás útján állami tulajdonba került egyes nagyobb értékű dolgok is felhasználásra kerülhessenek a rászorulók érdekében.
A Karitatív Tanács tevékenységének közérdekű volta miatt indokolt a Törvényt módosítani a költségek viselésének tekintetében. Az elkobzott dolog tárolásával kapcsolatos költségeket a Karitatív Tanács lebonyolításra kijelölt tagja viseli a dolog birtokába kerülésétől kezdve.
Az elkobzott dolog forgalmazása vagy használata egyes esetekben külön hatósági engedélyhez kötött, amelyek beszerzéséről a Karitatív Tanácsnak a közérdekű felhasználás lebonyolítására kijelölt tagja gondoskodik. A módosítás előírja az engedélyek beszerzése vonatkozásában az elkobzott dolgot kezelő hatóság és Karitatív Tanácsnak a közérdekű felhasználás lebonyolítására kijelölt tagja közötti együttműködési kötelezettséget.
A jogosult megkeresésére megállapított határidő a Karitatív Tanács működési keretére és lehetőségeire tekintettel lett megállapítva. A hozzájárulás beszerzése vonatkozásában a Karitatív Tanács leghamarabb az elkobzott dolgot kezelő hatóság értesítését követő első ülése után tud intézkedni.